Spectrasonics Trilian

Odpovědět
mirek.pisa
Příspěvky: 48
Registrován: 28 bře 2004 01:36

Spectrasonics Trilian

Příspěvek od mirek.pisa » 04 říj 2010 15:25

Virtuální basový modul.

ObrázekJiž několik let se americká firma Spectrasonics specializuje na vytváření zvukových bank, které jsou mezi profesionály ceněny jako jedny z nejlepších. Firma vlastní obrovskou zásobu zvukových vzorků, které se prodávají jako samostatné knihovny a nebo jsou součástí zvukových bank hardwarových a v dnešní době také softwarových nástrojů. Když už máte v zásobě velkou knihovnu vzorků, je škoda toho nevyužít i pro sebe, a tak vznikly první virtuální nástroje, které využívají bohatý zvukový potenciál firmy a uživateli nabízejí jednoduše ovladatelné rozhraní s velkými možnostmi dodatečných úprav.
Prvním nástrojem se stal bicí modul Stylus RMX. Jedná se o banku bicích a rytmických smyček. Je možné vybrat si buď kompletní rytmus, nebo jednotlivé nástroje a jejich kombinaci. Pracuje na bázi Slice, tedy rozdělení smyčky na části, které jsou řízeny pomocí MIDI souborů. Dokonce vzniklo i několik nových bank, které rozšiřují zvukové možnosti nástroje.

Vlajkovou lodí mezi virtuálními nástroji je Omnisphere. Ten nabízí kompletní zvukovou banku, která zahrnuje všechny akustické, syntetické a také psychoakustické barvy. Velké množství z nich tvoří zcela nové zvuky, které vznikly díky rozsáhlým možnostem nově vytvořeného enginu STEAM. V současné době přichází na trh nový nástroj využívající engine STEAM s názvem Trilian.

Trilian podruhé
Trilian je přímým nástupcem nástroje Trilogy, který nabízel zvukovou banku elektrických, akustických a syntetických basových zvuků, jež byly uloženy v necelé 4GB bance vzorků. Pro Trilian byla celá banka remasterována a doplněna o několik dalších samplů, čímž se rozrostla na neuvěřitelných 34 GB basových zvuků. To je velmi solidní zásoba pro všechny hudební žánry.

STEAM
STEAM engine vznikl z potřeby firmy Spectrasonics vlastnit své rozhraní, na kterém budou postaveny všechny současné a budoucí nástroje firmy. Hlavním důvodem byla nutnost platit licenci za doposud používaný engine UVI od třetího výrobce. Druhým a neméně důležitým motivem pak bylo vytvořit rozhraní, se kterým by vývojáři mohli pružně reagovat na technický pokrok, jako byl přechod Mac počítačů na procesor Intel nebo například na podporu 64bitových systémů.

STEAM ale dovoluje i technické pokroky v rámci zpracování a tvorby zvuku. Nabízí vytvoření velkého množství syntéz a jejich kombinací: od proměnlivé Waveshaping DSP syntézy přes granulární syntézy, Timbre Shifting, FM, polyfonní kruhový modulátor, high-resolution streaming Sample Playback, Harmonii, duální filtry, Chaos obálky či zdokonalené Unisono až po Flex-Mod modulační propojovací systém. Takové možnosti prozatím žádný hardwarový ani softwarový nástroj nenabízí. Většina možností je však uživateli skryta pod co nejjednodušším rozhraním, aby se mohl soustředit na hudbu a nemusel se učit mnoho technických termínů.

Rozhraní
Pro co nejjednodušší ovládání je vytvořeno uživatelské rozhraní, ve kterém se veškeré ovládání parametrů soustředí do jednoho okna s možností přepínání a editace parametrů podle zvoleného režimu. V Main okně je podle typu nástroje uživateli nabídnuto několik voleb, s jejichž pomocí se nastavují vnitřní parametry nástroje. Většinou zastupují interní mixer, filtr nebo efektové jednotky. Ovládací prvky jsou programovatelné a jejich nastavení může uživatel změnit. Dokonce lze přiřadit několik parametrů pod jeden prvek.
Obrázek
K podrobnějšímu nastavení nástroje slouží okno Edit. S jeho pomocí lze vybrat základní zvuk pro oscilátor, určit typ filtru, nastavení modulačních obálek, LFO nebo propojit v modulační matrici modulátory s parametry nástroje. Všechny modulační obálky lze synchronizovat s tempem projektu a je možné aktivovat je jako smyčku, ve které se obálka neustále znovu spouští po dobu stisku klávesy. S jejich pomocí je také možné simulovat jednoduchý sekvencer.
Trilian obsahuje také propracovaný arpeggiator s nastavitelnými 32 kroky. Zde je možné vybrat si z několika způsobů přehrávání, nebo přiřadit a nastavit parametr, který může být arpeggiem řízen. To vše pomocí několika kliknutí tlačítkem myši.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Nástroj standardně pracuje v osminásobném multimódu, díky čemuž je možné na volitelných osmi MIDI kanálech spouštět až osm různých nástrojů. K dispozici je integrovaný mixer, ve kterém lze nastavit poměry pro jednotlivé kanály, nastavit přijímací MIDI kanál a přiřadit jej k jednomu z osmi nezávislých audio výstupů. Navíc je možné poslat audio signál v libovolném poměru do jedné ze čtyř efektových sběrnic. Každá z nich přitom může obsahovat až čtyři efekty řazené do série. Pro upravení celkového zvuku je připraven samostatný efektový rack pro čtyři insert efekty hlavního výstupu.

Pro živé hraní jsou k dispozici módy Live a Stack. Při nahrání zvuku v Live módu se vytvoří až osm zvukových vrstev, z nichž každá obsahuje jiné artikulace zvoleného nástroje. Přepínání vrstev se řídí pomocí spodní oktávy. Díky tomu je možné hru více ovlivňovat a není nutné spoléhat se jen na dynamické vrstvy. K dispozici jsou Sustain, Staccato, Legato, Vibrato, Slide Up a Down, Gliss Up, flažotety, tlumení a efekty. Záleží jen na tom, kolik vrstev zvoleného nástroje je k dispozici. Stack mód není nic jiného než Split mód, kdy je možné rozložit na klaviaturu až osm nezávislých vrstev a určit rozmezí tónů, v němž budou hrát, stejně jako dynamické rozdělení. Oba módy se využijí hlavně při živých produkcích, ale také ve studiu při pečlivějším nastavení a programování „živé“ basové linky.
Obrázek
Obrázek
Zvuková knihovna
Trilian nabízí uživateli pouze basové zvuky, ale v té největší možné kvalitě. Knihovna je rozdělena na tři tématické sekce - akustickou, elektrickou a syntetickou. Akustická sekce sice nabídne jen dva základní nástroje, zbylé sekce ale nabízejí několik stovek přednastavených presetů, ze kterých může uživatel vycházet při hledání toho pravého zvuku pro svoji skladbu.

Acoustic
Akustickou sekci zastupují pouze dva nástroje, akustická baskytara a kontrabas. Baskytara je preset z nástroje Trilogy a není příliš rozsáhlá, v největší kombinaci zabírá zhruba 80 MB paměti. Ovšem na zvuku to není nikterak znát, nástroj hraje jako skutečná akustická basa. Ve spodních polohách je trochu slabší, což však není špatným vzorkováním, ale tím, že tak hraje i skutečný nástroj. Co ztrácí baskytara, to napravuje kontrabas. Trilian nabízí hned tři presety. Prvním z nich je kontrabas z nástroje Trilogy, který obsahuje 288 MB vzorků a zní dobře. Ale pro Trilian byly vytvořeny dvě úplně nové banky, které nabízejí poněkud větší objem dat - v průměru má každá okolo 2,8 GB. To samo o sobě dává najevo, že se nejedná o jeden vzorek rozdělený po klaviatuře, jako tomu bylo v samplovacím pravěku, ale o více než 21 tisíc vzorků rozdělených do dvanácti dynamických vrstev a díky STEAM enginu automaticky přepínaných artikulací podle stylu hry. Obě banky jsou úžasné. Každá stisknutá klávesa navíc spouští tři verze vzorků. Jedna verze je zaznamenána mikrofonem, druhá snímačem a třetí hraje rušivé pazvuky při uvolnění klávesy. Všechny tři vrstvy je možné libovolně kombinovat pomocí mixu v hlavním okně nástroje. Zde lze rychle připojit a nastavit ekvalizér a kompresor. Zajímavý je parametr Humanize, který podle nastavení rozlaďuje nástroj a hraje falešně, jako by hrál člověk, který hru na kontrabas neovládá na dokonale.
Obrázek
Osobně si myslím, že na většinu rozsáhlejších aranží bohatě stačí kontrabas z Trilogy verze, zní dobře a nezabírá tolik paměť počítače. Pro jazzové skladby, kde hraje kontrabas roli sólového nástroje, je pak dobré použít jeden z nových nástrojů.

Electric
Elektrické baskytary zastupuje banka Electric. Ta nabízí přes šedesát presetů čtyř, pěti, šesti i osmistrunných baskytar takových značek, jako jsou Music Man, Studio Bass, Fender, Epiphone, Lanland, Chapman Stick a další. Banka je dále rozdělena podle typu hry na sekci bezpražcovou, hranou prstem, hranou trsátkem, slapovou, tappovou a tlumenou.
Obrázek
Stejně jako u kontrabasu je i u baskytary možné namíchat zvuk z aparatury se zvukem přímo ze snímače a přimíchat dle libosti i rušivé zvuky. Podle typu zvuku se v hlavním okně přidává kompresor, ekvalizér a případné přednastavené efekty. Navíc lze zvuky dále upravovat vlastním nastavením parametrů a přidáním libovolných efektů do racku.

Připravené zvuky znějí opět skvěle. Mají pěkný a čistý tón s velmi dobrou reakcí na styl hry. Některé mají až 12 dynamických a artikulačních vrstev. Ovšem čím jsou kvalitnější, tím je větší i zátěž paměti. V průměru mají presety označené jako Full velikost okolo 1,5 GB. Pro méně náročné skladby tu jsou Trilogy banky, které obsahují 4 dynamické vrstvy a jejich velikost se pohybuje okolo 100-200 MB. Firma Spectrasonics označuje Trilian jako totalní basový modul, protože do něj implementovala i svoji první basovou banku s interním označením Xtra a jménem některé z basových legend. V nabídce jsou zvuky bas od hráčských legend Abrahama Laboriela, Jahna Patituccia a Marcuse Millera. Samozřejmě jsou všechny remasterovány a upraveny vzhledem k možnostem nástroje Trilian. V době vzniku banky měly hardwarové samplery velikost RAM okolo 32 MB, což v té době bylo velmi mnoho. Díky tomu jsou nástroje z této banky obsahově nejmenšími, přesto se čtyřmi dynamickými vrstvami znějí pořád lépe, než zvuky ve většině dnešních nástrojů.

Synth
Samostatnou kapitolou jsou syntetické zvuky, kterých je v základní bance přesně 333. Základním stavebním kamenem každého zvuku jsou vzorky vlnového průběhu, které jsou nahrány čisté, bez obálek a modulací a slouží jako podklad pro jeden ze dvou oscilátorů. Jako předlohy pro nahrání vlnového průběhu posloužilo několik legendárních nástrojů firem Novastation, Korg, Roland, Yamaha, Moog, Oberheim, ARP, Waldorf. Přispělo také několik nových firem se zajímavými zvuky, jmenovitě DSI, Metasonix a další.
Obrázek
Zbytek tvorby zvuku je plně založen na STEAM enginu a jeho syntezátorových možnostech. Dvě vrstvy A/B nabízejí dva nezávislé nástroje pro každý preset. Základ každého z nich tvoří oscilátor a dvojitý filtr, každý s 24 typy, umožňující v různé kombinaci vytvořit prakticky všechny existující typy filtrů a tím napodobit zvuk skutečného nástroje. Čtyři modulační ADSR obálky jsou připraveny modulovat filtr, zesilovač a dva nezávislé parametry, které lze nastavit pomocí modulační matice. Ta nabízí dvanáct slotů, které lze využít na propojení zdrojů modulace s parametry nástroje. Jako zdroj modulace je možné kromě obálek využít i šest LFO oscilátorů. Každý nabízí devět vlnových průběhů s nastavitelnou frekvencí, hloubkou modulace a zpožděním. Frekvence přitom může být synchronizována s tempem skladby. Zvuk ze syntezátorové části putuje do efektové jednotky, ve které je možné vybrat čtyři efekty pro každou vrstvu a čtyři pro modulování obou vrstev současně. Celkem lze tedy použít až 24 efektů pro jeden nástroj.

Vytvořené zvuky jsou velmi věrné. Dokonce si oproti jiným virtuálním nástrojům zachovávají razanci, zvláště ve spodním spektru. Díky tomu, že se jedná o syntezátor s digitálním oscilátorem, je lze použít i jako sólový nástroj.

Závěr
Spectrasonics Trilian je ucelená banka basových zvuků vhodná pro všechny skladatele a producenty, kteří si potrpí na kvalitní zvuk. Pravdou je, že si člověk musí najít čas na to, aby celou banku prošel a věděl tak, co může od kterého nástroje očekávat. Je možné naplno využít firemní presety, ale lze také zvuky modifikovat, měnit a upravovat pametry, efekty a arpeggia, a to dokonce do takové míry, že nový zvuk ten původní vůbec nepřipomíná. Live mód ocení hlavně hráči ve studiu a při živém hraní basového partu, kdy lze pomocí řídicí oktávy rychle přepínat artikulační vrstvy, se kterými se zvuk stává daleko věrnější. Ovšem to vyžaduje se s nástrojem sžít.
Obrázek
Trilian je daleko expresivnější a živější i ve srovnání s přímou konkurencí. Například nedávno testovaná basová banka Scarbee je vynikající, ale Trilian je prostě lepší ve všech směrech.

Mirek Píša

Odpovědět