Steinberg Cubase Pro 8

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 48
Registrován: 01 úno 2013 19:12

Steinberg Cubase Pro 8

Příspěvek od jindrich » 03 bře 2015 16:38

Nová verze populární DAW.

ObrázekTéměř ihned po skončení populárního slevového blázince okolo tzv. Black Friday ohlásila německá firma Steinberg vydání nové celočíselné verze DAW Cubase. Přiznám se, že mě to překvapilo, protože jsem měl pocit, že poslední placený update (tedy verze 7.5) vyšel poměrně nedávno. Ukázalo se, že tomu tak úplně není, že jen čas běží nehezky rychle. K vydání další verze došlo téměř přesně po dvou letech od vydání verze 7 a zmiňovaný „půl-update“ vyšel přibližně v polovině tohoto období.

„Evolving into Pro“
Novinkou na první pohled je přídomek „Pro“. Vycházejí také pouze dvě verze, plná verze Pro 8 a odlehčená Artist 8. Tuto dvojici v současné době doplňuje v portfoliu placených produktů minulá základní verze, tedy Cubase Elements 7. Osobně nejsem velký fanoušek všelijakých přídomků typu Pro a Ultra, ale pokud se firma hodlá skutečně chovat tak, jak popisuje v promo materiálech, je to pro opravdové profesionály jedině dobře. Tak uvidíme, jak to s těmi „serióznějšími a inovativnějšími“ funkcemi bude. Cenová politika zůstává shodná a pokud jste investovali do zmiňovaného „půl-updatu“ z verze 7 na 7.5, o svoje peníze nepřijdete, můžete provést update za nejnižší možnou cenu. Uživatelé, kteří aktivovali předchozí verzi po 15. říjnu 2014, mají update zdarma v rámci Grace Period. Pojďme se nyní podívat na jednotlivé novinky, změny a vylepšení.

Přepracovaný engine
Engine byl podle oficiálních materiálů zcela přepracován. Hlavní důraz je tentokrát kladen na výkon a firma se dušuje, že identický projekt bude v nové Cubase výrazně méně zatěžovat systém. Stejně tak nahrávání projektů a otevírání okna mixu by mělo být výrazně rychlejší.

Nové verze se dočkal i systém ASIO Guard. Ten by nyní měl fungovat tak, že udržuje nízkou latenci pro stopy, které to potřebují - čili u těch, kde probíhá interakce uživatele nebo nahrávání. Stopy, které pouze přehrávají, by měly mít latenci vyšší a šetřit tak celkové výpočetní prostředky. To zní samozřejmě skvěle, ale dle mého názoru se zde nutně musí projevit fakt, že kvůli potřebě správné synchronizace je latence systému dána nejdelší latencí v celém projektu. Na tu totiž ostatní stopy musejí počkat.

ASIO Guard získal rozhodně přehlednější ovládání. Máme nyní k dispozici tři stupně, přičemž při zapnutí nejvyššího je jeho latence cca 98 ms při vzorkovací frekvenci 48 kHz. V přehledu nainstalovaných plug-inů také můžeme ASIO Guard deaktivovat pro zvolený plug-in. Srovnání výkonu jsem provedl na svém hlavním studiovém stroji pomocí testovacího projektu DAWBench, konkrétně jeho verze pro test maximální polyfonie využívající sampler Native Instruments Kontakt 5. Použitý počítač bylo PC s 6jádrovým Core i7-4930k, Windows 7 64 bit a rozhraním RME Fireface 802. Při bufferu 512 vzorků, kterým jsem začal, dosáhl projekt v Cubase 8 na 2160 hlasů, aniž by začal prskat, ASIO Guard byl nastaven na vysokou úroveň. U předchozí verze to bylo pouze 1780 při zapnutém ASIO Guard, čili nárůst je o cca 18 %. U vyššího bufferu 1024 vzorků byl nárůst pouze o necelých 7 %. U nejmenšího bufferu 48 vzorků došlo ale ke zlepšení o 43 % (400 hlasů vs. 280). To je velmi solidní hodnota. Subjektivně ASIO Guard lehce zvyšuje latenci, ale ne nějak zásadně pro právě ovládaný nástroj. Celkově tedy skutečně získáváme výkon navíc a to dost znatelný, samozřejmě v závislosti na situaci, ale možnost provozovat větší projekty bez problémů na stejném hardwaru bez nutnosti investovat je vždycky dobrá. Zároveň projekt často přehrává bez výpadků, ačkoli indikátor vytížení ukazuje naprosté maximum, což je dle mého názoru lepší varianta než náhodné výpadky ve chvíli, kdy je dlouhodobé zatížení daleko od stropu.
Obrázek
Novinky týkající se mixu
VCA fadery - tyto fadery zatím v Cubase přítomny nebyly. Najdeme je třeba u ProTools HD nebo velkých mixážních stolů, ať už studiových nebo pro živé zvučení. Prakticky se jedná o fader, který ovládá hodnoty faderů všech přiřazených kanálů. Zkratka znamená Voltage Controlled Amplifier - čili napětím ovládaný zesilovač, což je název technologie využívané u analogových mixážních pultů, kdy pozice jednoho faderu pomocí stejnosměrného napětí regulovala faktickou funkční úroveň zesílení přiřazených faderů kanálů, samozřejmě bez změny jejich pozice. V Cubase ale ovládané fadery „jezdí“. Na rozdíl od použití Group kanálu tedy ovládáme velikost signálu před sečtením. Všechny přiřazené fadery se pohybují a reprezentují tak skutečnou hodnotu. Pohybovat více fadery najednou jsme samozřejmě mohli už dřív v případě vytvoření ovládací skupiny v mixu (resp. linkováním kanálů ve verzích starších než 7). U VCA se ale přece jen jedná o trochu jiný přístup, protože máme jeden fader, kterým můžeme vše ovládat a také nám reprezentuje, kde se s hodnotami nacházíme - pokud bude na 0 dB, budou mít dílčí kanály nastaveny původní hodnoty atp. Nemůže se nám tak například stát, že zrovna fader, kterým měníme celou skupinu, dorazí na svoji maximální hodnotu a my nemůžeme dál, ačkoli u ostatních kanálů můžeme zisk ještě zvýšit. Také kanály propojené pomocí VCA nemají svoje vlastní fadery jako takové linkovány, čili jejich hlasitost můžeme v rámci skupiny stále ovládat nezávisle, pokud chceme. K automatizační křivce hlasitosti daného kanálu přibyla ještě jedna, která nám ukazuje výslednou hodnotu po započtení vlivu VCA. Nad zobrazením panoramy v mixu nyní vidíme VCA, ke kterému je daný kanál přiřazen a také jeho jméno. Můžeme dokonce ovládat VCA jiným VCA. Celkově byla práce s linkováním opět rozvinuta, byť sofistikovanosti systému v ProTools stále nedosahuje.
Obrázek
Direct Routing - rychlé přepínání routingu podobně, jak to umožňuje Nuendo. Slouží k tomu dedikovaný rack v mixu, kde můžeme nadefinovat pro každou stopu několik výstupů k hlavnímu a mezi těmi rychle přepínat. Základní routování zůstává nezměněno, klasicky zvolený výstup bude tedy vždycky nabídnut jako první v sekci Direct Routing a pokud nebudeme chtít tento systém využívat, nic se nemění. Přiznám se, že zásadní praktické využití směrem k mé praxi mne v tuto chvíli nenapadá.

Wave Meters - zobrazení vlnových průběhů jednotlivých stop v okně mixu, konkrétně v části Meter Bridge. Jedná se o funkci již dříve dostupnou v aplikaci Nuendo, rozhodně jde o příjemný bonus v případě složitějších projektů a pro vizuální analýzu. Přepíná se bohužel pouze pro všechny kanály najednou a je dostupný výhradně pro Audio stopy.

Vylepšení EQ - základní ekvalizér byl mírně vylepšen a to jak co se týče analytických funkcí (zobrazení hodnot pod kurzorem a také přibližné notové hodnoty odpovídající dané frekvenci), tak funkčních možností - jde například o nastavení strmosti dolní a horní propusti a udávání pozice na frekvenční ose v notových výškách.

Novinky v sekvenceru
Virgin Territories - novinka týkající se automatizace. V tomto módu je v oblasti, kde není zapsána žádná hodnota, daný parametr je odemčen a systém se nebude s uživatelem prát, když ji bude chtít ručně měnit. Zapsání několika drobných automatizačních průběhů např. v počáteční fázi delšího projektu nás tak nyní nenutí požívat od dané chvíle stále automatizační křivku, protože nedojde k její celkové aktivaci. V prázdných místech zůstává poslední hodnota předchozího zapsaného segmentu křivky, což je vidět i při použití funkce Fill Gaps, která křivky doplní. Hodnota faderu tak neskočí při opuštění zapsaného území, ale může se tak stát při dosažení začátku dalšího.
Obrázek
Obrázek
ObrázekRender in Place - novinka, která dle mého názoru činí sama o sobě novou verzi velmi zajímavou. Jedná se o jednoduchý a komplexní nástroj pro Bounce neboli renderování určitých dílčích částí projektu. Bounce ale slouží v Cubase pouze k vyrenderování změn v audio souboru, nová funkce má účel jiný. Ukažme si alespoň pro mne velmi obvyklou situaci - máme nějakou MIDI část, kterou ovládáme virtuální nástroj. Na jeho výstupním kanálu používáme množství efektů a máme ho určitým způsobem zakomponován do třeba složitější struktury projektu. Pokud jsme s výsledkem spokojeni a chceme ušetřit výpočetní prostředky, stačí použít funkci Freeze. Pokud chceme výsledek uchovat ve formě audio stopy, můžeme nastavit rozsah a udělat export pouze z dané stopy a hned ho importovat zpátky do projektu. Co ale dělat, když chceme pouze přetvořit danou část na audio region, abychom mohli dále pracovat, něco vystřihnout, kopírovat, obrátit, podladit, zkrátka chceme-li využít možnosti práce, které u v reálném čase generovaného signálu nejsou k dispozici? Samozřejmě to lze udělat, ale to už máme před sebou více než dost kroků, zejména zakomponování vytvořeného materiálu do projektu přesně na místo, kde se původně nacházel virtuální zdroj. Přesně pro tyto situace je zde nová funkce Render in Place. Poskytuje nám celé spektrum možností od renderování pouze zdrojového signálu a přenosu všech nastavení na novou audio stopu až po renderování z celé signálové cesty včetně efektů na hlavní sběrnici, nastavení délky přesahu na konci regionu (abychom např. neustřihli dozvuk) a definování detailů ukládání nových souborů. Můžeme také renderovat více částí najednou a buďto z nich vytvořit nové celky, nebo je nahradit v původním rozložení - podobně jako při práci s offline AudioSuite plug-iny v ProTools. Máme možnost zvolit i více stop najednou a smíchat je dohromady. Systém zřejmě využívá standardní exportní funkci a nastaví vše potřebné za nás, jedná se tak o integrované komplexní makro. Můžeme také zvolit, co s původními stopami. Celkově jde o velmi povedenou funkci přinášející velké ušetření času díky dobře fungujícímu a intuitivnímu rozhraní.

MIDI Tempo Detection - detekování tempa z audio souborů je součástí Cubase už déle, ale konečně můžeme analyzovat a následně nastavit mřížku projektu i podle MIDI souborů. U importovaných souborů to samozřejmě spíše nevyužijeme, protože pravděpodobně budou mít délku v celých taktech a naopak se přizpůsobí projektu. Hodí se to ale v situaci, kdy jsme si nahráli nějaké MIDI bez respektování současného nastavení projektu a potřebujeme ho tedy přestavět, abychom mohli dále přehledně pracovat.

Vylepšené chování oken na PC - práce s dílčími okny programu ve Windows byla přepracována, aby byla odstraněna omezení a bylo dosaženo stejné funkčnosti jako na Mac OS. Všechna okna lze nyní přesouvat libovolně po ploše včetně těch, která byla dosud vázána na hlavní okno programu (např. Tempo Track, jakýkoli MIDI editor, Audio Editor atd.). Instrument Rack a MediaBay jsou nyní dokovatelné v okně sekvenceru na pravé straně a lze mezi nimi přepínat, podobně jako je okno Control Room dokovatelné v okně mixu s přepínáním na hlavní měřák. Hlavní okno při prvním spuštění nemá žádné pozadí, jedná se pouze o horní lištu, jako je tomu u Mac OS, ale při otevřeném projektu a maximalizaci sekvenceru se do této lišty propojí, takže bude vše vypadat víceméně jako dřív. Až na to, že jsou volby přímo v horním proužku, nikoli až pod ním, jak bývá u Windows ještě stále zvykem.

ObrázekPokud ovšem máte zapnuto Aero, průsvitné lišty a vše v černé jako já, není čitelnost voleb zdaleka ideální a zvýraznění právě zvolené části menu je navíc v úvodní verzi mimo správnou pozici. Stejně tak je celkem nemožné používat skrývání hlavní lišty Windows, jelikož téměř všechna okna jsou stále navrchu a často lištu zcela překryjí. Ne úplně šťastně v tuhle chvíli fungují základní přednastavené Workspaces, protože okna často tvarují do výrazně větších šířek než má displej, což mi pro automatické uspořádání nepřijde příliš praktické... Na otevření oken je také nyní použito nastavení Aero, ačkoli se tedy Steinberg dušuje, že vše probíhá rychleji, pokud máme zapnuto třeba základní animované zobrazování, čas na otevření okna se v praxi prodlouží. Samozřejmě se změnou konstrukcí oken souvisí i nutnost předělat uživatelské skripty. Track Inspector, tedy hlavní informační panel zvoleného kanálu v sekvenceru, prošel opět určitým „faceliftem“ a také Track List vypadá jinak. Pro každý typ stopy zvlášť můžeme nyní nastavit, jaké ovládací prvky uvidíme v Track Listu. Manažer nastavení pak rovnou zobrazuje, jak bude dané nastavení vypadat. Nové tvary prvků se mi moc nelíbí, starší se mi zdály elegantnější. Tyto příliš připomínají schématickou lacinost grafických rozhraní nástrojů jako jsou Halion a jeho deriváty. Celkově je na fórech mnoho spíše negativních reakcí na grafické změny jak z vizuálního, tak z funkčního pohledu. Osobně si myslím, že je to krok správným směrem, ale bude ještě potřebovat hodně doladit.

Plug-in Manager - tady nezbývá než říci „KONEČNĚ!“. Počet plug-inů se neustále zvyšuje, mnoho uživatelů jich má skutečně značné množství a orientovat se v nich často není žádný med. Textové vyhledávání, které přinesla Cubase 7, byl hodně solidní krok vpřed, ale dotažen byl až teď. Konečně má totiž uživatel možnost si v plug-inech pořádně uklidit a organizovat je v seznamech oblíbených, mezi nimiž pak může přepínat podle situace, kterou v projektu zrovna řeší, a to přímo v seznamu ve chvíli, kdy hledáme vhodný plug-in. Set, který potřebujeme pro mix, se může přece jen výrazně odlišovat od toho, který budeme využívat při produkci a kreativní práci. Práce s novým manažerem je velmi intuitivní, můžeme zobrazit i okno s detaily o právě zvoleném plug-inu. V případě rescanu po přidání nových plug-inů nebo jejich úložišť nám systém dokonce sdělí, kolik nových našel, takže alespoň už víme na čem jsme, když pátráme po zatoulaném plug-inu chybějícím v právě otevřeném projektu. Taková základní věc a dočkali jsme se jí až teď. Organizování do „kolekcí“ je intuitivní a snadné, samozřejmě včetně adresářů. Podle mne jde o parádně zpracovanou funkci.
Obrázek
Chord Pads - Chord Track, který se objevil poměrně nedávno, získal další přidružené funkce a to poměrně komplexní. Při aktivaci Chord Pads můžeme buď myší, nebo pomocí MIDI kontroléru na přiřazených klávesách posílat do dané MIDI stopy akordy zmáčknutím jednoho tlačítka. To samo o sobě není nic převratného a zvládne to každý keyboard. Zajímavé je ale např. rozložení hlasů, které můžeme nechat na Cubase, aby bylo optimální pro zvolené akordy, což nám méně hudebně zdatným umožní vyhnout se neelegantnímu vedení hlasů. Rozložení můžeme definovat samozřejmě i ručně, stejně jako typy akordů a jejich tenze a také můžeme zvolit, pro jaký nástroj mají být určeny (což opět souvisí s vedením hlasů a zdvojováním). Dalšími zajímavými didaktickými prvky jsou Proximity Assistant Mode a Circle of 5ths, které nám graficky ukazují vzdálenost, resp. harmonické vztahy mezi nastaveným tónickým akordem a všemi ostatními. Kliknutím na akord v mapě dojde k jeho poslání do aktivované MIDI stopy a stejně jako při používání Chord Pads můžeme pokusy nahrávat. Zkušení hudebníci s praxí v harmonii a vedení hlasů tuto funkci neocení, ale lecjaký polovzdělanec jako já se může lecčemu přiučit. Osobně se mi líbí, že část pro práci s akordy byla přidána i do MIDI editoru, který sice ukazoval akordy už dříve, ale nyní je můžeme pomocí panelu v Inspectoru vytvářet a modifikovat přímo.
Obrázek
Obrázek
Novinky v rámci přibalených plug-inů
Firma pokračuje také v postupném aktualizování a rozšiřování dodatečného vybavení, které ve formě plug-inů s Cubase dodává. Některé svým grafickým rozhraním jasně ukazují, kdy na ně bylo sáhnuto naposledy, mnohdy se ještě stále jedná o odkaz doby dávno minulé (např. BitCrusher). Cubase 7.5 přinesla novou verzi saturačního plug-inu Magneto, tentokrát se výrazného vylepšení a převedení do moderní podoby dočkalo zkreslení Quadrafuzz, které se tak vrací ve vylepšené podobě s označením v2. Nyní se jedná o čytřpásmové zkreslení s Delayem, s druhy zkreslení od saturace po Distortion a decimátor. Pro každé pásmo můžeme nezávisle nastavit parametry včetně typu zkreslení, nastavení Delaye nebo šířky stereo báze, což nabízí solidní kreativní možnosti. Mně osobně se plug-in hodně líbí, je intuitivní a umožňuje rychle dosáhnout zajímavých změn. Jeho uplatnění vidím hlavně v elektronické hudbě a sound designu, jelikož umožňuje zvuky silně transformovat se snadnými plynulými přechody, ať už pomocí crossfadu mezi čistým a zpracovaným signálem pro každé pásmo zvlášť nebo postupnou změnou množství zkreslení - opět pro každé pásmo zvlášť.
Obrázek
Z ostatních základních plug-inů byl vylepšen DeEsser. Jednak nyní funguje jako modul integrované mixážní konzole, ale také podporuje sound-chain a umožňuje poslech pouze pásma, které chceme ovládat. Což je funkce pro plug-in tohoto typu naprosto základní a je dobře, že již u tohoto kusu na rozdíl od konkurence nechybí. Multiband Compressor nyní umožňuje side-chain pro každé pásmo zvlášť, což jsou přesně ty funkce, které bych očekával od těsnější integrace plug-inů dodávaných přímo výrobcem hostitelského programu. Tuner - integrovaná ladička - umožňuje konečně nastavit i jiné ladění než to vycházející z hodnoty 440 Hz a nabízí i vyhodnocování pomocí rázů (Strobe).

Nové plug-iny jsou tři, ale v podstatě se jedná o rozvinutí a doplnění kolekce, ne o nějaká zásadní rozšíření. Multiband Expander má pochopitelně identické ovládání jako Compressor, pouze dělá to, co jeho název napovídá. Dalším kouskem je Multiband Envelope Shaper, který rozšiřuje Envelope Shaper v podobě dodané s Cubase 7 a to hlavně o čytřpásmovou práci. VST Bass Amp doplňuje dříve uvedenou kytarovou variantu. Nabízí modelaci šesti různých zesilovačů a čytř reprobeden sejmutých osmi různými mikrofony. Podobných produktů je na trhu samozřejmě také několik, je ale příjemné, že je arzenál přibaleného vybavení rozšířen o další seriózní produkt.
Obrázek
Obrázek
Odlehčená verze bicího nástroje Groove Agent SE 4 nyní obsahuje nástroj Acoustic Agent z plné verze, což je simulátor akustické bicí sady. Opět platí, že jich najdeme na trhu celou řadu, ale mít jeden přibalený přímo s DAW se vždycky hodí, zejména díky možné hlubší integraci. Podle promo materiálů vypadá vše standardně, nástroj obsahuje i množství MIDI smyček a možnost zapnout automatické hraní breaků. Nemohl jsem ho ale vyzkoušet, protože ačkoli se mi nainstalovaly VST Presety, chyběl zvukový obsah. Po neúspěšném hledání jednoho z chybějících souborů po celém počítači jsem to vzdal.

Dodávaný hudební obsah byl rozšířen o balík konstrukčních sad smyček Allen Morgan Pop-Rock Toolbox, který obsahuje 30 skladeb, každou s 25 smyčkami.
Je vidět, že funkce VST Connect SE uvedená v Cubase 7 má solidní potenciál a proto na ní Steinberg usilovně pracuje a přináší již třetí verzi SE 3. Ne že by byla tato funkce v současnosti až tak zásadně využívána, ale jedná se o zásadní posun směrem do budoucna. V dálkových technologiích v profesionální postprodukční oblasti pravděpodobně stále dominuje ISDN, ale to je z velké části dáno solidní porcí nezlomného konzervatismu určité části profesionálů. Hlavní novinkou je větší integrace, nyní totiž najdeme VST Connect přímo v hlavní nabídce Cubase a po aktivaci se vytvoří identická struktura jako u předcházející verze (vstupní a návratové sběrnice s příslušnými plug-iny). Zásadní věc je ta, že už si uživatel nemusí pamatovat, jak to celé rozchodit, což byl přece jen největší kámen úrazu původní varianty. Další novinkou je, že můžeme video, které dostáváme od účastníka na druhé straně, sledovat v samostatném okně a MIDI můžeme přijímat a posílat i v SE verzi. Nabízí se otázka, proč nedošlo k ještě hlubší integraci, např. formou nové sekce ve VST Connections, kde by byly porty vzdáleného spojení k dispozici podobně jako fyzické vstupy a výstupy zvukového rozhraní.

Závěr
Musím říci, že jsem s novou Cubase spokojen. Líbí se mi, že ze strany Steinbergu pokračuje trend vylepšovat stávající funkce a vytvářet nové se zaměřením na profesionály a práci s komplexními projekty - zejména na jejich organizaci a ušetření času na dílčích úkonech. Tady jsou pro mě naprosto zásadní novinky Render in Place a Plug-in Manager, ale patří sem i VCA fadery a Virgin Territories v automatizaci.

Nový grafický kabát na PC je dle mého názoru povedený, ačkoli u úvodní verze samozřejmě není všechno dotaženo. Pro uživatele Windows je to ale poměrně solidní změna. Někomu možná nemusí sedět, ale větší nezávislost oken je něco, co se bude hodit asi každému. Zejména těm, kteří používají více monitorů a na nich pevnější rozložení pracovní plochy. Grafické pojetí působí o trochu uceleněji, byť se mi redesign některých zejména menších grafických prvků příliš nelíbí.

Rozšíření, kterých se dostalo přibalené kolekci plug-inů a nástrojů, jsou samozřejmě vždy vítána. V tomto případě jde nejen o dílčí vylepšení arzenálu, ale i o zásadní sofistikované novinky. Zejména je nutné vyzdvihnout nový Quadrafuzz.

Celkově obsahuje nová Cubase novinky, vylepšení a rozšíření téměř na všech frontách, takže si myslím, že má šanci oslovit velké množství uživatelů. Vydání nové verze bohužel provází porodní bolesti, o čemž se můžeme dočíst z mnoha prvních dojmů uživatelů na různých fórech. Zanedbávání testování ve snaze ušetřit je bohužel v dnešní době běžné. Přesto si myslím, že chování Steinbergu k zákazníkům je stále nadstandardní a mnoho věcí bude velmi rychle vyladěno v některém ze servisních upgradů. Je důležité si uvědomit, že problémy zdaleka nedosahují obvyklých startovních potíží nových ProTools, které jsou vesměs v úvodní verzi nepoužitelné.

Sečteno a podtrženo, Cubase 8 Pro nabízí za přijatelnou cenu hodně zajímavých novinek a určitě stojí za vyzkoušení.

Výrobce: Steinberg
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Jindřich Kravařík
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět