RME Fireface 802

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 48
Registrován: 01 úno 2013 19:12

RME Fireface 802

Příspěvek od jindrich » 04 srp 2014 10:09

Následovník legendárního zvukového rozhraní.

Pozici, kterou zastává německá firma RME na trhu profesionálního zvukového hardwaru, je bezesporu velmi výrazná. Takhle strukturované portfolio a inovativní produkty může nabídnout jen málokterá konkurence. Mně osobně se líbí, jak málo firma podléhá trendům a dál se drží strohých naprosto profesionálních zařízení bez nějakých blyštivých zbytečností a stále nabízí až laboratorní preciznost. Rozhraní Fireface 800 bylo uvedeno na trh v roce 2004 a do dnešního dne se udrželo na pozici, kterou si vybudovalo hned v základu. Pro mě to byl jednoznačný král all-in-one rozhraní, osazených jak větším množstvím AD a DA převodníků, tak různými digitálními rozhraními a k připojení využívající FireWire nebo USB, tedy technologie dostupné i pro přenosné počítače. Po příchodu rozšířeného modelu Fireface UFX, který přinesl výrazně přepracovaný vnitřní TotalMix FX a nebo přímé nahrávání na flash disky, teď teprve přichází skutečný nástupce původního Fireface 800.
Obrázek
Face to Face
Rozdíly vůči předchůdci jsou patrné už ve vizuální stránce produktu. 802 zapadá do nového modernizovaného stylu, který se objevil s již zmiňovaným UFX, ale na rozdíl od něj bylo odstraněno hrubé schéma z horního krytu - škoda, byla to taková zajímavost. Nynější design je ale samozřejmě čistší. Co se týče základního rozložení, to příliš odlišné není. Stále zde najdeme čtyři předzesilovači vybavené vstupy na předním panelu, nyní jsou ovšem místo oddělených zdířek osazeny kombinovanými XLR/TRS zdířkami značky Neutrik s možností přepnout na vysokoimpedanční nástrojový nesymetrický vstup. Pravá část obsahuje stavové LED podobně jako předchůdce s tím, že v novém designu jdou jejich popisky v méně osvětleném studiu poměrně dost špatně přečíst (šedivé písmo na tmavě modrém lesklém podkladu), ale to není příliš důležité. Přibyl také ještě jeden sluchátkový výstup na čelním panelu s vlastním ovladačem hlasitosti. S tím souvisí i celkově větší počet A/D i D/A převodníků proti původnímu modelu. U něj totiž byly převodníky číslo 7 a 8 sdíleny mezi linkovými a mikrofonními vstupy. Nyní je A/D i D/A převodníků dvanáct, tedy nikoli pouze deset. Stejně tak druhý sluchátkový výstup má vlastní pár.

Vylepšeny byly linkové vstupy, nově totiž obsahují 12 dB digitálně ovládaného zdvihu pro jemnější doladění úrovně. Výstupní úroveň linkových vstupů lze navíc nově nastavit na ještě vyšší výstupní úroveň označenou Hi Gain, která by měla být o 15 dB silnější než standardní profesionální úroveň. Dalším rozdílem je absence dedikovaného metalického rozhraní S/PDIF a naopak přidání AES/EBU, čili profesionální verze stejného formátu v podobě transformátorem oddělených XLR konektorů. S/PDIF můžeme k tomu navíc provozovat na druhém optickém portu. Opět je to změna podobná zařízení UFX, stejně jako fakt, že zmizela dvojice FireWire 800 portů a přibylo USB 2.0. Vzhledem k tomu, že TotalMix byl povýšen na TotalMix FX a také podporuje firemní dálkové ovládání (fyzicky velmi podobné kompaktnímu převodníku BabyFace), je podobností s vlajkovou lodí firmy víc než dost...

Face 802 to Face UFX
Přiznám se, že jsem bral Fireface UFX v době jeho uvedení jako vyústění koncepce původního přístroje. V tom jsem se evidentně mýlil. Dle ohlasu na internetových fórech nejsem zdaleka jediný, kdo je překvapen a trošku zmaten nastolením otázky, co vlastně přístroje odlišuje a co firma uvedením modelu 802 RME zamýšlí. Když si to totiž shrneme, na první pohled jsou odlišnosti tyto:
- UFX má navíc displej a univerzální ovládací prvky.
- UFX má na předním panelu druhé MIDI rozhraní.
- UFX umí přímo nahrávat na flash disky pomocí dedikovaného USB portu na předním panelu.
- UFX stojí v tuto chvíli 49.990 Kč a 802 stojí 39.490 Kč včetně DPH.

Cenový rozdíl je překvapivě velký. Obzvlášť když si ho vztáhneme na ony vyjmenované rozdíly, ale jak jsem při pročítání internetových reakcí pochopil, každý bere užitnou hodnotu velmi odlišně. Hlasy, dle kterých 10.000 Kč jednoznačně stojí za malý displej a nahrávaní na flash disky (byť u zařízení primárně určeného pro práci s počítačem), nejsou neobvyklé. Když se ale člověk zkusí podívat trochu blíže, dají se najít i další rozdíly. 802 má například jiné předzesilovače. Hlavním rozdílem je to, že úroveň zesílení je ovládána analogově pomocí potenciometrů na předním panelu, kdežto ty u UFX jsou ovládány digitálně (stejně jako u UCX a možná trochu překvapivě u původního 400), což je rozhodně praktické do většího studia. Pokud studujeme technické parametry, zdá se dokonce, že 802 vypadá lépe než UFX. Je ale důležité nezapomenout, že parametry všech produktů RME jsou na takové úrovni, že už to pro praktické použití přestává být relevantní (zejména dynamický rozsah převodu, vlastní šum předzesilovačů, zkreslení atd.).

Na fóru GearSlutz.com se rozběhla poměrně dost zajímavá diskuze, která vyplynula z prosté zprávy oznamující uvedení Fireface 802 na Musikmesse 2014. Po faktickém představení a zhodnocení novinek a rozdílů logicky přišla na řadu i diskuze, co je tedy lepší koupě vzhledem k poměru cena/výkon. Do vlákna se zapojil i oficiální reprezentant RME pan Daniel Fuchs. Odhalil, že 802 má jiné převodníky než UFX. Ovšem vzhledem k tomu, že společnost vydala evidentně striktní zákaz kvalitativního srovnávání svých produktů, má to chudák pan Fuchs trochu těžké, protože na to se ho samozřejmě všichni ptají. Výsledek, který se z diskuze dá odnést, je ten, že stále dochází k vývoji a že hlavní rozdíl je v rychlosti. Podle jeho vyjádření a oficiálních materiálů spadl vlastní čas převodu ze 40 vzorků u FF800 na 7 pro DA konverzi a 12 pro AD u 802, což při cestě tam a zpět může znamenat i celou milisekundu. Diskuze je celkově velmi zajímavá a stojí za přečtení (stačí na GearSlutz.com vyhledat „Messe 2014 Fireface 802“). Chování firmy skrze jejího reprezentanta mě velmi potěšilo, zejména proto, že se jasně vymezil z hlediska strategie firmy („Všimněte si, že neprezentujeme nová a vylepšená zařízení stran jejich obřího zlepšení ve ‘zvukové kvalitě’, ale soustředíme se na jiné body jako nové funkce atd., rozhodně ale nedostáváte nižší kvalitu.“). Kladl také důraz na to, co se podle mého názoru často ztrácí v návalu zvukové ezoteriky - například názor, že vzhledem ke kvalitě moderních převodníků jsou v celém řetězci od natáčeného objektu po výslednou nahrávku o dost zásadnější věci (např. výběr a umístění mikrofonu).

Instalace a první dojmy
Nový vizuální styl čelních panelů se mi ve formě, v jaké je použit na 802, líbí, je přehledný, elegantní a nové menší černé potenciometry přece jen posouvají celou věc do modernějšího kontextu. Přesto jsem ale velkým fanouškem i starého vizuálního stylu, ale možná je to především proto, že si ho spojuji s kvalitou, kterou RME produkty představují. Proto pro mě bylo obrovským zklamáním, když se ukázalo, že napájecí zdířka je nesprávně přichycena k zadní straně šasi a je lehce uvolněná. Samozřejmě se jedná o odstranitelnou závadu jednoho konkrétního kusu. Ale u takovéto firmy by se to stávat nemělo. Jinak zařízení působí přesně tak, jak by mělo, čili naprosto solidním a odolným dojmem - kvalitní plechy, konektory i ovládací prvky. Také bych ani nečekal, že bude problematická jakákoli činnost spojená s drivery. Ty se skládají v podstatě ze čtyř komponent - FireWire driver, USB driver, ovládání pro TotalMix a analytický balík DIGICheck. Oba drivery jsou společné pro všechna zařízení, čili mají identickou strukturu a liší se jen v příslušných detailech. DIGICheck je společný pro všechna zařízení a pro ty, kteří nemají s RME zkušenosti, jen zmíním, že se jedná o ve výpočetní jednotce zařízení běžící analytický program, který může přistupovat na jakýkoli zvolený výstup. Obsahuje vše potřebné od přesného měření úrovní všech kanálů, goniometru a frekvenčního analyzátoru až po zobrazení stavů jednotlivých bitů převodníku a měření hlasitosti podle EBU R.128.
ObrázekObrázek
Obrázek

TotalMix FX
Původní TotalMix umožňoval neomezené routování jakéhokoli vstupního signálu nebo submixu na jakýkoli výstup. RME na rozdíl od MOTU i některých dalších výrobců pracuje se sadou softwarových výstupů, které ovšem vidí DAW software s názvy výstupů fyzických. Osobně se mi víc líbil přístup v dnes již trošku pozapomenutých zvukových rozhraních americké firmy Aardvark, kde byly v ovladači softwarové návraty vyloženě označeny jako „playback“ a uživatel je musel v mixu karty „doposlat“ na fyzický výstup. V případě TotalMixu se nám přece jen může stát, že zapomeneme, že jsme implicitní „rozmíchání“ softwarových návratů na jednotlivé fyzické výstupy změnili a můžeme se chvilku divit, proč na příslušném analogovém výstupu nic není, ačkoli máme pocit, že to tam posíláme přímo z DAW.
Obrázek
Obrázek
Nový TotalMix FX je stejný jako u Fireface UFX, samozřejmě s přihlédnutím k hardwarovým vlastnostem - nemůžeme tedy např. měnit úroveň vstupů mikrofonních předzesilovačů, to jde skutečně jen pomocí potenciometru na čelním panelu. K dispozici máme také jeden paralelní zvukový efekt (dozvuk a echo) a na každém kanálu ekvalizér a dynamický procesor - kompandér, tedy kompresor/limiter a expander/gate dohromady. Můžeme tak vytvářet velké množství mixů s velmi nízkou latencí a k ovládání používat buď nějaký kontrolér, nebo aplikaci pro iOS (která není zdarma, ale stojí v tuto chvíli 4 USD).
Mně osobně se ze začátku design ovládání nelíbil, ale postupem času jsem si zvykl (během cca dvou let práce s Fireface UFX v jednom ze studií, ve kterém působím). Líbil se mi původní strohý styl a tento mi přišel příliš kreslený a buclatý. Struktura je ale velmi jasná, ačkoli ne intuitivní. Když ale pochopíme, jaká je základní filosofie, máme vše velmi rychle nastaveno.

FireWire vs. USB
Byť jsem byl vždy velkým příznivcem rozhraní FireWire, nezbývá než uznat, že je na ústupu. V první fázi jsem tedy přidání USB 2.0 chápal jako zajištění absolutní připojitelnosti, zejména k mobilním počítačům. Jak je ale zřejmé z vysvětlujících textů v manuálu k zařízení, situace se změnila i obecně a USB 2.0 je v podání RME v podstatě lepší. Vzhledem k tomu, že zařízení má vlastní napájení a ani neumožňuje využít pro napájení počítač, nemusí nás trápit nízké napětí USB rozhraní a problematická výroba 48 V pro fantomové napájení pomocí DC-DC měničů. Když srovnáme drivery, tak ve prospěch USB hovoří i nepřítomnost volby omezující počet kanálů pro snížení objemu přenášených dat, která ale naopak pro FireWire k dispozici je.

V již zmiňované diskuzi na GearSlutz.com se docela rozebírala i volba USB 2.0 jako taková. Pro některé uživatele bylo nepochopitelné, že v roce 2014 je nová generace zařízení osazena rozhraním ve standardu z roku 2000. Další hlasy volaly po rozhraní Thunderbolt, pravděpodobně uživatelé počítačů Apple. Zástupce RME ovšem poukázal na fakt, který je podle mého názoru často opomíjen a o kterém jsem hovořil i v jednom z dílů Stopařova průvodce digitálním zvukem. Potřeba uživatelů mít všechno „megasupernejrychlejší“ je celkem pochopitelná a v profesionálním prostředí univerzálně odůvodnitelná. Ovšem je třeba uvažovat také racionálně a znát problém i do větší hloubky než je nějaké obecné číslo propustnosti - za vše hovoří speciální audiofilské superdrahé ethernetové kabely pro síťové přehrávače. Jak zmínil ve fóru pan Fuchs, celkový datový tok i při plném vytížení není ani pro USB 2.0 vůbec žádný problém. Pro ilustraci si vezměme, že takzvaný QuadSpeed signál v rozlišení 24-bit/192 kHz má datový tok 4,4 Mbit/s, teoretická propustnost USB 2.0 je 480 Mbit/s. I když vezmeme nějakou prakticky dosažitelnou hodnotu propustnosti, třeba 280 Mbit/s, pořád to odpovídá 63 kanálům ve zmiňované současné nejvyšší kvalitě. Když si k tomu připočteme, jak často se 192 kHz využívá, je vidět, že si s tím netřeba lámat hlavu. Co je ale naopak velmi důležité pro celkový výkon systému (tedy kombinaci počítač-DAW software-audio rozhraní) je způsob řízení komunikace. A jak dobře napsal pan Fuchs do fóra, zvětšení počtu pruhů na dálnici automaticky neudělá vaše auto rychlejším. Základem je to, že RME s USB rozhraním velmi dobře pracuje, čili je to všechno o kvalitě driveru a firmwaru. Měření latencí na webu DAWbench.com ukazuje o cca 1 ms lepší výsledky pro USB oproti FireWire při práci s Fireface UFX, lze předpokládat, že u 802 to bude obdobné. Co se týče latencí, s kterými počítá ASIO hostitel, ty jsou v zásadě stejné (např. 11 vs. 10,9 ms při 1024 vzorcích bufferu a vzorkovací frekvenci 96 kHz), reálné hodnoty se ale odlišují vzhledem např. k existenci ještě fixního „safety“ bufferu (ten je mimochodem pro USB poloviční než pro FireWire, 32 vs. 64 vzorků). Jedinou praktickou nevýhodu USB v počítači, kde má uživatel k dispozici obě rozhraní, tak vidím v tom, že je velmi snadné mít přehled o tom, co je připojeno přes FireWire - vzhledem k tomu, že tam asi kromě těchto specializovaných zařízení není připojeno nic moc dalšího. Kdežto na USB máme navěšeno kde co a při nesprávné optimalizaci to může narušovat provoz, byť stačí zajistit, aby měl Fireface jeden USB kontrolér sám pro sebe a nesdílel prostředky s dalším zařízením.

Zátěžový test driveru
RME tvrdí, že USB audio lze při správné optimalizaci a práci s drivery na dnešních počítačích provozovat v podmínkách podobných rozhraním připojeným přímo přes PCI nebo PCI-E sběrnici. Na rozdíl od FireWire, kde není možné dosáhnout nulového zatížení procesoru při provozu vzhledem k tomu, že vždy bude ve hře ještě driver řadiče. Co to znamená v praxi? Vyzkoušel jsem test z webu DAWbench.com a to ten na počet unisono hlasů generovaných v sampleru KONTAKT firmy Native Instruments bez artefaktů při přehrávání. FireWire driver se choval lépe u malých bufferů, v případě velkých se pro změnu choval lépe USB driver. Oba dva navíc vycházely lépe než driver MOTU a to cca o 10 %. USB varianta nabízí navíc ještě jeden větší buffer (2048 vzorků), který ale v tomto testu už žádné zlepšení kupodivu nepřinesl. V reálném projektu (mix hudební nahrávky v 88,2 kHz s mnoha a mnoha plug-iny, čili velké množství malých procesů spíš než několik masivně osazených samplerů), který je ovšem obtížné nějak kvantifikovat a vyhodnotit, přinesl ještě závěrečný buffer zlepšení a umožnil tak projekt ještě více zatížit. Zároveň se v něm při stejné velikosti bufferu driver MOTU choval trošku lépe. Je ale velmi důležité si uvědomit, že vzhledem k celkové architektuře driveru má ten od RME při stejné velikosti poloviční výstupní latenci než právě MOTU. Např. při největším bufferu 2048 vzorků při práci v 96 kHz je rozdíl skoro 20 ms (42,75 vs. 23), čili můžeme vlastně při téměř stejných časových odezvách systému pracovat s větším bufferem a zvýšit tak kapacitu systému.
Obrázek
Co ovšem nedopadlo dobře byl test analogové smyčky. Na obrázku je jasně vidět, že při zpětném nahrání přes analogovou doménu je u MOTU signál zpožděn o cca 55 vzorků. V případě Fireface 800 driver správně kompenzuje zpoždění převodu a signál přistane vždy tam, kde má být. U 802, ať už připojeného přes FireWire nebo USB se signál v softwaru usadí o 24 vzorků dříve než by měl. Usuzuji, že je to právě větší rychlostí převodníků a nesprávně nastavenou hodnotou kompenzace. Problém se projevil jak v Cubase 7.5, tak v ProTools 9.0.6. (Před uzávěrkou: Firma RME naprosto dostála svému renomé a poté co jsem jí ve spolupráci s distributorem, firmou DISK Multimedia, stran uvedených nedostatků kontaktoval, došlo k jejich okamžité nápravě a ještě do odevzdání časopisu do tiskárny je opravený driver pro systém Windows k dispozici na firemních stránkách. Což mi musím říct vyrazilo dech, žádné výmluvy a okamžitá náprava - je nutné vypíchnout, že k ní došlo cca 22 hodin po odeslání zprávy do RME. O tom si uživatelé produktů např. firmy Avid můžou nechat jenom zdát - viz. problém s korupcí hlaviček WAV souborů na Mac OS, který přetrvával od verze 8 do verze 10, čili přes dva placené updaty).

Co říci závěrem...
Zařízení naplňuje to, co čekáme od výrobce jako je RME. Může to znít stroze, ale je to prostě tak. Nekompromisní kvalita bez zbytečných kudrlinek a s výborným poměrem cena/výkon. Myslím, že u všech špičkových převodníků jsou technické parametry a kvalita převodu na takové úrovni, že se rozhodujícími faktory pro výběr stávají úplně jiné vlastnosti jako vybavení, drivery, ovládání atp. Přiznám se rovnou, že přesně na něco jako je Fireface 802 jsem se dlouho těšil. Již delší dobu totiž plánuji přechod z MOTU na RME právě kvůli vyjmenovaným faktorům. To, že je RME naprostý standard v německé profesionální praxi, je potvrzením dlouhodobé stabilní kvality, o které jsem stále přesvědčen, byť mojí důvěrou otřásla již zmiňovaná epizodka s povolenou napájecí zdířkou a kompenzací zpoždění převodu v driveru. Je možné, že firma se tentokrát dostala do lehkého časového presu, což by vysvětlovalo i určité nedodělky ve webové prezentaci produktu (chybné parametry ve srovnávací tabulce a reference na UFX v pravděpodobně zkopírované části o TotalMixu). Myslím, že RME dlouhodobě přesvědčuje o svých kvalitách a jednou z nich je i to, že na trh uvádí „hotové“ produkty a ne pozdní beta testy jako mnoho jiných výrobců. Hodit do koše léta budovanou důvěru kvůli lehkému minoritnímu zakolísání rozhodně nehodlám! Stejně se dle mého názoru jedná o skvělý produkt a hodlám si jej sám pořídit a udělat z něj základ svého studia.

Výrobce: RME
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Jindřich Kravařík
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět