Reason 8

Odpovědět
standa.puffler
Příspěvky: 20
Registrován: 17 bře 2004 13:26

Reason 8

Příspěvek od standa.puffler » 22 led 2015 15:41

Osvědčené postupy v novém kabátě.

ObrázekKoncem dubna představila firma Propellerhead Software sedmičkovou verzi Reasonu. Během následujících měsíců však ještě vývojáři zapracovali a 30. září byl na trh uveden Reason 8. Jeho hlavním tahákem je rychlejší a jednodušší uživatelské rozhraní ve zcela novém grafickém provedení. Rychleji tak přetvoříte své hudební představy do zvukové podoby.

Nový vzhled
Srovnáme-li Reason 8 s předchozí verzí, došlo především k velmi zásadním změnám ve vzhledu a chování. Nový plochý design s velkými buttony a výraznými gradienty má být přehlednější, jednodušší a možná díky minimalistické grafice i rychlejší. Kdybych měl přiblížit vzhled k něčemu již existujícímu, blízko by byl iOS 7 Zeitgeist a celá transformace od verze Reason 7 tak trochu připomíná přechod z iOS 6 na iOS7. Nejde o nikterak radikální změny, ale přesto je to transparentní krok od trochu infantilního designu k více serióznímu, čistému a modernímu vzhledu. Nejmarkantnější je změna vzhledu na Transport Baru a Toolbaru, které jsou celé ploché, velmi minimalistické a přeorganizované tak, aby byla tvorba hudby ještě rychlejší a efektivnější.

Vzhled byl přepracován kompletně, netknuté zůstaly jedině moduly, na které jsou již uživatelé zvyklí a jejichž změna by byla pro ně zřejmě nepřijatelná. Reason jako jeden z mála hudebních softwarů nepodporuje skinování - dle mého názoru je to dobře. Muzikant se má soustředit na noty, na zvuk a ne na změny grafiky pracovního prostředí, které by mělo být spíš funkční a ne jakkoliv efektní (i když pro někoho může být jiný design zdrojem inspirace, ale to už je hodně tenký led).
Obrázek
Nový prohlížeč a vyhledávání
Po vzoru Abletonu nebo jiných DAW aplikací se v Reasonu nyní zobrazuje panel vyhledávání a prohlížení - Browser - neustále a to v levé části pracovní plochy. Důvod je prostý, Reason nám roste a bobtná a od dob, kdy byl zcela uzavřený modulům třetích stran, už uběhl nějaký ten rok. S novým standardem Rack Extensions pro rozšíření Reasonu, novými nativními moduly a nepřeberným množstvím refillů na trhu byl tento krok prostě nevyhnutelný.

Snadno si tak hned můžete otevřít nové moduly syntetizérů, samplerů či efektů, ale také najít vhodné zvukové vzorky na souborovém systému vhodné právě pro vaši kompozici. Veškerý obsah z panelu Browseru lze pomocí drag-and-drop přesunout přímo na pracovní plochu - ať už jde o samply, patche, refilly nebo další materiál.

Mnohé z uživatelů však možná zaskočí fakt, že v novém Browseru už nelze využít preview pro poslech samplů a patchů předtím, než je nahrajete do odpovídající krabičky v racku. Změna je dána přepracováním workflow a ačkoliv možná nejde o nic tak zásadního, mně osobně to přijde jako značný krok zpět, který může výrazně omezit tvorbu, jelikož jsem byl na toto preview zvyklý. Prostě jsem si pustil smyčku a hledal třeba krátký zvukový vzorek trubky, který by ladil do harmonie ve smyčce - preview se jeví v takovém případě jako naprosto nenahraditelné. Nicméně i to lze řešit. Prostě si do racku ten sampler vložíte a „preview“ pak děláte přímo v něm a nikoliv v Browseru, který k tomu zřejmě není primárně určen. Na druhou stranu je to škoda a myslím, že je potřeba tuto akutečnost zmínit.

Live preview tak nyní funguje výhradně pro vaše vlastní zvukové nahrávky získané linkou/mikrofonem nebo z pevného disku. Sekce Song Samples byla totiž přesunuta z panelu Tool Window do Browseru. Nyní tak můžete editovat, mazat, duplikovat nebo exportovat zvuky přímo v Browseru. Audio nahrávky pořízené v sekvenceru jsou nyní zpracovávány jinak než klasické samply. Chcete-li tyto nahrávky nyní exportovat, musíte to udělat přes File > Export nebo funkci Bounce v menu sekvenceru.

