Steinberg Nuendo 6.5

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 48
Registrován: 01 úno 2013 19:12

Steinberg Nuendo 6.5

Příspěvek od jindrich » 30 lis 2014 08:19

Nová „půlverze“ DAW zaměřené na zvukovou postprodukci.

ObrázekVíce než půl roku po uvedení Cubase 7.5 vychází i jí odpovídající update pro Nuendo s číselným označením tradičně o jedničku nižším. Jako v minulé (a první placené) půlverzi 5.5 tak můžeme očekávat všechny již známé novinky a k tomu také nějaké novoty ve vlastnostech, které má v rámci portfolia Steinbergu pouze Nuendo.

Obecné novinky „Cubenda“ 7/6.5
Pojďme si nejdřív rychle shrnout změny totožné s Cubase. Zároveň jsem nyní přece jen schopen je lépe zhodnotit vzhledem k intenzivnímu používání nové verze již od jejího vydání.

TrackVersions - parádní vlastnost, která ale v souboji s ProTools pouze dorovnává jejich Playlists. Jedná se o dobře zvládnuté doplnění chybějící funkce managementu různých variant obsahu jedné stopy, mezi kterými můžeme snadno přepínat, spravovat je a porovnávat. Kromě ovládání přes kontextové menu je tu také dedikovaný panel v Inspektoru, který je dle mého názoru výborný a posouvá snadnost ovládání proti ProTools o kousek dál. Verze se bohužel vztahuje pouze na obsah stopy, nikoli na automatizaci, což by bylo jistě zajímavé.

Track Visibility Management - opět se jedná o dorovnávání k ProTools. Jsem rád, že v takových případech Steinberg často zapracuje trošku hlouběji a pouze neokopíruje funkčnost z konkurenčního softwaru, ale přidá také něco navrch. Možnost mít track schovaný pouze v mixu nebo pouze v sekvenceru je výborná, různé podmínkové zobrazování se také hodí u větších projektů. („Zobraz tracky, které mají v daném rozsahu nějaká data“ atp.)

VST (t)Rack 2.0 - změn doznala část, která byla od pradávných dob téměř nezměněna, a to rack pro virtuální nástroje. Došlo k odstranění vesměs omezujících rozdílů mezi rackovým nástrojem a nástrojem usazeným do Instrument Tracku. Pro mě to zejména znamená ještě větší využití specializovaných stop, protože nyní do nich můžeme posílat libovolné množství MIDI stop a využívat i více audio výstupů nástroje najednou, které jsou v sekvenceru přehledně zobrazeny jako „podstopy“ hlavního tracku. Celkově je tak snazší udržet sekvencer přehledný i při komplexní práci s virtuálními nástroji, spíše než zásadní novinka je to však odstranění celkem nepochopitelného omezení.

Dalších vylepšení se dočkaly Quick Controls, Scoring Editor nebo třeba monitorovací sekce, přibyl Re-Record mód a možnost navigovat sekvencer podle tranzientů materiálu (podobně jako v ProTools).

Nově obsažené plug-iny (resp. vesměs nové verze tradičních plug-inů) jsou totožné jako v Cubase, až na Groove Agent SE 4, který majitelé Nuenda dostanou pouze pokud mají přikoupený NEK - Nuendo Expansion Kit. I v základním Nuendu uživatel získá Loopmash FX (MIDI spouštěný efekt vhodný pro moderní elektronické styly a live smyčkování), Revelation (algoritmický reverb), Magneto II (saturační plug-in), VST Connect SE 2 (integrovaný software pro dálkové nahrávání přes internet) a virtuální nástroj HALion Sonic SE 2.

Detailněji jsem všechny změny týkající se i Cubase popsal v recenzi na Cubase 7.5. V současném updatu Nuenda přibyl také Steinberg Hub neboli sofistikovanější úvodní obrazovka s přístupem k online novinkám, kategoriím projektů apod. Z Cubase známe Hub už delší dobu, do Nuenda byl ale uveden až teď. Dobré je, že online obsah je vlastní, čili relevantní pro tento produkt.
Obrázek

Novinky pouze pro Nuendo
ADR Taker 2.0
Integrovaný systém pro natáčení postsynchronních dialogů, případně dabingů (čili postsynchronních dialogů v jiném jazyce) doznal také řady změn. Vzhledem k tomu, že byl uveden v minulé celočíselné verzi, není podle mého názoru úplně nejšťastnější nazývat ho hned verzí 2.0. Změn se v něm sice objevilo relativně dost, ale jedná se spíše o vyladění a lepší integraci jinak poměrně povedeného systému. Tak například přibyl Free mód, umožňující nahrávat průběžně a ne přesně podle vyznačených sekcí (replik). Zároveň ale systém pracuje, jako kdyby se jednotlivé repliky nahrávaly postupně, zobrazuje scénář apod., jen se neřídí tvrdým schématem pre-roll, record, post-roll. Je tedy možné natočit najednou plynule celé scény. Dobrým doplňkem je zobrazování scénáře i při zastavení, možnost si tak zobrazit a víceméně odkrokovat scénu a zároveň přehledně provádět úpravy textu - což je činnost, která se ve studiu při natáčení dělá až nehezky často. Dále můžeme nyní jednoduše upravovat vlastnosti více markerů najednou, což při větším množství dat vyloženě chybělo. Můžeme si tak měnit obsazení nebo jakékoli jiné kategorie a ani pro větší změny nemusíme zpět do zdrojových souborů. Práci při větších projektech jistě zpřehlední možnost přiřadit konkrétní postavě nebo herci konkrétní audio stopu a automaticky tak nechat systém přepínat, kam zvuk nahrává. Sofistikovanější je i generátor jmen souborů, kde můžeme pracovat s kategoriemi podobně jako u dávkových exportů. Systém je nyní zaměřen i na nahrávání postsynchronních ruchů, tedy tzv. foley, kdy využíváme identických mechanismů. Markery nyní obsahují i příslušné kategorie - druhy zvuků, jejich poddruhy atp. Vše je přitom možno třídit, lze vybrat k nahrávání např. všechny foley oblečení typu kožené bundy a systém sám postupně proskáče celý projekt. Vylepšeny jsou i možnosti generování informačních obrazců do videa, jako např. barevný čtvereček, který ukazuje, v jaké jsme zrovna fázi záběru (příprava, natáčení, kontrola), nebo sbíhající se čáry označující blížící se další repliku při volném módu. Celkově je podle mě již tak velmi povedený systém ještě dotaženější a pokud by se na něj uživatel dokázal přeorientovat v rámci celého procesu (čili už od přípravy scénáře a zvukového plánu pro natáčení), měl by možnost celou práci výrazně zefektivnit.
Obrázek

Bass Manager
Tento plug-in je určen k modifikaci poslechového zapojení. Jedná se ale spíše o kompenzaci určitých možných problémů monitoringu, jež se týkají zejména nedostatečného výkonu ve spodním pásmu. Primárně je zamýšlen jako insert přímo do poslechové cesty, čili uvnitř Control Room. Jednou ze zamýšlených funkcí je kompenzace spodních frekvencí při práci s 5.1, kdy máme nedostatečně širokopásmové hlavní reproduktory (zejména tedy hlavní pár). V takovém případě totiž normálně subwoofer nepomůže, jelikož by měl přehrávat pouze dedikovaný LFE kanál. Pomocí plug-inu Bass Manager můžeme poslech modifikovat, aniž by se nám změnil tok signálu mixu jako takového - měníme totiž až „za mixem“. Plug-in bude posílat určitou část spodních frekvencí hlavního páru do subwooferu navíc k jeho vlastnímu signálu. Je to samozřejmě lehký „bastl“, ale v určitých situacích může pomoci. Pokud bychom dokázali provést rozumnou kalibraci, měla by být přenositelnost výsledku obstojná. Samozřejmě nenahradí reproduktory pokrývající celé pásmo podle příslušných norem. Druhou funkcí je obrácená varianta, kdy naopak subwoofer nedostačuje výkonem a my mu můžeme pomoci přeposláním části signálu naopak do širokopásmového hlavního páru nebo prostředního reproduktoru. Nastavení modifikace může být poměrně detailní, nechybí ani Solo a Mute jednotlivých dílčích prvků pro srovnání.
Obrázek

Vylepšení práce s měřením hlasitosti podle EBU R 128
Již minulá verze nabízela pravděpodobně nejvíce integrované řešení pro práci s hlasitostními normami na trhu. Kromě měření hlasitosti podle potřebných norem přímo v hlavním měřáku Control Room, což umožňuje i Cubase, mají uživatelé k dispozici Loudness Track - grafickou reprezentaci vývoje hlasitosti projektu. Ten se dá buď spočítat offline, nebo vykreslovat za běhu. Novinkou je, že nyní zobrazuje i konkrétní body, ve kterých dochází k překročení maximální dovolené hodnoty TruePeak, tedy skutečné špičky a pomocí navigačních tlačítek přímo na hlasitostní stopě mezi nimi můžeme rychle přeskakovat. Dalším vylepšením je možnost standardizovat hlasitost přímo při exportu na požadovanou hodnotu a to jak celkovou hlasitost (Programme Loudness), tak špičku TruePeak. Můžeme si tím ušetřit jeden krok, zejména při mixu více menších pořadů v jednom projektu. Přece jen se ne vždy podaří vejít se přesně do tolerančního rozpětí ±1LU a vše je potřeba lehce doladit.
Obrázek

Závěr
Promo materiály na webu uváděly jako další novinku vylepšení modulu pro export a import AAF souborů. Srovnal jsem ho s tím, jak byl řešen ve verzi 6.0.2 a žádné zřejmé rozdíly jsem nenašel. Výčet novinek, které se vztahují pouze na Nuendo, je sice poměrně krátký, ale to není vůbec relevantní vzhledem k tomu, že uživatel systému získává v nové verzi i všechny ostatní novinky Cubenda, které jsou dle mého názoru povedené a rozhodně díky nim stojí za to si update pořídit. Pokud navíc využíváte ADR Taker, pak není o čem přemýšlet, protože je v nové verzi skutečně významně vyladěn.
Obrázek

Výrobce: Steinberg
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Jindřich Kravařík
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět