Propellerhead Balance

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

Propellerhead Balance

Příspěvek od ondra.urban » 09 srp 2012 15:41

USB zvukové rozhraní pro stereofonní nahrávání.

Švédský výrobce známých softwarových aplikací Reason a Record přišel na trh s novinkou v podobě svého historicky prvního zvukového rozhraní pro počítače - produktem Balance.

Základní vlastnosti
Propellerhead Balance je zvukovým rozhraním pro stereofonní vstup a výstup. K propojení s počítačem využívá rozhraní USB 2.0. Podporuje obousměrný stereofonní provoz digitálního audia v rozlišení 24 bitů se vzorkovacím kmitočtem 44.1, 48 a 96 kHz. Nabízí neotřelý design, integraci s firemní aplikací Reason Essentials (součást balení), podporu Core Audio a ASIO. Podívejme se nyní nejprve na popis fyzických vlastností této zvukové karty.

Popis
První, co nás zaujme, je vlastní balení produktu. Rozhraní Balance dostanete v robustní kartonové krabici, která sama o sobě slibuje cosi neotřelého. Uvnitř se nachází úhledné zařízení v matném černém provedení, které je přizpůsobeno ke stolnímu použití - čelní, resp. vrchní panel je zešikmen pro snazší ovládání na pracovním stole. Ovládacímu panelu vévodí v jeho dolní části dvojice otočných ovladačů hlasitosti hlavního výstupu a výstupu na sluchátka. Nechybí kombinované tlačítko Mute/Direct Monitoring - při krátkém stisku umlčí hlavní výstup karty, při stisku delším než 2 sekundy aktivuje funkci bezlatenčního přímého monitoringu ze vstupů na výstup.
Obrázek
V horní části panelu nalezneme regulátory zisku pro levý a pravý vstup karty. Napravo od nich se nachází trojice LED indikátorů - kombinovaná kontrolka přítomnosti signálu na vstupu (zelená) a přebuzení (červená), dále bíle svítící indikátor Ready (aktivita volby záznamu ze vstupu) a kontrolka zapnutí fantomového napájení (červená). Pro každý z obou vstupních kanálů můžeme zvolit jeden ze čtyř fyzických vstupů: Mic, Guitar, Line 1 a Line 2. Posledními dvěma tlačítky ovládacího panelu jsou Clip Safe (režim tzv. bezpečného nahrávání) a Meter/Tuner - oba souvisí s aplikací Reason Essentials a jejich funkci si popíšeme později.

Na pravém boku přístroje se nachází sluchátkový výstup. Na zadním panelu, který je skryt pohledu sedícího muzikanta, najdeme konektory všech vstupů a výstupů. Je tu jak USB konektor typu B pro připojení k počítači, tak všechny zvukové porty. Zleva to je: hlavní výstup v provedení TRS jacku pro symetrické připojení např. aktivních poslechových monitorů, dále dvojice stereofonních linkových vstupů (TRS), dvojice nástrojových vstupů označených „Guitar“ (TR nesymetrický jack) a s nimi souvisejících tlačítek útlumu (Pad) pro připojení kytar s aktivním výstupem. Zadní panel uzavírá dvojice mikrofonních vstupů v provedení XLR a tlačítka zapnutí fantomového napájení kondenzátorových mikrofonů +48 V.

Zvukové rozhraní Balance je napájeno přímo z USB a nepotřebuje tudíž žádný přídavný zdroj. V balení najdeme také USB kabel a instalační DVD s ovladači, dokumentací a aplikací Reason Essentials, do které lze Balance přímo integrovat.
ObrázekObrázek
Reason Essentials
Zvukové rozhraní Balance je doprovázeno instalací zjednodušené varianty známé aplikace Reason. Její vlastnosti odpovídají základním potřebám pro domácí nahrávání vlastních hudebních nápadů. Z nástrojů je k dispozici pouze virtuální analogový syntetizér Subtractor, přehrávač hotových nasamplovaných zvuků ID8, sampler NN-XT, bicí automat Redrum Drum Computer a Dr. Octo Rex Loop Player. V instalaci je obsažena také zvuková knihovna o velikosti 1 GB.

Koncepce Reason Essentials vychází z dospělé varianty programu - tedy virtuálního racku nástrojů, sekvenceru s možností audio nahrávání a virtuálního mixu s efekty. Na plnou verzi programu je možno upgradovat za zvýhodněných podmínek.
Obrázek
Výhodou propojení karty Balance a softwaru Reason Essentials je integrace některých funkcí a usnadnění ovládání. Po stisku Meter/Tuner se zobrazí na displeji počítače velké okno s měřičem úrovně vstupního signálu (pokud je některá ze stop v režimu Record) - lze tak precizně nastavit vstupní zisk pro optimální vybuzení. Kromě toho je k dispozici také praktická ladička pro kytary. Druhou funkcí, kterou je možno ovládat z čelního panelu Balance, je Clip Safe. V praxi to znamená, že při záznamu z monofonního vstupu se zaznamená dvojice zvukových souborů - jeden s aktuálním nastavením zisku, druhý analogově utlumen o 3 dB a to ještě před A/D převodem. Pokud tedy dojde například při záznamu zpěvu ke krátkodobému přebuzení vstupu, je k dispozici i utlumený, nepřebuzený signál, který lze kdykoli použít.

Zvukové rozhraní Balance je samozřejmě možno použít s jakoukoliv DAW aplikací, která podporuje Core Audio nebo ASIO standardy. Nevyužijeme sice všechny funkce, které karta nabízí (indikace Ready na vstupech, tlačítka Clip Safe a Meter/Tuner), ale jinak máme k dispozici kvalitní rozhraní pro záznam různých druhů signálů pro domácí nahrávací studio. Zajímavostí Balance je to, že funguje současně jako tzv. Ignition Key, tedy firemní USB ochranný klíč pro uložení licencí softwaru Reason nebo Record a jejich dalších rozšíření (plug-in).

Závěr
Myslím, že se produkt Balance určitě zalíbí těm, kteří používají software Reason či Record. Přímá spjatost s touto firemní aplikací je výhodou pro rychlou práci při nahrávání vlastních hudebních počinů. Na druhou stranu se jedná o zvukové rozhraní, které vzhledem k absenci MIDI portů či jakéhokoliv digitálního I/O nenabízí tolik možností univerzálního nasazení, jako mnozí konkurenti v podobné cenové hladině. Z těch přímých lze Balance srovnávat například s produkty Steinberg série CI. Mají podobné vlastnosti a kladou důraz na práci s DAW z vlastní produkce. Ergonomie se podle mne povedla švédským Propellerheads o něco lépe - přístroj sice nezapře plastové provedení, ale díky velikosti ovládacích prvků a jejich rozvržení na zkoseném čelním panelu se prostě dobře ovládá. Ocenit je nutno také atraktivní čistý design, ale především výborné zvukové vlastnosti (nízké harmonické zkreslení, odstup signál/šum mikrofonních vstupů kolem 100 dB atd.).

Ondřej Urban

Výrobce: Propellerhead
Zapůjčil: Mediaport Pro s.r.o.
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět