RODE TF-5

RODE TF-5

Symfonie ze staronového světa protinožců.
25. 11. 2019

Když se řekne Austrálie, tak se někomu vybaví klokani, budova opery v Sydney, kapela AC/DC, nebo Ayers rock. Ale myslím, že se příliš nespletu když prohlásím, že nám všem co přicházíme do styku se zvukem a mikrofony, do tohoto výčtu docela dobře zapadá značka RØDE. Což je oslí můstek k předmětu dnešního testu, kterým je stereofonní pár mikrofonů RØDE TF-5. Písmena T a F v označení typu napovídají, že jde o výsledek spolupráce firmy RØDE a Tonyho Faulknera. Pokud byste ještě jméno Tony Faulkner neznali, což bych se divil, tak vězte, že je to světově proslulý zvukový mistr a producent zabývající se především klasickou hudbou a který je držitelem ceny Grammy. Tolik slov na úvod a podívejme se na vlastní mikrofony.

TF-5 technicky a v číslech
RØDE TF-5 je malomembránový, kondenzátorový mikrofon typu “tužka”. Tomu odpovídá délka 98,7 mm a průměr 20 mm při celkové hmotnosti 114 g. Tělo mikrofonu je opatřeno velmi elegantním černým, matným lakem. Pozornost pak přitahuje zlaté logo a bílý nápis RØDE. Z druhé strany najdeme ještě označení typu mikrofonu, sériové číslo a informace o místě výroby. V tomto případě tedy v Austrálii. Pod jemně perforovanou mřížkou je uložena ½” membrána která je potažena velmi tenkou vrstvou zlata a výrobce se pyšní tím, že je vyrobena s přesností menší než jeden mikron. Součástí aktivní elektroniky uvnitř mikrofonu je ještě impedanční převodník JFET s vyrovnávací pamětí bipolárního výstupu. Frekvenční rozsah udává výrobce od 20 Hz do 20 kHz, výstupní impedanci 63 Ω, odstup užitečného signálu od vlastního šumu je 80 dB, vlastní šum je 14 dB, maximální akustický tlak, který dokáže TF-5 zpracovat, je 135 dB a dynamický rozsah je 112,6 dB. Tolik tedy řeč čísel a přistupme k subjektivnější části hodnocení.

Praktické zkušenosti
Já jsem si jako testovací materiál vybral operní galakoncert k příležitosti znovuotevření divadla F. X. Šaldy v Liberci. Vzhledem k tomu, že šlo o VIP akci, nepřicházelo v úvahu prostor zastavět "lesem" mikrofonních stojanů. Vše muselo být velmi nenápadné a decentní. Proto jsem nemohl umístit pár TF-5 ve středové pozici, jak bych obvykle učinil. O to více mne to mrzelo, protože v balení je lišta pro právě takové aplikace. Přímo na liště jsou vyznačeny rysky pro nastavení na XY stereo bázi, nebo ORTF, které používám často a rád. Vzhledem k výše zmíněným komplikacím jsem se musel spokojit AB stereo bází, která snímala jeviště, na kterém byl umístěn orchestr a sólisté. TF-5 zabíraly plenér shora, z větší vzdálenosti a byly doplněny dalšími mikrofony, ať už ve stereo bázích nebo jako spoty. Zvuk z TF-5 byl velmi kultivovaný, bohatý na detail a citlivý na různé dynamiky hudebního projevu. Rád bych zmínil jejich zvukovou barevnost, ve které nebylo stopy po nepříjemných a ostrých výškách. Naopak si myslím, že TF-5 mají schopnost zvuk spíše zakulatit. Od první chvíle poslechu mne napadlo, že TF-5 by snesly srovnání s mnohem dražšími mikrofony, například Schoeps (MK2, MK21, MK22), Sennheiser (MKH8040), DPA (ST4011C), ale RØDE TF-5 je cca o polovinu levnější.
Dalším „bojištěm", kde jsem nasadil do akce TF-5, byl společný koncert žáků ZUŠ Česká Lípa a Josefa Špačka, koncertního mistra České filharmonie. V tomto případě již byly možnosti rozmístění mikrofonů výrazně lepší a tak nebyl problém osadit TF-5 na vysoký, středový stojan s ORTF uspořádáním. Opět byl slyšet z TF-5 velmi detailní a vzdušný zvuk, který se dobře pojil s ostatními stereo bázemi a mikrofonními spoty. Celkově se tak TF-5 výrazně podílely na celkovém zvuku záznamu, jehož ukázku si můžete poslechnout (Ludwig van Beethoven - Romance F Dur).
Slovo závěrem
RØDE TF-5 bych doporučil všem, co se zabývají profesionálně nebo amatérský snímání nejen klasické hudby. Umím si je představit ve studiu při snímání akustických nástrojů, či třeba jako over heady na bicích. Ale právě při snímání klasické hudby naleznou, podle mne, své největší uplatnění, což přisuzuji vlivu právě Tonyho Faulknera. V balení dostanete dva kusy ručně párovaných mikrofonů RØDE TF-5, dva držáky a dva windscreeny. Dále již zmíněnou lištu pro XY a ORTF stereofonní snímání. To vše je velmi luxusně zabaleno do černé papírové krabice se zavíráním na magnet. A mé hodnocení?
Zvukové podání mikrofonů RØDE TF-5 mne natolik oslovilo, že se pravděpodobně v budoucnu budu snažit najít v rozpočtu prostředky na jejich nákup. Požadujete-li po mně také slova kritiky, pak bych si mohl vzít na mušku materiál lišty, která je z plastu. Což je možná trochu škoda, protože je jinak výborně zpracována. Druhou ranou bych se mohl trefit do držáku, které nejsou odpružené. Ale i tady musím říci, že například ani Schoeps nedodává ke stereo párům odpružené držáky přímo v setu. Pokud tedy nutně nepotřebujete investovat za mikrofonní stereo pár dvojnásobné množství finančních prostředků a přitom se chcete dostat hodně blízko zvukovému projevu slavnějších značek, bude RØDE TF-5 zajímavým typem pro vás.

Výrobce: RØDE Microphones
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.