PreSonus ioStation 24c

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 19
Registrován: 29 lis 2014 12:00

PreSonus ioStation 24c

Příspěvek od Petr Los »

USB ovladač DAW i na cesty.
28. 7. 2020

I zarputilý milovník bachratých plechových krabic s lampami a s několika málo knoflíky jako od sporáku, musí uznat, že doby, kdy míchala celá kapela plus obsluha studia a přesto nestačily ruce k obsloužení všech nutných hlasitostních a korekčních změn v mixu, je už překonaná. Frajírci sedící před monitorem, hýbou s virtuálními fadery mixu, kreslí rozličné křivky nebo buší do MIDI kláves a světe zboř se, software si všechno pamatuje a též napoprvé bezchybně provede. To se nám to potom míchá...

Na jedné straně veliká posprodukční studia oplývají masivními mixpulty, které se tváří jako analogové, ale jde o softwarové kontrolery, díky nimž má obsluha pod kontrolou jakýkoliv parametr multitrackeru, na který si vzpomene, na druhé straně spousta nadšenců tvoří své mixy pouze pomocí „myšování“, tj. všechny mixážní povely postupně a pracně vykreslí pomocí myši. Výsledek je stejný, ale spotřeba času (a u někoho i nervů) velice rozdílná. Netřeba však zoufat! Jsou firmy, které si uvědomily, že producenti „na cestách“, občasní tvůrci hudby nebo i úplní amatéři chtějí pracovat s rozličnými DAW s komfortem odpovídajícímu 21. století, nu a námi právě představovaný Presonus ioStation 24c je schopen tuto skutečnost plně uspokojit.
Obrázek

IoStation 24c jako zvuková karta
IoStation 24c je ergonomické desktopové multifunkční zařízení (velikost 250 x 172 x 45 mm v nejvyšším místě), které umí být vším, čím chcete aby bylo. V první řadě plní funkci vynikající zvukové karty a vy díky ní můžete nahrávat s rozlišením až 24 bitů/192 kHz. Přístroj disponuje dvěma XLR combo vstupy s vysoce kvalitními převodníky XMAX dávajícími až 115 dB dynamického rozsahu, které umožňují připojit dva libovolné mikrofony pomocí symetrických konektorů XLR, ale i dvojicí nesymetrických jackových vstupů (klávesy).

Dále má karta jackové výstupy 1/L a 2/R, které slouží jednak pro připojení poslechových monitorů, či k dalšímu routingu signálu (mix, zesilovač atd). Samozřejmostí je i 6,3 sluchátkový výstup pro audiomonitoring například během nahrávání přes mikrofon. Jacková, 6,3mm velká zdířka s označením Footswitch, nikoho neponechá na pochybách o své funkčnosti. Pomocí ní (a připojeného externího ovladače, který jsem neměl k dispozici) lze ovládat spouštění a vypínání nahrávání a rovněž Punch IN/OUT střihy. Toto oceníte, když nahráváte part hudebního nástroje a nemáte ruku navíc ke spuštění nahrávání.

Zbývá už jen zdířka pro USB C a zdířka pro připojení 12V trafa a spínač PWR. Na vrchní straně přístroje jsou umístěny veškeré ovládací prvky. Vstupní audio může uživatel korigovat pomocí pěti otočných potenciometrů a tří barevně podsvícených gumových tlačítek ve sloupci pod sebou na pravé straně přístroje. Vrchní dva ovládají vstupní úroveň signálu jdoucího do převodníků. Pro změnu vstupní citlivosti (mikrofon versus linka) slouží modře podsvícené tlačítko Line. Pokud jsou připojeny kondenzátorové mikrofony, pak jistě oceníte nezbytné 48V phantomové napájení. Každý z těchto dvou vstupů má přidruženou malou kontrolní LEDku informující uživatele o přítomnosti vstupního signálu. Podle intezity signálu mění LEDka barvu od zelené přes žlutou až po červenou.

