jinak ja se na basslina nezlobim

spousta lidi nema teoretiky v oblibe a maji casto pocit, ze jsou to niemandi, kteri se pouze prizivuji na umelcich aniz by cokoliv sami umeli... skutecnost je ale mnohdy takova, ze vrcholni umelci poznatku teoretiku vyuzivaji ve znacne mire a na vetsine vzdelavacich instituci jsou to prave teoretici, kteri je skladebne nauky uci a oteviraji jim tak nove obzory - dle meho soudu se jedna o idealni delbu prace, nekdo je lepsi na kompozici a nekdo na teorii - sam si ze studii pamatuju, kdyz nam na harmonicke analyze jeden docent predvedl nekolik neskutecnych vychytavek, ktere ve vetsine posluchacu probudily takovou inspiraci, ze jsme se o prestavce doslova prali o klavir a zkouseli jsme si tyto pro nas nove objevene postupy na klaviru

drtiva vetsina vrcholnych skladatelu prosla alespon nejakou "kultivaci" co se teoretickeho zakladu tyce a malokdy to meli za pro jejich vyvoj a smerovani neproduktivni... je jasne, ze jestlize nekdo ve svych kompozicnich pocinech vychazi z elementarnich postupu, zda se mu "vyssi" level a s nim spojena teorie jako zbytecne tlachani

mimochodem mnozi z prednich skladatelu 20. stoleti byli zaroven vyznamnymi teoretiky, Karel Janecek, Karel Risinger, Jan Kapr atd atd