Jak na zenske sykavky (frekvence)
Jak na zenske sykavky (frekvence)
Poradil by mi prosim nekdo, na jakych frekvencich se ponejvice vyskytuji sykavky "c" a sykava cast "ř" u vyssich zenskych rejstriku (sopran v tomto pripade). Jde o upravu mluveneho slova. Jaky je nejvhodnejsi zpusob jejich odstraneni? Moc dekuji za rady!
zalezi na hodne vecech:
1) vyber mikraku
i drahy kousky muzou brat nektery vokaly vylozene spatne
2) umisteni mikraku
tim se da zmirnit nebo odstranit problem u zdroje. Obecne nejvic sykavek snima mikrak primo a cim vic snima mimo osu, tim min agresivni (a primej) zvuk je. Pozor, taky to meni barvu. Kdyz u nejakyho mluvice potrebuju min sykavek, tak vetsinou mikrak umistim trochu niz nez primo na pusu, vezme to taky vic duneni z krku a to muze nebo nemusi byt dobre. Nekdo mi radil obracenou metodu a to jit s mikrofonem vys. Kdyz jsem to pak zkousel, tak to rozhodne nebylo zly... proste zalezi.
3) Sykavky se nesmej dostat do distorze
To je vec, na kterou je treba si dat bacha, protoze zkresleny sykavky jsou prakticky neopravitelny a vzdycky budou hrat divne. Pokud nekdo presyci mikrak, tak je potreba jit dal nebo mimo osu viz bod 2. V pripade, ze je na vine preamp, je to potreba ztlumit, a cim levnejsi retezec mas, tim lepsi je nehnat vsechno az do -3dB, ale klidne si nechat 9dB i vic mista. Levnejsi prevodniky se na hranici 0dB muzou chovat osklive.
4) processing
Pokud si muzes vsechny 3 predchozi body odskrtnout jako splneny a stejne nejsou sykavky uplne dobre, tak prichazi na radu procesovani. Vetsinou jde jen o disproporci hlasitostni hlasky vs sykavky... ztlum sykavky o par dB a problem je vyresenej.
Intenzivnejsi procesovani sykavky vytahne dodatecne, kdyz se snazis ten hlas vic ovejskovat a kompresovat. Ovsem pokud je dobrej zdroj a EQ a Komprese nejsou nejaky ksunty, tak neni vubec problem pouzit de-esser, kterej ty sykavky zase vrati do urovne, kde je covek chtel mit.
Zpusob jakym clovek mluvi do jisty miry dost zjednodusuje praci, protoze sykavky se nikdy v reci nesejdou se znelou hlaskou, vzdycky jsou casove oddeleny a tak je mozny je treba uplne vystrihat a presunout do jinyho tracku, aniz by to delalo nejaky problemy. To je mimochodem metoda kterou pouziva George Massengurg jako jedinou, ktera mu vyhovuje. Vystrihat a dat separe do jinyho tracku a pak ztlumit dle ucha. Je to samozrejme casove narocny, takze vetsinou clovek raci sahne po deesseru, pokud neni problemovejch sykavek jenom par - v cubasi/nuendu si ji pak strihnes a ztlumis vramci jednoho tracku a je vystarano.
De-ess je vlastne kompresor naladenej na vysoky frekvence. Muze byt nastaven tak, ze nepouziva zadne rozdeleni procesovanyho zvuku filtrem na vice pasem, jen ciste ztlumi casti, kdy vejsky prejdou jeho treshold. To je velmi cista cesta. Spinavejsi a blizici se multibandu je pokud je treba procesovanej zvuk rozdelit... crossovery nejsou nikdy ku dobru veci. U reci jsem se nesetkal s pripadem, kdy jsem potreboval tu rozdelenou verzi.
De-esser podle mojich zkusenosti patri na konec retezce, za vsechny EQ a kompresory.
EQ samozrejme sykavky taky muze resit, ale to je spis, jestli nejak piskaj. Coz by nemely, pokud je hlas dobre nahranej.
5) Kde jsou sykavky spektralne
Neni nic lepsiho nez vzit spektralni analyzer (Voxengo SPAN je zadara a supr) a kouknout kde to syci. Lidi co ja nahravam se pohybujou nekde mezi 7-9kHz. U nekterejch mikraku muze byt problem i s 4-5kHz, ale to vetsinou vybiram EQ, protoze je to vic barva nez hlasitostni problem.
1) vyber mikraku
i drahy kousky muzou brat nektery vokaly vylozene spatne
2) umisteni mikraku
tim se da zmirnit nebo odstranit problem u zdroje. Obecne nejvic sykavek snima mikrak primo a cim vic snima mimo osu, tim min agresivni (a primej) zvuk je. Pozor, taky to meni barvu. Kdyz u nejakyho mluvice potrebuju min sykavek, tak vetsinou mikrak umistim trochu niz nez primo na pusu, vezme to taky vic duneni z krku a to muze nebo nemusi byt dobre. Nekdo mi radil obracenou metodu a to jit s mikrofonem vys. Kdyz jsem to pak zkousel, tak to rozhodne nebylo zly... proste zalezi.
3) Sykavky se nesmej dostat do distorze
To je vec, na kterou je treba si dat bacha, protoze zkresleny sykavky jsou prakticky neopravitelny a vzdycky budou hrat divne. Pokud nekdo presyci mikrak, tak je potreba jit dal nebo mimo osu viz bod 2. V pripade, ze je na vine preamp, je to potreba ztlumit, a cim levnejsi retezec mas, tim lepsi je nehnat vsechno az do -3dB, ale klidne si nechat 9dB i vic mista. Levnejsi prevodniky se na hranici 0dB muzou chovat osklive.
4) processing
Pokud si muzes vsechny 3 predchozi body odskrtnout jako splneny a stejne nejsou sykavky uplne dobre, tak prichazi na radu procesovani. Vetsinou jde jen o disproporci hlasitostni hlasky vs sykavky... ztlum sykavky o par dB a problem je vyresenej.
Intenzivnejsi procesovani sykavky vytahne dodatecne, kdyz se snazis ten hlas vic ovejskovat a kompresovat. Ovsem pokud je dobrej zdroj a EQ a Komprese nejsou nejaky ksunty, tak neni vubec problem pouzit de-esser, kterej ty sykavky zase vrati do urovne, kde je covek chtel mit.
Zpusob jakym clovek mluvi do jisty miry dost zjednodusuje praci, protoze sykavky se nikdy v reci nesejdou se znelou hlaskou, vzdycky jsou casove oddeleny a tak je mozny je treba uplne vystrihat a presunout do jinyho tracku, aniz by to delalo nejaky problemy. To je mimochodem metoda kterou pouziva George Massengurg jako jedinou, ktera mu vyhovuje. Vystrihat a dat separe do jinyho tracku a pak ztlumit dle ucha. Je to samozrejme casove narocny, takze vetsinou clovek raci sahne po deesseru, pokud neni problemovejch sykavek jenom par - v cubasi/nuendu si ji pak strihnes a ztlumis vramci jednoho tracku a je vystarano.
De-ess je vlastne kompresor naladenej na vysoky frekvence. Muze byt nastaven tak, ze nepouziva zadne rozdeleni procesovanyho zvuku filtrem na vice pasem, jen ciste ztlumi casti, kdy vejsky prejdou jeho treshold. To je velmi cista cesta. Spinavejsi a blizici se multibandu je pokud je treba procesovanej zvuk rozdelit... crossovery nejsou nikdy ku dobru veci. U reci jsem se nesetkal s pripadem, kdy jsem potreboval tu rozdelenou verzi.
De-esser podle mojich zkusenosti patri na konec retezce, za vsechny EQ a kompresory.
EQ samozrejme sykavky taky muze resit, ale to je spis, jestli nejak piskaj. Coz by nemely, pokud je hlas dobre nahranej.
5) Kde jsou sykavky spektralne
Neni nic lepsiho nez vzit spektralni analyzer (Voxengo SPAN je zadara a supr) a kouknout kde to syci. Lidi co ja nahravam se pohybujou nekde mezi 7-9kHz. U nekterejch mikraku muze byt problem i s 4-5kHz, ale to vetsinou vybiram EQ, protoze je to vic barva nez hlasitostni problem.
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
taky bych poznamenal, že sykavky můžou vylézt, i když je mikrák, cesta a převodník OK - a to v případě, kdy je třeba v rámci žánru ( a j.) komprimovat až "to hezký neni"... Mně tedy posledních pár let sykavky hodně vaděj. Z rádií to "vylejzá" ještě mnohem víc. Vzpomínám si na první desku Keane-tam je spousta "ttt" a "ppp" atd. co mne zcela iritujou. Taky jsem si toho všimnul u spousty US/KAN skupin co hrají takový ten styl "blink182 apod "Neopunk"" (já dřív myslel, že neopunk byli G.B.H. a Exploited...) - jedna píseň od Billy Talent měla ukrutně moc "ccc" a "ssss" od 7kilo vejš nesnesitelnejch
Když takový věci míchám a potřebuju zpěv hodně komprimovat, nejenom-že nasazuji 2 deessery, ale slovy boba Ohlssona. "..tužka je základ..."
Takže si vezmu stopu v sample editoru. A už jsem ty sykavky "vidím na dálku" , tak je nemilosrdně ztlumuju. Záleží v jakém DAW sa to robí-jak psal Matucha-v Cubasi rozstříháš a ztlumíš přímo ten "střihlý" kousek...
Massenburgovu metodu jsem párkrát použil. Jen mi nejde do hlavy, zda když ten vocal track rozstříhá, se zatěžuje fade out/in - ama. Jeikož přece nevyhnutelně vznikají lupance, když něco vyjmeš a přesuneš do druhý stopy - no právě proto je to asi časově náročný...
Asi nejlíp mi vycházelo, když jsem poslal problémovou stopu do hw kompresoru s key-inputem (side chain) a do key input přivedl "problémovou" frekvenci - na tohle žádný de-esser co jsem měl neměl


Když takový věci míchám a potřebuju zpěv hodně komprimovat, nejenom-že nasazuji 2 deessery, ale slovy boba Ohlssona. "..tužka je základ..."
Takže si vezmu stopu v sample editoru. A už jsem ty sykavky "vidím na dálku" , tak je nemilosrdně ztlumuju. Záleží v jakém DAW sa to robí-jak psal Matucha-v Cubasi rozstříháš a ztlumíš přímo ten "střihlý" kousek...
Massenburgovu metodu jsem párkrát použil. Jen mi nejde do hlavy, zda když ten vocal track rozstříhá, se zatěžuje fade out/in - ama. Jeikož přece nevyhnutelně vznikají lupance, když něco vyjmeš a přesuneš do druhý stopy - no právě proto je to asi časově náročný...
Asi nejlíp mi vycházelo, když jsem poslal problémovou stopu do hw kompresoru s key-inputem (side chain) a do key input přivedl "problémovou" frekvenci - na tohle žádný de-esser co jsem měl neměl

-------------------------------------
http://www.markvelvet.com
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com
-------------------------------------
záleží na konkrétním DAW, co umožňuje... Ty máš na mysli co?peteness píše:velvet: lupancu z rozstrihanych a prekopanych audiostop se zbavis nepatrnym autocrossfadem - na stope nebo na celym projektu.
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com
-------------------------------------
No udelat "hromadnej" fadein/fadeout v cubasi prece neni problem... oznacis vsechny veci, ktery chces fadeovat a pak jednoduse vezmes za jakykoli fade-handle a cela ta vec se deje spolecne na vsech selectlejch kouskach.
Kdyz tu byla zminena tuzka, tak jsem taky zkousel trik s prilepenou tuzkou na pop-filtru (doprostred), asi to lehce tu vec zjemnilo, ale zadnej zazrak to nebyl.
Kdyz tu byla zminena tuzka, tak jsem taky zkousel trik s prilepenou tuzkou na pop-filtru (doprostred), asi to lehce tu vec zjemnilo, ale zadnej zazrak to nebyl.
Já vím jak udělat hromadný/automatický fade-in/out (nebo crossfades)
Špatně jsem se vyjádřil (bylo již dost pozdě..) jen to občas není možno použít na včech cutech a je třeba to provést manuálně (moje zkušenost).
Jo, tužku na mikrák dávám často
Špatně jsem se vyjádřil (bylo již dost pozdě..) jen to občas není možno použít na včech cutech a je třeba to provést manuálně (moje zkušenost).
Jo, tužku na mikrák dávám často

-------------------------------------
http://www.markvelvet.com
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com
-------------------------------------
Jde o tohle. 10ms je tak akorat na zlikvidovani beznych lupancu vznyklych nahazenim kousku audia pres sebe. Neublizi to ani cutum s transientem na zacatku. U vetsich lupancu to chce mozna trochu delsi prolinacku.velvet píše:... Jeikož přece nevyhnutelně vznikají lupance, když něco vyjmeš a přesuneš do druhý stopy ...
Jeste bych pridal:
6/ Pouziti spektralniho editoru
Velice vyhodne se na tohle da vyuzit spektralni editor (napriklad v Samplitude) kde jsou sykavky presne videt a daji se krasne odmazat/ztlumit/cokoliv
. Ve vysledku je to nejmene drastickej zasah protoze zasahujes jen presne v tom miste kde je sykavka a presne do tech frekvenci kde je sykavka (zbytek i v tom miste zustava nezmenen).
Jinak k ty strihaci metode, nejde to rozstrihat jen v tom zakladnim tracku a jen ty ustriceny "S"ka si sgrupovat a tipadem se s nima da cvicit najednou pri zachovanejch auto-crossfadech ? U Samplitude to takhle jde ...
6/ Pouziti spektralniho editoru
Velice vyhodne se na tohle da vyuzit spektralni editor (napriklad v Samplitude) kde jsou sykavky presne videt a daji se krasne odmazat/ztlumit/cokoliv

Jinak k ty strihaci metode, nejde to rozstrihat jen v tom zakladnim tracku a jen ty ustriceny "S"ka si sgrupovat a tipadem se s nima da cvicit najednou pri zachovanejch auto-crossfadech ? U Samplitude to takhle jde ...
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
Jasne, muzes na to treba dat delay ;-DDDD
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
nebo maxxbass 
nezkousel jsem to, ale parkrat jsem premejslel o tom, ze potrebuju rozsvitit ton hlasu, ale sykavky bych nechal jak jsou, bez EQ, takze mozna takovyhle oddeleni pak muze fungovat. Nekdy to vyzkousim, ale trochu se obavam, ze i pres oddelenost sykavek a hlasek to pak nemusi znit dost kompaktne.
Kazdopadne komprese na ten track se sykavkama nemusi byt zla a muze (ale nemusi) to znit jinak nez de-esser.

nezkousel jsem to, ale parkrat jsem premejslel o tom, ze potrebuju rozsvitit ton hlasu, ale sykavky bych nechal jak jsou, bez EQ, takze mozna takovyhle oddeleni pak muze fungovat. Nekdy to vyzkousim, ale trochu se obavam, ze i pres oddelenost sykavek a hlasek to pak nemusi znit dost kompaktne.
Kazdopadne komprese na ten track se sykavkama nemusi byt zla a muze (ale nemusi) to znit jinak nez de-esser.