PunchLight

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 59
Registrován: 31 led 2006 10:57

PunchLight

Příspěvek od ondra.urban » 13 dub 2016 15:46

Představení výrobního programu a recenze vybraných produktů.

Obchodní značka PunchLight vznikla jako výrobní oddělení pražské společnosti Mediaport Pro s. r. o. založené v roce 1992. Firma, která se zabývá prodejem, poradenstvím a servisem v oblasti profesionálního audia a videa, rozšířila své pole působnosti v roce 1998 právě o vlastní značku PunchLight. Její výrobní program je zaměřen na vývoj a prodej signalizačních pomůcek pro nahrávání, především automaticky řízených světel signalizace režimu záznam, úderů metronomu, zobrazovačů timecodu atd.

Rozdělení produktů
Počátky činnosti obchodní značky PunchLight byly spojeny s prvotním vývojem signalizačních světel záznamu a to s využitím standardních komunikačních protokolů DAW programů pomocí MIDI rozhraní. Cílem bylo vytvořit lehce dostupné, univerzální a spolehlivé zařízení, které by osvobodilo ruce mistra zvuku při nahrávání ve studiu od ručního spouštění známé „červené“ pro muzikanty, herce atd. Standardní protokoly HUI a MC se dočkaly širokého nasazení v oblasti DAW i video střižen. Bylo třeba prostudovat jejich implementaci pomocí MIDI signálů a vyfiltrovat irelevantní informace. Z těch klíčových zbyly především povely Record (záznam) a Record Ready (záznam připraven) pro světla a přenášení časové pozice lokátoru pro displeje.

Právě displeje se zobrazením údajů časové osy (aktuální pozice), nejčastěji ve formátu timecode, se staly dalším bodem výrobního programu PunchLight. S nástupem USB rozhraní se rozšiřuje potenciál vyvíjených zařízení směrem k all-in-one řešení, kdy není potřeba jiných periferií a stačí pouhý USB kabel, ale také opačným směrem, do plně profesionálního prostředí nahrávacích, dabingových a postprodukčních studií s využitím přenosu signálů na větší vzdálenosti a do více signalizačních bodů současně.

Aktuální výrobní nabídku lze rozdělit na studiová světla a displeje. Z hlediska připojení se jedná buď o soběstačná USB zařízení, nebo o přístroje s oddělenou řídicí a výkonnou jednotkou. K testu jsme vybrali klíčové zástupce současného výrobního programu.

Recording Lamp USB
Malé úhledné světélko přichází v bus-powered podobě s RGB LED signalizací. Jedná se o stolní provedení. Ke konfiguraci slouží malý program PunchLight USB Utility, kde je možno nastavit barevnost jednotlivých signálů a další parametry. Standardně se jedná o Record, Record Ready a Cue. Poslední zmíněná funkce se spouští ručně v prostředí PunchLight USB Utility, první dvě jsou standardně vždy spouštěny dle vybraného protokolu. V režimu Pro Tools se ve stejnojmenné aplikaci spouští červená signalizace Record při běžícím záznamu, Record Ready při připraveném záznamu a běhu v tzv. Pre-roll oblasti. Standardní barvou je zde pak žlutá. Dalšími módy jsou Generic HUI (Cubase, Nuendo, Samplitude, Logic Pro atd.), Generic MC (Vegas, Reason, Ableton Live aj.) a jeden speciální mód Logic Pro 9.
Obrázek
Kromě těchto povelů lze využít také funkci optického metronomu pro akcentované údery (první doba) a neakcentované údery (ostatní doby v taktu) odděleně a to včetně RGB nastavení. Zařízení se v operačním systému hlásí automaticky, není třeba žádných ovladačů. K propojení stačí USB kabel se standardním konektorem typu „A“ na straně počítače a „mini-B“ na straně Recording Lamp. Svým zaměřením je Recording Lamp USB určeno do menších studií a režií. Drobným omezením je maximální podporovaná délka kabelu USB, která činí pět metrů, takže je potřeba s tímto faktem počítat při instalaci.
PunchLight Solo
Obdobným produktem jako předchozí model je varianta Solo. Liší se především mechanickým provedením, absencí RGB signalizace a režimu metronom. Elegantní hliníkové tělo ve tvaru válečku se připevní pomocí přibaleného plastového držáku kamkoli je třeba. Nabízí se umístění například nad počítačový monitor, nad pultík s textem apod.

Oproti Recording Lamp USB je model Solo vybaven pouze základní signalizací Record a Record Ready. Podporuje ale všechny známé formáty, tedy Pro Tools, Generic HUI, Generic MC a Logic Pro 9.
Obrázek
Obrázek
ObrázekStudio Warning Lamp
Toto světlo přichází jako první testovaný zástupce klasické řady, která se nepřipojuje prostřednictvím USB portu, ale pomocí proprietárních kabelů s podporou délky až 100 m a konektory RJ10. K testu byl výrobcem zapůjčen exkluzivní model v elegantním provedení. Oproti Recording Lamp USB je aktivní část lampy vyrobena z průhledného plexi. Díky rozptylu a lomu světla uvnitř válcové části je signalizace velmi decentní a vkusná. Připojení tohoto modelu i dalších z řady vyžaduje speciální rozhraní - řídicí jednotku. Ta se vyrábí hned v několika variantách: historicky nejstarším je model PunchLight MIDI, následuje PunchLight GPI (s využitím Sync I/O GPI portu u Pro Tools HD) a konečně testovaný model DLi s připojením pomocí standardního USB portu. Doplňkem řady rozhraní je model Relay SwitchBox USB, díky kterému lze připojit i nestandardní světla a jiné spotřebiče. Zde se nabízí celá řada využití od adaptace stávající studiové signalizace do PunchLight systému až třeba po automatické vypínání klimatizace ve studiu při záznamu. Modely PunchLight MIDI a PunchLight GPI podporují připojení až tří světel, PunchLight DLi pak dvou světel a jednoho displeje (viz dále). Ve všech alternativách zapojení je k dispozici signalizace Record (červená) a Record Ready (žlutá).

Recording Strip a Recording Ring
Alternativním provedením světla s non-USB propojením přes RJ10 kabely je magneticky držená světelná „tyčinka“ s obdobným světelným vzhledem, jaký má Studio Warning Lamp. Díky vtipnému magnetickému držáku lze Recording Strip připevnit například na kovová futra dveří a to bez potřeby jakéhokoli vrtání, lepení atd.

Dalším zajímavým nápadem výrobce je provedení světla jakožto mezikusu pro uchycení na mikrofonní stojan. Recording Ring, jak se toto provedení nazývá, je opatřen jednak dírou se závitem 5/8“ pro mikrofonní stojan a dále šroubem pro navazující část - držák mikrofonu. V balení najdeme také redukci na stativy se závitem 1/2“ a 3/8“. Recording Ring po instalaci doslova sroste s mikrofonem a působí velmi elegantně. Oba modely, tedy Recording Strip i Recording Ring, podporují standardní povely Record a Record Ready.
ObrázekObrázek
Studio Display XT2
Tento model displeje představuje pomyslnou vlajkovou loď značky PunchLight. Jedná se o rozměrný displej s osmi sedmisegmentovými pozicemi a podporou tří barev zobrazení. Primárně je displej určen k zobrazení časového údaje v různých formátech (timecode, min:sec, samply, stopy + okna, takty a doby). Kromě toho se mění barva číslic v závislosti na režimu Play, Record a Record Ready (zelená, červená, žlutá).
Další dobrou vlastností je možnost zobrazení vlastních zpráv na displeji. K tomu slouží doplňková aplikace USD MIDI Remote, kde je možno zprávu graficky nastavit. Vlastní zprávu je pak možno exportovat v SysEx řetězci nebo jako standardní soubor MIDI. Po nasazení na stopu v DAW se nám pak na zvoleném čase zobrazí požadovaná hláška, znamení apod. Grafickým omezením je samozřejmě systém sedmisegmentovek, ale i tak lze úspěšně vyslat na displej povely „start“, „stop“ a další.
Obrázek
Studio Display XT2 přichází ještě s jednou užitečnou funkcí a tou jsou digitální hodiny. Jednoduchým pokynem v ovládací aplikaci PunchLight USB Utility lze hodiny displeje synchronizovat s těmi v počítači a mít tak k dispozici přesný čas. Hodiny jsou zálohovány vlastní baterií.

Většina funkcí displeje XT2 se dá ovládat pomocí přibaleného infračerveného dálkového ovladače. Zde si výrobce zaslouží pochvalu - dálkový ovladač není příliš citlivý na směr, kam jím míříme a tak lze Studio Display XT2 pohodlně ovládat z prakticky libovolného místa režie.

Studio Display USB
Posledním testovaným modelem je opět displej, tentokrát však s přímým USB připojením bez nutnosti použít některý z PunchLight kontrolérů. Oproti velkému modelu Studio Display XT2 je tento naopak miniaturní a napájí se přímo z USB portu. Kromě standardního zobrazení časové pozice na osmi cifrách v zelené barvě nabízí také LED indikaci Record. Tento model je tedy určen spíše do režie pro použití v blízkosti počítače. Díky tomu lze mít přesný údaj o pozici lokátoru stále na očích bez ohledu na to, kde a jak ho máme „na dohled“ v okně DAW či video střižny.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Závěr
Dlužno říci, že mne nabídka různých variant, univerzálnost a v neposlední řadě precizní dílenské provedení všech testovaných výrobků PunchLight mile překvapily. I po softwarové stránce vše fungovalo, jak má. Zařízení jsou po fyzickém propojení s USB portem ihned automaticky detekována a aplikace PunchLight USB Utility rozpozná ten který konkrétní typ a nabídne s ním související parametry nastavení pro daný model - například RGB možnosti nastavení barev se zobrazí jen u modelů, které tuto možnost nabízejí.

Co říci závěrem? Snad jen popřát české firmě mnoho dalších inovativních nápadů a spokojených zákazníků i do dalších let. Zařízení PunchLight se totiž už stihla zabydlet v mnoha studiích u nás i v zahraničí.

Výrobce: PunchLight
Zapůjčil: Mediaport Pro s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět