v necem souhlasim, v necem ne. nastineny idealni stav ('kdyby majitele prav nabidli slubzby na podobne urovni') je trochu utopie, castecne realita; kazdopadne druha cast podminkovy vety ('tak by tyhle penize mohly byt jejich') je hodne rozporuplna. i kdyz megaupload vydelaval podle vseho stovky milionu, porad je to kapka v mori v porovnani s objemem dat a 'hodnotou' del, ktery si lidi stahli. potom 'sluzby na podobne urovni' tu uz castecne jsou: jednak obchody typu itunes a nove taky cloudy. na cloudech je ale videt, co jsem psal pred chvili: penize, ktery umelec za prehrani dostane v takovyhle sluzbe (=sluzbe typu 'zaplat pausal a stahuj donekonecna, co chces'; vpodstate identicky jako megaupload s predplacenym neomezenym stahovanim) -- tak penize za prehrani skladby z cloudu jsou naprosto zanedbatelny.
viz
http://www.informationisbeautiful.net/2 ... rn-online/ (=aby umelec vydelal mesicni minimalni americkej plat, musi si jeho skladbu v cloudu nechat prehrat 4 miliony lidi.)
nedavno mi kamarad rikal, jak je na nejvetsim obchodu s el. hudbou v top10 v ramci svyho zanru, na facebooku desetitisice fanousku -- a prodanych skladeb je v radech desitek. samozrejme to potom reflektujou zivy hrani, ale o tom se ted nebavime: chci rict, ze i kdyz uz je casto k mani 'sluzba na podobne urovni', neprodava se.( je ale fakt, ze sem pouzil case study z oblasti hudby, kde je konzument mladej clovek, kterej se dobre vyzna na internetech a stahne si vsechno snadno.)
z obrazku vyse je mimochodem taky videt, jak se vyplati indie umelcum vydat si sam CD / prodavat si skladby. zatimco CD uz dneska nikoho nezajima, myslim, ze v oblasti nezavisly hudby jsou lidi jeste ochotni a hodne CD kupujou, protoze maji dobrej pocit, ze podporujou oblibenyho autora naprimo. (dal si mozna jeste CD kupuje generace starejch / min technicky vzdelanejch lidi, honzonedvedovkari a hardcore hudebni fanousci...). z podobnejch sberatelsko fetisistickejch duvodu zaziva malou renesanci vinyl.