RODE NTR

Odpovědět
ales.dvorak
Příspěvky: 48
Registrován: 11 úno 2004 14:19

RODE NTR

Příspěvek od ales.dvorak » 18 lis 2015 19:15

Dotek historie a moderní techniky.

ObrázekV tomto článku se vrátíme trochu do historie. Po několika řádcích však s překvapením zjistíme, že se vlastně nejedná o historii, ale naopak o zcela moderní současnost. Cílem našeho zájmu totiž bude páskový (ribbon) mikrofon RODE NTR, který v sobě nese pečeť historie, avšak v docela soudobém střihu.

Páskové mikrofony, jejichž rozvoj možno zaznamenat zhruba ve dvacátých letech 20. století, stály před časem ve zvukařském arzenálu zcela na vedlejší koleji. Důvodem byly zejména jejich nevýhody dané původním konstrukčním řešením, které je ovšem vždy dobově podmíněno a je zároveň determinováno rozvojem techniky, materiálů a technologie. Hlavními nevýhodami, pro něž se páskové mikrofony dostaly na okraj zájmu, byly zejména nízká citlivost a z ní vyplývající náchylnost k přenosu rušivých signálů (zejména při větší délce signálového kabelu), konstrukce choulostivá na okolní prostředí i zacházení a v jistém smyslu (pro nekreativní uživatele) i osmičková směrová charakteristika vyplývající přímo z konstrukce páskového mikrofonu. K těmto nevýhodám lze připočítat i ne právě brilantní zvukové podání. Ukážeme si však, že právě tato okolnost může být zbraní vpravdě dvojsečnou.

V současné době zažíváme renesanci páskových mikrofonů a mnoho výrobců spěchá zařadit páskový mikrofon do svého výrobního programu. Učinila tak i dnes již renomovaná australská firma RODE. Na její výrobek - páskový mikrofon NTR se blíže podíváme. Bude nás zajímat mimo jiné to, zda použití moderních páskových mikrofonů má opodstatnění, nebo zda opravdu jde o módní trend. Náznaky módnosti můžeme vidět například v rozhovorech s hudebními producenty, kdy se z odborných nebo častěji slavných úst dovídáme, že si ten či onen producent nebo slavný zvukař život bez páskového mikrofonu nedovede představit. Jak to tedy ve skutečnosti je?

Hned na začátku se s čtenářem musím domluvit na základní věci: Tento článek nemá být a nebude poučením o konstrukci páskových mikrofonů ani výčtem jejich vlastností, pro něž se dostaly opět do centra pozornosti. Na toto téma bylo mnoho napsáno, nezbývá mi tedy, než doporučit zájemcům podrobnější studium. Prozradím pouze to, že během testování tohoto mikrofonu se všechny charakteristické vlastnosti plně projevily. Nutno dodat, že v dobrém.

Vzhled a provedení
Páskový mikrofon RODE NTR přichází velmi krásně zabalen, byť v obalu pouze papírovém. Obávám se, jak dlouho takový obal vydrží v provozních podmínkách. Přiznám se však, že dojem z tohoto obalu je zcela netechnický - připomíná vkusně adjustovanou láhev starého koňaku. Uvnitř obalu najdeme nejen samotný mikrofon v měkkém lůžku - jak se sluší a patří, ale i postranní etui s příslušenstvím, která zahrnuje sametový provozní ochranný obal, stručné technické informace a jednoduchý držák, který však nepůsobí lacině. Není odpružen, což majitel přestane vnímat jako nedostatek ve chvíli, kdy si přes síťku prohlédne odpružené zavěšení vlastního elektroakustického měniče (ve světě páskových mikrofonů se mu říká motor). Tento dodávaný mikrofonní držák i po krátkých zkušenostech pokládám za zcela vyhovující.

Samotný mikrofon působí impozantním dojmem a vzbuzuje respekt. Jeho designové řešení je sice trochu historizující, ale tak, že zároveň jednoznačně odkazuje k modernímu pojetí. To se designérům skutečně podařilo. Překvapí hmotnost přes jeden kilogram. Hlavní podíl na tom má dolní část mikrofonu, jakási základna, která v sobě ukrývá aktivní elektroniku - transformátor a předzesilovač. O ní ještě bude řeč, na tomto místě postačí konstatatování, že právě elektronika posouvá RODE NTR velmi daleko od původních konstrukcí páskových mikrofonů. Nelze tedy v žádném případě hovořit o vintage produktu, ale o výrobku zcela pokrokovém. Vždyť například samotný pásek, tedy hlavní součást elektroakustického měniče, je vyroben moderní laserovou technologií, což zaručuje vysokou přesnost a malý rozptyl důležitých parametrů (např. hmotnost pásku). Mikrofon RODE NTR využívá všechny specifické fyzikálně akustické vlastnosti páskových mikrofonů, v zacházení s ním a v jeho používání však není třeba kalkulovat s žádným větším omezením. Zvýšená míra obezřetnosti při zacházení však platí. Ale to se konec konců týká každého mikrofonu.
Obrázek
Vysoká a poměrně řídká krycí mřížka obklopuje elektroakustický měnič, takže je možné jej dobře vidět. Základem je samozřejmě tenký pásek (1,8 mikronu) kmitající v silném magnetickém poli. Tento element je pružně uchycen. Na první pohled je patrné, že uchycení má potenciál účinně tlumit parazitní kmitání měniče způsobené mechanickými otřesy. To se také v praxi potvrdilo. Na samém horním okraji matně černého mikrofonu vystupuje stříbrná hlava šroubu vroubkovaná pro ruční otáčení. Tento šroub je velmi užitečný, protože po utažení fixuje měnič v pevném uchycení. Je to výhodné zejména při transportu a ukládání mikrofonu, protože v tomto případě již neplatí nepohodlná zásada přenášet a ukládat páskový mikrofon ve sviské poloze. Správně fixovaný měnič se neprověsí.

Držák mikrofonu je jednoduchý, ale přesto velmi robustní. Mikrofon se do držáku upevňuje pomocí závitu, a tak je upevnění opravdu pevné. Je to lepší řešení než odpružené držáky, kde je mikrofon upevněn jen pomocí tření. V případě RODE NTR je odpružení svěřeno pouze závěsu elektroakustického měniče, ale jak jsem již uvedl, je to odpružení dokonalé. V souvislosti s upevňováním mikrofonu na stativ je třeba upozornit na větší hmotnost mikrofonu a dbát na to, aby pohyblivé a kloubové prvky stativu byly vždy řádně dotaženy a mikrofon nemohl vlastní vahou změnit neočekávaně polohu. Některé stativy podezřelé provenience, které není možné pevně utáhnout, jsou pro RODE NTR nevhodné.

S nostalgií vzpomínám na stařičké stativy s kloubem jištěným ozubnicí...
Obrázek
Zkušenosti ze studia
Jako obvykle bude tato část recenze založena na praktickém testování. Ukazuje se totiž, že jakékoli laboratorní zkoumání mikrofonů se pro praktické účely poněkud míjí účinkem, protože sebelépe vybavená laboratoř ani sebeobjektivnější metodika nepostihnou to, co je pro použití mikrofonu nejdůležitější - kontakt s hudebním nástrojem nebo lidským hlasem. Je totiž mnohem důležitější než přenosové charakteristiky, jak mikrofon v praxi reaguje na zvukové podněty a má-li ještě kromě schopnosti přeměny akustického tlaku na elektrický signál něco, co se změřit nedá - jakousi charakteristickou příchuť, možno říci i charisma.

I já jsem před lety toužil po absolutně objektivním mikrofonu, ale takový objektivní mikrofon se většinou nestává nástrojem nástrojem tvůrčí práce.
Mikrofony RODE NTR ve stereofonní dvojici jsem testoval v několika typických situacích a zásadně jsem tyto mikrofony s ničím neporovnával. Rozhodující byl barevně zvukový dojem, i když i ten byl nevyhnutelně konfrontován s poslechovou zkušeností danou léty praxe.

Již u klavíru se potvrdilo, že RODE NTR dokáže nabídnout všechny vlastnosti vyplývající z fyzikální podstaty páskového mikrofonu. Hodně napoví již záznam kmitočtového průběhu mikrofonu. Zvuk koncertního křídla byl podle očekávání velmi měkký s pevnými a určitě lokalizovanými basy. Zvuk, který by bylo možno přirovnat ke zvukovému pojetí LP Romantický klavír Jiřího Maláska (kdoví, jak to tenkrát točili...). Konstrukce páskového mikrofonu přinesla podle očekávání problémy s brilancí diskantu. Při nastavování mikrofonního systému bylo tedy nutno pečlivě mířit na diskantové struny, aby se podařilo zachytit maximum energie přnášející brilanci klavírního zvuku. Potvrdilo se také, a to i v ostatních testovaných situacích, že uživatel páskového mikrofonu musí přesně vědět, proč v dané situaci páskový mikrofon používá. Pak se totiž i konstrukční nevýhody mohou stát tvůrčími výhodami. O tom, co přináší osmičková charakteristika, se ještě zmíním.
ObrázekObrázek
Podobný dojem vznikl i při zkušební nahrávce sólového zpěvu. V tomto případě je celková měkkost podání velmi žádoucí, protože účinně eliminuje nepříjemné jevy ve vyšších partiích zvukového spektra. Je samozřejmé, že přínos této vlastnosti je žánrově podmíněný. V některých případech, kdy je třeba dosáhnout zvukové průraznosti vokálního projevu, je použití obecně páskového mikrofonu nevhodné a k boji se sykavkami je třeba použít technické prostředky. Tam, kde je to esteticky opodstatněné, je však lépe tvořit barvu zvuku přirozenou cestou ještě před převedením akustického tlaku na elektrický signál. K tomu je páskový mikrofon nástrojem velmi vhodným. Při analýze záznamu zpěvního hlasu, ale vlastně i klavíru se projevil zajímavý fakt, že měkkost podání nikterak nezhoršuje detailnost přenosu. Zvukový signál vytvořený mikrofonem RODE NTR byl ve všech případech velmi detailní, dobře čitelný i v přednesových jednotlivostech. Soudím, že toto už není vlastnost obecná, je spíš možné přisuzovat ji zdařilé konstrukci mikrofonu RODE NTR.

Dojmy z těchto pokusů bylo lze do jisté míry předpokládat. Velkým překvapením však byl pokus použít dvojici mikrofonů RODE NTR jako prostorový stereofonní systém v koncertním sále při natáčení symfonického orchestru. Zde se RODE NTR výborně osvědčily a dodaly do nahrávky přesně to, co od surroundových mikrofonů očekáváme, tedy měkký až mlhavý široký prostorový signál, barevně korespondující s mikrofony na pódiu a dodávající snímku prostorovou hloubku. V tomto případě se blahodárně projevuje i osmičková směrová charakteristika páskových mikrofonů, která zaručuje snímání i zadní polosféry sálu s charakteristickými odrazy. Zkrátka něco jako surround v surroundu.

Na závěr těchto odstavců ještě dvě zkušenosti praktického rázu:
Mikrofony RODE NTR jsou velmi citlivé na kvalitu fantomového napájení. Při jejich připojení na zvukové rozhraní nejvyšší kategorie bylo vše v pořádku, při použití přenosného rekordéru (byť profesionálního) byl patrný na signálovém výstupu slabý brum, který je možno přičíst nedostatečnému napětí fantomového napájení. Některé přístroje sice disponují fantomovým napájením, jeho zdroj je však natolik měkký, že při zatížení mikrofonem napětí poklesne.

Druhá poznámka se týká obalu. Již na začátku článku jsem měl o obal trochu obavy, které se po testování potvrdily. Papírový obal je natolik choulostivý, že po delším používání mikrofonu se nutně poškodí. Přimlouval bych se za pevný kufřík, který mají ve výbavě i některé levnější mikrofony.

Závěr
Mirofon RODE NTR je velmi zdařilým výrobkem. Jak jsem se pokusil ukázat, není to hračka pro každého. Jeho použití přinese ovoce jen tomu, kdo zná typické vlastnosti páskových mikrofonů a cíleně jich využije. Mikrofon RODE NTR je organickým průnikem historie a modernosti. Přesně takový zvuk (míněno esteticky) je schopen poskytnout. Jeho osmičková charakteristika velmi pomůže tam, kde je třeba eliminovat nevhodné boční odrazy místnosti, je tedy vhodný pro zachování prostorovosti v sálech s horší akustikou. Také poměr cena - výkon vyznívá velmi sympaticky. Podle mých zkušeností je to mikrofon do sálu i do studia - a kdo si pořídí stereofonní dvojici třeba na zpěv nebo sólové nástroje, neudělá chybu.

Výrobce: RODE
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Aleš Dvořák
PROFIL AUTORA: PhDr. Aleš Dvořák
V oboru zvukové tvorby se pohybuje již více než 30 let. Mimo nutné technické vzdělání se věnoval i mezioborovému studiu umělecko teoretických disciplin na Karlově univerzitě. Pracoval v několika nahrávacích studiích i v divadelním provozu, později založil vlastní pracoviště pro střih a mastering vážné hudby, kde dodnes realizuje hudební projekty pro mnoho tuzemských i zahraničních hudebních vydavatelství. Je vyhledávaným specialistou na natáčení v reálných akustických prostorech, často se věnuje varhanní hudbě a historickým nástrojům. Realizuje i náročné symfonické projekty a rád spolupracuje jako zvukový designer na filmových dokumentech s hudební tematikou. Jeho nahrávky získávají ocenění v předních světových recenzích časopisech (Diapason, Early Music Review, Fanfare, Das Orchester...). Na svém kontě má četnou spolupráci s Českým rozhlasem i významnými hudebními vydavatelstvími a současně působí jako pedagog zvukové tvorby a zvukový režisér na Hudební fakultě AMU v Praze. Jeho odborná činnost je zacílena na umělecko estetické otázky zvukových nahrávek a na recenzní aktivity v oblasti audiotechniky.

Odpovědět