Tady jsou skvělý videa ze studia:
http://emusician.com/videos/interviews/ ... io_tour_1/
http://emusician.com/videos/interviews/ ... io_tour_2/
tady rozhovor, kde dávají docela dost nahlédnout "do kuchyně": http://emusician.com/interviews/crystal ... index.html
a skromný překlad( s chybama, sorry):
Crystal Method hloubí letecký kryt pro zbrusu nový nahrávací prostor.

Ken Jordan a Scott Kirkland, lépe známí jako Crystal Method, celá leta nahrávali svou big-beat elektroniku ve studiu zvaném Bombový úkryt, který vystavěli v garáži pro dvě auta. Zde produkovali alba z 1997, 2001 a 2004. Letecký kryt měl hodně funkovou atmosféru, ale obas se shodují, že to nebylo perfektní nahrávací orostředí..............."Bylo obtížné pozvat hráče nebo vokalisty. Nebyli jsme na to zařízeni a chtěli jsme to........"
Před dvěma a půl lety začali hledat a nakonec se usadili v západním Hollywoodu. S pomocí návrhářské firmy vudovali pozoruhodné zařízení Crystalwerks, komplex s více místnostma vybavenýma Apple počítači a monitory, Pro Tools hw a sw, Digidesign D-command mixákem a sbírkou vintage syntů a procesorů.Hlavní režie (obr. 1)má synty po mobou stěnách, všechy propojeny do patchbaye pro snadnější dostupnost.Dokonce na zemi podél stěn jsou analogy a drum mašiny, a středový ostrůvek taky obsahuje synty a outboard gear. Nalevo je zvukotěsná nástrojová místnost s počítači a PT. Vpravo za dvojitými pojíznými skleněnými dveřmi je live room. Druhé studio, momentálně jako skladiště, je za ním.
Měl jsem možnost usadit se a poppovídat si o metodách produkce a novém CD, prvním albu zde. Představuje hodně vokalistů.........."Největší legrace byla s Tomem Morello z Rage against the machine.Je zvyklý na nádherná studia amy ho postavili do kuchyně, bylo to bizarní."
Zlepšila se ergonomie k produkční práci?
Nikdy nevíš, co tě čeká, když děláš umění. Všechno sestavíš, seřídíš, ale umění musí mít stále inspiraci. je to ale mnohem zábavnější zde, všechno funguje. Hodně to pomohlo.
Nechybí vám vibrace Bomb úkrytu?
J: nikdy jsem žádné necítil.
K: Nikdy, vše bylo pevně skablováno bez počítače. Hohl jsi pouze spustit DAT a zaznamenat nápad bez přidávání sekvencí a změny tempa......zjevně jsme tam udělali hodně dobré hudby a jsou vzpomínky. je to ale nesrovnatlné.

Bylo náročné produkovat tolik odlišných zpěváků?
J: je to zábava. Na tom albu je více než polovina věcí s vokálama. Vzhledem k poloze a díky tomu, že lidi se líp cítí ve vlastním studiu, končívalo to pokecem nebo schůzkou a zasláním tracků. A oni si pak střihli vokál ve svém studiu nebo někde poblíž.
Takže jste vlastně neprodukovali, když zpívali.
J: kromě Sign Language.
K: a LMFAO a Meiko.
J: a taky stopa s Meiko, bylo tam hodně posunů dopředu-dozadu....Justin Warfield nahrával v jiném studiu ale byli jsme ve spojení.
K:v tracku Matisyahu, Matis pracoval s Kahnem na svém albu, oba mšěli pevný plán, ale našli si čas a vtěsnali nahrání a produkci zpěvu pro nás. David Kahn odvedl dobrou práci i v mixu mimo vokály.
Píšeete songy s vidinou někoho konkrétního nebo hledáte zpěváka až po napsání?
J: ano, je to nejdřív vývoj songu a pak začnem přemýslet s kým by to zafungovalo.
K: Falling hard byla nejdřív instrumentálka. našli jsem Meiko a ona proistě měla opravdu nádherný hlas a věci které dělala a ym je slyšeli, nezněly vůbec jako věci které jsme dělali, dokonce ani jako track, který jsme měli připravený.
