Steinberg Cubase 7.5

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 48
Registrován: 01 úno 2013 19:12

Steinberg Cubase 7.5

Příspěvek od jindrich » 11 bře 2014 09:42

Nová placená „půlverze“ populární DAW.

ObrázekPřiznám se, že mne výrobce mého jinak nejoblíbenějšího programu ve chvíli zavedení poplatku pro update z verze 6 na verzi 6.5 příliš nepotěšil. Byl jsem stejně jako další dlouhodobí uživatelé zvyklý, že .5 verze přinese zajímavé novinky rozšiřující základní funkčnost a navíc v ceně verze celočíselné. Díky tomu updaty Cubase v rámci jednoho cyklu nebyly jen opravné a udržující, jako je tomu často u jiných softwarů. To však vzalo za své s verzí 6.5, která nejen že nenabídla příliš zajímavých věcí, ale byla jako první zpoplatněna. Zklamání z tohoto faktu vystřídalo moje nadšení z verze 7, které dodnes nevyprchalo. Pojďme se podívat, jestli verze 7.5 nabízí dost na to, aby stála za nákup. Novinky lze snadno rozdělit na dva druhy - ty týkající se základních funkcí a ty v přibalené výbavě. Začneme tedy novinkami v základních funkcích.

Skrývání kanálů v sekvenceru
Co jiného říci než KONEČNĚ! Každý program má prostě své pro uživatele často nepochopitelné vlastnosti a toto byla v případě Cubase rozhodně jedna z nich. Ačkoli se svým způsobem nejedná o tak zásadní změnu jako třeba vylepšení lanes pro skládání nahrávek z více pokusů ve verzi 6, je to rozhodně velmi vítaná změna pro uživatele s komplexními projekty. Podobně jako právě ony lanes, které dle mého názoru posunuly Cubase v tomto ohledu z pozice „téměř nepoužitelný“ na špičku, je i skrývání kanálů o kousíček dál než etalon oboru, ProTools. Je tomu tak proto, že poté, co jsme ve verzi 7 měli možnost upravovat viditelnost kanálů mixu pomocí dedikované části okna, máme tuto možnost nyní i v sekvenceru, kde ovládací okno sdílí prostor se sekcí Inspector (tedy panelem na levé straně). Tím pádem máme možnost skrývat a zobrazovat kanály nezávisle na nastavení zobrazení mixu. Navíc přibyla část, kde můžeme spravovat zobrazení pomocí dalších funkcí (zobrazení pouze stop obsahujících data ve zvoleném rozsahu, skrytí „mutovaných“ stop a další). Na obrázku je vidět, jak se dá uklidit pomocí jediného kliknutí.
Obrázek
Obrázek
ObrázekObrázek

Track verze
Lanes jsou sice podle mne řešeny prakticky, pokud skládáme dohromady výsledek z více variant materiálu, chyběla ale funkce pro přepínání celých variant složení (po vzoru playlistů obsažených v ProTools). Nyní tuto možnost konečně máme a je řešena pomocí oddílu Inspectoru, kde máme zobrazen seznam všech verzí a potřebné funkce pro jejich správu. Líbí se mi, že je možné procházet stopy a mít jasný přehled o tom, kolik verzí dané stopy máme, na rozdíl od ProTools, kde musíme playlisty vyvolávat pomocí vyskakovacího menu.

„Tab to Transient“ navigace
Tato taktéž např. z ProTools známá funkce je nyní i v sekvenceru Cubase. V audio editoru byla již dříve, ale nyní dojde po vložení jakéhokoli audio materiálu rovnou k výpočtu dělicích bodů (hitpointů) na pozadí a s jejich pomocí se můžeme posunovat i v rámci celého projektu. Stále můžeme měnit nastavení prahových hodnot i přemisťovat konkrétní hitpointy tak, jak jsme byli zvyklí, Cubase jen rovnou spočítá základní hodnoty.

Presety pro práci s Quick Controls
Rozhodně zajímavá vlastnost pro pravidelné uživatele Quick Controls. Možnost načítat a schovávat si celé kombinace může práci samozřejmě znatelně urychlit. Přiznám se, že ačkoli si již dlouho říkám, že bych měl Quick Controls začít pořádně používat, ještě se tak nestalo.

ReRecord
ObrázekZ úvodních promo materiálů jsem nebyl schopen přesně pochopit, co tato funkce znamená. Možnost mít zapnutý návrat na začátek přehrávání či nahrávání jsme přece měli i předtím a v případě nepovedeného pokusu stačí znovu stisknout nahrávací tlačítko. Pravdou ale je, že pokud používáme např. punch-in, musíme ho znovu a znovu zapínat. Skutečnou změnou, která nastala, je však rozšíření voleb, které obecně máme pro nahrávání. Dřívější přepínače pro chování při nahrávání ve smyčce či nahrávání více vrstev MIDI byly rozšířeny o volbu mezi módy Punch In/Out a ReRecord. První z nich je původní chování nahrávacího tlačítka - při přehrávání aktivuje jeho stisknutí nahrávání na k tomu aktivovaných stopách, jeho další stisknutí nahrávání ukončí, ale přehrávání jede dál. Nový mód nabízí možnost okamžité opravy se zahozením vytvořeného materiálu, čili systém se vrátí do stavu, v jakém nahrávání začalo. Rozhodně to může ušetřit odstraňování jednoznačně nepoužitelných pokusů a usnadnit uklizení projektu. Dobrá vlastnost je, že nedochází k okamžitému smazání materiálu, ale pouze k jeho odstranění ze sekvenceru a vyhození do projektového koše. Dokud ho tedy sami nevysypeme, můžeme hledat případné ztracené kouzlo okamžiku. Další novou možností je nastavení počátečního bodu nahrávání - pokud ho chceme rozjet ze zastaveného stavu, můžeme zvolit buď kurzor, nebo levý lokátor. Opět zajímavá možnost umožňující pracovat a vyhodnotit záběr a kdykoli se pak jednoduchým stisknutím nahrávacího tlačítka vrátit do stejného počátečního místa.

MIDI Inspector i v Key Editoru
Poměrně nedávno bylo mnoho funkcí dříve poschovávaných v různých menu přesunuto do MIDI Inspectoru přítomného v editorech, pouze v notovém editoru však chyběly, jelikož levou stranu okna zabíraly specifické funkce pro pomoc správné tvorby notového partu. Nyní můžeme pomocí stejného principu přepínání zobrazení, kterým volíme v sekvenceru mezi Inspectorem a novou funkcí Visibility, zobrazit ve Score Editoru potřebné funkce a velmi rychle tak např. přetvořit to, co vidíme na horním obrázku, v mnohem přijatelnější variantu na obrázku dolním.
Obrázek
Obrázek

Instrument (t)rack 2.0
Zavedení Instrument tracku bylo pro mne značně zjednodušujícím prvkem. Při práci s jednoduchými nástroji (jeden MIDI vstup a např. jeden stereo zvukový výstup) je skutečně způsob konstrukce virtuálního nástroje přes VST Rack zbytečně složitý. Máme vstupní MIDI stopu, výstupní VST Output stopu a k tomu ovládací stopu. Takže parametry výstupního zpracování musíme automatizovat jinde než vnitřní parametry nástroje atp. V kombinaci s dřívější nemožností skrývat stopy to klidně mohlo v projektu udělat pěkný nepořádek. Nový přístup se tváří, že sjednocuje obě varianty, což může pro někoho vyznívat i negativně. Uživatel totiž může mít vytvořeny postupy a vzorové projekty, které by najednou mohly být zásadní změnou funkcionality nepoužitelné. Steinberg ale tuto část vyřešil skutečně výborně. Obě varianty zůstávají zachovány, nově ale všechny nástroje vidíme na jednom místě, tedy ve VST Racku. Odtud můžeme také nové nástroje obou typů vytvářet. Zásadní novinkou je ale to, že byly odstraněny limitace pro nástroje umístěné do stopy. Není tedy problém postupně zapínat další výstupy daného nástroje a nebo do něj směřovat MIDI z více MIDI stop. Ve VST Racku také nyní nevidíme jen klasický seznam, ale jakési standardizované mini ovládací rozhraní, kde můžeme mít vyobrazeny Quick Control knoflíky. K rychlému přepínání místa, kam naše Quick Control zařízení posílá své informace, může rack sloužit také. Celkově mi přepracování přijde velmi dobré a nabízí velkou flexibilitu a přehlednost. Okno racku už nebude jen místem pro vytvoření nových nástrojů, ale může být i jakýmsi centrem pro jejich ovládání.
ObrázekObrázek
Tolik tedy k úpravám a změnám v základních funkcích programu. Všechny z nich hodnotím pozitivně, uživatelům Cubase rozhodně usnadní život a práci. Ovšem je třeba být objektivní a u tří prvních změn je třeba říci, že se jedná spíš o napravování nedostatků vůči konkurenci. Ale jsou rozhodně brány za správný konec a řešeny vhodně v rámci kontextu programu. Zbytek inzerovaných novinek se týká dodatečného vybavení programu, které je v základu rozhodně solidní a může být pro někoho velkým lákadlem.

Groove Agent SE4 a EDM Toolbox
Nová verze rozšiřuje dlouhé roky přítomný Groove Agent One. Na něm bylo už podle grafického rozhraní znát, že to není rozhodně nejnovější kousek ve stáji Steinbergu. Jeho základní výhodou ale dle mého názoru vždy byla drag-and-drop integrace se sekvencerem a tím pádem možnost snadného vytvoření vlastní palety např. pro nějaký ten kreativní sampling (stačí definovat hitpointy audio souboru, vytvořit slices a celý soubor hodit na ten pad, od kterého chceme, aby se příslušné části namapovaly). Tato funkčnost zůstala pochopitelně zachována a bylo významně vylepšeno GUI a rozšířeny funkce. Další pěknou ukázkou integrace do Cubase je možnost načtení Drum Map přímo z nástroje, čímž máme při použití Drum Editoru nebo Beat Designeru vše správně popsáno a přehledné. I přes spoustu vylepšení to stále není úplně Native Instruments Battery 4, ale jako přibalená součást DAW je to více než zajímavý nástroj a integrace může ušetřit spoustu práce.
Obrázek
Jako související bonus můžeme brát EDM Toolbox - kolekci MIDI smyček. Je v ní dohromady 959 různých smyček, resp. 30 na smyčky rozebraných skladeb. Jsou jednoduše přístupné přes MediaBay a co říci jiného než že se rozhodně můžou hodit, takových věcí není nikdy dost.

HALion Sonic SE2
Jednoduchý sampler dodávaný s Cubase se také dočkal nové verze. Přiznám se, že jediná situace, kdy jsem používal HALion Sonic SE, bylo načtení General MIDI souboru pro jeho přehrávání. K tomu mi bude sloužit i HALion Sonic SE2, jehož GUI vypadá na první pohled stejně jako v předchozí verzi. Víc k tomu říci neumím, opisovat leták není můj styl. Každopádně obsahuje 150 nových zvuků a 8 nových efektů, což samozřejmě může přijít vhod, ačkoli já osobně jsem do kolekce předchozí verze asi nikdy nezabrousil.

VST Connect SE2
Nové verze se dočkal i systém pro vzdálenou spolupráci. Hlavní novinkou je možnost posílat MIDI, což může být poměrně zajímavé. Jak systém funguje jsem detailněji popsal v recenzi na Cubase 7.

Loopmash FX
Vždycky se hodí další plug-in pro kreativní práci s efekty, zejména pokud je možné mezi nimi přepínat pomocí MIDI a na efekt tak „hrát“. To přesně nabízí Loopmash FX přinášející postupy a grafický styl Loopmash nástroje do insert efektu. Mně osobně se líbí, je velmi přehledný a krátkodobý oscilograf je příjemná grafická „blbinka“. Symboly označující jednotlivé efekty jsou sebevysvětlující a plug-in skutečně úplně vyzývá k tomu ho vyzkoušet.
Obrázek

Magneto 2
Nové verze se dočkal i plug-in modelující saturaci magnetofonového pásku. To je samozřejmě v současné době velký hit a ačkoli se dá říci, že Steinberg původní Magneto dodával ještě než se z toho stala móda, vzhledem k výpočetní náročnosti pořádného nelineárního modelačního plug-inu a právě stáří plug-inu se to dá asi udělat mnohem komplexněji a potažmo lépe. Máme tu tedy Magneto 2 s novým grafickým uživatelským rozhraním, které vypadá více jako magnetofon. Zvukově není plug-in špatný, opět platí, že jako produkt dodávaný jako součást výbavy své místo rozhodně má.
Obrázek

REVelation Reverb
Nový reverb plug-in, který doplňuje již přítomnou kolekci (algoritmický Roomworks a konvoluční REVrence), je opět algoritmický, podle popisu se zaměřením na hutné a husté dozvuky. REVerence patří mezi jeden z mých oblíbených dozvukových procesorů, zejména pro postprodukci k obrazu. Podle již zmiňovaných promo materiálů byl nový plug-in vyvinut ve spolupráci se zkušenými borci z oboru a to jak v oblasti hudebního, tak filmového zvuku a měl by směřovat k napodobení slavných hardwarových jednotek. Nemohu se ale zbavit lehkého zklamání. Zvuk brzkých odrazů se mi celkem líbí, ale difúzní dozvuk už tolik ne. Zároveň zní čistý výstup z procesoru ve srovnání s jinými produkty stále velmi prezentně, člověk by měl pocit, že ještě musí udělat zvuk více „mokrý“. Ale obecně stejně platí, že dozvukových procesorů se vyplatí mít hodně, protože nikdy nemůžeme přesně vědět, který zafunguje v dané situaci úplně nejlépe.
Obrázek

Závěr
Novinky jsou spíše drobnostmi ve všech možných oblastech, ani jedna z nich není zásadně významná, dohromady však tvoří užitečný celek. O těch, které se týkají přibaleného vybavení, platí, že pro uživatele, kteří na tuto kolekci významně spoléhají, jsou rozhodně velmi zajímavé a rozšíří jejich možnosti. Uživatelé s větším množstvím dalšího vybavení ale mohou zase ocenit vylepšení v základu Cubase, které má význam zejména pro ty, kdo pracují na velkých projektech a s velkým množstvím virtuálních nástrojů. Sečteno a podtrženo, za 1.390 Kč včetně DPH to podle mého názoru stojí, navíc s přihlédnutím k velmi férové politice Steinbergu, kdy při přechodu na další celočíselnou verzi doposud firma zohledňovala i zakoupení .5 updatu a přechod z verze 6 na 7 tak stál ve výsledku stejně. Pokud tedy plánujete u Cubase zůstat, není důvod update nekoupit, rozhodně otevírá nové možnosti a v mnoha ohledech ulehčuje práci.

Jindřich Kravařík

Výrobce: Steinberg
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět