ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

TASCAM TA-1VP Vocal Producer

Příspěvek od ondra.urban » 19 zář 2011 12:38

Procesor pro zpracování vokálních partů v reálném čase.

Japonská firma TASCAM uvedla na trh novinku v podobě specializovaného procesoru pro zpracování vokálů s názvem TA-1VP Vocal Producer. Využívá algoritmy americké firmy Antares, která dala světu známý efekt Auto-Tune. My se nyní podíváme na tento produkt podrobněji.

Úvodem
První dostupný a celosvětově nejznámější korektor ladění sólového zpěvu vyvinula kalifornská firma Antares již v roce 1997. Produkt byl nabízen nejprve ve formě TDM plug-in modulu, později také DirectX a VST. V dalších letech firma svůj algoritmus stále vylepšovala a přišla na trh také s jeho hardwarovou podobou - procesorem ATR-1. Mezitím se kromě vývoje nástrojů pro dolaďování hlasu věnovala také modelování mikrofonů a vytvořila algoritmus, který z připojeného mikrofonu známého typu dokáže přetvořit zvuk tak, jakoby byl sejmut jiným, virtuálně modelovaným mikrofonem. Také modelování mikrofonu se dočkalo hardwarové realizace s použitím DSP, a to v produktu AMM-1. Posledním hardwarovým procesorem firmy byl produkt AVP-1 s přívlastkem Vocal Producer, který ve zjednodušené podobě kombinoval oba zmíněné algoritmy - doladění a modeling mikrofonů - s dalšími (komprese, ekvalizace atd.). Jeho výroba byla však ukončena a nyní s velmi podobným produktem přichází firma TASCAM. Přístroj má označení TA-1VP a je vybaven téměř stejně jako jeho nevlastní bratr z dílen Antaresu.

Popis
TA-1VP je proveden v 1U rackové krabici plné šířky. Na jeho čelním panelu nalezneme zleva vypínač, podsvětlený dvouřádkový LCD displej, datové kolečko (enkodér) pro změny hodnot zobrazovaných parametrů a větší množství tlačítek uspořádaných do přehledných skupin. První skupina nese název Master. Nad ní je umístěna pětice LED pro indikaci vybuzení vstupu. Tlačítky lze volit funkce Save (ukládání uživatelských předvoleb neboli presetů), Setup (vstup do systémových nastavení přístroje), Left a Right pro ovládání kurzoru na displeji, Page (přepínání stránek v Setup módu) a Preset pro zobrazení aktuálně zvoleného presetu.
Další sekcí, s níž opět souvisí skupina tlačítek, je Mic Modeler. Zde se nastavuje typ zdrojového mikrofonu (tedy toho, který je nebo byl použit jako vstupní) pomocí tlačítka Src, Model zase přepíná výstupní, tedy modelovaný mikrofon. Tube umožňuje zařazení modelu lampového zesilovače s proměnným parametrem Warmth („teplost“) a Low Cut slouží pro nastavení horní propusti původního a modelovaného mikrofonu.

V sekci Auto-Tune nalezneme všechny nezbytné prvky pro ovládání stejnojmenného algoritmu. Sekci vévodí opět LED řada, tentokrát zobrazující parametr Correction, tedy míru doladění vstupního signálu ke zvolené stupnici. Ta se volí tlačítkem Scale. Posledním tlačítkem této sekce je Speed pro nastavení rychlosti sledování a tím přizpůsobení vstupního hlasu vyladěnému ideálu.

Následuje sekce kompresoru a šumové brány (Gate). Opět je k dispozici LED ukazatel pro zobrazení míry potlačení dynamiky. Tlačítko Comp nás zavede na stránku nastavení hlavních parametrů komprese - práh (Treshold), poměr (Ratio) a zisk (Makeup Gain). Dalšími tlačítky lze vstoupit do nastavení Attack (náběh kompresoru), Release (doběh kompresoru), Knee (volba tvaru kompresní křivky) a Gate (poměr a prahová hodnota brány).

Předposledním blokem na čelním panelu je sekce De-Esser pro potlačení sykavek. Opět lze sledovat míru potlačení na LED řadě. Tlačítka De-Ess, Hi-Pass, Attack a Release umožňují volbu parametrů De-Esseru (míra potlačení, horní propust, náběh a doběh).

Nabídku volby parametrů pro editaci uzavírá blok Equalizer/Output. Nezbytná řada LED zde ukazuje vybuzení výstupu. K dispozici je dvojice parametrických ekvalizérů, ke kterým se dostaneme tlačítky EQ Band 1 a EQ Band 2. Tlačítko Double Track je určeno pro nastavení zdvojení signálu na výstupu (původní a doladěný), Out Gain pak pro nastavení výstupní úrovně procesoru a pro celkové vyřazení z funkce (Bypass).

Nabídku čelního panelu uzavírá symetrický XLR konektor pro připojení mikrofonu. Nechybí možnost fantomového napájení +48 V a tlačítko útlumu vstupního signálu o 20 dB pro zdroje signálu s vyšší výstupní úrovní.
Na zadním panelu přístroje nalezneme hlavní linkový výstup (Main), výstup zdvojeného hlasu (Double Track) a linkový vstup, vše v provedení symetrického TRS Jacku. Pro řízení a zálohování přístroje slouží MIDI vstup a výstup, pro ovládání naprogramovaných funkcí pak nožní pedál. Dále na zadním panelu najdeme digitální výstup ve formátu S/PDIF s pevnou vzorkovací frekvencí 44,1 kHz. Posledním prvkem je pak vstupní zdířka napájecího adaptéru, který je součástí balení přístroje. Užitečným doplňkem je držák napájecího kabelu zabraňující jeho vytržení.

Použití a funkce
Základním určením přístroje TA-1VP je zpracování zpěvu v reálném čase. Hodí se jak pro studiové, tak i pro živé použití. Od konkrétního účelu a způsobu použití se odvíjí i konkrétní zapojení přístroje.

Ve studiu lze TA-1VP zapojit do signálové cesty již při nahrávání a to buď přímo s využitím vestavěného mikrofonního předzesilovače, nebo jako vřazený efekt pomocí Insert smyčky mixážního stolu. Na pódiu lze také uvažovat oba způsoby propojení - napřímo nebo přes mixpult. Přímé propojení ocení např. klávesoví hráči, kteří současně zpívají nebo chtějí mít nastavení procesoru pro zpěváka či zpěvačku v kapele pod kontrolou.

Přístroj implementuje ve svém DSP licencované algoritmy Antares Auto-Tune Evo a Antares TEC pro modelování mikrofonů. Ty se od svých „plných“ verzí, známých ze softwarových plug-in modulů, liší především počtem nabízených parametrů. Tak například v sekci Auto-Tune chybí zcela Throat Modelling (model hrtanu zpěváka s proměnnou virtuální délkou) pro speciální efekty. Sekce modelu mikrofonů nabízí omezený počet vstupních i výstupních možností volby. Zdrojových mikrofonů je pouze 14, nechybí však legendární dynamické mikrofony Shure SM57 a SM58. Pro ostatní mikrofony, které na seznamu nejsou, je možno zvolit obecný typ, blíže určený kategorií (ruční dynamický, studiový dynamický, velkomembránový kondenzátorový atd.). Výstupní modely bohužel neumožnují volit konkrétní typy, ale pouze vybírat z obecných charakteristik. Tak lze např. virtuálně nahradit použitý dynamický mikrofon při záznamu mikrofonem modelovaným, kupříkladu velkomembránovým studiovým. Simulace je poměrně zdařilá a rozhodně je vítaným obohacením procesoru tohoto typu.

Blok Auto-Tune pracuje známým zůsobem jako softwarový plug-in modul. Volí se zde stupnice, přičemž je k dipozici celkem 25 typů: diatonické durové a mollové od všech tónů a pak chromatická. Jednotlivé tóny stupnice lze vyřadit z výstupu, tzn. je možné snížit počet výstupních tónů, ke kterým se dolaďování vztahuje. Tak lze tónový materiál omezit např. na stupnici pentatonickou. Rychlost naladění na nejbližší tón stupnice přístroje je nastavitelná - nulová hodnota je známa jako „Cher“ efekt, maximální hodnota (25) plně zachová veškeré jemné nuance ve frekvenční nestabilitě tónu (vibráto).
Přístroj TA-1VP není určen výhradně pro hlas. Lze jej využít pro jakýkoliv nástroj, např. saxofon či elektrickou kytaru. Není také nutné používat Auto-Tune sekci, procesor je kvalitním mikrofonním předzesilovačem, kompresorem, ekvalizérem, A/D převodníkem atd.

Veškerá nastavení kromě systémových lze uložit do jednoho z 35 presetů. Ty jsou od výrobce naprogramovány tak, aby pokrývaly většinu základních potřeb pro zpracování hlasu a nástrojů. Škoda, že není paměťových míst více, pro pódiové použití by se určitě hodilo mít různá nastavení pro jednotlivé písně a zde je jejich počet poněkud omezený. Naštěstí je možný výpis paměti pomocí SysEx MIDI dat do počítače. Velkou výhodou je možnost externího ovládání všech parametrů přístroje pomocí MIDI kontrolérů. Pro živý provoz se hodí také nožní pedál. Ten umožňuje řídit jednu vybranou funkci, např. celkový Bypass, inkrementaci presetů, vypnutí Auto-Tune modulu apod.

Při použití přístroje TA-1VP byla změřena latence neboli zpoždění mezi vstupním a výstupním signálem, jejíž hodnota činí 11 ms. To není málo a je potřeba s ní počítat jak při studiovém nahrávání a monitoringu signálu, tak na pódiu. V praxi to odpovídá bezmála čtyřmetrové vzdálenosti od zdroje zvuku.

Závěr
TA-1VP je zdařilou hardwarovou implementací několika algoritmů sloužících především ke zpracování zpěvu v reálném čase. Kvalitní předzesilovač, dolaďovač, kompresor/Gate, modelování mikrofonu, De-Esser, filtry - to vše kvalitně implementováno, s pohodlným ovládáním a v praktickém balení. Firma Tascam vyslyšela hlasy, které vytýkaly přístroji Antares AVP-1 absenci mikrofonního vstupu, digitálního výstupu a dalších funkcí a uvádí na trh přístroj, který se výborně hodí především pro živou produkci. Použití ve studiu je sice také možné, zejména tam, kde chceme z nějakých důvodů zaznamenat již zpracovaný hlas a to rychle, spolehlivě, bez řešení případných softwarových problémů. Přesto by se dalo najít pár drobných nedostatků. Algoritmus Auto-Tune EVO je oproti plnohodnotnému poněkud zjednodušen, stejně tak modelování mikrofonů je pouze v omezené formě. Hodilo by se také více paměťových míst a v dnešní době také možnost USB připojení pro přenos MIDI signálů, řízení z počítače, případně také s funkcí jednoduché zvukové karty. Určitě si ale TASCAM TA-1VP najde mnoho uživatelů, kteří ocení pohotovost a lehkost, s jakou tento nový přírůstek do digitálního světa zpracování zvuku funguje.

Ondřej Urban

Výrobce: TASCAM
Zapůjčil: AudioMaster s.r.o.
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.