A ona přišla a byla s ní skvělá konverzace. Pustili jsme jí pár věcí a ona byla spokojená a přidala nádherný vokál takovým způsobem, že vše se udělalo najednou a napoprvé.
Co byla nejvězší výzva k dělání alba?
J: nevím. Vše je součástí přirozeného vývoje. Jistě taky zainteresování tolika vokalistů a udržení identity kapely.
Použili jste živé bicí?
K: Ve dvou traccích.
J: hrála Samantha Maloney.
K: taky bylo hodně živé basy a něco málo kytar.
A co drum smyčky?
K: jsou tam dosud pár smyček. Máme širokou knihovnu loopů, sbírali jsme ji leta a šachujeme s nima než jdou do tracku. Existuje velmi málo dobrých smyček, které mohou být opakovaně použity, aniž by člověk vypnul rádio, když je slyší.
Jakým způsobem je předěláváte?
K: některé jen vylepšíme s EQ nebo pitchem nahoru či dolů. Největší část ale, to bylo pár zařízení z Abletonu Live a Reasonu - Redrum.
Propojujete Ableton a Pro Tools přes ReWire?
K: ano, kvúli hlubšímu proniknutí do naší loop knihovny s různýma efektama z Abletonu Live, změnou dynamiky, texturama.Z převážné části ale používáme naší velkou knihovnu drum samplů. Vyrábíme bicí od začátku. Kick, snare, HH. Používáme MIDI nástroje jak z Reasonu tak PT, aby se dosáhlo rozdílného pocitu z loopů a bicích.
Oba hrajete na klávesy, ne?
J:Jo, ale pouze Scott hraje dobře. (smích)
K: Hrál jsem na nhodně nástrojů. Oba ale mám e představu jak by to mělo znít a co můžeme dostat z gearu, který máme a jak už jsem řikal, zvuky málokdy opakujeme. Rádi věci nakouskujeme a znova procesujeme v různých softech. Jeden z nich je Effectrix od Sugar Bytes. Posíláme tyhle zvuky skrz některé programy, které nemají RTAS nebo TDM licenci a tudíž nemůžou být použity v PT. Například nejdřív natáhneme věc do Abletonu a pak do PT a zase zpátky, přeneseme a posloucháme. Je to taky cesta, kterou používáme při práci se samplerem E-mu. Pošleme věc do něj, nakouskujeme, proženeme skrz různé interní efekty a pak ho tím znova nakrmíme a získáme něco skvělého. Občas máš 15-20 různých náběrů různě procesované stejné smyčky a můžeš ze šupinek a kousků těchle patnácti loopů sestavit 4-taktovou smyčku. Myslím,že tohle je část práce, která dělá ten základní Crystal Method sound.
Předtím jset používali MOTU Digital Performer, ale přešli jste k Pro Tools. Byla to velká změna?
K: Ne, ale změna to byla, protože jsme používali TDM po stránce audia a byli jsme už zabydleni v těch pluginech.
Digital Performer a PT má hodně podobného?
K: jsou hodně podobné a tak jsme se dobře adaptovali a začali tvořit velmi brzy po nastavení.
Jste šťastni z MIDI editace v PT?
J: ano, hodně používáme real-time vlastnosti. Hodně necháváme běžet miditracky, obzvláště když máme hodně softsyntů. Tyhle zůstavají jako midi až skoro do konce do finálního mixdownu. Máme nad nima dostatečnou kontrolu. Přicházíme ze světa Digital Preformeru a je to pro nás jediné srovnání, když nepočítám Reason aspol. Třeba nemůžu srovnat s Logicem....
K: Neříkám, že PT je vždy jednoduchý . mají velké pokroky mezi verzema. Verze 8 je vzrušující, a dobře dokončujeme, protože nepotřebuješ v půlce projektu instalovat nový systém. A taky po stránce audia se něco stalo. 95 procent v PT jedeme audio, co byly nahráno nebo už jinde zprocesováno. Pro nás zní PT nejlíp ze všeho co známe.
S novým systémem, konzolí a tolika synty - jedete velké množství stop nebo si říkáte občas: Radši to trochu omezíme?
J: Ve skuteččnosti používáme tuny stop.
Jaký největší počet stop jste měli?
J: Každý hlas jich má pár. Asi 96 hlasů, ale to je jen 48 stereo stop. Pokaždé ale zavádíme některé nové věci nebo je otáčíme nebo pluginujeme nebo něco. Opotřebovává se to.
K: Měli jsme pár vokálů co byly nahrány mimo studio.........v NY.........řekli, že to dělá celkem 18 vokal stop s vrstvama. Jsou zvuky, které sežerou půl mixu.
proberme teď jak jste získali ty skvělé bassy, ten druh legata, myslím tu distorzní na novém CD.
K: V King to.....to je basa z Alesis Andromeda přes různé pluginy, V Cobalt je 2600 plugin od Arturia. A taky samozřejmě Roland Jupiter 6.
Takže nemáte konkretní synt, který obvykle použijete na tenhle typ zvuku?
Ne, je to více saturací a procesingem, který přidáváme než jsme spokojeni. Ale v Splitstream je G-Force Odity a ta má ten typ zvuku, modulovaný bass sound. jak jsem řekl, taky používáme hodně živou basu.
A pak ji procesujete.
K:Ano. Jde to mezi živou a synt basu. Pro nás je to dokonalý svazek analogu a digitalu.
Pojdmě si promluvit o mixovacích procedurách. Mixujete postupně a dokrucujete nebo stáhnete všechno dolů a znova začnete?
J: vždycky mixujeme za běhu. Nikdy neříkáme: Tohle je mixovací den. Celou dobu to postupně vylepšujeme.
Mixovací proces není oddělený proces.
J: nikdy tak nebylo.
K: důvodem bylo zpočátku nedostatečné vybavení. Na začátku to bylo osm stop, maximálně s nějakým ADATem navíc.Takže nikdy nemůžeš stahnou fadery uplně dolů i s ohledem na množství sendů a returnů. Bylo ale pár pokusů......
Musíte tedy pracovat na jednom tracku současně v trackingu i mixingu.?
K: kdysi na začátku
J: Jeden track za den....smích
Kolik času zabere jeden song?
J: jak kdy
K: je nepřirozené o tom přemýšlet
Všiml jsem si, že když jste ukazovali jak dostat basy z Memorymooga, váš asistent měl digitální gotky knobů. Tohle používáte k ukládání nastavení?
J: Jo.
K: starému gearu nikdy nemůžeš věřit, že uchová řádně data nebo udržovat jeho paměť. Nikdy nevíš, kdy klekne baterie nebo něco.
jak dělaté bicí zvuk tak mohutný? Používáte peralelní kompresor?
J: obecně - když je vše in-the-box a to obvykle je v souřasné době u nás, obecně všechny bicí jsou směrovány do jednoho výstupu a pak přidáme lehkou stereo kompresi. Tohle vždycky děláme, aby se trochu dostalky jakoby do jedné místnosti. Zní soudržněji, když vechny dostatnou stejné ošetření. Jako když použiješ reverb na send a všechno do něj pošleš, všechno pak má stejný zvuk. Nepochybně budme dávat lehkou kompresi a těžkou limitaci. Těžká limitace je ale vždy dost o redukci gainu, prostě zkoušet aby všechno prolezlo a zůstalo hlasité.
Používáte typicky outboadr kompresor?
J: na tomhle albu ne, ale hodně jsme to dělávali. jeden z tipů je vždystat kompresor do mixu už na začátku a míchat do něj.Mluvil jsem s hodně lidma a divili se"Dobře, ale kdy zapojíte kompresor?" Na uplném začátku, pokud zapojíš kompresor nebo limiter, pak úrovně, dynamický rozsah a frekvence - všechno se radikálně změní. Vždycky EQ a mix se zapnutým kompresorem, protože nemúžeš jednoduše přidat zázračný plugin, který bude později stopu opravovat. Musíš s ním míchat celou dobu.
Jestli ale zmiňuješ, že track místama vyletí, později už do něj nemůžeš nic přihodit, ne?
J: mluvím o stereo bus kompresi. Buď na výstupech z groupy nebo celkovém stereo výstupu.
Jaký máš názor na "loudness wars" a jak si lidi stěžují na překompresovaná CD?
J: ano, to je na dlouho diskusi. Všechno co děláme má hodně špiček a propadů. Máme rádi hlasité nahrávky, tak nevím. mastering námn dědlal Brian Gardner a ten nedělá zvuk limitovaný ode-zdi-ke-zdi.Není to tak, že jeden track je plný dynamiky a druhý uplně utáhnuty. některý má možná víc dynamiky, co je špatně? To bude jetě velká diskuse a my jsme na ni připraveni, protože chceme hlasitost, ale taky dynamiku.
K: Vždycky si to uvědomujeme. Náš cíl je album co budeš poslouchat od začátku do konce, kus umění co má rozličné emoce a ta rozličná dynamika s tím koresponduje. Hodně našich treků je velkých, bombastických, ale jsou tam momenty v každém, kdy se to zklidní, ztiší nebo jsou odebrány zvuky až tak, že se můžeš trochu nadechnout.
Máte nějaký svůj rukopis v FX technikách, třeba v delay?
J: rozumný delay, celkově, tečkovaný osminový delay je obecně slyšet v každém songu.
Protože pravidelná hodnota není tak zajímavaá?
J: ano, je to vždy víc funky a lepší s tečkovanou osminou. A není tak dlouhý. Já zjistil, že čtvrťový(čtvrt noty) deley je trochu moc a osminový bývá krátký. Velmi rádi máme emulaci pásku. Tape delay je vřelejší a dostaneš tajemný zvuk, obzvláště přidávající vlnění a kmitání, nezní to tak mechanicky.
Poslední otazka: V čem se liší nové CD od dřívějších?
J: Víc vokálů, je víc muzikální, více písŃově orientováno, více akordových změn a víc instrumentace.
K: Hodně bohatší tapiserie muzikálnosti a vřelosti a vznikalo jinou cestou.Lidi řikají: Je to ještě Crystal Method, ten distortion, ostrý a velký zvuk? " Myslím, ze hodně songů jo.Některé songy to asi nemají a pak nsjednou přijde překvapivý song, který se do toho zakousne a rozjede to. Myslím, že je to přirozený vývoj tam odkud přicházíme. Nikdy nechceme znít jako mposlední deska.
CRYSTAL synty:
Když se rozhlídneš po Crystalwerks, všude jsou synty.na zdi, na zemi......používají taky různé softsynty. na novém CD je to tak 60:40 ve prospěch softsyntů. Poprvé jsme překročili 50% hranici."
Který upřednostnujete? Arturia Jupiter V8, Arturia CS80V a taky pár ARP 2006. Oditty a ImpOscar hodně pouzibame stejne jako NI Absynth, Electrioc piano, FM8 a Reaktor. Pár pěkných reaktor syntů je na desce. Dost zábavný je taky McDSP synth, Synth One.
........nápomiocen byl i Korg - Mono-Poly a Wavestation.
.........Když použijí více moderních hw syntů, nahrávají někdy spíš MIDi než audio a konečný zvuk řeší později...."Je to o dobré MIDI implementaci, jdeme dopředu a nahraváme midi" řiká Jordan "Ale u věcí jako Memorymoog, který má limitované MIDI, obecně vždy nahrajem rovnou audio.
Na této desce hodně používáme kvantizační vychytávky PT....více swing......bylo toho více a pak to šlo do Nordů nebo do Andromedy. Byla to dobrá kombinace.
Hodně věcí na desce bylo sezení u syntu a mačkání Record a dělání spousty náběrů.........
mezi všemi těmi synty jak sw atk hw, který je váš nej?
Kdyby přišla, nedejbože, najaká forma katastrofy - jak někdo řekl: "Popadni svého favorita" řiká Kirkland..."Rozhodně Roland Jupiter 6 by byl ten první, co bych bral sebou. Byl vždy ten nejteplejší, nejostřejší synt v našem arzenálu. Je po celém albu."