Zoom G9.2tt - recenze kytaroveho multiefektu

Zvukové procesory, ekvalizéry, crossovery, kompresory, gate atd.
Odpovědět
Cyril
Příspěvky: 5865
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Zoom G9.2tt - recenze kytaroveho multiefektu

Příspěvek od Cyril »

Obrázek

Chci se s vami podelit o recenzi na tenhle multiefekt, kterou jsem napsal pro Muzikus (vyjde snad v prosinci nebo kdy). Mozna to nekoho bude zajimat, nevim, proste v ramci komunity jsem se rozhodl prispet svou troskou do mlyna...

------------------------------------------------------------------------------------

Po otevření krabice jsem spatřil cosi, co silně připomínalo umělohmotnou hračku z pouti. Po bližším ohledání se však ukázalo, že hračka je to kovová, velmi bytelná, solidně provedená a navíc- je to zajímavý a dobře vybavený kytarový multiefekt.

První dojmy

Ještě pečlivější ohledání odhalilo kovové knoby s hladkým a příjemně tuhým chodem (mohly by ale být dál od sebe, nevejdou se mezi ně ani štíhlé dívčí prstíky- testováno), skvěle udělané nášlapné spínače (klasické „čudlíky“) a dva pedály (představoval bych si plynulejší chod, ale není to žádná tragédie). Odezva multiefektu je nevídaně rychlá. Pokud něčím pootočíte, na displeji (poměrně deailním, ale větší by neškodil) se vám ihned zobrazuje aktuální hodnota příslušného parametru. Nejzajímavější atributy představuje originální řešení zapojení lampových obvodů (2 lampy typu 12AX7, o jejich použití se rozepíšu později), velmi rychlá změna efektu (pouhých 7 ms!), chromatická ladička, všechny běžné typy efektů (kompresor, reverb, delay, phaser, flanger, chorus, tremolo, noise gate, ekvalizér, simulace kabinetu…) a především možnost USB propojení s počítačem, digitálního nahrávání a použití multiefektu jako audio rozhraní pro DAW (přiložen je software Cubase LE). Škoda, že USB kabel není součástí dodávky. Nečekejte v této recenzi podrobný popis všech tlačítek, způsobu zapojení a málem i návod, jak přístroj vybalit z krabice. Od toho máte přiložený manuál v českém jazyce a fotografii zde u textu. Spíše se zaměřím na to podstatné- funkce, dojmy z používání a především zvuk.

Zvuk

Největší radost mi udělaly lampové moduly Energizer a Accelerator, pomocí kterých můžete váš zvuk kdykoliv jemně okořenit dle chuti, či ho poměrně zásadním způsobem přetvořit. Každopádně dodávají digitálnímu efektu tolik žádoucí lampový prvek a pracovat s ními je skutečná radost. Navíc na vás při hraní vesele svítí. Acceleratorem můžete namíchat ideální podíl elektronkového a tranzistorového zesílení signálu ještě před efektováním, přičemž lampu lze použít k oteplení zvuku, či ji přebudit až do slušného crunche. Energizer volitelně zesiluje pásmo okolo 2 kHz, lze nastavit i charakter elektronkového zvuku, od teplého a plného až po kousavý a ostrý.

Reverb je překvapivě kvalitní. Tento efekt bývá nejslabším článkem podobných zařízení, což je logické, protože ceny dobrých studiových reverbů začínají zhruba tam, kolik stojí celé multiefekty. Zoom zní velmi slušně, netrpí nijak výrazně oním klasickým digitálním „chvostem“ a lze s ním dosáhnout velmi příjemných výsledků. Na koncerty či do zkušebny nebo na nahrávání dema v polních podmínkách určitě plně postačí. Na plnohodnotné použití do studia mu však přecijenom chybí určitá brilance, charakter (pro nějž jsou často vyhledávané staré, ale ve své době highendové reverby, dnes sehnatelné za zlomky původní ceny) a v neposlední řadě jistá samozřejmost a rezerva v projevu. Někomu také může připadat poněkud chladný. Ale jak už jsem řekl, kvalitou tohoto veledůležitého efektu mě Zoom mile překvapil, čekal jsem tragédii.

Delaye nabízejí detailní a široké možnosti nastavení. Způsobů využití je nespočetně, záleží jen na zkušenosti a fantazii uživatele. Skvělý je typ „Air“, jenž vytváří velmi dobře znějící prostorový efekt, který může často zastoupit reverb.

Dále mě zaujala simulace akustické kytary. Zní velmi použitelně- což je ta největší lichotka, jaké se může podobnému efektu v současnosti dostat. V rámci snahy o realističnost doporučuji stáhnout hodnotu Presence, jinak je zvuk příliš „ucinkaný“, což je známá chyba začínajících zvukařů, pokoušících se nazvučit akustickou kytaru.

Překvapil mě velmi agresivní ringmodulator, jeho industriální nádech se mi opravdu moc líbil. Zvláště působivý ve spojení se simulací akustické kytary je efekt Ensemble, nádherně rozšíří zvuk do prostoru. Z kategorie efektů určených spíše pro pobavení je Step, jakési arpeggio ovládané drženým tónem kytary.

Zkreslení a simulace aparátů

Mezi zkresleními je možné zvolit presety, napodobující mnoho známých stompboxů, jako například Boss DS-1, MT2- Metal Zone, ProCo RAT, Mashall Guv`nor, TS808 a další. Charakterem se jednotlivé modely blíží předlohám, ale detailní podobnost nemá, myslím, cenu řešit. Chcete-li mít mermomocí z nějakého důvodu zvuk originálu, kupte originál, chcete-li dobrý distortion/ overdrive, vyzkoušejte si, zda vám vyhovuje, jak zní simulace. O flexibilitě nastavení ani nemluvě. Nezáleží přeci na názvu presetu, ale na tom, co se nakonec line z reproduktorů. Totéž platí o simulaci aparátů (teď nemyslím nenapodobitelného experimentátora Apparata). Zoom sice nabízí napodobení mnoha klasických modelů značek Fender, Marshall, Mesa/Boogie, Hughes & Kettner, Vox a podobně, ale rozhodující je, že ten „svůj zvuk“ si může najít každý trpělivý uživatel. Puristy fixované na určitou značku a model čehokoliv už z principu nejspíš nikdy neuspokojí žádná digitální simulace (legrační a o mnohém vypovídající však bývají poslechové testy naslepo, kdy se takovým „odborníkům“ často více líbí digitální zdroj). Nás ostatních, kteří bažíme „jen“ po dobrém zvuku, se toto omezení naštěstí netýká. Šíře zkreslení je od jemného, nakřáplého zvuku až po naprostý extrém různých druhů (industriální, hutný, zahlcený…).

Závěr

Zoom G9.2tt je, soudě dle uživatelských recenzí na internetu, velmi vysoko hodnocený multiefekt. Ne nadarmo. Nabízí široké možnosti použití, bytelné provedení (škoda jen laciného designu a několika drobných nedostatků, které jsem popsal výše) a v neposlední řadě velmi dobrou cenu, díky níž si tuto kompletně vybavenou zvukovou laboratoř jistě mohou dovolit i nemajetní hráči. A záleží jen na jejich šikovnosti, zda se za svůj zvuk budou muset stydět, či nikoliv. Ovládání nepatří k nejsnadnějším, ale dá se na něj rychle zvyknout. Odměnou vám bude poměrně komfortní a velmi rychlá práce. Na trhu je také levnější a menší bratříček Zoom G7.1ut, který má jen jeden Expression pedál, neobsahuje modul Accelerator, ale jinak je funkčně téměř stejný.

Pro:
velmi dobré mechanické provedení
lampové moduly Energizer a Accelerator
rychlost odezvy a přepínání efektů
všechny efekty si drží vysokou úroveň zvuku

Proti:
Design
Knoby jsou příliš blízko u sebe
Ovládání hlasitosti sluchátek by nemuselo být vzadu
Chybí USB kabel, je nutno ho dokoupit

rastis
Příspěvky: 3005
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Příspěvek od rastis »

Typicka muzikusovska recenzia, presne taka, aka mi u gitarovych veci v Muzikuse vadi uz od cias vzniku casopisu. Tie vetne spojenia si snad autori od seba navzajom cele opisuju. Respektive mam pocit, ze v Muikuse maju na podobny typ zariadeni sablonu, kde sa iba poprepisuje zopar udajov. Hlavne si tu autor robi nieco ako posmech z "puristov fixovanych na original" a spomina nejake simulacie MB, Vox, Fender ci Marshall. By ma zaujimalo, ci sam autor ma tie aparaty tak napocuvane, ze si dovoli pisat o "puristoch fixovanych na original"... A by ma zaujimal nejaky link na test, kde sa "odbornikom" naslepo lubila viacej digitalna simulacia alebo ci je to len taky situacny humor a'la "vsak sa o tom casto rozprava"... Takisto by ma zaujimalo, ako sa to testovalo, pripadne s cim sa to porovnavalo, ked "vsechny efekty si drzi vysokou uroven zvuku" ....

Aaale nic - naco sa pozastavujem, vsak Muzikus :) - sorry za OT.

Cyril
Příspěvky: 5865
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril »

rastis: nikdy jsem predtim s muzikusem nemel nic spolecnyho. Jeste mi dokonce rikali, at to trochu prepisu, ze to vyzniva moc pozitivne ,) Jinak nemam potrebu se nejak obhajovat, tady to mas, no pro tebe ta recenze stejne psana nebyla, ty vis totiz o kytarach a vecech kolem VSECHNO :) A jo, jiste to neni clanek idealni. Nebyl jsem si jistej, jestli si to vubec muzu dovolit psat. No ale stalo se :) Ale muzu te ujistit, ze kdybych zjistil, ze to je totalni sracka, tak to tam klidne napisu a je mi jedno, jestli to vezmou nebo ne.

Ctirad
Příspěvky: 1448
Registrován: 03 říj 2003 13:16

Příspěvek od Ctirad »

No Cyrile, tu pasáž o testech naslepo jsi si mohl odpustit, stejně jsi si jí nejspíš vyfabuloval. Jinak mi tam taky chybí nějaké porovnání s obdobnými výrobky jiných firem. Recenze čtu proto, abych si udělal obrázek o nějakém zařízení, které si chci eventuelně koupit a mám ho ve výběru spolu s dalšími. V tomhle textu by se ale dal "Zoom" vyměnit za skoro cokoliv jiného a furt by to vyznění bylo stejné.

Co se týče samotného efektu, tak na celou tuhle novou řadu jsem slyšel už před časem hodně pozitivní názory zejména z řad "klasiků", kteří se většinou nad jakýmkoliv modelingem ofrňujou. Tak jsem si stáhnul nějaký ukázky a byl jsem "doma". Zkreslení nejsou vůbec špatná, ale simulace boxů je hrozně slabá (ve smyslu neúčinná), takže k dosažení finálního zvuku je potřeba to prohnat ještě aparátem. Takhle oni používají všechno, takže už nepřekvapuje, že preferují "polomodeling" a libují se, že jim to nežere výšky a naprotitomu plnohodnotný modeling, ze kterého leze finální zvuk rovnou do linky, zatracují.

Jinak teda ale musím říct, že tahle řada zooma udělala dost neuvěřitelný pokrok od toho, co tato firma vždycky dělala. Ty předchozí multiefekty byly hrůzostrašný. I když na druhou stranu, kdysi jsme se s tím taky s naším basákem vyblbnuli na všelijaký industriální modulovaný pazvuky. Na kytaru to ale byla dost katastrofa. Tohle je opravdu jiná liga. Zvukem i provedením. Docela zvažuju, že bych si něco takovýho koupil na hraní přes aparát, ale víc mě zatím zaujal Korg AX1500G.

parek
Příspěvky: 267
Registrován: 18 kvě 2003 01:24

Příspěvek od parek »

Cyril: jako sorry, vazne nic ve zlym, ale zaregistroval jsem tady debatu o tom, ze sis nedavno koupil b.c. rich a natahujes na to .13 struny, takze by me docela zajimalo, jestlis nekdy doopravdy hral na takovej vox ac-30, marshall plexi, fender twin nebo proste neco lampovyho se zcela zasadnim zvukem...
Čí to byl proboha nápad se timdle živit??

Odpovědět