Prodej (ne)vydaného CD
Prodej (ne)vydaného CD
Má někdo zkušenosti nebo ví, jak je to s prodejem CDs, které si člověk vypálí, natiskne doma a pak to prodává, aniž by to vydal? Dostalo se mi do ruky CD s relaxační muzikou, které je zhotovené právě tímto způsobem, lze ho objednat např. na těchto stránkách http://lecitelskahudba.wbs.cz/Oda_pro_z ... Pater.html a pán si za to říká nemalé peníze. Když jsem koukal na ten doma (přímo od toho pána) vytištěný papíreček a fixkou na Verbatimce napsáno Páteř, řekl jsem si; "tyjo, takhle to taky funguje?" jaký je potom rozdíl mezi vydaným a nevydaným cd? u těch alternativních věcí je to docela časté, že se prodávají tímto způsobem a chtěl jsem se zeptat, jestli toto normálně zákon umožňuje? Předem díky za reakce.. t.
Na trhu můžeš prodávat sněženky, houby, karabáč ke šmigrustu, vánoční jmelí a ozdoby vlastní výroby, kreslit portréty na kus papíru, nevidím jediný důvod proč by někdo nemohl prodávat cd vlastní výroby. Co to je "vydat" ? Vydal si to sám. Je někde uvedena povinná technologie výroby cd pro prodej ? (lisování, potisk offsetem a ne fixkou atd. ) Není. Takže ? Třeba i Hutka prodával vypalované CD. Dokonce vlastnoručně očíslované ... "autorské výtisky"orbis píše:Ale vážně, jestli je tady někdo právník, nebo má s tímhle zkušenosti, docela by mě to zajímalo. (nemyslím teda s technologií STL, ale s tím vypalováním vlastní tvorby a následným prodejem.)

Myslim, ze tady je dost odpovedi:
Info od JUDr. Ireny Holcové
Otázka užití hudebních děl, respektive skladeb ve smyslu hudebních děl s textem. Takže, pokud budete užívat taková díla, musíte tak činit v souladu s českým autorským zákonem - zákonem č. 121/2000 Sb., tedy se souhlasem autora skladby, potažmo se souhlasem jiného nositele autorských práv či práv souvisejících s právem autorským (např. pokud byste při koncertě užíval i zvukový záznam a původní umělecký výkon, musel byste získat svolení též od výrobce takového zvukového záznamu a původního interpreta). Podle autorského zákona je možné autorské dílo užívat zásadně se souhlasem autora, jenž uděluje smlouvou (licenci); autor může být zastoupen i jinou osobou, zejména kolektivním správcem. Bez takového souhlasu je možné autorské dílo užít pouze v případech, které výslovně stanoví zákon. Sem patří třeba užití volného díla (díla, u něhož již uplynula doba trvání majetkových práv), volné užití díla - to je užití pro osobní, ryze soukromou potřebu fyzické osoby. Nebo jsou zde takzvané zákonné bezúplatné licence, mezi něž patří citace nebo licence zpravodajská.
Pokud si tedy budete hrát písničku jiného interpreta nebo kapely pro svou osobní potřebu, pak tak můžete činit, jak říkáte, "svobodně"; pokud však budete takovou písničku hrát na veřejném koncertě, můžete tak činit pouze se souhlasem autora, resp. příslušného kolektivního správce. Ve vámi uvažovaném případě doporučuji obrátit se předem na OSA - Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním (www.osa.cz) a zjistit si v konkrétním případě vše potřebné předem přímo u tohoto kolektivního správce.
Pokud byste však chtěl hudební dílo jiného autora nejen hrát, ale například jej též zpracovat či spojit s jiným textem, pak byste tak mohl učinit pouze se souhlasem autora hudebního díla (popř. též autora původního textu), či jiného nositele autorských práv, jímž bude v takovém případě většinou nakladatel.
Znamená to, že v tomto případě stačí obvyklá praxe, kdy kapela odehraje nějaký repertoár, ten zanese do repertoárového listu a prostřednictvím pořadatele, který ho odesílá na OSU a platí poplatky, je věc vyřešená? Nebo teoreticky bych měl už dopředu, než sáhnu po nějaké písničce, získat svolení k tomu, abych ji mohl veřejně hrát?
V zásadě jde skutečně o standardní situaci. Pokud budete pouze interpretem skladby, tedy osobou odlišnou od provozovatele živé veřejné hudební produkce, pak je věcí tohoto provozovatele, aby získal od OSA svolení k provozování hudebních děl, uzavřel licenční smlouvu a zaplatil autorskou odměnu. Revivalová skupina by však měla takovému provozovateli sdělit potřebné údaje o repertoáru (seznam hudebních děl užitých na produkci); lze však doporučit, aby se skupina předem informovala u OSA, zda jde v konkrétním případě o repertoár OSA, tedy o díla, k jejichž užití je OSA oprávněna udílet svolení. Je totiž důležité předem vědět, zda OSA zastupuje toho kterého autora hudebního díla či nikoliv - může totiž jít o autora OSA nezastupovaného, a v tomto případě by bylo třeba získat souhlas přímo od takového autora, což může být časově náročné.
Předem byste si však musel zajistit souhlas vždy přímo od autora, či jiného nositele autorských práv v případě, že byste chtěl hudební dílo např. zpracovat či opatřit jiným textem.
V případě, že věc provedu tak, jak jsem naznačil, tedy, že nebudu mít předběžný souhlas autora, nicméně po produkci poctivě uvedu veškeré písničky včetně všech patřičných údajů a proběhnou regulérní poplatky prostřednictvím OSA, co tím riskuji, čeho se dopouštím?
Pokud by došlo k užití hudebního díla autora zastupovaného OSA bez souhlasu OSA (bez licence) či bez souhlasu autora nezastupovaného OSA, šlo by o užití neoprávněné. To, že dodatečně uvedete na produkci užitá díla, či jste zaplatil autorskou odměnu, nemění nic na neoprávněnosti užití. Kromě občanskoprávní odpovědnosti, kdy se vystavujete zejména nebezpečí úhrady bezdůvodného obohacení ve výši dvojnásobku autorské odměny, která by byla za získání licence obvyklá v době neoprávněného nakládání s dílem (§ 40 odst. 3 autorského zákona), lze uvažovat i správní odpovědnost za přestupek, jakož odpovědnost trestněprávní. Ještě bych ale k této otázce doplnila, co jste asi měl na mysli tím, že podle § 100 odstavec 6 autorského zákona je provozovatel živé veřejné hudební produkce povinen vždy oznámit příslušnému kolektivnímu správci (což je v případě, o němž mluvíme, OSA) program produkce s uvedením jmen autorů a názvů děl, která mají být provozována, a to nejpozději deset dnů před konáním produkce. Pokud by tak neučinil, tak se má za to, že na produkci budou provozována pouze díla autorů, pro něž kolektivní správce právo na takové živé provozování hudebních děl spravuje, tedy autorů, které zastupuje.
... docela zajimavy cteni...
Info od JUDr. Ireny Holcové
Otázka užití hudebních děl, respektive skladeb ve smyslu hudebních děl s textem. Takže, pokud budete užívat taková díla, musíte tak činit v souladu s českým autorským zákonem - zákonem č. 121/2000 Sb., tedy se souhlasem autora skladby, potažmo se souhlasem jiného nositele autorských práv či práv souvisejících s právem autorským (např. pokud byste při koncertě užíval i zvukový záznam a původní umělecký výkon, musel byste získat svolení též od výrobce takového zvukového záznamu a původního interpreta). Podle autorského zákona je možné autorské dílo užívat zásadně se souhlasem autora, jenž uděluje smlouvou (licenci); autor může být zastoupen i jinou osobou, zejména kolektivním správcem. Bez takového souhlasu je možné autorské dílo užít pouze v případech, které výslovně stanoví zákon. Sem patří třeba užití volného díla (díla, u něhož již uplynula doba trvání majetkových práv), volné užití díla - to je užití pro osobní, ryze soukromou potřebu fyzické osoby. Nebo jsou zde takzvané zákonné bezúplatné licence, mezi něž patří citace nebo licence zpravodajská.
Pokud si tedy budete hrát písničku jiného interpreta nebo kapely pro svou osobní potřebu, pak tak můžete činit, jak říkáte, "svobodně"; pokud však budete takovou písničku hrát na veřejném koncertě, můžete tak činit pouze se souhlasem autora, resp. příslušného kolektivního správce. Ve vámi uvažovaném případě doporučuji obrátit se předem na OSA - Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním (www.osa.cz) a zjistit si v konkrétním případě vše potřebné předem přímo u tohoto kolektivního správce.
Pokud byste však chtěl hudební dílo jiného autora nejen hrát, ale například jej též zpracovat či spojit s jiným textem, pak byste tak mohl učinit pouze se souhlasem autora hudebního díla (popř. též autora původního textu), či jiného nositele autorských práv, jímž bude v takovém případě většinou nakladatel.
Znamená to, že v tomto případě stačí obvyklá praxe, kdy kapela odehraje nějaký repertoár, ten zanese do repertoárového listu a prostřednictvím pořadatele, který ho odesílá na OSU a platí poplatky, je věc vyřešená? Nebo teoreticky bych měl už dopředu, než sáhnu po nějaké písničce, získat svolení k tomu, abych ji mohl veřejně hrát?
V zásadě jde skutečně o standardní situaci. Pokud budete pouze interpretem skladby, tedy osobou odlišnou od provozovatele živé veřejné hudební produkce, pak je věcí tohoto provozovatele, aby získal od OSA svolení k provozování hudebních děl, uzavřel licenční smlouvu a zaplatil autorskou odměnu. Revivalová skupina by však měla takovému provozovateli sdělit potřebné údaje o repertoáru (seznam hudebních děl užitých na produkci); lze však doporučit, aby se skupina předem informovala u OSA, zda jde v konkrétním případě o repertoár OSA, tedy o díla, k jejichž užití je OSA oprávněna udílet svolení. Je totiž důležité předem vědět, zda OSA zastupuje toho kterého autora hudebního díla či nikoliv - může totiž jít o autora OSA nezastupovaného, a v tomto případě by bylo třeba získat souhlas přímo od takového autora, což může být časově náročné.
Předem byste si však musel zajistit souhlas vždy přímo od autora, či jiného nositele autorských práv v případě, že byste chtěl hudební dílo např. zpracovat či opatřit jiným textem.
V případě, že věc provedu tak, jak jsem naznačil, tedy, že nebudu mít předběžný souhlas autora, nicméně po produkci poctivě uvedu veškeré písničky včetně všech patřičných údajů a proběhnou regulérní poplatky prostřednictvím OSA, co tím riskuji, čeho se dopouštím?
Pokud by došlo k užití hudebního díla autora zastupovaného OSA bez souhlasu OSA (bez licence) či bez souhlasu autora nezastupovaného OSA, šlo by o užití neoprávněné. To, že dodatečně uvedete na produkci užitá díla, či jste zaplatil autorskou odměnu, nemění nic na neoprávněnosti užití. Kromě občanskoprávní odpovědnosti, kdy se vystavujete zejména nebezpečí úhrady bezdůvodného obohacení ve výši dvojnásobku autorské odměny, která by byla za získání licence obvyklá v době neoprávněného nakládání s dílem (§ 40 odst. 3 autorského zákona), lze uvažovat i správní odpovědnost za přestupek, jakož odpovědnost trestněprávní. Ještě bych ale k této otázce doplnila, co jste asi měl na mysli tím, že podle § 100 odstavec 6 autorského zákona je provozovatel živé veřejné hudební produkce povinen vždy oznámit příslušnému kolektivnímu správci (což je v případě, o němž mluvíme, OSA) program produkce s uvedením jmen autorů a názvů děl, která mají být provozována, a to nejpozději deset dnů před konáním produkce. Pokud by tak neučinil, tak se má za to, že na produkci budou provozována pouze díla autorů, pro něž kolektivní správce právo na takové živé provozování hudebních děl spravuje, tedy autorů, které zastupuje.
... docela zajimavy cteni...

-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
no v pripade, ze je autor, tak to si snad svoji hudbu muze vydavat jak chce a sirit taky... teda pokud nema smlouvu s nejakym vydavatestvim, ktere by ho jakkoliv omezovalo...Brooklyn / juanita juarez píše:jo, predpokladam, ze orbis je nejen vykonny umelec ale i autor, a o tyhle moznosti pravnicka nemluvi.
a protoze autostvi je na, myslim, 70 let, tak z toho mozna budou neco mit i jeho deti...

PS: a tu pravnicku jsem sem dala spis kvuli dotazu ohledne koncertu a hrani prevzatych skladeb...