TASCAM US-20x20

Odpovědět
ales.dvorak
Příspěvky: 48
Registrován: 11 úno 2004 15:19

TASCAM US-20x20

Příspěvek od ales.dvorak » 01 bře 2016 15:34

Ve jménu univerzality.

Skoro se již stydím začít článek větou, že zvukových rozhraní je na trhu nepřeberné množství. Je to však pravda a o to těžší je úloha recenzenta, který je postaven před dlouhodobý úkol orientovat v tomto nepřeberném množství čtenáře - uživatele a potenciálního kupce. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že nejčastější otázkou z řad méně poučené veřejnosti, která na odborníky směřuje, je dotaz „co si mám koupit“. Sám na tuto otázku odpovídám nerad, ale protože mi prošla rukama slušná řádka výrobků, pokusím se opět vnést trochu světla do houštiny výrobků. Pro tento článek vybírám z této houštiny nový čerstvý kmínek - zvukové rozhraní TASCAM US-20x20 a vybírám jej rád. Je to zařízení v mnohém ohledu velmi zajímavé, užitečné i z hlediska poměru cena - výkon a především ničím nezrazující pověstnou kvalitu tradiční značky. Podíváme se společně na to, v čem spočívá mnohostrannost tohoto výrobku zda je také k užitku. Někdy se totiž stává, že víceúčelové výrobky plně nefungují ani v jednom aspektu.

Na první pohled
První pohled na zvukové rozhraní TASCAM Celesonic US-20x20 potvrdí to, že TASCAM pokračuje v designové linii, která byla dána modelové řadě US do vínku. US-20x20 je největším produktem této řady, která začíná dvoukanálovými modely, přes čtyř a osmikanálový (s odlišnými počty výstupů a digitálních terminálů). Jak lze z typového označení odvodit, disponuje tento největší model 20 vstupy a 20 výstupy. To by se mohlo zdát skoro až jako marnotratné, ale pozor, platí to jen za určitých okolností. Do celkového počtu vstupů a výstupů jsou započítány i digitální terminály S/PDIF a ADAT a ty, jak známo, mění počet dostupných kanálů v závislosti na zvolené vzorkovací frekvenci. US-20x20 nabízí možnost práce se vzorkováním až 192 kHz, ale v tom případě se počet digitálních cest dramaticky redukuje.
Obrázek
Vnější vzhled tedy nezapře příslušnost k modelové řadě, zároveň z něj vyzařuje solidnost a odolnost. Přístroj je celý kovový s výraznými tvarovanými bočnicemi, které mohou mít i jistý chladicí efekt. Veškeré ovládací prvky a přípojná místa zaujímají přední a zadní panel. Z hlediska rozložení ovládacích prvků a přípojných míst je zřejmé, že US-20x20 je určen hlavně do menších studií, kde se počítá se značnou variabilitou zapojení a kde pevná instalace s kabelovými formami by byla nepraktická a tudíž zbytečná. Proto najdeme vstupní konektory Combo na čelním panelu spolu s hlavními ovládacími prvky (napájení, vstupní a výstupní regulátory). Je tomu tak proto, že právě vstupní sekce bude často modifikována pro různá zapojení a nahýbání se k zadnímu panelu by bylo nepraktické, zvláště, je-li přístroj umístěn na pracovním stole. Zadní panel naopak obsahuje přípojná místa, jejichž zapojení se přece jen tak často modifikovat nebude. Tam lze počítat vlastně i s jakousi pevnou instalací, protože výstupní, poslechové a synchronizační cesty se zpravidla nemění.
Přední panel tedy vedle hlavního vypínače, voliče funkčních módů (viz dále) a vypínačů fantomového napájení obsahuje vstupní konektory Combo a jim odpovídající regulátory vstupního zisku s indikátory špiček a přítomnosti signálu. Regulační prvky (nechce se mi psát knoflíky) nemají vroubkování a při snaze o nastavení kloužou v prstech. V následující master sekci najdeme regulátor výstupní úrovně pro výstup 1 - 2 (což znamená, že jde o výstup primárně určený pro monitorování) a dva nezávisle regulované sluchátkové výstupy. Právě přítomnost dvou nezávislých sluchátkových výstupů je vlastnost velmi cenná, protože v menších studiích bez klasického mixážního pultu, je možno odeslat poslechový kanál s vlastním mixem jak zvukaři, tak i nahrávajícímu interpretovi. Je škoda, že jak vstupní tak výstupní regulátory nejsou nijak cejchovány, což do značné míry znemožňuje opakování konkrétní nastavené situace.
Zadní panel je osazen zejména výstupními konektory TRS, připojením synchronizace (wordclock), MIDI terminály, optickými konektory pro digitální přenos ADAT a koaxiálními pro přenos S/PDIF. Přítomnost napájecího konektoru svědčí o tom, že jde o rozsáhlejší zařízení s větší spotřebou energie (DSP processing, HD provoz, fantomové napájení atd), kterou by nebylo možné krýt ze sběrnice USB. Celkové rozložení ovládacích prvků je logické a intuitivní, menší výhradu mám k umístění vstupních regulátorů mimo konektorové pole. Ovládání pak může být trochu nepřehledné.
Obrázek
Připojení k počítači
TASCAM US-20x20 je průkopníkem v připojení k počítači (není však úplně první), neboť disponuje připojením USB 3.0. Situace však opět není zcela jednoznačná, neboť možnost připojení USB 3.0 závisí na operačním systému hostitelského počítače. Na rozdíl od údajů v manuálu, kde pro systém OS X Mountain Lion, který používám, je předepsáno připojení kabelem USB 2.0, neměl jsem s připojením pomocí USB 3.0 žádné potíže. Velikost datového toku jsem však neměřil. Na rozdíl od platformy Windows se v prostředí Mac OS X nemusí uživatel starat o instalaci ovladačů. Core Audio vše zařídí.

Funkční módy
V úvodu článku jsem předesílal začnou variabilitu tohoto výrobku. V čem spočívá? Tajemství se skrývá právě ve využití tří rozličných funkčních módů, v nichž je US-20x20 schopen pracovat. Opět je třeba říci, že nejde o novinku převratnou. Na podobném prncipu pracují i jiné výrobky. V případě US-20x20 je to však vzhledem k větší cenové dostupnosti vlastnost velmi užitečná.

TASCAM US-20x20 může pracovat ve třech režimech, které se přepínají sympaticky hardwarově na čelním panelu. Může být prostým mikrofonním předzesilovačem s omezenou možností směrování průchozích signálů (signál je v každém kanále veden prostě ze vstupu na výstup. V tomto módu se dobře uplatní mikrofonní předzesilovače nové generace, které TASCAM v této modelové řadě používá.

Dalším funkčním módem je zvukové rozhraní pro DAW. To je nejobvyklejší způsob využití podobných zařízení. Dnes již zcela standardní výbavou v tomto módu je nízkolatenční odposlech konfigurovatelný pomocí virtuálního mixeru přímo v přístroji, takže pro sólistu nahrávajícího playbackem nedochází k nepříjemnému zpoždění poslechu.

Poslední funkcí US-20x20 je virtuální mixer ovládaný a konfigurovaný z počítače. TASCAM US-20x20 se v tomto módu stává malým virtuálním mixážním pultem pro nenáročné aplikace (funkce mixu v menších provozech typu hudebních klubů s produkcí bez zvukařské obsluhy, předmíchání dílčích zdrojů při pódiové produkci, provoz v menších kostelích a modlitebnách apod.). O tomto funkčním módu se nyní zmíním podrobněji, protože jej pokládám za to, co je u tohoto výrobku navíc a co je zajímavé.
Obrázek
Obrázek
Virtuální mixer
Jeden z funkčních módů zařízení TASCAM US-20x20, virtuální mixer, představuje vítané rozšíření funkčnosti tohoto výrobku. Nabízí dvacetikanálový mixer (při využití všech typů vstupů) s vestavěnými efekty. Jedná se o ekvalizér a kompresor pevně vřazený v každém kanále a dozvukový modul přiřazený k první efektové sběrnici. Koncepce virtuálního mixeru představuje vcelku standardní architekturu malého digitálního mixu, kdy těžištěm práce je metoda výběru kanálu a provedení žádané akce. Tímto způsobem lze nastavit pro každý kanál jiné parametry ekvalizéru i kompresoru. Jen to chvíli trvá, ale na to jsme si už všichni u digitálních mixů zvykli. Vzhled virtuálního mixeru je poměrně přehledný, i když na monitoru počítače vypadá dost titěrně. To není dobrá zpráva hlavně pro uživatele s notebooky, těch však bude poměrně značné množství. Virtuální tlačítka a přepínače jsou pro osoby s horším zrakem obtížně čitelná.
Dvacet kanálů se zdá být docela dost. Situace se však změní, hodláme-li využít externí hardwarové efekty. Zvukové rozhraní není vybaveno dedikovanými výstupy a vstupy typu AUX, takže pro externí efekty je nutno využít běžné hardwarové vstupy a výstupy, čímž klesá jejich počet použitelný pro instrumenty a mikrofony. Ještě že tedy máme vestavěné efekty. Ale...
Interní efekty
Interní efekty virtuálního mixu splní základní kriteria. Jejich nastavování pro jednotlivé kanály není zcela komfortní - právě z důvodu horší čitelnosti. Poměrně luxusní výbavou je možnost přepnout fázi na každém kanále. Jak ekvalizér tak kompresor mají nastavovací prvky zcela konvenční. Každý, kdo někdy seděl za klasickým nebo digitálním mixážním stolem, se velice rychle zorientuje.

Dozvukový modul bohužel pochválit nemohu. Zdá se, že tento dozvukový modul je použit i v dalších rozhraních této modelové řady. Jak jsem napsal již minule, jde o dozvuk vysloveně pracovní. Pro demosnímky nebo aktuality ze zkušebny možná vyhoví, ale pro vážnou práci nikoli. Jeho použití se bohužel projeví již při pokusu o mixáž zvýšeným šumem a ani použité algoritmy nejsou z nejlepších. Při jejich zkoumání jsem sice zaznamenal odlišnosti v délce, difuzitě a prodlevě po prvních odrazech, barva dozvuku bohužel zůstává ne-li stejná, tak alespoň velmi podobná. Pro serióznější případ potřeby dozvučení je nutné poohlédnout se po nějakém dozvuku externím.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Zkušenosti z provozu
TASCAM US-20x20 se bez problémů zařadil do mého audiořetězce na platformě Mac OS X (Mountain Lion). Jeho zvuk je charakteristicky tascamovský - to znamená zcela neutrální, bez jakékoli barevně estetické příměsi, jakou se pyšní některá dražší zvuková rozhraní jiných výrobců. To však není nedostatek. Co by dali výrobci lacinějších zvukových karet za zdravý neutrální zvuk. Použití nově koncipovaných předzesilovačů se projevilo větší čistotou a průzračností zvuku ve srovnání s výrobky starší generace (včetně přenosných rekordérů). Ovládání a snadnost pochopení ovládání byly příkladné, nevyskytlo se nic, co by vybočovalo z logiky nebo při práci vysloveně zdržovalo.

Závěr
Popisované zvukové rozhraní TASCAM Celesonic US-20x20 je podařeným výrobkem, při jehož používání vadilo málo co. Největší přínos shledávám v mnohostrannosti použití. Přístroj je určen svou koncepcí pro malá (ne nutně domácí) studia, kde bude operativní součástí audiořetězce s příjemnou obsluhou. Jako mikrofonní předzesilovač přináší čistý neutrální zvuk, tedy jakýsi základ, ne němž lze dobře stavět následnou zvukovou postprodukci, kdy TASCAM bude věrně odrážet všechny tvůrčí zásahy uživatele. Ve funkci virtuálního mixeru odvede kus práce v provozech menšího rozsahu, kdy typicky proběhne jedno nastavení pomocí notebooku na začátku produkce a dále vše proběhne bez obsluhy. I zde bude oceněn kvalitní zvuk a v případě nasazení ve veřejných provozech i odolné provedení. TASCAM US-20x20 je nenáročný a nezáludný partner, který odvede svou práci bez jakýchkoli postranních úmyslů.

Výrobce: TASCAM
Zapůjčil: AudioMaster CZ a.s.

Aleš Dvořák
PROFIL AUTORA: PhDr. Aleš Dvořák
V oboru zvukové tvorby se pohybuje již více než 30 let. Mimo nutné technické vzdělání se věnoval i mezioborovému studiu umělecko teoretických disciplin na Karlově univerzitě. Pracoval v několika nahrávacích studiích i v divadelním provozu, později založil vlastní pracoviště pro střih a mastering vážné hudby, kde dodnes realizuje hudební projekty pro mnoho tuzemských i zahraničních hudebních vydavatelství. Je vyhledávaným specialistou na natáčení v reálných akustických prostorech, často se věnuje varhanní hudbě a historickým nástrojům. Realizuje i náročné symfonické projekty a rád spolupracuje jako zvukový designer na filmových dokumentech s hudební tematikou. Jeho nahrávky získávají ocenění v předních světových recenzích časopisech (Diapason, Early Music Review, Fanfare, Das Orchester...). Na svém kontě má četnou spolupráci s Českým rozhlasem i významnými hudebními vydavatelstvími a současně působí jako pedagog zvukové tvorby a zvukový režisér na Hudební fakultě AMU v Praze. Jeho odborná činnost je zacílena na umělecko estetické otázky zvukových nahrávek a na recenzní aktivity v oblasti audiotechniky.

Odpovědět