Následuje trojice potenciometrů, kterými si nastavujete poslech – první Mix umožňuje poměr mezi nahrávaným a již nahraným signálem. Jím tedy budete redukovat onu nepříjemnou latenci signálu. Druhý potenciometr s piktogramem sluchátek určuje jejich hlasitostní úroveň a třetí Main je hlavní celková úroveň výstupu. Zcela dole je červeně podsvícené tlačítko Mute, které umožňuje „zamutování“ právě natáčeného signálu. Příjde vhod třeba při nechtěném nahouknutí mikrofonu.
Obrázek

IoStation 24c jako ovladač mnoha DAW
DAW neboli Digital Audio Workstation je software umožňující zpracování vícestopého audia tak, aby vznikl finální stereosoubor – tzv. mix. Jak jsem již napsal v úvodu, můžete celý, mnohdy složitý a náročný úkon, provést postupným zpracováním pomocí počítačové myši nebo si usnadnit život a k práci si vzít pomocníka v podobě externího zařízení - kontroleru, který je s vaším DAW kompatibilní. Rozhodně vám pak práce půjde lépe od ruky. A právě k tomu je náš ioStation 24c předurčen. Díky protokolům Mackie Control a Hui umí totiž pracovat s Pro Tools, Cubase, Ableton Live 5, Logic Pro X/Express7+ a dalšími, mezi audiofily oblíbenými, multitrackery. Kromě těchto softwarů vytvořil Presonus též vlastní mutitracker PreSonus Studio One 5 Artis, který je samozřejmě se Stationem plně kompatibilní. Jaké funkce tedy může uživatel ovládat a co má k ruce?

Kill that mouse
Nebudu úplně všechny funkce různobarevných „čudlíků“ doprodrobna popisovat, protože toto není manuál, nicméně stručný popis mi přeci jen dovolte. Funkce jsou na ploše přístroje rozloženy již na první pohled velice logicky pro toho, kdo již s nějakým tím externím kontrolerem DAW někdy pracoval. Zcela dole se nachází barevně podsvětlená tlačítka tlačítka „transportu“, tedy Play, Stop, Rewind, Forward, Loop. Když jsou neaktivní, svíti jen zlehka, pokud je však aktivujete, rozsvítí se naplno. Největší zelené kulaté tlačítko je Play, jímž spustíte přehrávání. Žlutým tlačítkem přehrávání zastavíte a opakovaným pak skočíte na nulu (funkce RTZ). Když podržíte přetáčení Vpřed či Vzad, dojde k posunu. Vícenáslobným poklepem na obě tlačítka přetáčení zpomalujete či zrychlujete dle libosti.

První tři z horní čtveřice tlačítek Solo – Mute – Arm ovládají základní funkce zvolených tracků mixu a Shift pak umožňuje (stejně jako u počítače) spustit další vrstvu funkcí přiřazených tlačítkům. Řada s tlačítky Bypas, Touch, Write a Read pak slouží k ovládání automatizace faderů a vybraných parametrů plug-inů. Téměř veprostřed se nachází metalízově modrý otočný krokový enconder. Na obou stranách má ještě dvě modrá tlačítka Prev a Next ve tvaru připomínající šipky. Obě slouží k rychlé aktivaci toho či onoho tracku. Pod touto listovací sekcí je umístěno ještě dalších osm podsvícených tlačítek – Link, Pan, Channel, Sroll, Master, Click, Section a Marker. Všemi těmito tlačítky jsou ve vybraných multitrackerech voleny rozličné funkce – od přepínání stop, po spouštění kliku, až po vytváření markerů například pro střihy.

Jestliže je na jedné straně přístroje umístěna pětice výše popsaných potenciometrů určená k ovládání vstupního a výstupního signálu, pak levé straně dominuje stomilimetrový dotykový motorizovaný fader, který umožňuje pohodlné ovládání nejen virtuálních hlasitostních „šavlí“, ale i zápis automatizace mixů a dalších funkcí.

Celkem tento desktopový ovladač disponuje 27 podsvícenými tlačítky, pěti potenciometry, jedním enconderem a motorizovaným 100mm faderem. Celý přístroj je proveden v barvě šedočerné metalízy, spodní dno s boky je jednolité, plastové, vrchní deska s elektronikou pak kovová. Design je velice vkusný a velmi rychle padne takříkajíc do ruky. K přístroji je přibaleno trafo s možností výměny vidlic podle různých norem států a dva USB kabely - USB C a USB A-C.

Moving and mixing
Než jsem mohl přikročit k samotné práci s ioStation 24c, musel jsem ho nejprve takříkajíc rozchodit. Z webu jsem stáhl ovladač, naistaloval do Macbook Pro. V System Preferences se tato karta okamžitě objevila a já ji zvolil jako vstupní a výstupní.
Obrázek
Nejraději bych použil Pro Tools, se kterými jsem nerozlučně spjat, ale moje PT8 pod 10.6.8 jsou vázané na dotykový kontroler DIGI 003, takže jiný hardware nepřijmou. Proto jsem se rozhodl, že zkusím štěstí se Studio One 5 od Presonus. Ani po oficiálním zaregistrování ioStationu na webu výrobce a stažení Studia One 5 se mi prostě nepodařila aktivovat licence, stále se mi vracel tentýž krok. Někde jsem asi dělal nějakou chybu. Proto jsem se rozhodl, že přístroj otestuji s Logic Pro X, ke kterému mám též vřelý vztah. I zde jsem se trochu trápil, protože jsem si manuál, ve kterém je vše názorně popsáno, přečetl velice ledabyle. Když se mi konečně ioStation 24c s Logicem spojil, některé funkce fungovaly dobře, ale některé neběžely vůbec. Říkal jsem si, že je asi nemám ještě aktivované přímo v Logicu, ale nebylo tomu tak. Například mi nešly vůbec vybírat tracky, které jsem chtěl ovládat, a to je dost podstatná chyba. Nakonec došlo znovu, tentokráte už podrobně, na manuál a tam jsem narazil na nutnou operaci během zapnutí přístroje. Nestačilo jen vybrat správný protokol v DAW HUI nebo Mackie, ale bylo nutné během zapnutí držet nekolik sekund příslušné tlačítko (u Pro Tools - Touch, u Logic – Mute atd.) Právě toto tlačítko zvolilo správný režim odpovídající příslušnému softwaru. Jakmile jsem operaci provedl a dále postupoval v nastavení podle manuálu, už vše fungovalo bez problému.
Obrázek
Obrázek
Již jsem mohl ovládat úrovně jednotlivých tracků pomocí faderu, zapisovat automatizaci při zvoleném způsobu – Write, Latch, Touch, Read, korigovat panoramu atd. Prostě celý Logic Pro X jsem měl nyní pod kontrolou. Opravdu jsem mohl nyní vypnou myš a používat pouze Station společně Touchpadem. Když přístroj není propojen s počítačem, svítí na vrchu ovládacího panelu malá červená LEDka, jakmile ho propojíte, změní se na modrou. Tak bezpečně poznáte, že jste připojeni k USB a že ioStation 24c ho akceptuje.

Nejprve jsem se rozhodl vyzkoušet samotné nahrávání. Prostě jsem připojil basu ke kartě, úroveň vstupního signálu nastavil pomocí LEDky, aktivoval funkci ARM (armed) a začal nahrávat. Vše běželo bez sebemenších problémů a zvuk byl kvalitní. Listování mezi tracky je možné jak pomocí kurzorových šipek Prev – Next, tak při zvoleném tlačítku Channel pomocí enconderu. Vše funguje velice rychle a za chvilku jsem si na práci s ioStation 24c zvykl. Co jediné mě trochu rozhazovalo, bylo samotné transportní tlačítko Play. Normálně jsem zvyklý, jedním klepnutím multitracker spustit a dalším poklepem ho zastavit. Zde musíte stisknout Stop. Pokud zmačknete po spuštění znovu Play, přehrávání znovu přeskočí na bod, odkud začalo, ale nezastaví se. Enconderem lze nejen krokově otáčet na obě strany, ale pokud ho zmačknete, tak vám třeba nastavená Panorama skočí na středovou polohu Center. Urychlí to práci s multitrackerem. Již jsem psal, že pokud přidržíte funkci Shift, dostáváte se do další vrstvy příkazů. Je fajn, že tlačítka se Shiftem mění barvu a třeba navíc i blikají, takže na první pohled hned víte, v jakém layeru se zrovna pohybujete. Motorizovaným faderem pak nejen nastavujete hlasitost tracků, ale můžete zapsat i velice rychlou a náročnou automatizaci jak hlavních funkcí, tak parametrů plug-inů.
Obrázek

Závěrem
Mohu říci, že ioStation 24c je jako stereofonní USB karta a DAW ovladač pro velké množství multitrackerů naprosto neocenitelným pomocníkem. Díky své sofistikované koncepci a univerzálnosti s ním můžete ovládat pohodlně profesionální systémy, díky jeho velikosti (a váze) si ho můžete vzít s sebou i na cesty. Díky ergonomii se s ním snadno sžijete a stane se vaším nerozlučným pomocníkem a ještě se díky svým barevně podsvíceným tlačítkům se bude líbit i dětem, které z něho nespustí oči. Jen dvě věci mě trochu tíží. Je to vysoká cena (přes osm tisíc) - pokud si přidáte nějakých pět, dá se koupit kontroler osmikanálový, ale zase si ho nevezmete na hory. A za těch osm tisíc tam už mohli páni konstruktéři šoupnout MIDI port (stačil byl pouze IN) pro připojení třeba malých kláves. Naštěstí jdou připojit externě, ale zase zaberou další USB port. Přeji všem čtenářům poklidný zbytek léta a čtěte manuály...

Výrobce: PreSonus
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět