Jak zvýšit hlasitost nahrávky??

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 14 pro 2008 18:36

Kdyz to ztraci dynamiku a to ti vadi, tak nepouzivej limiter. Nebo nelimituj vic jak 1dB.

A jestli chces komercni hlasitost, tak musis hoooodne makat na tom, aby ty veci znely poslouchatelne a pritom tak "nahlas", to neni o jedinym procesu, kterej se prskne na konec retezce.

Normalizace... to je vec, co se prakticky nikdy nepouziva. V realu (u jednotlivejch stop) je mi jedno nakolik je zvuk relativne nahlas a normalizace mi tak nic neprinasi. No a kdyz uz kvuli finalnimu produktu (nebo demu pro klienta, co by nepobral normalni hlasitost mixu a prisel by mu proste malo nahlas) tak tam vzdycky stejne na radu pride limiter, protoze obcas se objevi chlup tu ci tam, ktery nemaj naprosto zadnej vyznam a jen by neumerne ztlumily nahravku. No a taky se nezesiluje uplne do 0dB, ale tak 0.3 nebo 0.4dB je dobrej strop... uz kvuli tomu, ze casto je vysledkem MP3 a ta potom pri zakodovani-dekodovani vychrli cisla i pres puvodni treshold a clipuje.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 14 pro 2008 20:56

btw ta ukazka BOLA znormalizovana, samozrejme...

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3019
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Příspěvek od pavlii » 14 pro 2008 23:06

2luphtrack: jen tak pro info - pokud bys to náhodou nevěděl - tak normalizace je použitelná pouze tam, kde nemáš žádnou špičku v 0dB; jinak ti proces normalizace nijak nepomůže a výsledek neovlivní. Jediná cesta je pak kompresor - zde ve formě maximizeru (čili ve spojení s limiterem), aby ses nedostal s výsledkem přes 0dB. Zhruba tak nějak...

P.

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 14 pro 2008 23:11

pavlii: a nebo GClip :)
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21303
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 14 pro 2008 23:16

cyril : co je gclip ?

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 14 pro 2008 23:21

softlimiter s oversamplingom. z rovnakeho balicka ako ten gmulti co som pouzil vyssie

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21303
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 14 pro 2008 23:35

potom nechapem cyrilovu reakciu .. Pavli napise ze na vyoravanie brambor je dobry traktor .. a cyril napise NEBO ZETOR ..

jackies

Příspěvek od jackies » 15 pro 2008 00:11

Zapoměli jste dodat zásadní radu a to tu nejdůležitější.

Vůbec nic z tohoto nepoužívat a raději se zaměřit
a věnovat čas studiu jak natočit silný a čistý výchozí audio materiál.

Pak také trochu zpochybnit honbu za co nejsilnější finální nahrávkou.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 15 pro 2008 01:04

Tak dobrou nahravkou/zdrojem to zacina a je to to zasadni vzdycky --- pak uz de vzdycky o degradaci, ta muze byt subjektivne prinosna, ale at uz pouzijes cokoli, de o degradaci.

Hlasitost je dana spravnym rozlozenim energii, spravnou dylkou (obalkou) zvuku atd... dneska se pro hlasitost hodne obetuje. Udelat dobrej mix bez dynamickyho limitu neni jen tak, udelat dobrej mix, kterej zachova udernost i v limitovany dynamice je rozdil mnoha hodin a i spousty zkusenosti. A vicemene de jen o to dat vecem spravny energie na spravnejch mistech po dostatecne dlouhou dobu, ale ne dyl... jak uz sem psal ;-).

Ja myslim, ze alternativni cesta a dneska docela hrdinska je ukazat vsem hlasitostichtivym prostrednickem a pak ukazovackem ukazat na volume kolecko. Takovych je opravdu jako safranu.

Wohma
Příspěvky: 1656
Registrován: 05 říj 2007 08:30

Příspěvek od Wohma » 15 pro 2008 01:05

jackies: kdyz nekomu napises, ze ma natocit "silny" vychozi audiomaterial, tak ti pulka zacinajicich studiovych nadsencu natoci misty clipujici material ;) Navic Hiddenplate myslim nahrava jen kytaru a to primo do kompu. A na Loudness War jsem ho odkazal :)

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 15 pro 2008 01:17

natocit silny vychodzi audiomaterial je pristup stary 15+ rokov a dnes nema vyznam. vsetko sa da dokomprimovat dodatocne. samozrejme je nabrat bez sumu a brumu, inak to je potom problem. zbytok povedal matucha
este by som doplnil ze hodne hra rolu psychoakustika. ucho je velmi citlive na dynamiku v oblasti recoveho pasma, tam s kompresiou treba opatrne, naopak basy sa daju skomprimovat pomerne hodne a navyse najviac ovplyvnuju rms + skomprimovane zneju plnsie a prieraznejsie. takze dobre poriesit basy/kopaky a zbytok sa moze zbytocnej kompresii vyhnut. logicky sa toto neda riesit az na mastri, jedine multibandom a to uz je masiarcina

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 15 pro 2008 01:29

U zivyho se komprimovani basu nevyhnes, ale u elektroniky proste zvolis spravne nastavenej syntak na basu a spravne nastavenej kopak a veskera dalsi komprese uz by mela resit jen jejich soucet, kterej se da taky nastavit celkem optimalne ;-).

Poresit spravne delku a obalku uderu je tezsi nez se na prvni pohled zda. Nekdy clovek ma tendenci rict si... potrebuju vic basu na kopaku protoze ho neslysim, takze hura do EQ, ale pritom on je frekvencne treba i optimalni, ale proste kratkej. Jasne ze kope a prolejza vsim, kdyz se zesili... ale co se stane, kdyz to chces cely dat nahlas NAHLAS? ;-). Tak je to i s dalsima vecma, ale ty basy a obcas snary tomu celymu vedou, podle my zkusenosti.

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 15 pro 2008 01:30

kexik píše:natocit silny vychodzi audiomaterial je pristup stary 15+ rokov a dnes nema vyznam. vsetko sa da dokomprimovat dodatocne. samozrejme je nabrat bez sumu a brumu, inak to je potom problem. zbytok povedal matucha
este by som doplnil ze hodne hra rolu psychoakustika. ucho je velmi citlive na dynamiku v oblasti recoveho pasma, tam s kompresiou treba opatrne, naopak basy sa daju skomprimovat pomerne hodne a navyse najviac ovplyvnuju rms + skomprimovane zneju plnsie a prieraznejsie. takze dobre poriesit basy/kopaky a zbytok sa moze zbytocnej kompresii vyhnut. logicky sa toto neda riesit az na mastri, jedine multibandom a to uz je masiarcina
s tim bych uplne nesouhlasil - ve vyssich stredech mixy podle my zkusenosti snesou hodne komprese, pasmo kolem 3 - 5k casto (na bicich) hodne dynamicky kontroluju, vpodstate de-esser. kopak okay, ale pasmo subbasu uz mne komprimovane nezni dobre - vetsinou davam high pass v sidechainu nad subbassu / kopak, nekdy az nad spodni cast snaru (cca 200Hz). naopak nekdy v basech dynamicku pridavam (a pak treba limiterem nebo klipem zahladim).

jackies

Příspěvek od jackies » 15 pro 2008 04:35

Wohma píše:jackies: kdyz nekomu napises, ze ma natocit "silny" vychozi audiomaterial, tak ti pulka zacinajicich studiovych nadsencu natoci misty clipujici material ;) Navic Hiddenplate myslim nahrava jen kytaru a to primo do kompu. A na Loudness War jsem ho odkazal :)
Ano, "silný", ale hned po tom bylo "a čistý"
To Loudness War jsem asi přehlídl, ale stejně bych nevěděl cos tím myslel
a co to je :)
To víš stará škola.
A jestli nahrává jen kytaru přímo do kompu, tak na zkreslené kytaře se teda moc kompresor neprojeví.
Ten zvuk už je sám o sobě rovný jak pravítko.
(teď narážím na sílu nahrávky, kterou už mohl udělat při natáčení, špičky bicích a basa z VSTček se dá pohlídat i bez kompresoru)
kexik píše:natocit silny vychodzi audiomaterial je pristup stary 15+ rokov a dnes nema vyznam.
S tímhle promiň moc nesouhlasím co se týče síly (vybuzení záznamového média), ať už se jedná o pás nebo i o digitální převodník.

A kompresor by MĚL být jen jako občasný opravný nástroj a ne něco, s čím se už nějak standardně počítá.
(ano, vím že zvuk kompresoru se stal jakýmsi možná i stěžejním znakem dnešních "dance" stylů, ale to je jen zlomek z existujících jiných žánrů)

Co se týká zrovna té předělávky v tomhle topiku, tak tam vzal za své zrovna snare na úkor celkové hlasitosti.
(je to třeba zrovna lepší, nebo horší, že zalezl, je to jedno, pointa je v tom, že je to prostě jiné než "muzikant" zahrál a hlavně nebylo třeba vůbec sahat po nějakém "nakopávači")
Nějakou dynamiku u tohoto kusu neřeším, tam žádná prostě není.
Tady stačilo vše pořešit v mixu a pokud byl limitovaný "tichostí" kytar, platí to o natočení silnější stopy.

To není nic proti tobě kexiku, ale je to adresované Hiddenplatemu.

A vlastně je to i nevhodný kousek vůbec pro tuto debatu.

A vůbec,
pokud se jen vše odehrává v počítači v rovině výběru zvuků, editaci v pianorolu, nebo nahrávání a editaci midi bez dynamických opravdických akustických nástrojů, nebo zpěvu
tak opravdu NEVÍM, k čemu je takový kompresor vůbec dobrý, mimo jeho použití pro nějaký zajímavý efekt.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 15 pro 2008 07:44

jackies: no iste, ked prezehlis blby mix multibandom, logicky sa ti zmenia pomery :)
mna tiez potesilo ze ten snare zaliezol a vobec som sa nesnazil ho ztade vyhrabat, i ked by to mozno slo :)
a ano, ukazka je pravitko, akurat ze ked sa da nahlas ukazu sa vsetky nectnosti, ktore potichu jaksi tolko netrcali
matucha: iste, pri "midi" muzike si osetris rovno sample a nedovolis velky rozlet velocity v botickach ale to je len iny sposob ako komprimujes. podstatny je vysledok, aky mas rozpal medzi najtichsim a najhlasnejsim signalom
juanita: no ano, ked CHCES aby zneli stedy plocho, tak komprimujes. mne slo o to vypichnut ze na vyssich stredoch najviac tu plochost pocut a ked chces aby to hralo zivo, tak obetujes troska tej hlasitosti a nechas to tam zit vlastnym zivotom.

Odpovědět