Co vlastne tvoria skladatelia hudby vo filmoch?
Co vlastne tvoria skladatelia hudby vo filmoch?
Na toto uz dlhsie neviem prist. Vo vela filmoch su pouzite rozne cudzie songy a tracky. Doteraz som napriklad povazoval hudbu v seriali CSI Las Vegas za vyborne urobene dielko Johna M. Keaneho. Ked som si ale stiahol soundtrack som zistil, ze vacsina skladieb su rozne kapelky, vratane uvodnej zvucky. A to som uviedol len priklad.
Minule som sa zas docital, ze v ramci hudby k filmu 90 percent roboty odvedu ludia uvedeni v titulkoch ako SCORE. Ze napriklad Zimmer nevie ani noty a vsetky aranze robia ini, on len dava hlavne melodicke napady.
Ako to teda vlastne je? Co robi clovek uvedeny ako MUSIC? Je to podobne ako pri Director of photography, ktory casto len riadi kameramanov?
Minule som sa zas docital, ze v ramci hudby k filmu 90 percent roboty odvedu ludia uvedeni v titulkoch ako SCORE. Ze napriklad Zimmer nevie ani noty a vsetky aranze robia ini, on len dava hlavne melodicke napady.
Ako to teda vlastne je? Co robi clovek uvedeny ako MUSIC? Je to podobne ako pri Director of photography, ktory casto len riadi kameramanov?
No... Zimmer rozhodne sklada
, ale v ramci Media Ventures (resp. RCP) ma samozrejme spoustu pomocniku (ruzny vyplne, dalsi verze motivu, atd.), jako vetsina skladatelu. Mas castecne pravdu v tom, ze se soustredi hlavne na nosne motivy, ale rozhodne to neni 10% co dela, spis tak 50-60% (treba v pripade Piratu), muze to byt samozrejme min (The Rock), nebo i vic (Beyond Rangoon, Thelma & Louise). Ono to dneska ani moc jinak nejde, protoze kdyz mas od zadani nezridka 14 dni (!!!) na odevzdani hotovyho soundtracku (a neni rec o notovem zapisu, ale o kompletni nahrane hudbe!), navic casto na nefinalni sestrih filmu, neni v moci jednoho cloveka to zvladnout a tak byva skladatel vetsinou manazerem celeho tymu, ktery na hudbe pracuje. Ale i reziser, kameraman, osvetlovaci, zvukari, atd. - ti vsichni maji k dispozici cele tymy asistentu, ale oni jsou ti, kdo vymysli jak to udelat a jsou odpovedni za vysledek.
Co se score tyce, je to takhle - v titulkach samostatna polozka score nebyva, spis jsou tam obcas ruzne funkce, ktere maji score v nazvu (score arranger, score recordist, score mixer, ...). Polozka music pak byva obvykle na zacatku filmu v uvodnich titulkach a tam je uveden skladatel, v zaverecnych titulkach pak byvaji obvykle rozepsane jeho presne funkce (score arranger, conductor, music producer, ...)
Kde se pojem score (sam) pouziva jsou soundtracky, kdy casto vychazi dva, oznacovane jako album a score. V pripade toho "album" jde pouze o prachy, vezme se jedna dve pisnicky z filmu (pokud tam vubec jsou) a prida se 10 dalsich aktualnich hitu, pripadne kapel, ktere je treba protlacit, ale ktere s filmem vubec nesouvisi. V pripade score se pak jedna o ten skutecny instrumentalni podklad. Bohuzel v poslednich letech ubyva score soundtracku na ukor tech pisnickovych, protoze na tech se da vic vyrejzovat (viz napriklad matrix nebo forrest gump, 99% lidi si koupilo ty pisnickove soundtracky, v pripade matrixu byl vubec problem tu Davisovu hudbu sehnat, vysel pouze hodne osekany soundtrack)

Co se score tyce, je to takhle - v titulkach samostatna polozka score nebyva, spis jsou tam obcas ruzne funkce, ktere maji score v nazvu (score arranger, score recordist, score mixer, ...). Polozka music pak byva obvykle na zacatku filmu v uvodnich titulkach a tam je uveden skladatel, v zaverecnych titulkach pak byvaji obvykle rozepsane jeho presne funkce (score arranger, conductor, music producer, ...)
Kde se pojem score (sam) pouziva jsou soundtracky, kdy casto vychazi dva, oznacovane jako album a score. V pripade toho "album" jde pouze o prachy, vezme se jedna dve pisnicky z filmu (pokud tam vubec jsou) a prida se 10 dalsich aktualnich hitu, pripadne kapel, ktere je treba protlacit, ale ktere s filmem vubec nesouvisi. V pripade score se pak jedna o ten skutecny instrumentalni podklad. Bohuzel v poslednich letech ubyva score soundtracku na ukor tech pisnickovych, protoze na tech se da vic vyrejzovat (viz napriklad matrix nebo forrest gump, 99% lidi si koupilo ty pisnickove soundtracky, v pripade matrixu byl vubec problem tu Davisovu hudbu sehnat, vysel pouze hodne osekany soundtrack)
Viděl jsem dokument o Zimmerovi a jeho studiu, kde v x místnostech sedí hudební pracovníci, kteří vše detailně dávají dohromady ... Když se člověk podívá třeba na dílo Jamese Newtona-Howarda, je asi taky zřejmé že takové kvantum filmů v daném čase nemůže asi do detailů ošetřit Mistr sám a asi na to má své lidi, kterým dá hudební myšlenky a schválí výsledek
(který je většinou skvostný - viz třeba naprosto úchvatný soundtrack k The Village ..)

No .. ale mam pocit ze vo forestovi vacsina tych pecniciek aj hra !Kermitak píše:Kde se pojem score (sam) pouziva jsou soundtracky, kdy casto vychazi dva, oznacovane jako album a score. V pripade toho "album" jde pouze o prachy, vezme se jedna dve pisnicky z filmu (pokud tam vubec jsou) a prida se 10 dalsich aktualnich hitu, pripadne kapel, ktere je treba protlacit, ale ktere s filmem vubec nesouvisi. V pripade score se pak jedna o ten skutecny instrumentalni podklad. Bohuzel v poslednich letech ubyva score soundtracku na ukor tech pisnickovych, protoze na tech se da vic vyrejzovat (viz napriklad matrix nebo forrest gump, 99% lidi si koupilo ty pisnickove soundtracky, v pripade matrixu byl vubec problem tu Davisovu hudbu sehnat, vysel pouze hodne osekany soundtrack)
Zimmer je uz znacka ako Tom Clancy.. ten tiez pisal knihy sposobom ze mal team spisovatelov ktory rozvinuly kostru ktoru napisal a kazdy mal nastarost cast v pribehovej linii...
svoj zmysel to ma.. Zimmer, Clancy a ostatni podobnu su kreativci a ludia su velmi napomocny.. aj ked neviem ci mne by sa takyto trend pacil... ale v tom kvante zakaziek asi inej cesty nie je
oni su vlastne agentury
svoj zmysel to ma.. Zimmer, Clancy a ostatni podobnu su kreativci a ludia su velmi napomocny.. aj ked neviem ci mne by sa takyto trend pacil... ale v tom kvante zakaziek asi inej cesty nie je

oni su vlastne agentury

Clancyho knihy nie su pre kazdeholistonos píše:Akoze pochopim to pri soundtracku kde vyroba ackoveho filmu je tvrdy priemysel a jednoducho sa to tomu musi prisposobit. Ale pisanie knih? Uz mi je jasne preco som z kazdej Clancyho knihy dokazal precitat tak 10 stran - totalne nezazivne - teraz mi je jasny dovod

nechcem moc odbacat od temy, ale co sa Clancyho tyka, tak Jack Ryan seria je jeho dielo, napad myslienky atd. ktore su dalej rozpisovane pod jeho dohladom dalsimi writermi.. zvysne knihy co su su uz od inych autorov ako je OpCenter, NetForce atd... ale tam je tiez jeho ruka..
bez Clancyho by tieto skvele knihy neexistovali.. je toho mozog..
dnes sa uz ale jedna o znacku Tom Clancy a mam pocit ze Tom Clancy ju uz ani nevlastni lebo ju predal
bez Clancyho by tieto skvele knihy neexistovali.. je toho mozog..
dnes sa uz ale jedna o znacku Tom Clancy a mam pocit ze Tom Clancy ju uz ani nevlastni lebo ju predal

Pytkin: ja nerikam ze ne, Forrest je vyjimka, byl to jen priklad toho, co se dnes rozumi pod pojmem soundtrack.
Jinak Zimmer je oblibene jmeno co se tyce kolektivni spoluprace
Ale delaji to vsichni. A ti lide v Media Ventures, co v dokumentech posedavaji v dalsich mistnostech nejsou Zimmerovi poskoci, ale skladatele, kteri normalne delaji na svych vecech. Kdyz je treba neco udelat rychle, tak pomahaji. A BTW Media Ventures (co bylo v tech dokumentech videt) neni Zimmerovo exkluzivni pracoviste, ten komplex hosti dalsi velka jmena, jako H.G.Williams, John Powell, atd. (resp. nevim jak ted, ale v dobe vzniku tech oblibenych videi o piratech nebo black hawk down to tak bylo).
Jinak Zimmer je oblibene jmeno co se tyce kolektivni spoluprace
