TASCAM DR-07 a DR-1

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

TASCAM DR-07 a DR-1

Příspěvek od ondra.urban » 09 říj 2009 15:14

Digitální rekordéry zvuku v sourozeneckém poměru.

Jedním z trendů poslední doby je digitální záznam zvukového signálu na datové karty. Oproti předchozí generaci DAT či MD rekordérů se v nich neodehrává žádný mechanický pohyb záznamového média, což má příznivý vliv na jejich spotřebu elektrické energie i absenci rušivých zvuků při záznamu. Navíc kvalita záznamu, která koresponduje s kvalitou následného zpracování v počítači, mobilita a v neposlední řadě spolehlivost a pořizovací cena jasně hovoří pro přístroje tohoto typu. Na dva velmi podobné bratříčky z japonské rodiny TASCAM se podíváme podrobněji v následujícím testu.

ObrázekTASCAM DR-07
V balení rekordéru DR-07 najdeme kromě samotného přístroje dvě tužkové baterie (AA) pro napájení, USB kabel pro připojení k počítači, molitanový návlek na ochranu mikrofonů proti větru a manuály.

TASCAM DR-07 je přístroj o rozměrech 55 x 27 x 137 mm a jeho váha činí 130 g s bateriemi. Zcela nahoře se nachází dvojice elektretových mikrofonů. Pod mikrofony je 3,5mm jack pro připojení externího stereofonního mikrofonu. Na čelním (horním) panelu rekordéru najdeme displej s oranžovým podsvícením, který zobrazuje všechny důležité informace jako je délka nahrávaného souboru, indikace vybuzení, zbývající kapacita záznamu atd. Pod displejem přístroje se nalézají ovládací tlačítka vstupu a výstupu přehrávací smyčky, skoku na začátek nebo konec přehrávaného souboru nebo položky v playlistu a tlačítko PB CONT pro aktivaci a nastavení parametrů přehrávání se změněným laděním nebo tempem (viz dále). Ve spodní polovině vrchního panelu rekordéru najdeme tlačítka MENU, STOP/HOME a RECORD. Dále je zde LED indikátor přebuzení (PEAK) a kolečko pro listování v menu a posun v čase s centrálním tlačítkem PLAY/PAUSE.

Na levém boku přístroje najdeme vstupní konektor napájecího adaptéru (je třeba dokoupit typ doporučený výrobcem). Tento adaptér má přednost před vloženými bateriemi a je třeba podotknout, že nefunguje jako nabíječ, pokud pro napájení použijeme dobíjecí články. Vedle napájecího konektoru se nachází krytka slotu pro paměťovou kartu. Od výrobce je přibalena karta SD s kapacitou 2 GB. Přístroj podporuje také karty SD HC až do kapacity 32 GB. Před nákupem karty je užitečné zkontrolovat kompatibilitu na stránkách výrobce. Na levoboku dále najdeme konektor
Mini-USB pro připojení k počítači, tlačítko POWER a přepínač HOLD pro uzamčení všech tlačítek přístroje.

Na pravém boku přístroje se nachází výstup Line Out vhodný i pro připojení sluchátek, dále kolečko Rec Level pro nastavení záznamové úrovně a tlačítka „+“ a „-“ pro nastavení výstupní hlasitosti poslechu. Nechybí také konektor Line In v provedení 3,5 mm stereo jack.

Na spodní ploše rekordéru TASCAM DR-07 se nalézá užitečná zdířka se čtvrtpalcovým závitem pro připevnění např. k mikrofonnímu stativu a kryt prostoru pro baterie.

Záznam
Rekordér TASCAM DR-07 umí nahrávat z vestavěné stereofonní dvojice, z externího mikrofonu nebo linkového zdroje. Oba externí vstupy jsou však nesymetrické. Jako formát záznamu lze zvolit buď mód MP3 komprese s bitovou rychlostí 32 až 320 kbps a vzorkovacími frekvencemi
44,1 kHz a 48 kHz, nebo nekomprimovaný PCM formát s rozlišením 16 nebo 24 bitů a shodnými vzorkovacími frekvencemi. Nechybí podpora ID3 tagů do verze 2.4 a variabilní bitové rychlosti pro přehrávání importovaných souborů.

Práce s rekordérem TASCAM DR-07 je snadná a lze ji zvládnout intuitivně i bez manuálu. V základním menu je nejprve třeba provést výchozí nastavení. Vedle systémového data a času je to volba vstupu, formát záznamu, vzorkovací frekvence atd. Přístroj se uvede do pohotovosti před nahráváním jedním stiskem tlačítka REC, což signalizuje jeho blikající orámování. Je-li přítomen vstupní signál, můžeme nastavit vstupní úroveň podle sloupcových indikátorů na displeji. Bohužel chybí číselná kalibrace stupnice indikátorů, spolehnout se musíme na orientaci dle údaje o špičkové úrovni, kterou si přístroj na několik sekund „zapamatuje“. Dojde-li k přebuzení vstupu, výhružně zasvítí také LEDka PEAK. V některých případech se může hodit též automatické řízení záznamové úrovně nebo limiter (např. při natáčení tiskové konference).

Samotné nahrávání spustíme opětovným stiskem REC nebo „odpauzováním“ pomocí PLAY/PAUSE. Rekordér DR-07 organizuje zaznamenaná data tak, že jsou číslována průběžně od nuly. Pokud zastavíme záznam tlačítkem STOP/HOME, vytvořený soubor je uzavřen a při příštím nahrávání je založen nový. Užitečným pomocníkem je ale funkce Divide, pomocí které lze zaznamenané soubory dělit na dva samostatné na zvolené časové pozici.

Organizace dat a přehrávání
Zaznamenaná data na kartě je možno před vlastním přehráváním organizovat do složek, přesouvat, mazat apod. Rekordér TASCAM DR-07 má pro tyto účely jednoduchého správce dat. Totéž lze provádět i zvenčí pomocí počítače. Připojení k počítači PC nebo Mac je bezproblémové - rekordér se sám přihlásí jako disk s prostým názvem DR-07. Kromě zálohování a organizace dat na kartě využijeme počítač také k případnému přejmenovávání souborů, což je funkce, která u interního souborového správce chybí.

Soubory na kartě lze pro přehrávání řadit do tzv. playlistů. Jedná se o seznamy s požadovaným pořadím přehrávaných souborů. Těchto playlistů lze vytvořit několik nezávisle na sobě a dají se využít např. k omezenému leč pohotovému nedestruktivnímu střihu kdekoli v terénu bez nutnosti připojení k počítači. Další aplikaci nalezne metoda playlistů při využití DR-07 coby luxusního hudebního přehrávače komprimovaného i nekomprimovaného audia v různých situacích.

Pomůckou například cvičícího muzikanta bude určitě možnost změny tempa a ladění přehrávaných souborů. Zpomalení je možné o 50, zrychlit pak můžeme o 16 procent. Přitom lze nastavit, bude-li se měnit ladění nebo nikoliv. Podobně lze přelaďovat skladby jak v hrubých krocích (o šest půltónů nahoru či dolů), tak jemně v rozlišení jednoho centu. Pro dokonalé nacvičení vybrané fráze skladby se zase hodí možnost zasmyčkování libovolného úseku.

Kvalita záznamu a závěr
Rekordér TASCAM DR-07 patří bezesporu mezi vyspělé přístroje pro digitální záznam zvuku na datovou kartu. Je kompaktní, lehce ovladatelný a spolehlivý. K samotné kvalitě záznamu nemám výhrady. Od zabudovaných elektretových mikrofonů samozřejmě nelze očekávat studiovou kvalitu, nicméně vyhoví běžným potřebám reportážního záznamu či demosnímku. Kvalitu záznamu lze zvýšit připojením externího mikrofonu nebo ještě lépe mikrofonu a kvalitnějšího předzesilovače přes zdířku Line In. Pak se ale poněkud vytrácí výhoda kompaktního provedení a mobility přístroje.

Určité výhrady lze vznést směrem k systému nastavení záznamové úrovně: kromě nastavení zisku předzesilovače pomocí analogového ovladače na boku přístroje je sice možné nastavit rozsah regulace v módech High, Mid a Low v menu, ale v prvních dvou zmíněných režimech se dostavuje zkreslení při využití vestavěných mikrofonů již při úrovních cca -6 dB (dle ukazetele špičkové úrovně) a nižším nastavení zisku pomocí kolečka. Pro čistý nezkreslený záznam zejména hudebního signálu je tedy nutno využívat volbu Low a „vytočit“ regulátor vstupní úrovně. Je třeba mít na paměti, že kolečko na pravém boku přístroje reguluje úroveň signálu zřejmě až za mikrofonním předzesilovačem, před vstupem do A/D převodníku a do měřicího obvodu pro zobrazení vybuzení. Doporučuji tedy vstupní úroveň příliš „nekrotit“ kolečkem, ale nejprve ji určit nastavením v menu ve třech základních rozsazích a pak teprve kolečkem doladit maximální zisk.

Je nutno počítat také s tím, že se do vnitřních mikrofonů rekordéru v průběhu záznamu přenáší všechny ruchy spojené s držením přístroje v ruce a slyšet je také každé stisknutí tlačítek. Pro účely kvalitnějšího záznamu je tedy nutno využít externí vstup nebo umístit přístroj na stativ.

ObrázekTASCAM DR-1
Protože jsou si oba přístroje velmi podobné, zaměříme se v dalším textu zejména na odlišnosti mezi nimi. TASCAM DR-1 je oproti svému sourozenci o něco větší: jeho rozměry činí 70 x 27 x 135 mm. Už na první pohled se přístroj prozradí tím, že je oproti DR-07 širší. Z hlediska ovládání je to naopak výhodou; tlačítka na horním panelu a také displej jsou větší, což přispívá ke komfortu obsluhy. V balení DR-1 najdeme kromě vlastního přístroje manuály, tentokrát ale ve zjednodušené verzi „Quick Start“. Plnohodnotný manuál najdeme ovšem na kartě přístroje v elektronické podobě. Po připojení k počítači se tedy přístroj přihlásí obvyklým způsobem jako disková jednotka a manuál si můžeme zálohovat pro pozdější potřeby. Dále v krabici najdeme USB kabel, praktické pouzdro na přístroj a speciální Li-ion baterii. Tu lze nabíjet buď prostřednictvím USB portu nebo připojeným síťovým adaptérem (nutno dokoupit zvlášť).

Další na první pohled viditelnou odlišností je šířka báze vestavěných mikrofonů, ale zejména možnost změny směrového úhlu, ze kterého TASCAM DR-1 zvuk přijímá. Mikrofony se dají otočit o 90 stupňů směrem vzhůru, což v praxi znamená, že přístroj může být položen např. na stole a přijímat zvuk přicházející jakoby shora. Pod mikrofony byl přemístěn konektor LINE IN.

Podobné je i rozmístění tlačítek a dalších prvků na bocích nástroje. Vlevo je vstup pro napájecí/nabíjecí adaptér, slot pro kartu SD (v ceně přístroje je karta s kapacitou 1 GB), Mini-USB port, tlačítko POWER a zámek HOLD. Na horním panelu najdeme stejná tlačítka i kolečko jako u rekordéru DR-07, mají pouze jiné rozmístění a velikost. Přibylo ale tlačítko FX pro aktivaci vnitřní efektové jednotky. Po straně displeje přibyla kontrolka nabíjení vnitřní baterie, která po plném nabití zhasne.

Na pravém boku přístroje najdeme opět zdířku výstupu na sluchátka, kolečko pro nastavení zisku mikrofonního předzesilovače a regulaci výstupní úrovně signálu. Přibylo však tlačítko výběru vstupu pro nahrávání a tlačítka pro nastavení MIX BALANCE mezi vstupem a výstupem. Na dolní straně přístroje je zdířka MIC 2 IN v provedení mono jack 6,3 mm pro připojení dynamického mikrofonu. Ze zadního panelu však zmizela možnost uchycení na mikrofonní stativ, což mi přijde jako neopodstatněné. Možná to ale mnohé vypovídá o jiném zaměření rekordéru oproti modelu DR-07.

Záznam
V nabídce vstupů, ze kterých lze nahrávat, přibyla možnost volby MIC 2. Jak již bylo řečeno, tento vstup slouží pro připojení externího dynamického mikrofonu, ale poradí si i s výstupem elektrické kytary. K čemu je to dobré? Mezi vlastnosti přístroje totiž přibyla možnost nahrávat v režimu Overdub. Chceme-li například nahrát zpěv nebo kytarové sólo k nahranému základu, je možno pustit vybraný zvukový soubor jako playbackovou stopu a vytvořit nový soubor jako kombinaci nové vrstvy a základu. Tak lze na sebe navrstvit libovolný počet „stop“. Vzniká vždy nový nekomprimovaný zvukový soubor ve formátu WAV, byť základem mohl být i soubor MP3. Tlačítky MIX BALANCE lze nastavit poměr mezi přehrávaným a nahrávaným signálem.

Při postupném nahrávání zvukových vrstev lze využít i vnitřní efektový procesor. Ten obsahuje několik reverbů, rozladění, Auto Pan, Lo-Fi, ale také kombinace dozvuku s chorusem, rozladěním apod. Lze zvolit, bude-li efektová jednotka použita pro přehrávání nebo vstupní signál. Tak lze přes sebe nahrát několik vrstev, pokaždé s jiným efektem. Kvalita efektové jednotky je pro dané účely dostatečná, nelze samozřejmě očekávat studiovou kvalitu, ale pro dobarvení např. zvuku kytary či zpěvu v demosnímku bohatě postačí.

Jinak jsou možnosti záznamu přístroje DR-1 shodné jako u menšího modelu DR-07, včetně možností nastavení formátu ukládaných souborů. Také kvalita zvuku je prakticky totožná, tedy v dané cenové hladině a vzhledem k zaměření přístroje naprosto dostatečná. Lepších výsledků, zejména většího odstupu signál/šum, lze dosáhnout opět připojením vnějšího mikrofonu nebo ještě lépe linkového zdroje.

Organizace dat a přehrávání
Všechny funkce pro organizaci zaznamenaných dat na kartě, jejich mazání, rozdělování a práci se složkami zůstaly zachovány. V možnostech řízení režimu přehrávání byly také použity stejné možnosti změny tempa a ladění nahrávky pro cvičební účely. Navíc je k dispozici možnost potlačení zvoleného místa ve stereofonní bázi, tedy například středu, kde se najčastěji nachází sólový zpěv nebo nástroj. Vyzkoušel jsem tuto funkci na běžné popové písničce a potlačení je celkem výrazné. Kvalita zbytku signálu tím však dosti trpí. Opět je nutno říci, že pro účely, které má tato funkce naplňovat (tréninkové a zábavné účely - Karaoke), je kvalita plně dostačující.

Další funkce
Ve funkcích rekordéru TASCAM DR-1 najdeme dva užitečné bonusy. Tím prvním je jednoduchý metronom, který je však možno použít pouze samostatně, tedy nikoli např. při vrstvení záznamu. Druhou funkcí je ladička, která funguje buď v grafickém chromatickém módu, kdy je rozpoznán hraný tón a ukázána odchylka od správné výšky, nebo v režimu oscilátoru s rozsahem tři oktávy.

Závěr
TASCAM DR-1 dosahuje stejných kvalitativních výsledků jako jeho menší bratr DR-07. I u něj však musíme být stejně obezřetní při nastavování vstupní záznamové úrovně, aby nedocházelo k přebuzení. Jinak je přístroj DR-1 doplněn o celou řadu užitečných funkcí, které u jednoduššího modelu chybí. Patří sem např. možnost vrstvení nahrávek, efektová jednotka či ladička. To vše předurčuje přístroj DR-1 spíše k použití v muzikantském světě, zatímco DR-07 je jednodušším modelem pro základní nahrávání v terénu. Oba přístroje jsou kvalitně provedeny a to, co od nich očekáváme, plní výborně a poměrně kvalitně. Nezbývá tedy než je zahrnout mezi možné kandidáty při výběru vhodného mobilního digitálního rekordéru pro univerzální použití.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět