Ako vlozit perkusie do mixu?

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
Uživatelský avatar
PiKey
Profesionál
Příspěvky: 686
Registrován: 17 led 2007 11:44

Ako vlozit perkusie do mixu?

Příspěvek od PiKey » 17 zář 2007 18:53

Zaujimaju ma predovsetkym bonga, conga...
Ake su zvukarske standardy pre pop, rock... ako ich spravne polozit do mixu nahravky najma voci bicej zostave, ale aj dalsim nastrojom, nielen co sa tyka frekvencii, ale aj panoramy.
Dakujem za podelenie sa o vase skusenosti.

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 17 zář 2007 21:51

V pop / rock / rnb hudbe maji perkuse vesmes podpurnou/doprovodnou roli. Nemaj na sebe poutat pozornost, nicmene jejich citelnost v nahravce je samo nutna.

Perkuse muzeme brat jako asociaci slova perkusivni, cimz rozumime z naseho zvukarskyho pohledu rychly dynamicky zmeny, a to je pro perkuse typicky - z toho pohledu je taky musime vnimat pro reseni jejich problemu. Charakteristicky pro jejich zvuk je prvni "click" placnuti prstama/dlani o blanu, rafek ci telo bubnu, ktery definuje tvar jeho zvuku, za kterym pak nasleduje samotny znejici telo, ktery naopak definuje barvu a ton pekusi.

Pokud je po sejmuti mikrofonem tento "klik" tupy (mikrofon byl prilis daleko), cili je ho malo, zni perkuse neprurazne a matne, to je obdobny priklad jako u kopaku.
Klik bejva v oblasti 2 - 10 Khz, s nejsilnesji energii kolem 4 kHz, obdobne jako u kopaku ten ale neni tak ostry. Pro perkuse je nutne udrzet jejich perkusivitu (onen prvotni "klik"), ktera se vhodne tvaruje rychlymi compressory, ci specielnimi transient designery, z HW je nejrozsirenejsi skvely SPL Transient Designer (2 ci 4 kanalova verze), nebo napr digitalni TC Electronic Tripple C (mono ci stereo verze), ze SW alternativ muzu zmint napr Waves TransX (trochu nudny) ci velmi rychlej SONY OXFORD TransMod. Temito nastroji ovsem tvarujes pouze prvotni informaci, ktera je ve vysokych frekvencich, pak je potreba podporit telo perkusi (hodne dulezity pro plnost a objem), ktere se nachazi v oblasti od nejhlubsich bassu az po cca 500 (800) Hz - to je dano velikosti a konstrukci jednotlivych perkusi.

Na perskuse se mi mimochodem osvedcily multiband compressory, proze se s jejich pomoci lip uhlida jejich dynamickej charakter v celym jejich frekvencnim spektu. Za multiband pak davam limiter abych jim pohlidal "neukaznene" transienty ("klik"), ktere se pri hre nahodne dostavaji nad ostatni a zneji tak rusive. Limiterem soucasne reguluju ostrost pekusi v mixu, zvlaste pak vuci bicim, ktere mam radej ostrejsi a dynamictejsi nez perkuse, ktere tak usazuju do doprovodne role. Samozrejme je to od pripadu, nekde jsou solo perkuse, v tom pripade je pristup opacny.

Rad na perkuse umistnuju prostor, velmi kratkou mistnost, ktera je v nahravce oddeli od ostatnich bicich a rytmickych zvuku. Mam rad bohate Early odrazy a kratkou room barvu cimz podporim jak transient tak i telo. Je fajn u takovyho efektovyho prostoru rezat HPF filterm basy, protoze perkuse umi byt velmi bohate na subbasy a v reverbu nejsou fajn kdyz pak huci, rezu je cca az po 100-150 Hz. No a pak je velmi dulezite potlacit na efektu ostre vejsky, protoze na ty jsou vsechny room / reverb efekty velmi citlivy, tzn neni zadouci aby nam perkuse "sycely" pri kazdym prichozim transientu, nebo-li attacku perkusi, protoze tech se reverb vzdycky chyta nejvic. Je to obdobnej pristup jako u prace s hlasem, kde je taky fajn hlidat si u reverbu jeho vejsky aby reverb zbytecne neprozrazoval vsechna slova bohata na sykavky S C T ...

Panoramy je tezky zobecnovat, protoze kazda hudba ma svy specifika. Ale protoze klasickou perkusivni linku kterou hraje jeden hrac (pokud je v nahravce jen jeden) jsou jeho perkuse v jedny stope, takze cely perkuse pak bud nechas na stredu, nebo lehce na pravou / levou stranu. Ale kvuli charakteru vyraznych transientu a rychle hre pro perkuse typickych, nezni moc hezky, kdyz jsou v tvrdsi panorame - tzn prilis nalevo bo napravo, pak na sebe poutaji prilis pozornost. Vyvazenosti se ale da docilit, kdyz na druhou stranu tvrdy panoramy umistnis jiny zvuk jako napr Shaker / Marakas / dreveny palicky nebo tamburinu a pod. ktery perkuse vyvazi, takze pak mix nepada na stranu.


.

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 17 zář 2007 22:57

Moc hezky napsáno. Díky,

Saša

Uživatelský avatar
Tudy
Příspěvky: 2379
Registrován: 28 pro 2002 15:07

Příspěvek od Tudy » 17 zář 2007 23:01

Jirko, díky!
Tyhle článečky by stálo za to, dávat mezi "ezone články"
Tenhle se mi taky moc líbil: http://www.electrozone.cz/viewtopic.php?t=5772&start=0
Petr Tudy Holubář - INSANIA, RIVER
Tvorba + dema nástrojů: http://www.soundcloud.com/tudy-cz

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 17 zář 2007 23:09

ew: dik, hlavne predposledni odstavec pro me moc fajn ;)

Uživatelský avatar
PiKey
Profesionál
Příspěvky: 686
Registrován: 17 led 2007 11:44

Příspěvek od PiKey » 17 zář 2007 23:56

Nahravali sme prave bonga, najskor som pouzil stereo par oktav mk319... ano teraz uz aj ja viem, ze nie moc vhodne :?
telo chytili krasne, pokial by sa jednalo o akusticku hudbu s bongami ako dominantnym rytmickym nastrojom, ale k hudbe pre ktoru sme tocili perkusie, kde bicie hraju dost polyrytmickych figur vobec nesedeli,
skusal som dynamicky sennheiser evolution 905, ktory slusne "stipal" ale stale som hladal nieco ine, nakoniec som zvolil kondenzatorovu kombinaciu cad equitek 300 na bass bongo a equitek 100 na bongo ladene vyssie, s dalsim hodinovym hladanim tej spravne polohy...
uz tesne po session som skusal manipulovat s eq, kompresorom a reverbom a bolo mi jasne, ze budem len objavovat uz objavene...
zajtra si beriem tento "navod" do studia, zatial dakujem moc si to vazim!

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 18 zář 2007 09:29

Diky kluci : )

PiKey: Neni zac, tak pak sem napis jak to s tema perkusema u vas dopadlo :D




PS: Administratori - pls, presunte tohle tema ze sekce "ostatni software" do sekce "ZVUK".

a nazev "Ako vlozit perkusie do mixu?" bych prepsal "jak smichat perkuse". at je to citelnejsi

Diky

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 18 zář 2007 10:05

MK319 se mi na perkuse neosvědčila vůbec. Kdysi jsem je nahrával na AKG C3000b, což byla jedna z mála aplikací, kde tenhle mikrofon docela fungoval. Dnes je nahrávám buď na Oktava MK012 (trošku temnější zvuk, vhodný tam, kde je potřeba je "zjemnit"), Audix D4 (dobře funguje na djembe a podobné basovější) nebo na RFT MV692-UM70 (když chci nějaký air, slyšet prsty, atd.). Osvědčila se mi i kombinace D4 na tělo a UM70-koule trošku dál od bubnu.

K té panoramě, nevím proč, ale obvykle mne to táhne je dát trochu doleva. Asi proto, že hihat míchám trošinku napravo a takhle to vyvažuji. Samozřejmě, pokud mám perkusí víc, tak se je snažím rozprostřít na obě strany.

Moc rád mám na perkusích pružinový reverb nebo plate, přijde mi, že tyto reverby hezky reagují na transienty a mají pěkně plný zvuk na těle.

Saša

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Příspěvek od carloff » 18 zář 2007 10:20

perkuse jsou pekne nahrat stereo mikrofonem i s prostorem --pouzivam na to Neumann gefell -M582
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 18 zář 2007 15:26

ECSON WALDES píše:PS: Administratori - pls, presunte tohle tema ze sekce "ostatni software" do sekce "ZVUK".
/dobry napad, stalo se
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 18 zář 2007 15:30

safa: díky, já tam neměl práva.

carloff: Jakou hlavu na to na té M582 používáš? Zkoušel jsem doma M70 i M94, pravda na tranzistorovém těle, ale ani jedna mě na perkuse zrovna nenadchla.

Saša

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Příspěvek od carloff » 18 zář 2007 15:33

M62
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Odpovědět