Sound Radix Drum Leveler

Odpovědět
standa.puffler
Příspěvky: 20
Registrován: 17 bře 2004 13:26

Sound Radix Drum Leveler

Příspěvek od standa.puffler » 17 dub 2015 13:43

Unikátní kompresor a expander s detekcí beatu.

Dnes si představíme velmi specifický nástroj na práci s dynamikou a hlasitostí bicích nástrojů a beatů. Sound Radix Drum Leveler je kombinací downward/upward kompresoru a expanderu založeného na detekci beatů v rytmu. Díky selektivní změně hlasitosti pro jednotlivé beaty je dosaženo kontinuální a velmi přirozené práce s gainem pro jednotlivé prvky bicí soupravy a nepotřebný šum nebo zvukový materiál mimo váš zájem zůstává v nahrávce nedotčen.

Trocha teorie
Vše probíhá podobně jako u efektů založených na sledování ADSR obálky, jež detekují úroveň příchozího signálu a reagují pomocí VCA (vysvětleno v recenzi Samplitude Pro X2) aplikováním změn v gainu. Drum Leveler na to jde trochu jinak a to pomocí pokročilého algoritmu, který plně využívá digitální zpracování zvuku. Jde o velmi silný a efektivní nástroj, který dodá vaší rytmice drive, dynamiku a čitelnost. Jedná se o zcela nový přístup k ovládání dynamiky bicích nástrojů.

Drum Leveler je postaven na dynamické kompresi a expanzi. Komprese zmenšuje dynamický rozsah, resp. spektrum od nejtiššího k nejhlasitějšímu zvuku. Existují dva druhy komprimačního algoritmu. Downward komprese redukuje hlasitost zvuků nad předem definovanou úrovní udávanou samozřejmě v dB a tišší pasáže nechává bez úprav. Upward komprese naopak zesiluje zvuky, které jsou v originální nahrávce tišší než předem definovaná úroveň a ty hlasitější nechává beze změny. Drum Leveler umožňuje použití jednotlivě nebo i současnou kombinaci obou algoritmů. Ve všech případech však redukujeme dynamický rozsah audio nahrávky.

Expander je tradičně přesným opakem kompresoru. Rozšiřuje dynamické spektrum nahrávky většinou pomocí ztišování těch nejtišších pasáží, které se dostávají pod určitou hranici (Threshold). Typickým a často využívaným expanderem je i Noise Gate.
Obrázek
Drum Leveler jsem testoval na demoverzi MT Power Drumkit (mimochodem, vynikající bicí souprava) a dokázal jsem s ním snad vše, co mne ve vztahu k dynamice bicí soupravy napadlo.

Trocha historie
Plug-in byl ve verzi 1.0.0 prvně představen veřejnosti 26. 11. 2014, tedy poměrně nedávno. Během listopadu a prosince loňského roku vývojáři opravili ve verzích 1.0.1 a 1.0.2 chyby kompatibility v OS X nebo Windows XP a vychytali drobné nedostatky jako potíže se smyčkováním v Cubase nebo stereo kompatibilitou s Ableton Live. Letos 9. ledna pak vyšla verze 1.0.3, která vylepšuje jednak dost zásadně grafické uživatelské rozhraní modulu a dále přidává možnost vrátit slidery na přednastavenou pozici pouhým dvojklikem. Opravena byla chybná detekce beatu v Logic Pro X 10.1 a pár chyb spojených s AAX. Tuto verzi lze již považovat za stabilní.

Něco málo o Sound Radix
Cílem tříčlenného týmu Sound Radix je vyvíjet inovativní softwarové nástroje, které vám pomohou dosáhnout toho nejlepšího možného zvuku. Dávají přednost chytrým algoritmům, ale zároveň snadno použitelnému a bezprostřednímu rozhraní. Nečekejte od nich v budoucnu žádné hardwarové emulace. Sound Radix jsou zaměřeni spíš na vlastní digitální technologie, díky kterým snadno a efektivně dosáhnete toho, o čem si můžete v oblasti analogů nechat jen zdát. Kreativním tvůrcem, který dává plug-inům Sound Radix duši a zvuk, je Nir Averbuch. Dalšími dvěma členy týmu jsou již čistě programátoři Yair Chuchem a Dan Raviv, kteří myšlenky Nira transformují do počítačových algoritmů a programového kódu.

Instalujeme a autorizujeme licenci
Drum Leveler je dostupný ve 32 a 64 bitech jako AAX, RTAS a VST 2/3 plug-in. Potřebujete operační systém Mac OS X 10.6.x a vyšší nebo Windows XP a vyšší, k tomu alespoň dvoujádro taktované na 2 GHz a alespoň 4 GB operační paměti. Už při stažení trial verze je potřeba registrovat si účet na webu Sound Radix. Ten samý účet pak využijete při autorizaci trial verze, resp. později pro autorizaci zakoupené verze.
Obrázek
Rozhraní plug-inu je velmi příjemné. Intuitivní však bude jen pro znalce.

Použití v praxi
Hlavní okno aplikace zobrazuje úroveň příchozí signálu a změny úrovní, které na něj Drum Leveler aplikuje. Vstupní signál je zobrazen šedivou křivkou, zesilovanou část spektra ohraničuje oranžová křivka a konečně modrá křivka ohraničuje úroveň pro snížení hlasitosti. K přednostem patří jedinečné spektrální měření úrovně, které ukazuje úroveň frekvenčních pásem. Grafické zobrazení různých šířek a barev ukazuje celé frekvenční spektrum. Široké červené křivky zobrazují zvuk na nízkých frekvencích a tenké fialové pruhy pak na vysokých frekvencích. Kulaté štítky L/R pod zobrazením vstupní a výstupní úrovně umožňují spolu s Link ovládat pravý a levý kanál samostatně nebo společně.

Drum Leveler dokáže zpracovat stereofonní záznam v několika režimech a to jako duální mono nebo klasické linkované stereo, případně v režimu M/S. V režimu Dual Mono jsou levý a pravý kanál zpracovávány odděleně. Stereo režim zpracovává stejnou aplikaci na levém i pravém kanálu. M/S je zkratkou pro Mid and Side - střed je zpracován společně a postranní kanály jsou zpracovány odděleně. Je-li Drum Leveler nastaven na duální mono nebo stereo režim, máte k dispozici i zobrazení pravého, levého a celkového pohledu (View). Zde se grafici plug-inu vyřádili, protože přepnutí je animované a vypadá dost futuristicky. Pro ovládání parametrů jednoho kanálu v Dual Mono nebo M/S režimu je potřeba přepnout View na zobrazení Left nebo Right. V Sum režimu zobrazení se jakékoliv změny parametrů budou uplatňovat stejně na obou kanálech.
Obrázek
Při přepnutí View na Left/Right se dějí prapodivné věci. Funkčnost skvělá, přehlednost ovšem pokulhává.

Ovládání dynamiky
Lo Thresh/Hi Thresh
Jednou z unikátních vlastností Drum Leveleru je jeho nový přístup k definování požadovaného pásma zvuku pro zpracování a následné zvolení potřebné úrovně. Na rozdíl od klasických kompresorů zahrnuje Drum Leveler duální prahové úrovně. Low Treshold je asi nejblíže klasickým kompresorům - vše nad touto hranicí je plug-inem zpracováno. High Treshold je pak úrovní, kde jsou detekovány beaty - ty jsou postoupeny na výstup bez úprav. Tento jedinečný přístup umožňuje zpracování konkrétního rozsahu hlasitosti ve stopě. Snadno tak můžete např. ošetřit ghost notes malého bubnu, aniž byste nějak změnili zvuk jeho akcentovaných dob.

Target LVL
Další unikátní vlastností Drum Leveleru je jeho schopnost zesílit nebo zeslabit úroveň detekovaných beatů v závislosti na nastavené cílové úrovni (Target Level) a kompresi. Beat ve zvoleném pásmu hlasitosti, který je pod úrovní Target LVL, bude zesílen na tuto úroveň a beat, jenž je hlasitější, bude zeslaben přesně na danou úroveň. Toto vše platí ovšem pouze tehdy, když Drum Leveler pracuje jako kompresor. Je-li komprese nastavena na hodnotu -0.1 % nebo nižší, přepíná se chování plug-inu na expanzní mód a v takové chvíli se slabší beaty pod úrovní Target Levelu ještě zesílí a naopak ty slabší se ještě více eliminují.

Compression
Tato volba nastaví zesílení signálu aplikované na detekované beaty vzhledem k hranici Target Level. Pro dynamickou kompresi je potřeba volit hodnoty od 0,1 do 100 %, naopak hodnoty od -0,1 do -100 % přepínají na expander. Například pokud je komprese nastavena na 100 % a cílová úroveň na -12 dB, bude jakýkoli beat v hranicích Thresholdu upraven na maximální úroveň -12 dB. Podobně v případě, že komprese je nastavena na 50 %, se beat o hodnotě -6 dB zeslabí na -9 dB a beat -18 dB se zvýší na úroveň -15 dB. V režimu expanze, nastavení komprese na -100 %, bude +6 dB akcent na bicí zesílen nad cílovou úrovní až na +12 dB a naopak beat o hlasitosti +6 dB pod cílovou úrovní bude dále zeslaben na -12 dB. Graf kompresoru či expanderu zobrazuje podobně jako level metry vstupní a výstupní úrovně zesílení signálu oranžově a zeslabení pak světle modře.

Min. Retrigger Time
Nastavuje minimální čas pro rozhodování Drum Leveleru o novém beatu poté, co byla zjištěna pauza a čeká se na další beat.

Gain Range
Nastaví maximální změnu hlasitosti, která určí beaty v rámci stanovených prahových limitů (Threshold). Například pokud je komprese nastavena na 50 % a maximální rozsah zesílení je nastaven na 2dB, -6 dB beat se sníží na -8 dB. V případě, že rozsah zesílení bude nastaven na 3 dB, bude hodnota stejného beatu snížena na -9 dB.

Hold Time
Nastavuje časové období, během kterého se změna v hlasitosti beatu udrží. Tato fáze předchází následující části nazvané a nastavitelné pomocí Recovery Time.

Recovery Time
Nastavuje časovou periodu potřebnou pro změnu úrovně zesílení zpět na 0 dB (tedy beze změny - původní audio signál), počínaje od konce fáze držení Gainu popsané u předchozího prvku Hold Time.

SCF (Side-Chain Filter)
Drum Leveler obsahuje Side-Chain filtr pro zacílení beatů v určitém frekvenčním rozsahu. Kliknutím na tlačítka SCF, Band-Pass nebo Band-Stop bude zapojen Side-Chain Filter. Filtry jsou velmi strmé a mohou být nastaveny s chirurgickou přesností. Přepínací tlačítko Solo („S“), odstraní část zvuku bez efektu a monitoruje pouze signál, který zpracovává Side-Chain filtr. Díky tomu zjistíte, jaký bude asi dopad filtru.
Obrázek
Posunutím modrého a žlutého kolečka vedle SCF nastavíte dolní a horní frekvenční práh a tím rozsah filtru. Pak už jen volíte, zda chcete zpracovávat frekvenci uvnitř rozsahu prahů - tedy Band-Pass - a nebo ořezáte vše uvnitř rozsahu a budete řešit vše pod a nad prahem frekvenčního rozsahu - tedy Band-Stop. Typicky jsou filtry použity např. při snaze zaměřit se na malý nebo velký buben (Snare nebo Kick) bicí soupravy.

Zaměřte se třeba na malý bubínek a to nastavením SCF filtru do režimu Band-Pass s konfigurací spodní hranice (modré kolečko) těsně nad frekvenčním rozsahem kopáku, tedy někde okolo 180 Hz nebo trochu výš. Vyšší frekvence pak omezte někde na úrovni těsně pod rozsahem frekvencí hihat - tedy kolem 2.5 kHz. Chcete-li se naopak zaměřit na kopák, použijte režim Band-Stop s odfiltrováním všeho mezi 200 Hz a 3 kHz. Drum Leveler se tak bude moci soustředit jak na basové frekvence kopáku, tak i na typické transienty beateru kopáku, známé zejména z rockových nahrávek.

Shrnutí
V prvních okamžicích budete možná z prostředí Drum Leveleru a jeho ovládání rozpačití, ale po krátké chvíli brzo zjistíte, co k čemu slouží a jaký to má vliv na rytmiku. Důležité je uvědomit si, co je to beat - v tomto kontextu jde jednoznačně o těžké akcentované doby zejména velkého a malého bubnu bicí soupravy nebo chcete-li kopáku a virblu, případně těžkých dob hraných na kotel, přechody a činely. Drum Leveler je svým způsobem skutečně jedinečným nástrojem, který bych rozhodně doporučoval všem, kteří ve svých projektech hodně využívají bicí nástroje a rytmiku. Pomůže vám připravit dynamiku stopy bicích přesně podle vašich představ a přitom snadno, velmi přirozeně a s maximální kontinuitou - tedy bez zbytečné křeče. Na druhé straně bez prostudování manuálu budete nejspíš určitou dobu tápat. A otázkou je, kdo si při dnešním kurzu dolaru bude chtít dopřát tento komfort a kvalitu za nějakých 149 USD.

Výrobce: Sound Radix

Stanislav Puffler

Odpovědět