Vyhledávání nyní pracuje v kontextu vybrané entity. Pokud tedy máte vybráno Factory Sounds a do vyhledávacího pole zadáte třeba „bass drum“, objeví se ve výsledcích vyhledávání všechny kopáky z banky Factory Sounds. I vyhledávání silně připomíná Spotlight známý z iOS nebo Mac.
Obrázek
Vylepšené workflow
Pominu-li vyhledávání a browser, bylo v Reasonu 8 provedeno nespočet vylepšení pracovního procesu, která vedou k přímočaré hudební tvorbě a umožní tak muzikantům dostat se rychleji od myšlenky k hotové skladbě. Jednotlivé sekce pracovního prostředí jsou nyní propojeny, pokud tak třeba kliknete na insert efekt patch na mixážním pultu, Browser automaticky aktualizuje svůj obsah a zobrazí vše potřebné. Toto chování se rychle stává návykovým a pomůže vám skutečně výrazně zrychlit veškerou práci v Reasonu.

Nové krabičky od Softube
Ačkoliv rozšíření v podobě Rack Extensions, jež byly podrobněji představeny v minulém PiXELu, přibývá jak hub po dešti, nový Reason 8 nemá kromě dvou zesilovačů od Softube vlastně žádnou novou krabičku. Švédská firma, která se zabývá vývojem audio hardwaru a softwaru, poskytla pro novou verzi Reasonu kytarový zesilovač Amp a baskytarový zesilovač Bass Amp. Tyto dvě krabičky by mohly nakonec i nahradit LINE 6 moduly (jež jsou stále k dispozici). Jde o skutečně velmi povedené emulátory hardwarových zesilovačů, které udělají skvělou práci při zateplení zvuku nejen smyčcových nástrojů, ale i čehokoliv jiného, například beatů nebo zpěvu.

Softube Amp
Tenhle zesilovač má v přeneseném slova smyslu vlastní názor. Hraje čistě a odvážně, umí však zvuk i pěkně potrhat. Můžete si být jisti, že dostanete ze své kytary zvuk s větší dávkou života, osobitosti a charakteru než u jakékoliv emulace kytarového zesilovače, kterou jste kdy předtím slyšeli.

Spolu s Amp získáte čtyři modelované kytarové zesilovače a čtyři kytarové skříně. Skříně jsou modely studiových mikrofonů, které byly použity pro nahrávání a k tomu různé prostory studiových pokojů pro maximálně přirozený zvuk. Můžete kombinovat libovolný zesilovač s jakoukoliv skříní a rychle tak vytvářet širokou škálu zvuků.

Ovládací prvky jsou společné pro oba zesilovače. Knoflík Gain ovládá sekci předzesilovače, zatímco PowerAMP Gain určuje, jak moc ostře se bude řídit jeho výstupní hlasitost - charakteristika zkreslení mezi oběma zesilovači je poměrně dramatická. Boost spínač modeluje to, co se stane, když budete tlačit na úroveň signálu kytary před tím, než dojde signál do zesilovače. Pro kompenzaci rozdílů úrovně hlasitosti použijete regulátor hlasitosti Volume. Třešničkou na dortu jsou pak ovládací prvky pro Bass, Mid a Treble, jež modelují zvuk kytary ještě dále. Gate může být použit pro jemné odfiltrování nežádoucího šumu z jednotlivých snímačů cívky nebo pro získání krátkého přerušovaného zvuku v rámci perkusivního stylu hry. To funguje velmi dobře pro funky kytary i metalové supění. Gain, Gate a Volume lze v Reasonu také ovládat pomocí CV.
Obrázek
K dispozici jsou tedy čtyři modely kytarových zesilovačů. První je Twang neboli brnknutí. Je to stříbřitá americká klasika, ideální pro čisté a mírně přebuzené kytary, jež jsou populární v country, blues a dalších hudebních směrech. Druhým modelem je Crunch, což je britská klasika šedesátých let, která si udržuje specifické zvonění a současný charakter zvuku, ať už hrajete čistě nebo s přebuzením. Rock je třetím modelem - má báječný, zateplený a plný zvuk trubkovitého zkreslení. A konečně Lead - amp pro lead kytary se slavným vysoce nabuzeným zvukem. Uřvané riffy a silné harmonie doznívají díky Leadu mnoho dní.

Modely kabinetu jsou taktéž čtyři. Prvním je Twang, který se pyšní 2 x 12 kabinetem s hlubokými basy a nebeskými výškami. Dynamický mikrofon je umístěn na ose kabinetu, ale stále nechává do zvuku proniknout i trochu prostoru kolem. Crunch je druhým 2 x 12 modelem zaměřeným více na střední pásmo. Malý diafragmatický dynamický mikrofon je zde umístěn taktéž mimo osu a je přidán široký stereo signál z prostoru. Rock je 4 x 12 klasikou, která zajistí tučný a pevný, hutný zvuk. Záznam probíhá německým kondenzátorovým mikrofonem na ose kabinetu tak, aby zachytil plný zvuk. Konečně posledním 4 x 12 kabinetem zaměřeným opět více na středové frekvence je Lead. Ten je snímán velkým diagrafickým dynamickým mikrofonem tak, že cítíte zvuk, jako byste byli obličejem přímo u kabinetu.

Softube Bass Amp
Pokud jde o emulátory zesilovačů, byli baskytaristé vlastně vždy až hanebně zanedbáváni. Bass Amp od Softube tuto hrubou nespravedlnost nejen napravuje, ale dokonce přináší emulaci baskytarových zesilovačů se stejným množstvím charakteru a osobitosti, které lze nalézt v Softube Amp. Čisté a pevné basy? Věrohodný zvuk? Divoké zkreslení? Ať už toužíte po jakémkoliv zvuku baskytary, Bass Amp jej může vykouzlit.

S Bass Amp dostáváte k Reasonu dva modelované basové zesilovače Modern a Vintage. A k tomu ještě tři různé skříně reproduktorů. Skříně jsou modely studiových mikrofonů, které byly použity pro nahrávání basových kytar v různých studiových prostředích - to vše je zárukou teplého, analogově znějícího přirozeného zvuku. Kombinací jednoho ze zesilovačů s kteroukoliv skříní jste schopni pokrýt širokou škálu zvuků.

Ovládací prvky jsou společné pro Amp i Bass Amp. Platí tedy to, co jsem popsal již u Ampu. Knoflík Drive určuje, jak moc chcete řídit vstup zesilovače. Čím více zde tlačíte, tím více zkreslení dostanete. Charakteristika zkreslení je velmi rozdílná u každého z obou typů modelů zesilovače. Drive je následován ovládací částí frekvenční charakteristiky zvuku, kde můžete řídit poměry pro Bass a Treble. Střední pásmo pak řídí Mid Freq, který má jen pět různých pozic. Stisknutím tlačítek Ultra Lo a Ultra Hi přidáváte více síly pro příslušné frekvenční rozsahy a taktéž způsobujete mírný posun křivky ve středním pásmu. Volume transparentně kompenzuje změny jakýchkoliv nastavení v různé míře. Jak Drive, tak i Volume jsou kontrolovatelné přes CV.
Obrázek
Jak jsem již zmínil, Bass Amp nabízí dva modely baskytarových zesilovačů. Tím prvním je Modern - současná verze klasického tube vzhledu jedné z nejpopulárnějších značek baskytarových zesilovačů. Má všechnu tu jasnost, jiskru a tlak, jaké jen může baskytarista od moderního zesilovače očekávat a k tomu navíc ještě trojrozměrný prostorový zvuk, který nabízí jen málokterý zesilovač. Oproti tomu Vintage vám zajistí temný, špinavý a tuhý basový zvuk, který dodá vaší base sílu a kresbu a pomáhá baskytaře lépe se vmísit s ostatními nástroji do mixu.

Reproduktorové skříně pak prezentují Dark, Brigth a Room. Dark je klasickým 8 x 10 kabinetem s přirozenou odezvou napříč frekvenčním spektrem. Vše je zachyceno německým velkomembránovým dynamickým mikrofonem a to přímo na ose. Jen tak lze totiž získat křišťálově čistý zvuk a s ním skálopevné hloubky. Bright je simulací britského 4 x 12 basového kabinetu se skvělou prezentací středového spektra. Záznam řídí dynamický mikrofon umístěný tentokrát mimo osu a tedy i s mírnou příměsí prostoru. A konečně Room je 4 x 10 kabinetem zachyceným klasickým německým velkomembránovým kondenzátorovým mikrofonem z dálky. Výsledkem je prostorný zvuk s krásnou kresbou do hloubky i šířky, což se velmi přirozeně hodí do mixu.

Shrnutí
Ačkoliv je Reason 8 spíš aktualizací plnou drobných vylepšení ve workflow s novým designem a jen minimem nových technologií, jde o verzi, která s velkou pravděpodobností připravuje jeden z nejsvéráznějších a také nejstabilnějších DAW systémů na další strategický rozvoj a začlenění mezi ostatní léty prověřené DAW aplikace. Jednoznačně nejvýznamnější změnou je přepracování a integrace Browseru a vyhledávání. Hned potom uvítáte detailně představené zesilovače z dílny Softube.

Pravděpodobně nenajdete nic tak zásadního - alespoň co se funkčnosti týče - kvůli čemu by bylo nutné platit za upgrade. U stávajících uživatelů verze 7 je tedy upgrade otázkou. Záleží na tom, jak moc se vám líbí nově implementovaný Browser a do jaké míry byste využili nové Softube zesilovače.

Jinak je Reason 8 pro každého, kdo dosud tvoří na verzi 6 a starších, protože dostane za své peníze skutečně velkou řadu nového arzenálu a vylepšení (především Rack Extensions a to od verze 6.5). Pro zcela nové uživatele je Reason 8 vynikajícím DAW balíčkem, jenž nabízí velký výběr nástrojů a efektů, kvalitní záznamové funkce, skvělý design s propracovaným worfklow a hlavně stabilní a snadno ovladatelné prostředí.

Výrobce: Propellerhead Software
Zapůjčil: Mediaport Pro s.r.o.

Stanistav Puffler

Odpovědět