Roland V-Mixer M-480

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 48
Registrován: 28 bře 2004 01:36

Roland V-Mixer M-480

Příspěvek od mirek.pisa » 27 srp 2012 10:43

Nová generace digitálního mixážního pultu.

V nedávné době byla představena vlajková loď mezi digitálními mixážními pulty firmy Roland pro následující roky - perfektně vybavený Roland V-Mixer M-480, který je nástupcem pultu M-400. Za tu dobu mu vyrostla celá řada konkurentů a tak firma Roland vylepšila hlavně softwarovou část, přidala a upravila několik hardwarových prvků a vypustila jej do světa pod novým označením. Hned na začátku bych rád uvedl, že digitální mixážní pult V-Mixer M-480 je připraven na všechny možné hudební aplikace - od postavení do studia přes postprodukce až po živé zvučení. Záleží jen na uživateli, co zrovna bude od pultu potřebovat. Přenos audio signálu do pultu zajišťuje jako u konkurence ethernetový kabel, který ovšem přenáší data pomocí vlastního datového protokolu, zde označeného jako REAC.
Obrázek
REAC
Jedná se o zkratku pro nové komunikační rozhraní Roland Ethernet Audio Communication. Základní princip je zcela jednoduchý. Na jedné straně jsou předzesilovače a 24bitové převodníky, které analogové signály převedou na digitální data a ta posílají sítí do druhého přístroje nebo V-Mixeru. Na rozdíl od analogového řešení má digitální systém velkou výhodu v kvalitě přeneseného signálu a jeho frekvenční charakteristice. Navíc je jako celek mnohem skladnější, neboť síťový kabel je daleko méně objemný a může mít velkou délku. Doporučená maximální délka kabelu je 100 m, ovšem vzdálenost je možné prodlužovat pomocí standardních síťových přepínačů, které mohou sloužit i jako rozbočovače signálu. Pokud by byla požadována ještě větší vzdálenost, lze využít i optické kabely pomocí konvertoru S-OPT.

Protokol REAC dovoluje po jednom kabelu přenášet až 40 audio kanálů plus MIDI data. Jako první byl s protokolem REAC představen systém Digital Snake, který se skládal z páru audio převodníků a síťového kabelu. Převodníky S-0808, S-1608, S-0816 a S-4000S mohou být libovolně kombinovány s V-Mixerem, ale mohou pracovat i samostatně. Při živém hraní lze využít i osobní monitorovací pult M-48, který dovoluje každému hudebníkovi libovolně namíchat až 16 skupin zvukových kanálů.

Ve studiové praxi nebo při živém hraní lze do systému Digital Snake zapojit 48stopý rekordér/přehrávač Roland R-1000, se kterým je možné jednoduše pořídit záznam a playback.

To vše a daleko více nabízí systém Digital Snake založený na protokolu REAC firmy Roland. Pokud by bylo třeba, je možné využít i převodník S-MADI, který převádí digitální signál REAC na formát MADI, který využívají ostatní firmy.

Výkonný mixer
Roland M-480 nabízí obrovskou zvukovou kapacitu. Sám o sobě dovoluje připojit a řídit až 48 vstupních audio kanálů, šest návratových stereo sběrnic a trojici hlavních výstupů LCR (levý, central a pravý). K tomu je třeba připočítat 16 AUX sběrnic a osm matricových sběrnic pro další použití. K propojení se záznamovou místností nebo pódiem je primárně určen systém Digital Snake, přičemž je potřeba vlastnit alespoň jednu vstupní a výstupní jednotku. Ty se připojují na dva standardní ethernetové konektory typu RJ45. Třetí konektor tohoto typu slouží pro rozdělení signálu nebo jako záložní výstup při důležitých akcích.

Pro menší studia nebo pro připojení blízkých zdrojů signálu je na V-Mixeru M-480 k dispozici osm vstupů a stejný počet výstupů v podobě XLR konektorů. Další dva vstupy jsou k dispozici v podobě dvou RCA konektorů. Digitální výstup je zastoupen pouze jedním koaxiálním a jedním optickým výstupem s formátem dat S/PDIF. Optický výstup může sloužit i jako zdroj digitálních hodin pro synchronizaci s dalšími zařízeními. Je nutné podotknout, že i když jsou vstupní a výstupní konektory v základu přiřazeny k jednomu z kanálů mixeru, nemusí to tak být nastálo. Obrovskou výhodou digitálních pultů je totiž jejích variabilita. Pomocí propojovací matrice lze libovolný vstup přiřadit k jakémukoliv kanálu mixeru a stejně tak to platí i pro výstupy.

Jednou z největších novinek verze M-480 je možnost kaskádového propojení dvou pultů, kdy je díky protokolu REAC k dispozici dohromady neuvěřitelných 96 vstupních kanálů, což dovoluje využít V-Mixer při obrovských hudebních akcích. První pult je zapojen jako master a druhý jako slave. Tím je zaručeno společné propojení všech sběrnic a oba mixážní pulty se chovají, jako by se jednalo o jeden přístroj.
Obrázek
Praktická mixáž
Všechny vstupní i výstupní kanály jsou vybaveny ekvalizérem, který se s novým typem pultu rozšířil na čtyři pásma zobrazená přehledně na barevném displeji. Tomu byl uzpůsoben i ovládací panel, na kterém se nachází každý parametr kanálu jako fyzický knob nebo tlačítko. Kvalitní DSP procesor dovoluje na každém kanálu využít dynamické procesy jako jsou Gate nebo kompresor. K tomu je dobré připočítat i nový parametr zpoždění zvuku, které lze nastavit až o 400 ms se zobrazením jednotek v podobě milisekund, stop, metrů nebo políček filmového pásu (frames). Díky tomu lze jednoduše kompenzovat zpoždění zvuku při postprodukčních pracích nebo při živém zvučení.

Efektová jednotka
Se změnou výkonného jádra se rozšířily i možnosti efektové jednotky. Již zmíněné ekvalizéry a dynamické procesory na každém kanálu pultu doplňuje i šest Dual Mono efektových jednotek. U každé jednotky je na výběr jeden z osmnácti algoritmů, které zahrnují všechny používané efekty jako jsou Reverb, Delay, Chorus, Pitch Shift a další. Novinkou je šest typů efektů, které jsou reálnou simulací hardwarové předlohy legendárních efektů Roland. Kromě jiných se zde nachází páskové echo RE-201, Delay SDE-3000 nebo legendární „Slash“ Reverb SRV-2000.

K celkové nabídce efektů je nutné přiřadit i dvanáct 31pásmových grafických ekvalizérů nebo osm plně parametrických ekvalizérů, které lze pomocí insert pozic přidat prakticky k jakékoliv sběrnici. Ovládání pomocí kanálových faderů na pultu je velmi snadné.

Dálkové ovládání
Mixpult je možné řídit i na dálku a to několika způsoby. Jednak je možné využít MIDI rozhraní a pomocí MIDI povelů řídit parametry pultu, k čemuž dopomohou dva DIN konektory na zadní straně. Další možností je využití sběrnice RS-232C, která dokáže pomocí sériového rozhraní přistupovat k parametrům pultu stejně jako u MIDI. Řízení pomocí MIDI rozhraní využívá i firemní protokol V-Link, který slouží k dokonalému propojení multimediálních přístrojů. Všechny parametry jsou editovatelné v systémovém okně pultu.

Novinkou je řízení V-Mixeru pomocí počítače na dálku. Po připojení pultu k počítači pomocí USB sběrnice lze mít pod kontrolou kompletní správu mixeru. Pomocí programu M-480RCS se lze dostat k jakékoli stránce a parametru pultu, což se výborně hodí pro zálohování nastavení parametrů a scén. Pokud je vytvořena bezdrátová síť, je možné řídit V-Mixer i na dálku. Oproti konkurenci, která využívá iPady, je to s PC trochu komplikovanější, přesto jde o velmi užitečnou možnost. Nehledě na to, že existuje pouze málo dotykových notebooků a tabletů se systémem Windows.

Nahrávání
Roland V-Mixer M-480 je přímo určen pro připojení do studia nebo pro nahrávání živých koncertů. Pomocí jednoduché operace lze na ethernetový výstup Split připojit profesionální rekordér Roland R-1000 nebo počítač. Pokud je připojen rekordér R-1000, lze zaznamenávat i přehrávat až 48 kanálů s rozlišením 24 bitů a vzorkovací frekvencí 44,1 nebo 48 kHz v závislosti na frekvenci mixpultu. Zvuk se zaznamenává v nekomprimované kvalitě do BWF souborů a na 500GB HDD nebo SSD disk se vejde okolo 20 hodin.

S počítačem je to podobné. Podle rychlosti disků je možné nahrávat až 40 audio kanálů, které se do počítače dostanou pomocí gigabitové sítě a speciálního REAC driveru.

Poslední a celkem praktickou možností jak nahrávat a přehrávat WAV soubory je využití USB slotu na horní pravé straně pultu. Zde je možné zaznamenávat dva kanály, které lze zvolit z některé interní sběrnice. Pomocí tlačítek je zajištěn přímý přístup k transportním funkcím záznamníku a po stisku tlačítka Disp je možné zobrazit na displeji podrobnosti a seznam skladeb.

Závěr
Roland V-Mixer M-480 je primárně určen pro živé zvučení, ale výborně se hodí i do divadla, přenosových vozů, vysílacích a produkčních studií a v neposlední řadě také do nahrávacího studia. Systém převodu signálu REAC je jedinečný a nekompromisní co do kvality. Není náchylný na ruchy a brumy, které se objevují v klasickém přenosu koaxiálními kabely a dokonce je i skladnější a variabilnější. V-Mixer má také komfortní ovládání, se kterým jsem se sžil během hodinky. Nechci jej zbytečně přechválit, ale je prostě perfektní.

Mirek Píša

Výrobce: Roland
Zapůjčil: Czech Republic Distributor s.r.o.

Odpovědět