Waldorf Streichfett

Odpovědět
ondra.urban
Příspěvky: 60
Registrován: 31 led 2006 09:57

Waldorf Streichfett

Příspěvek od ondra.urban » 02 led 2015 18:10

Smyčcový syntetizér v desktop provedení.

Německý výrobce Waldorf přišel v letošním roce s novinkou v podobě kompaktního zvukového modulu s tajemným názvem Streichfett. Názvem, který si pohrává s myšlenkou vyvinout simulátor klasických smyčcových syntetizérů sedmdesátých let minulého století a to v novém, moderním provedení a s „tlustým“ zvukem. Jak se to výrobci povedlo se pokusíme zjistit v následujícím testu.

Historické pozadí
Především je potřeba uvést na pravou míru fakt, že si nástroj Waldorf Streichfett nemáme plést s emulací smyčcových nástrojů a orchestru v klasickém, akustickém pojetí. V průběhu 70. let 20. století vzniklo na poli hudební elektroniky několik zajímavých nástrojů, které se v mnohém vymykaly standardní koncepci tzv. polyfonního syntetizéru s klasickou subktraktivní metodou a kaskádou oscilátor - filtr - zesilovač. Namísto omezeného počtu hlasů (obvykle 4 až 12) a nezávislými obálkami pro hlas se jedná o koncepci mateřského oscilátoru s oktávovými děličkami, často společným spínacím obvodem (obálkou), filtry a dalšími pomocnými obvody, zejména efekty typu phaser či tremolo. Tato koncepce, která vychází více z elektronických varhan, se vyznačuje plnou polyfonií. Úzká specializace nástrojů tohoto typu se kromě smyčců hodila už jen na simulaci dechů (brass) a byla tu a tam doplňována sekcí syntetizéru s jedním či několika málo hlasy pro vedoucí hlas (soprán) nebo naopak nejhlubší (bas). Za všechny představitele celé řady slavných nástrojů jmenujme např. alespoň Solina String Ensemble, ARP Omni nebo Hohner-Logan String Melody. Nástroje byly hojně využívány mnoha muzikanty, například Wendy Carlos nebo Jean-Michelem Jarrem.
Obrázek
Popis
Waldorf Streichfett si bere za předlohu koncepci výše uvedených historických nástrojů, ale žádný z nich jako konkrétní vzor. Vychází spíše z obecné koncepce a nabízí plnou polyfonii generátoru (128 hlasů, plné MIDI), plně polyfonní generátory obálek jednoduchého typu AR (oproti tzv. parafonní - společné obálce použité např. u nástroje ARP Omni I a II), efektovou jednotku a přidanou osmihlasou sekci Solo. Vše je provozováno digitálně pomocí DSP.

Provedení, ve kterém je Waldorf Streichfett nabízen, vychází z podoby modulů Rocket či 2-Pole, tedy stejná plastová krabička s kovovým vrchním panelem. Ten obsahuje popisky v netradičním růžovém pojetí a nabízí regulátor hlasitosti (společný pro hlavní i sluchátkový výstup) a ovládání sekcí Strings, Solo, Efekt a Memory.

Sekce Strings je pro tento zvukový modul klíčová. Potenciometrem Registration se volí plynulý poměr charakteru zvuku oscilátorů, filtrů a dalších obvodů. Místo diskrétní volby např. Violin, Cello nebo Bass na podobných nástrojích se jedná téměř o nekonečné možnosti. Průběh dráhy otočného potenciometru je ocejchován po segmentech a to výmluvně - Violin, Viola, Cello, Brass, Organ a Choir. Dále je možno volit oktávou polohu (základní, o oktávu výše nebo obě současně) a dalším přepínačem změnu charakteru zvuku blíže smyčcům (Strings) nebo naopak sboru (Chorus). Tlačítko Ensemble zapíná bohatší (zdvojenou) zvukovou podobu této sekce, kterou uzavírá dvojice potenciometrů Crescendo (Attack) a Release.

Sekce Solo nabízí také plynulou možnost volby charakteru zvuku. Slouží k tomu potenciometr Tone, který přechází od nastavení Bass přes E-Piano, Clavi a Synth až po Pluto. V této sekci se dá zvolit, jestli bude hrát po celé šířce (rozsahu) klaviatury spolu se smyčci, nebo pouze vlevo (Low) či vpravo (High) od nastavitelného bodu (Split Key). Sekce Solo dále nabízí efekt Tremolo - rychlost, hloubka a šířka stereo efektu se zde mění současně jediným potenciometrem. Nechybí také jednoduchý generátor obálky s parametry Attack a Decay/Release. Volit lze buď perkusivní obálku (Attack, Decay) nebo plnou obálku s hodnotou Sustain 100 % (Attack, Release). Obě sekce Strings a Solo lze nastavit do libovolného vzájemného poměru hlasitostí potenciometrem Balance.

Společná sekce Effect nabízí ovládání tří efektů najednou: Animate (LFO modulace výšky tónu), Phaser a Reverb. Zajímavostí je to, že všechny tři efekty lze použít současně. Přepínačem se volí pouze to, kterému efektu budou měněny parametry. Jediným potenciometrem se pak nastavuje společná hloubka, rychlost modulace (Animate, Phaser) a zpětná vazba (Phaser). U prostorového efektu se mění současně velikost (délka) dozvuku a poměr přímého signálu k efektovanému.

Posledním blokem ovládacího panelu je sekce Memory. Zde se ukládají čtyři kompletní nastavení nástroje ve třech bankách, takže máme k dispozici celkem 12 paměťových míst.

Zadní panel nástroje nabízí MIDI vstup a výstup, hlavní audio výstup (levý a pravý) v provedení dvojice konektorů jack 6.3 mm a sluchátkový výstup (minijack 3.5 mm). Posledním přípojným bodem je USB konektor typu B pro napájení z přibaleného adaptéru nebo propojení s počítačem. V druhém případě se kromě napájení modulu nabízí standardní Class Compliant propojení pro obousměrný přenos MIDI signálu a update operačního systému jediným kabelem.
Obrázek
Zvuk a praxe
Jak bylo již uvedeno, kdo čeká věrnou simulaci smyčcového orchestru, bude zklamán. K tomu nástroj není určen. Waldorf Streichfett vychází z koncepce nástrojů, které se možná snažily napodobit zvuk smyčcového orchestru, ale s dobovými technickými možnostmi a tím se vydaly svojí vlastní cestou. Nikoho by nenapadlo pohlížet např. na soundtrack filmu Mechanický pomeranč autorky W. Carlos jako na pokus o simulaci filharmonie. Nástroj tohoto typu si vytváří svůj vlastní zvukový prostor a ideál, který se může v mnohém blížit charakteru zvuku smyčcové skupiny. Podobnou situaci známe z tradičních analogových syntetizérů - možná i jim šlo původně o to, co nejvíce se přiblížit simulaci zvuku akustického nástroje. Koneckonců model propojení budič - oscilátor - rezonátor akustického nástroje má svůj dopad v propojení modulů VCO - VCF - VCA analogového syntetizéru. Zanechme ale teoretických úvah a věnujme se tomu, jak Waldorf Streichfett zní.

Zvukový modul Streichfett nabízí velmi široké možnosti. Od jednoduchých statických ploch přes elektronické varhany, podobné např. nástrojům Vox nebo Farfisa, až po bohaté oktávové smyčce s kosmickým prostorem a fázováním. Na první poslech zní sekce smyčců trochu ploše a bez basů, ale po krátkém „kroucení“ a zejména tehdy, pokud bas podložíme vhodně nastaveným Solo syntetizérem v levé části klaviatury, se v nástroji probudí plný potenciál klasického „space“ zvuku. Parametry nedovolují nikterak drastická nastavení - žádný divoký sweep s maximální rezonancí nečekejte. Koneckonců bychom to nečekali ani u původních nástrojů tohoto typu. Při testování jsem měl k dispozici srovnání s nástrojem ARP Omni II. Po chvilce nastavování se na modulu Waldorf daly zvolit velmi podobné zvukové barvy. Streichfett však nabízí výbornou možnost plynule měnit charakter zvuku pomocí potenciometrů Registration a Tone. Také sbory vycházejí velmi dobře - opět není třeba očekávat dokonalou simulaci sborového zvuku. Vyznění nástroje je však velmi charakteristické pro nástoje 70. a 80. let minulého století. Abychom nezapomněli - všechny parametry nástroje se dají automatizovat pomocí MIDI/USB.

Když už je řeč o MIDI možnostech, zmíníme ještě jednu zajímavost. Nástroj se dá uvést do tzv. bi-timbrálního módu, kdy má každá sekce (Strings, Solo) svůj přijímací MIDI kanál. Jinak v základním nastavení se nástroj nachází v režimu Omni ze strany příjmu, tedy reaguje na vstupní informaci ze všech MIDI kanálů.

Závěr
Waldorf Streichfett je sympatickým produktem, který jinak na trhu chybí. Ne že by v současnosti nebylo možné simulovat zvuk elektronických smyčců jinak, např. pomocí virtuálních analogových syntetizérů. Ale koncepce tohoto povedeného modulu vychází právě z podstaty nejen zvuku, ale především plné polyfonie, kdy nejsme omezováni postupně spotřebovávanými hlasy, a také jednoduchého a intuitivního ovládání. Tento zvukový modul si nehraje na víc, než nabízí. Určitě se bude hodit všem staromilcům, kteří chtějí mít doma hardwarovou simulaci a už jsou trochu unaveni z hledání toho pravého virtuálního nástroje (plug-in modulu). Nástroj Waldorf Streichfett jednoduše propojí se svou MIDI klaviaturou a ponoří se do světa syntetických smyčců, které nemusí znít vždy staromódně. Ve spojení s ostatními nástroji dokáže Waldorf Streichfett prosadit svůj zvukový potenciál a to elegantně a spolehlivě. Navíc přichází na trh za velmi rozumnou cenu a lze jej doporučit všem milovníkům dnes již klasického smyčcového zvuku elektronických nástrojů sedmdesátých let 20. století.

Výrobce: Waldorf
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Ondřej Urban
PROFIL AUTORA: MgA. Ing. Ondřej Urban Ph.D.
Vystudoval ČVUT (obor Radiolektronika se zaměřením na elektroakustiku), HAMU (obor Zvuková tvorba) a Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor skladba). Od roku 2000 působil nejprve jako externí pedagog oboru Zvuková tvorba na HAMU a jako vědecký pracovník v oboru Hudební akustiky (tamtéž). V současné době je docentem na katedře Hudebního zvuku HAMU a vedoucím Zvukového studia HAMU. Ve své profesi se zabývá zvukovou a hudební režií nahrávek pro CD, film, divadlo, ale i dalších zvukových forem (zvuková koláž, znělka, rozhlasový spot atd.). Je tvůrcem mnoha nahrávek (přes 35 titulů na CD) z oblasti hudby vážné i populární. Ve své vlastní tvorbě se zabývá převážně kompozicí hudby elektronické nebo elektroakustické a to jak autonomní, tak užité. Věnuje se hře a improvizaci na klavír a varhany.

Odpovědět