Příspěvky: 38
Registrován: 29 lis 2014 12:00

United UT FET47

Příspěvek od Petr Los »

Legendární inkarnace velkomembránového mikrofonu původní německé legendy, vhodná jak pro bicí, kytary a kytarové boxy, tak i pro zpěv či rap.
4. 3. 2023

Již jsme měli tu čest, se v předchozí recenzi seznámit se stejně slavnou legendou – UT Twin87, kdy se v jednom mikrofonu skrývaly dokonce dva slavné modely U87čky. Nyní nás čeká mikrofon UT FET47. Původní, proslulá a vysoce ceněná předloha byla určena pro snímání velkého bubnu, kytarových a basových aparátů a zpěvu. Čistý, neutrální, ale přitom plný zvuk byl charakteristický právě pro tento model.

ObrázekNěco málo slov o konstrukci
Americká firma United Studio Technologies při výrobě tohoto mikrofonu neponechala sebemenší detail náhodě. Základem pro výrobu kvalitního mikrofonu je především snímací kapsle, na níž záleží, zda se do nahrávky dostanou sebemenší detaily a jemné barevné nuance nahrávaného zdroje. Firma několik let vyvíjela ve spolupráci s uznávaným sound designérem replik mikrofonních kapslí Ericem Heisermanem vlastní originální kapsli, která by byla zvukově co nejvíce podobna té původní německé K47. Otevřená, kloubová 34mm kapsle je tvořena dvojicí, zlatem naprašovaných, mosazných desek K47 Series HZ 6 mikronů silných.

Druhým, nesmírně důležitým komponentem tohoto mikrofonu je samozřejmě výstupní trafo. Výrobce zkoušel reakce původního německého transformátoru a nakonec padla volba na trafo od kalifornské Cinemag Transformers, jejichž transformátor, vyrobený z ocelových a niklových laminací, se jevil pro tento mikrofon jako nejvhodnější. Mikrofon dále obsahuje vysoce kvalitní polystyrenové kondenzátory a další prémiové součástky.

Vzhled mikrofonu
Designově je UT FET47 téměř identický se svojí předlohou – Neumann U47 FET. Masivní, galvanicky pokovené válcovité mosazné tělo ve stříbrné barvě “ala champagne” připomíná svou mohutností spíše elektronkový mikrofon. Váží 760 gramů. Samotné tělo (bez mikrofonního držáku) měří 160 mm, s držákem pak 200 mm. Průměr mikrofonu je 63 mm (2,4 “). Kapsli kryje 65mm dlouhý koš krytý dvojitou (na vrchu hrubou, uvnitř jemnou) mřížkou. Po obou bocích i na vrchu koše je zpevňovací kovový pásek. Na spodní straně mikrofonu je umístěn XLR výstup.

Uchycení ke stojanu je řešeno stejným způsobem jako u originálu. V polovině mikrofonu je k tělu napravo přišroubováno kovové ramínko v podobě obráceného písmena „L“, které je protaženo až pod mikrofon a na něm je umístěn mikrofonní závit včetně redukce. Zde tedy žádný protiotřesový držák nenajdete. Úchyt je i přes svou jednoduchost velmi účelný a mikrofon lze snadno polohovat dle potřeby nahrávání.

Na zadní straně mikrofonu se nachází dva mikropřepínače; nalevo je -10 dB PAD určený například pro nahrávání velmi silných audiozdrojů, napravo pak 75 Hz low cut filter, kterým můžeme odstranit nežádoucí hluboké frekvence již přímo při nahrávání.

A trocha užitečných čísel
Frekvenční rozsah mikrofonu UT FET47 je 20 Hz - 20 kHz, výstupní impedance pak 200 Ohmů, maximální SPL činí 136 dB (145 dB w/Pad)@<0,5 procent THD, High Pass Filter pracuje na 75 Hz (-12 dB spodní bod), mikrofon má kardioidní frekvenční charakteristiku, výstup zajišťuje transformátor Cinemag (USA), šum činí méně než 10 dB (bez pad, bez HPF), k chodu mikrofonu je třeba phantomové napájení +48 V.

Jdeme nahrávat
Byl jsem rád, že silnou stránkou tohoto mikrofonu je právě akustická kytara (samozřejmě nejen ona), protože té nás v poslední době čekalo ve studiu poměrně dost. Máme roztočeno několik akustických projektů, které si dobrý zvuk opravdu zaslouží, a tak proč nepoužít právě tento mikrofon.

Jako vůbec první jsem přes UT FET47 natočil kytarovou vyhrávku, co jsme zapomněli nahrát v prvním beglajtovém partu. Šlo o klasickou kytaru s nylonovými strunami. Vyhrávka měla být kontrastní vůči druhému kytaristovi, který hraje na jumbo s kovovými strunami. Nejprve jsem onu vyhrávku nabral úplně čistou, ale nějak mi nezapadala do celku. Byla moc hodná a nepřesvědčivá. Proto mě napadlo, že by možná neškodilo ji v rámci dramatičnosti udělat maličko chlupatější s lehkým lampovým přebuzením. To jsem vytvořil patřičným zesílením gainu lampového preampu UAD 610 solo, který se k podobnému aktu přímo vybízí. Zvuk zůstal ze své podstaty sice čistý, ale byl navíc obohacený o vyšší harmonické kmitočty, které dodávají vyhrávce patřičný drive. Co se náběru pomocí UT FET47 týče, sound je velmi transparentní a plný. Do nahrávky pronikají přesně ty frekvence, které tato potřebuje pro své plné znění. Přitom však zvuk nabíraného nástroje není ani příliš tupý, ani zbytečně nabroušený. Jen mi přišlo, že je možná potřeba mikrofon o trochu více budit, než jsem zvyklý u jiných.
UT FET47 jsem dále použil k náběru doprovodného partu akustické kytary. Jednalo se o podklad pod zpěv sólového písničkáře. Zde jsem k snímání těla nástroje využil dva mikrofony. Hlavním byl náš UT FET47, dále pak mikrofonní tužka s ostřejším náběrem vyšších frekvencí na krku. Pro vytvoření stereoobrazu pak standardně používám přidané užší stereo A/B. Zvuk FET47 je opět velice plastický, zachovává si svůj podíl jak hlubokých frekvencí, tak i na ucho velice příjemných středů a výšek.
Stejně dobře dopadlo i třetí nahrávání opět sólové písničkářky. Tentokráte šlo o vybrnkávání prsty. Díky této technice je zvuk kulatější a plnější než při použití trsátka. Všechny tři ukázky jsou pouze exporty čistých náběrů dané stopy mikrofonu UT FET47 bez jakékoliv postprodukce.
Pro poslední testování jsem využil záznam baskytarového boxu – tedy přímé snímání 12“ reproduktoru. Baskytaru snímám vždy třemi cestami – reproduktor, linka, horna. Zde jsem mikrofon UT FET47 umístil díky jeho vysoké odolnosti proti akustickému tlaku (SPL) přímo k reproduktoru. Mikrofon výtečně zachytil zvuk baskytary v celém jejím rozsahu včetně typického chroupání a cinkání. Opět jsem neměl sebemenší pocit, že mi v záznamu nějaké frekvence přebývají a nějakých se naopak nedostává. Pokud bych se ve finálním mixu spokojil jen s touto jedinou cestou, pak tento zvuk baskytary by vůbec nebyl marný a co do plnosti a tlaku by s ním šlo výtečně dále pracovat.
Závěrem
Podíváme-li se na cenu originálu, pohybuje se tato někde kolem osmdesáti tisíc korun. Pro menší studia by bylo pořízení tohoto mikrofonu finančně velice náročné. Myslím, že pokud by o nějakém Neumannovi v této cenové hladině uvažovali, koupili by nejspíše univerzální U87. Přitom je škoda, nevyužít obecného konstrukčního a zvukového potenciálu 47čky. United Studio Technologies stejně jako v předchozím případě UT TWIN 87 nabízí uživatelům špičkově vyrobený mikrofon s vynikajícím zvukem, za který není potřeba utratit desetitisíce korun. Porovnání UT FET47 s originálem si můžete poslechnout na videu. Myslím, že vás ukázka hodně překvapí.
Výrobce: United Studio Technologies
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.