Warm Audio WA-47 a WA-47jr

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 8
Registrován: 29 lis 2014 12:00

Warm Audio WA-47 a WA-47jr

Příspěvek od Petr Los » 19 zář 2018 08:58

Dva nové studiové mikrofony od Warm Audio.

Texaská firma Warm Audio vtrhla do světa zvuku jako velká voda a taktéž o sobě jako o velké vodě dává vědět. Její audio hardware našel již místo v mnoha nahrávacích studiích či riderech livezvukařů po celém světě. Aby také ne, když její klony legendárních studiových mašin vyráběných z kvalitních komponentů předních světových výrobců, jsou cenově velice příznivé a přitom zastanou práci jako mnohonásobně dražší přístroje.

V dnešní a příští recenzi si vám dovolím představit nikoliv preamp, equalizer či kompresor, ale pro změnu mikrofonní park firmy Warm Audio. Ale jistě, projektují i mikrofony a dokonce se nechali inspirovat i tak nezpochybnitelnými legendami, jako je Neumann U47 FET, a to rozhodně nebyla jednoduchá výzva, protože velké firmy moc nemilují konkurenci, natož když se jim tak trochu díváte přes rameno. Pak riskujete hodně.
Obrázek
Placaté srdce WA-47 a WA-47jr
Stejně jako u klonů mikrofonních preampů a kompresorů, tak i při výrobě mikrofonu, využili Warm Audio co možná nejkvalitnějších součástek za účelem dosažení kvality zvuku. Je jasné, že největší fuškou musela být konstrukce a výroba samotné mikrofonní kapsle. Fuška byla zřejmě o to větší, čím větší byla touha konstruktérů z WA přiblížit se co možná nejblíže frekvenční odezvě kapsle legendárního Neumannu U47. U mikrofonu WA-47jr a u WA-47 použil výrobce vlastnoručně vyrobenou 34mm dvojitou, zlatem napařovanou kapsli s modelovým označením WA-47-B-80v. Tato kapsle dává velmi podobný zvuk jako kapsle K47 u Neumannu U47, ale za mnohem nižší pořizovací cenu. Je vyrobena z materiálu NOS mylar (PET film - Polyethylene terephthalate), který se používá u drahých zařízení vyžadujících maximální spolehlivost a odolnost, jako jsou náročné transformátory, součástky ke konstrukci letadel, motorů, speciálních kabelů aj. Tento materiál dokáže pracovat v teplotě od -70 až do 150 stupňů Celsia. Při použití slovního spojení „dvojitá kapsle“ mnoho našich zkušených čtenářů napadne, že oba mikrofony budou mít nejspíše více směrových charakteristik. Přesně tak, WA-47jr disponuje kardioidní, kulovou i osmičkovou charakteristikou a WA-47 má též tři hlavní polární charakteristiky, ovšem s celkem devíti mezipolohami.
Obrázek
WA-47jr
Mikrofon je dodáván pouze v papírové potištěné krabici. Někde se přeci jen musela projevit ta nižší cena. Tak zaplať Pánbůh, že se šetřilo pouze na obalu. Krabice je ale i tak kompromisem, protože je uvnitř vypolstrovaná a mikrofon s veškerým příslušenstvím si tam hoví jako v pokojíčku. Dokonce i víko má na sobě nalepený molitan, takže obsah krabice je v bezpečí. Hlavní součástí výbavy je náš mikrofon měřící na výšku (včetně XLR výstupu) 210 mm, o průměru 52 mm a vážící 499 g (1,1 Lbs). Mikrofon je celokovový, stříbrné matné barvy (a la champagne) s černým logem na přední straně mikrofonu. Výše uvedená půlkilová hmotnost značí, že to není žádný plastový střízlík, ale opravdu masivní mikrofon. Dvojitá kapsle WA-47-B-80v je kryta košem s dvojitým grillem. Hrubý ochraňuje kapsli a jemný rozráží retnice a brání kapsli například před menšími poryvy vzduchu. Jak bylo už výše řečeno, mikrofon má tři základní směrové charakteristiky, které uživatel přepíná třípolohovým přepínačem umístěným zepředu těsně pod košem mikrofonu. Na odvrácené straně se nachází ještě dva přepínače – hi-pass filter na 70 Hz (ořez basových frekvencí) a na druhé straně je pad (útlum) 0/-10 dB. V krabici je kromě mikrofonu ještě parádní odpružený držák (včetně dvou náhradních gumiček) a dokonce i pevný držák (pro rychlejší uchycení například v terénu). Samozřejmostí jsou též dvě závitové redukce a měkké kožené pouzdro. WA-47jr je beztransformátorový FET (field-effect-transistors – tedy řízený elektrickým polem), vyrobený z velmi kvalitních komponentů jako jsou FET transistory Toshiba či tenkovrsvé kondenzátory Wima aj.

Frekvenční rozsah mikrofonu činí 20 Hz – 20 kHz, maximální SPL je 47/157dB (@1 kHz 1 kOhms 0,5% THD, 0/-10dB) a dynamický rozsah 130 dBA, interní šum je 11dBA, Odstup signál/šum 85 dBA, výstupní impedance je 100 Ohmů. Mikrofon samozřejmě vyžaduje phantomové napájení +48V.
Obrázek

Zvuk WA-47jr
Mikrofony značky Neumann jsou pověstné svou maximálně detailní prokresleností náběru a frekvenční vyrovnaností, která se podílí nemalou měrou na hladkosti nahrávky bez ostrých hran, syčení a další nepříjemných zvukových projevů. Protože nejsem vlastníkem U47, musel jsem se spolehnout na své ucho. Jako první jsem mikrofon testoval na mluvené slovo. Vždy mě zajímá prokreslenost náběru, jeho vyrovnanost, proximity efekt a celkový projev mikrofonu. Je jasné, že ne každému sedí určitý typ barvy mikrofonu.

K natáčení jsem jako použil osmikanálový premp Focusrite OctoPre Dynamic. Využil jsem pouze preamp bez aktivace VCA kompresoru. Tento preamp používáme hlavně při záznamu akustické hudby v exteriérech právě pro jeho neutrálnost. Provedl jsem záznam mluveného slova bez pop filteru a bez přítomnosti jakýchkoliv korekcí, jak při záznamu, tak při postprodukci. Zvuk z WA-47jr je velice uhlazený, až rovný, nic z něho netrčí ani neruší.
Osobně se musím přiznat, že jsem byl z trochu zastřené barvy zpočátku nesvůj a jistý podíl trochu vyšších středů a výšek bych pro své ucho přeci jen uvítal. Nicméně jsem poté natočil ještě akustickou kytaru do punkového songu, která byla pouze jakýmsi zvukovým okořeněním refrénů, tlačených hlavně elektrickými kytarami. I ve stěně kytar byla ona akustika krásně slyšet a plnila bezezbytku svou funkci. Spokojen jsem byl i proto, že zde byl použit jako preamp TB-12 od stejné firmy. Ten pro mě trochu „hodný zvuk mikrofonu“ maličko nakopl a díky zvýšené saturaci nabrousil. To se mi moc líbilo. Mikrofon je vhodný pro náběr všech nástrojů včetně velkého bubnu a díky třem charakteristikám se dá použít i do snímací technologie M/S, nebo v případě existence páru těchto mikrofonů i pro techniku Blumlein.

WA-47
Warm Audio WA-47 je elektronkový mikrofon, jehož cena není už tak lidová. Stejně jako „junior“, je i on uložen v papírové krabici s polstrováním. Krabice je to tedy opravdu pořádná a celý packet váží už něco přes 4 kg. Uvnitř nalezne uživatel především samotný mikrofon v nádherné dřevěné (dle mého názoru) leštěné polstrované etuji, dále pak opravdu bytelný odpružený držák včetně dvou náhradních gumiček. Protože se jedná o lampový mikrofon, je zde zcela nezbytný napaječ s přepínáním prostorových charakteristik. K propojení napaječe s mikrofonem je použít přiložený kvalitní, 5 metrů dlouhý sedmipinový kabel GAC-7. Na výrobě tohoto kabelu spolupracovala Warm Audio se švýcarskou firmou Gotham Audio. Použitím tohoto kabelu se snižuje fázový posun neblaze se podílející na celkovém zvuku mikrofonu.
Obrázek
Mikrofon měří na délku 254 mm, jeho průměr je 90 mm a hmotnost má dle mého vážení 1300 g. Je to opravdu velmi masivní kousek, který již vyžaduje stabilní stojan. Má stejnou barvu jako bratříček, jen je o pořádný kousek větší. Na přední straně je krásné plastické logo firmy. WA-47 disponuje stejnou vložkou WA-47-B-80v jako předcházející FET WA-47jr. Tentokráte nejsou na těle mikrofonu žádné přepínače. Přepínání jednotlivých prostorových charakteristik se provádí otočným devítipolohovým potenciometrem umístěným na napaječi. Pokud budete chtít mít tento v režii kvůli přepínání a mikrofon ve studiu, asi bude trochu problém s délkou kabelu. Uvnitř těla mikrofonu je skryta pečlivě vybraná elektronka JJ Slovak 5751 produkující měkký, ale přitom zvuk plný detailů. WA-47 využívá na svém výstupu kondenzátor pro nekomprimovanou špičkovou odezvu kapsle značky Wima a Solen. Tyto se starají o hladký a bezhlučný chod výstupního transformátoru TAB-Funkenwerk (AMI, USA).

WA-47 pracuje s frekvenčním rozsahem 20 Hz – 20 kHz, maximální akustický tlak (SPL) činí 140dB (< 0,5% THD), odstup signál/šum je 85 dBA, dynamický rozsah pak 130 dBA a výstupní impedance 200 Ohmů.
Obrázek

WA-47 v akci
Stejně jako jeho předchůdce, i náš elektronkový mikrofon jsem nejprve podrobil testu na mluvené slovo ve svém domácím studiu. Zde jsem nepochyboval o ničem. Zvuk disponuje jasnými, ale přitom krásně kulatými konturami, nic není rozplizlé. Oproti WA-47jr je zvuk šťavnatý, plný, ale přitom krásně nadýchaný. Nemá však tendence zejména vysoké frekvence nepříjemně protlačovat a činit tak zvuk ostrým.
Rozhodující testování však proběhlo až ve studiu, kdy jsem WA-47 použil jako hlavní středový mikrofon (na pozicích A/B sterea byly nasazeny WA-14). Natáčela se akustická kytara a zpěv do rockové kapely. Stejně jako akustika byl i hlavní ženský zpěv snímán naším lampovým mikrofonem. Natáčení akustiky proběhlo bez sebemenších problémů, ale u hlasu jsem měl trochu obavu, zda bude mikrofon vhodný a neměl bych spíše použít ribbon. Zpěvačka měla totiž hlas zvláštně frekvenčně děravý. Na jedné straně příliš vyšších ostrých sykavek, na druhé straně v jiné poloze byl zase lehce zastřený. Jako preamp jsem i zde použil WA TB-12, u něhož jsem aktivoval vintage nastavení a kompresor byl optický Joemeek SC.2.2. Už během natáčení jsem si uvědomil, že to půjde vcelku bez problémů. Přestože sykavky zpěvačky byly zřetelné, nebyly pronikavé a rušivé. Mikrofon svým měkkým podáním zpěv zakulatil a jakoby vše co přečnívalo příliš, lehce ořízl. Zvuky nahrané tímto mikrofonem se krásně pojí se zbytkem kapely – viz třetí ukázka pouhého náběru bez použití equalizeru.
Závěrem
Oba mikrofony jsou vhodné pro profesionální práci ve studiu. Zejména WA-47 produkuje velice plný a měkký sound. Je zde vidět, že se firmě Warm Audio reinkarnace starších přístrojů i mikrofonů zdárně daří a získává více a více příznivců. V následující recenzi vás pozvu na test dalších dvou jejich zajímavých mikrofonů, a to WA-87 a WA-14.

Výrobce: Warm Audio
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět