EBU R128

Co se nevešlo do definovaných kategorií a souvisí s tvorbou hudby
Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: EBU R128

Příspěvek od Pytkin » 13 pro 2012 17:11

ved tam je len RMS a PEAK .. to je na nic ..

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Re: EBU R128

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 19 pro 2012 19:49

soimmo_two píše:No zatím jsem to neaplikoval a jak se tak dívám, tak ČT to už zavedla do provozu. Ale když jsem se teď díval na to co sem to teď míchal do limiteru -12dB (dřívější standart), tak to normálně bylo -22,2 LKFS, takže jsem se skoro trefil. Budu muset zjistit jaká je momentálně praxe, abych jim kdyžtak ušetřil práci se srovnáváním.
nevis uz, jaka je momentalne ta praxe?
S hudbou to souvisí vlastně tak, že vlastně bude moct být dynamická jak chce akorát si ji pak v TV srovnají na -23LUFS.
ale limit je porad 0dbFS, takze ultradynamicka by teoreticky prostym gainem nemusela jit nastavit do spravnejch LUFSu, ne?

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: EBU R128

Příspěvek od matucha » 19 pro 2012 20:11

Od toho jsou tam dalsi parametry (neni to jenom o LUFS, je tam i peak).

Uživatelský avatar
soimmo_two
Příspěvky: 294
Registrován: 27 dub 2012 17:00

Re: EBU R128

Příspěvek od soimmo_two » 19 pro 2012 21:05

No v praxi to vypadá tak, že když namíchám pořad pro ČT do -12dB peak a netlačím to ani moc (do Limiteru/Kompresoru), ani málo. Tak skončím +- na těch -23LUFS s DR (dynamic range) kolem 8-10, což vlastně odpovídá jak současným normám, tak budoucím. Když ale opustím těch -12dB a půjdu na strop -1dB, což je norma pro R128, tak ten mix nemusím kompresit/limitovat prakticky vůbec. Pak se špičkama dostanu výš (třeba -10 až -5). Zatím jsem to ale nezkoušel, takže nevím jak moc se pak změní LU.

Otázka ale pořád zůstává jestli více dynamický materiál uspěje v rušném prostředí / TV repro. DR 8-10 je vcelku Ok, ale když jsem slyšel jak zní třeba DR 14, tak pochybuju, že reálně využijeme DR 20, což je podle těch tabulek z videa co jsem sem dával optimum pro digitální TV. No a kino má ještě víc, ale tam to myslím je zase vcelku v pohodě.

No v praxi nebude nutné tlačit všechno na strop, ale právě tím nastavením hladiny hodně pod digitální nulu si člověk bude moct vybrat, jak moc velkou dynamiku tomu nechá. Takže jedna věc je úroveň na které to hraje a druhá je dynamický rozptyl.

Zkusím si tu srovnat vedle sebe různě dynamický materiál (na -23LUFS) a poslechnu si jak to zní.
Jirka Štolfa

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Re: EBU R128

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 19 pro 2012 21:08

diky za postrehy.

takze momentary / short term overshoots nevadi, pocitas jen s celkovou (integrated) LUFS, ktera je tedy max -23 LUFS (a pokud vim +-1LUFS), a peak v dBFS neni 0, ale jak pises -1dBFS, ano?

Uživatelský avatar
soimmo_two
Příspěvky: 294
Registrován: 27 dub 2012 17:00

Re: EBU R128

Příspěvek od soimmo_two » 19 pro 2012 22:56

To +- 1 LU jsem pochopil, že je pro live vysílání. Jinak to přece uděláš off-line přesně na -23LUFS. To taky souvisí s tím, že ne max -23, ale přesně -23LUFS !

Ano peak je -1dBFS.

Takže když jsem porovnával různý materiál (TV seriál, film, TV pořad, hudba), tak mi vyšlo, že to hrálo opravdu +- stejně (všchen materiál jsem srovnal na -23LUFS). Film dynamičtěji, takže když jsem přešel z TV seriálu (DR10) na film (DR20), tak jsem musel zesílit, protože tižší pasáže mizely pod hranicí okolního prostředí. Což přesně odpovídá tomu co jsem si myslel. Průměrná hlasitost odpovídá, ale zařízení musí být zesílené alespoň na takovou úroveň, aby bylo schopné reprodukovat i ty nejtižší pasáže. Když jsem si tam na stejné úrovni (-23LUFS) potom vlepil reklamu, tak nebyla hlasitější než průměrný hovor v tom filmu. Akorát byla teda hustší (obsah, naléhavost, agresivita). Takže už se nebude závodit v hlasitosti, ale ve vtíravosti.

edit: tak s tím, že to má být přesně -23LUFS si nejsem úplně jist. Potřeba dostudovat.
Jirka Štolfa

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Re: EBU R128

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 20 pro 2012 01:08

ja teda nemam zadnej tool na offline dorovnani, cim to delas?

ted jsem zrovna neco odevzdal, pro jistotu 'po staru' i po novu, ale mam to tak +- 1.5 LUFS.

Uživatelský avatar
soimmo_two
Příspěvky: 294
Registrován: 27 dub 2012 17:00

Re: EBU R128

Příspěvek od soimmo_two » 20 pro 2012 09:40

No, Studio One na to má tool v project módu. Jinak pokud to bude platit, tak asi nejdřív od nového roku. Uvidíme.
Jirka Štolfa

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Re: EBU R128

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 20 pro 2012 14:11

aha... mne rikal nekdo z soundsquaru, ze uz v tom michaji, takze jsem zmaten.

Uživatelský avatar
soimmo_two
Příspěvky: 294
Registrován: 27 dub 2012 17:00

Re: EBU R128

Příspěvek od soimmo_two » 20 pro 2012 19:37

No třeba ve studiu na kafkách zatím jedou podle starých doporučení.
Jirka Štolfa

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Re: EBU R128

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 20 pro 2012 22:26

kamarad z jedny reklamky ted rikal, ze taky uz micha podle EBUr128. je mozny, ze vsechno, co ma byt nasazeno po novym roce, uz je tedy na -23LUFS (?).

Uživatelský avatar
soimmo_two
Příspěvky: 294
Registrován: 27 dub 2012 17:00

Re: EBU R128

Příspěvek od soimmo_two » 27 bře 2013 23:55

Takže už jedu podle EBU R128. TV -23LUFS a na web míchám -16LUFS. Doufám, že to v následujících letech bude čím dál tím rozšířenější. Je to radost takhle míchat a ten zvuk je fakt o moc hezčí. Žádný limitační masakr.
Jirka Štolfa

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: EBU R128

Příspěvek od TOM-Thak » 23 lis 2015 20:23

Měl bych dotaz k EBU - přečetl jsem si článek zde:
http://www.parabola.cz/clanky/5039/rrtv ... ti-reklam/

Kde uvádí, že TV by mělo být -23LUFS, tak jsem schválně navěsil na master šavli v cubase od steinbergu M128 měřidlo, ale když jsem se snažil dosahnout na měřáku téhle hodnoty, tak ten výsledek byl třeba tak 30% původní hlasitosti skladby. Tzn. když chcete pod video zvuk do TV, tak hlas s nahrávkou má mít 25%-30% běžné hlasitosti masteru? To se mi nějak nezdá... ale abych na tom měřáku dosáhl té hodnoty na master šavli, tak to muselo jít takto nízko s normálním volume. Asi někde dělám chybu...

msmucr
Příspěvky: 255
Registrován: 03 črc 2014 14:12

Re: EBU R128

Příspěvek od msmucr » 23 lis 2015 21:30

To tak je.. řekněme, že aby ses dostal na -23LUFS, máš gain na masteru -10dB.. tak to odpovídá změně úrovně s faktorem 0.31
Ten standard je vymyšlený tak, aby pobral co nejširší rozpětí materiálu, srovnal vše podle úrovně střední hlasitosti.. tzn. např. od živého přenosu vážné hudby přes nějaký film (tzn. věci s přirozeně velkým dynamickým rozsahem např 20LU) až po nějakou reklamu na prací prášek nebo Skrillexe (dyn. rozsah 2LU). Tzn. aby ve výsledku vše hrálo se subjektivně stejnou hlasitostí.. akorát ty ultra zkomprimované věci budou zcela po právu znít dost špatně.

Michal

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: EBU R128

Příspěvek od TOM-Thak » 23 lis 2015 22:02

Aha.. takže klasicky loudness war EDMko je totálně v háji :D

A ještě by mě zajímalo, jestli je to problém výrobce videa a nebo problém provozovatele stanice, který to vysílá tzn. jestli si to musí ohlídat, aby dostali materiál v daných parametrech a pak zodpovídají za to, co vysílají nebo jestli ten kdo jim to dá a oni to prostě odvysílají...

Odpovědět