TASCAM US-1200

Odpovědět
jindrich
Příspěvky: 48
Registrován: 01 úno 2013 19:12

TASCAM US-1200

Příspěvek od jindrich » 07 říj 2014 10:17

Nové USB audio rozhraní zaměřené na domácí studia a internetové vysílání.

Do skupiny rozhraní vyráběných firmou TASCAM přibyla menší verze již déle prodávaného US-1800. Firma tak nyní nabízí dvě rozhraní do racku, dvě kompaktní mobilní a jedno spíše pro Hi-Fi. Pojďme se podívat, co nejnovější přírůstek nabízí.

Hardware
Zjednodušeně řečeno má při srovnání s větším US-1800 „méně všeho“ co se hardwaru týče. Poměrně hluboké (30 cm) 1U šasi ale zůstalo. Nyní v něm najdeme šest analogových vstupů a dva analogové výstupy. K dispozici máme čtyři mikrofonní předzesilovače a jeden sluchátkový výstup navíc k linkovým výstupům jediného páru DA převodníků. Linkové vstupy nabízejí přepínání na vysokou impedanci pro nahrávání nástrojů (800 kW). Lehce zamrzí společné ovládání fantomového napájení, naopak potěší potenciometry ovládající zesílení pro každý kanál zvlášť. Zadní panel je na rozdíl od předního nepoměrně volnější - nachází se na něm pouze dvojice linkových výstupů, USB konektor a napájení. Tím je funkce zařízení celkem dobře stanovena: umožňuje kombinovat několik vstupů, nahrávat a pracovat v DAW a výstup dodávat do jednoduchého monitoringu - tedy pouze např. jeden pár reproduktorů a k tomu jedna sluchátka.
Obrázek
ASIO driver
ObrázekTestoval jsem verzi pro Windows, konkrétně Windows 7 x64. Ovladač je na webu výrobce dostupný zatím v jedné jediné verzi označené v1.00rc2, což je označení pro „Release Candidate“. Datován je 21. 2. 2014, čili by se zdálo, že v době recenze (konec července) už by měl být k dispozici v nějaké další, minimálně dotestované „ostré“ verzi. Ovladač ale funguje velmi dobře, alespoň v Cubase 7.5.20. Velmi mě potěšila změna velikosti bufferu za běhu. Nastavování totiž probíhá ve stejném okně, v jakém se ovládá interní mix a efekty zařízení. Okno neblokuje chod Cubase a není ho tedy potřeba zavřít po dokončení nastavení pro obnovení možnosti opět program ovládat. Zajímavé je, že se změny velikosti bufferu promítnou okamžitě a to i během spuštěného přehrávání včetně vyčíslené hodnoty zpoždění uvnitř hostitele. Nastavování latence je poněkud nestandardní, jelikož nemáme na výběr velikosti interního bufferu udané počtem vzorků, ale pět voleb od Lowest Latency po Highest Latency. Při vzorkovací frekvenci 44,1 kHz se v Cubase latence na vstupu/výstupu pohybuje od 6/6,5 ms po 17/30 ms. Při nejvyšší vzorkovací frekvenci, při které zařízení umí pracovat - 96 kHz - jsou hodnoty od 5/7 ms po 9/37 ms, což jsou rozhodně hodnoty trošku jiné než by člověk předpokládal. Zarážející je zejména to, že systém vykazuje nižší zpoždění na vstupu při vyšší vzorkovací frekvenci. Pravděpodobně nepoužívá stejné poměry velikosti bufferu k vzorkovací frekvenci. Každopádně by se mohlo hodit připsat ještě nějakou „Very High Latency“, aby mohli uživatelé rozběhnout i více náročné projekty, případně v klidu pracovat na méně výkonných strojích. Např. MOTU driver má při maximální velikosti bufferu 1024 vzorků zpoždění 24/46 ms a asi to nebude tak, že by byl hůře napsán. Test analogové smyčky ukazuje, že kompenzace reálného zpoždění převodu nefunguje úplně dobře a signál je zpožděn o cca 58 vzorků. Což je situace podobná právě jako v případě zmiňovaného MOTU a zdaleka ne ojedinělá.

Interní mix a integrované efekty
Mixážní konzole běžící uvnitř zařízení je poměrně dobře a jednoduše navržena a vyzná se v ní na první pohled i méně zkušený uživatel. Vše potřebné lze nastavit velmi jednoduše pomocí několika kliknutí myši. Ačkoli je grafický styl mixu poněkud ze staré školy, je skutečně velmi funkční. Na jedné ploše máme vedle sebe všech šest hardwarových vstupních kanálů a dva kanály návratu z hostitele. Všechny společně jsou míchány na hlavní sběrnici zapojené na výstup. K dispozici máme jednu efektovou jednotku jako Insert a jeden dozvukový procesor zapojený jako Send efekt. Volbu efektu a kanálu, který zpracovává, můžeme provést velmi jednoduše pomocí modré propojovací „linky“. Ačkoli zde máme volbu mezi hned pěti různými efekty, můžeme najednou používat jen jeden a pouze na jednom kanálu. K dispozici jsou každopádně Compressor, Noise Suppressor, De-Esser, Exciter a EQ. Vzhledem k nemožnosti používat jich víc najednou s nimi bohužel můžeme provádět jen skutečně základní úpravy - např. pro monitoring během nahrávání, případně základní zpracování celé stereo sběrnice. Materiály zdůrazňují využití pro zpracování při nahrávání na nahrávaném signálu jako takovém, to bych ale radši nechal na nedestruktivní práci v hostiteli, přece jen se nejedná zrovna o UAD plug-iny jako v případě systému Apollo. Při vyšších vzorkovacích frekvencích jsou efekty nefunkční úplně. Ale je nutné zdůraznit, že jakékoli efektování v interním mixu je v dané cenové kategorii bonus. Pojďme se ve stručnosti podívat na jednotlivé efekty:

Compressor - klasické ovládání, poměrně hezká grafická indikace, podobný základním procesorům přibaleným ke Cubase nebo Logic.
Noise Suppressor - jednoduchý Gate, bohužel bez jakékoli grafické indikace.
Obrázek
De-Esser - obsahuje pouze dva parametry - Frequency a Depth. Zrovna tento efekt mohl být zpracován lépe, protože se výborně hodí třeba pro podcast, například na odstranění sykavek moderátorova mikrofonu. Frekvenci lze nastavit pouze v rozmezí 1-4 kHz.

Exciter - podobné ovládání, poměrně ostré zkreslení.

EQ - jednoduchý ekvalizér s laditelnými Low a High Shelf filtry a jedním parametrickým filtrem s rozsahem 32-18 000 Hz.
Obrázek
Reverb - dozvukový procesor má pět módů a možnost nastavit pre-delay a délku dozvuku, je poměrně podařený, na dozvučení živého zpěvu při nahrávání nebo vysílání dostačující. Mohl by ale mít celkově širší obraz, zejména pro presety jako Hall.

Mix má dva módy - Multitrack a StereoMix. První z nich se chová tak, jak bychom očekávali, všechny fyzické vstupy jdou do hostitelského softwaru a k dispozici máme crossfader pro volbu mezi poslechem interního mixu a návratu z počítače. Zde je jedna z mála matoucích věcí celého mixu, protože tento crossfader je zařazen vlastně za fadery počítačového návratu, které normálně vidíme jako kanály v mixu. Velmi snadno se tak může vyskytnout problém typu „v Cubase mi to hraje, v mixu to vidím, ale na výstupu to není“. Této situaci můžeme předejít přepnutím v hlavním menu, kterým přiřadíme na výstupy přímo signál hostitele a samozřejmě tak vyřadíme celý mix.
Obrázek
Druhý mód je určen k nahrávání stereo výstupu sběrnice uvnitř počítače. Návrat z hostitele je teď normálně přítomen v mixu, zmiňovaný crossfader je deaktivován. Výstup mixu jde nejenom na fyzické výstupy zařízení, ale i na vstupy softwaru. Tato funkce je zamýšlena jako pomoc zejména při využití pro různá domácí vysílání, podcasty apod. Můžeme přimíchávat zkomprimovaný mikrofon k hudbě hrající z libovolného přehrávače a výstup rovnou streamovat na internet. Celý systém má skutečně pěknou latenci, při 44,1 kHz vzorkování je zpoždění při užití tohoto softwarového zasmyčkování v Cubase šest vzorků při největším bufferu a to i při použití efektů - včetně Noise Suppressoru.

Přibalený software a závěr
TASCAM US-1200 míří do segmentu zařízení pro začínající uživatele a konkrétní malá zadání. Součástí balení je také licence na Ableton Live 9 Lite a Sonar X3 LE. To je velmi zajímavý bonus, zejména Ableton se při zaměření na hudební projekty hodí. Záměrně jsem se nepouštěl do hodnocení analogových obvodů a zvuku, ačkoliv oficiální materiály samozřejmě hovoří o High-Quality HDDA (High Definition Discrete Architecture) předzesilovačích. Ty nabízejí slušných 48 dB zesílení, ale při vyšších hodnotách už je znát jejich vlastní šum. Je ale potřeba zvážit cenovou kategorii, v jaké se zařízení nachází. Absence dalších výstupů, případně digitálních rozhraní příliš neumožňuje být součástí složitějších zapojení. Ale pro např. internetové rádio, kapelu nahrávající si vlastní prezentační materiály nebo muzikanta kombinujícího počítač a živé nástroje je toto rozhraní ideální. V jeho prospěch hovoří i jasné a přitom dostatečně komplexní ovládání a velmi dobrý poměr cena/výkon, jelikož za necelých cca šest tisíc korun máme solidní zařízení se šesti vstupy v pevné plechové krabici k montáži do racku.

Výrobce: TASCAM
Zapůjčil: AudioMaster CZ a.s.

Jindřich Kravařík
PROFIL AUTORA: Ing. MgA. Jindřich Kravařík
Vystudoval ČVUT FEL se zaměřením na digitální zpracování signálů a tvorbu VST plug-inů a obor Zvuková tvorba na HAMU. Věnuje se převážně studiové práci, sound designu a tvorbě hudby pro video projekty - v rámci audiovizuálního MERGE studia a zvukového a nahrávacího studia Sype Studios. Šest let se též věnoval dabingu ve studiu Barrandov. V současné době občas vymění studiové prostředí za čerstvý vzduch nebo jiné klimatizované prostory při live práci v divadle Archa a s Cirkem La Putyka.

Odpovědět