K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
EM3
Příspěvky: 34
Registrován: 15 črc 2010 14:11

K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Příspěvek od EM3 » 31 črc 2010 14:31

Měl bych tři dotazy k těm třema věcem, co jsou uvedeny v nadpisu a které mě moc zajímají. Konkrétně:

K-System - co to přesně je, jak to funguje, jaká je šance si to doma zprovoznit a co k tomu je třeba + nějaké tipy. Já vím akorát, že je to jakási norma pro nastavení repráků/hlasitosti/nevim, kterou vymyslel Bob Katz, jinak nic moc. Koukal jsem se do toho, co on o tom psal a moc moudrej z toho nejsem. Chtěl bych to prosím od někoho vysvětlit.

Měřák stereo korelace (fázový rozdíl mezi L a R kanálem) - k čemu to přesně je, co tam hlídat, případně tipy na nějaký dobrý měřak - a jak se případným chybám v těchhle fázových rozdílech u sterea vyvarovat, co dělat, aby to nebylo špatný, jelikož měřák je jedna věc a náprava problému druhá a na to nevim jak jít.

Dolby Volume - to celkem vim jak to funguje a chtěl bych si to třeba zkusit v nějakém SW, jestli existuje nějaká SW varianta, nějaký player či co. Nějaké softy co dělají podobnou věc asi jsou, ale mě konkrétně zajímá tohle od Dolby. Nebo něco lepšího. A taky bych chtěl nějaký tip na ne úplně drahé autorádio, které tohle umí. Uvažuju, že bych si ho možná koupil, nevim.

A kdyžtak by se mi hodil možná i tip na nějký hodně dobrý brickwall limiter, třeba i free, ale musí být skutečně dobrý. Ale to je až ta poslední věc, nejvíc mě trápí ty tři výše uvedené věci, chci do toho víc vidět, hlavně do těch prvních dvou.


Poznámka: Jak jsem se posledně ptal na to K-Stereo, tak jsem se bohužel spletl v názvu. Spletl jsem si to s tím K-Systemem, ten mě zajímal, ne K-Stereo. Takže se moc omlouvám.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21302
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Příspěvek od Pytkin » 31 črc 2010 20:19

Ksystem neviem co je .. Ale su rozne K-meraky , takze to bude zrejme ono ..

Korelacia udava ci su kanaly vo faze .. 0-100% je OK .. -100% je absolutna protifaza .. ked mas nieco v protifaze , tak ked das mono (cize spocitas L a R) , tak sa ti to strati .. nebude to tam .. vyskusaj si to .. daj si daky nastroj v mixe 100% do L a -100% do R .. a stlac mono .. nastroj sa strati ..

Ked vies co je Dolby VOlume , tak vysvetli .. netusim co to je ..

EM3
Příspěvky: 34
Registrován: 15 črc 2010 14:11

Re: K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Příspěvek od EM3 » 31 črc 2010 20:48

Pytkin: Diky za vysvetleni ty korelace, ja si to odzkousim, trochu jsem tusil, ze jde o nejake vyruseni, protifazi, chtel jsem se ujistit, moc mi terminologie nejde.

K-System je pokud vim celkovej system na nastaveni poslechove hlasitosti z monitoru nebo tak neco a ano, neco se tam necim urcite meri (vysledek by mel byt nastaveny zvuk kompletne tak, ze neni nutno hybat s hlasitosti, netusim :shock: , cetl jsem neco o nejakych "ballistic" merenich a ze pro K-System meraky je podpora v OZone 4 a tak. Takze to bude nejakej retezec, nejakej kompletni postup. Ja to mam popsany v anglictine v knizce od Katze a jeho clanku, ale moc to nechapu a nevim, jak to prakticky pouzit, ale chtel bych. To me hodne zaujalo.

Dolby Volume je asi zjednodusene receno "vyrovnavac hlasitosti"...ale nevim uplne presne, jak to pracuje, ma to umet vic veci. Cetl jsem vcera specifikace od Dolby, ale uplne moudrej z toho nejsem. On to tusim neni jen blbej vyrovnavac, mozna, ze to neco mirne misty komprimuje, ale tak, ze se nesmi ztracet ve zvuku dynamika, co ja vim. Je to setrny a prave vhodny pro poslech v rusnych prostredich (alespon myslim). Takze teoreticky bych to chtel, aby mi v aute lepe hrala klasictejsi nebo jazzova hudba. A tak podobne, proste me to zaujalo a tak koukam, jestli neni neco jeste lepsiho, ale Dolby tyhle veci ma pokud vim docela zmaknuty.
V jednom z aut mam autoradio, ktere v navaznosti na otacky motoru zvysuje hlasitost - ale zda se mi, ze to obcas vubec nefunguje, nevim, mozna to ma nejakou prapuvodni verzi tohohle systemu, ale sotva funkcni a asi urcite ne k hudbe setrnou.

Vysvetleni Dolby Volume je tady: http://www.dolby.com/consumer/understan ... olume.html

A jsou tam koukam i nejaky priklady produktu, nejaky receivery. A pak to GefenTV VOLCONT-D, to je asi ten samotnej stabilizator, to jsem jeste moc nezkoumal.
Jinak dole jsou detailnejsi specifikace, tady na ty strance jsou jen reklamni kecy. Vcera jsem nekde stahnul plnou specifikaci v PDF, ale uz nevim kde, asi to tam nekde na dolby.com pod tim odkazem je.

Ale co se tyce tohohle Dolby, tak jsem chtel spis tak nejak znat nazor nekoho, kdo se s tim v praxi setkal a vedet nejaka doporuceni, protoze vim, ze vyrovnavacu hlasitosti je vic.

EM3
Příspěvky: 34
Registrován: 15 črc 2010 14:11

Re: K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Příspěvek od EM3 » 31 črc 2010 21:56

Takze jsem trochu moudrejsi, ten muj predchozi prispevek byl "trochu" zmatecny, tak na nej radsi zapomente (hlavne na ty reci ohledne autoradia, to jsem uplne blbe pochopil smysl Dolby Volume), ale uz ho nebudu editovat, at je navaznost.

Precetl jsem si podcast s vysvetlenim typka z Dolby k tomu Volume. Ideu to ma podobnou, jako kompander, jenze kompander kurvi zvuk. Dolby Volume pracuje na bazi psychoakustiky a prirozeneho lidskeho vnimani zvuku. Kdy clovek nejvic slysi stredni pasmo i pri nizsich intenzitach. Kdyz se zvuk volume koleckem zeslabuje, tak dochazi ke ztratam vysek a basu, postupne zanikaji, nejdele zustava stredni pasmo. A Dolby Volume tohle kompenzuje a mimo jine take kompenzuje urovne hlasitosti z ruznych zdroju do jedne nastavene pomoci Dolby Volume. Tak nejak to je.

A tohle se mi pri tom studovani spojilo asi i s tim K-Systemem. Jenze Dolby Volume je pro konzumni poslech a K-System mozna resi to podobne, ale na mixazni bazi. Pokud vim, tak je to tak, ze se micha na 85dB, coz je standard ve studiich pri mixazi, alespon to tusim snad spravne. Ja bych ale nerad na takovou vysokou hlasitost mixoval a ani to nedelam, coz ale muze byt ve vysledku problem. Tudiz pokud ten K-System (ten jeste nemam prostudovany), dela neco podobneho jako Dolby Volume s tou psychoakustikou, ale nejde o standard pro konzumenty, nybrz pro tvurce a mastering studia, tak by se mi to fakt libilo a je to to, po cem prave patram.

No jestli to tady nebudete vedet, snad se pomalym tempem dopatram sam jak to presne funguje a jak z toho vytezit to, co bych rad - jestli to vubec pujde, to nevim.

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Re: K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Příspěvek od carloff » 31 črc 2010 22:23

K-system
If only the designers of the compact disc system had foreseen the chaos that would result from the loss of an average metering standard or a monitoring standard. To avoid the same problem with the DVD and other new high resolution media, we must unite behind a new standard that integrates metering, monitoring and leveling practices, called the K-system. First, we should stop using meters which have 0 dB at the top-this discourages operators from understanding where the message is. This 21st century meter should be tied to a calibrated monitor gain, with the averaging meter's 0 set to 83 dB SPL. The scale must be linear-decibel through at least a 24 dB range, dual characteristic, peak and average, with the average (VU) level being the most important part of the display. The averaging portion of the meter should be the bar, with a moving line above the bar representing the instantaneous (1 sample) peak level."

"The 0 point (always 83 dB SPL) slides depending on the venue of interest, resulting in a change in headroom and the amount of compression required. The K-system is not just a meter scale, it is an integrated system tied to monitoring gain."

"The three K-System meter scales are officially known as K-20, K-14, and K-12 (see Figure 1). The K-20 meter is for use with wide dynamic range material, e.g., large theatre mixes, 'daring home theatre' mixes, audiophile music, classical (symphonic) music, hopefully future 'audiophile' pop music mixed in 5.1, and so on. The K-14 meter is for the vast majority of high-fidelity productions for the home, e.g. home theatre, and pop music (which includes the wide variety of moderately compressed music, from folk music to hard rock). And the K-12 meter is for productions to be dedicated for broadcast."
Figure 1: K-Metering examples

"If console and workstation designers standardize on the K-System it will make it easier for engineers to move from studio to studio. By anchoring operations to a consistent average reference, operators will produce more consistent output, and everyone will recognize what the meter means. The process is simple. Upon beginning a production, the operator chooses his goal: If making an audiophile recording, then he uses K-20; if making 'typical' pop or rock music, or audio for video, then he probably uses K-14. K-12 should be reserved strictly for audio to be dedicated to broadcast, and broadcast recording engineers may certainly choose K-14 if they feel it fits their program material. Audio for video studios who've been working without an averaging meter should convert to the K-System right away."
Obrázek
So you might be asking, "What does that mean? And what is pink noise?" First of all, you're probably familiar with white noise, which is a sound that contains every frequency within the range of human hearing (generally from 20 Hz to 20 kHz) in equal amounts. Pink noise is basically white noise with some filtering. The filtering is designed to reduce the volume at each octave to compensate for the increase in the number of frequencies per octave, and the result is a sound wave that has equal energy at every octave.

If you play pink noise at -20 dbfs (decibels full scale, in which case the volume control of your pink-noise generator is set to -20) though your monitors and set them for 0 attenuation (in other words, on full blast), and you measure the output with an SPL meter, it should read 83 db on an SPL meter. If you had the Limiter set up right after the pink-noise generator, then it would read 0 in all three K metering modes. In a perfect world, mastering engineers would try to keep the average level around that zero point, and they would keep their monitor control at the appropriate attenuation for the particular K-System metering point, that is, around 0 dB for K-20, around -6 to -8 dB for K-14, and so on.
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

EM3
Příspěvky: 34
Registrován: 15 črc 2010 14:11

Re: K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Příspěvek od EM3 » 31 črc 2010 22:36

carloff: Dekuju. Tyhle ty tri obrazky meraku mam a vicemene i nejakej tenhle podobnej text. A jedna vec, co jsem chtel najit, je prave to, co je tam dole tucne -tj. prakticke provedeni. A nevis, to je jako vsechno?

No asi si to odzkousim...vite nekdo o nejakem pink noise generatoru, ktery by byl pro tuhle funkci vhodny? Ja tu zadnej nemam.

A kdyby se nekomu chtelo doporucit jeste nejakej ten dobrej brickwall limiter (ten potrebuju zase na neco jinyho), taky se nebudu zlobit :)

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Re: K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Příspěvek od carloff » 31 črc 2010 22:46

ztucnil jsme to kvuli tomu:)
pink noise umi treba Wavelab...
jinak brickwall
Sonnox limiter,Elephant voxengo, nebo men se nejvic libi brickwall MD3 z Poco..
a ted uz fakt musim letet...... :wink:
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21302
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Příspěvek od Pytkin » 31 črc 2010 23:51

EM3 : no sak som ti pisal , ze Ksystem su len meraky .. viem ze v precision limiteri to je .. aj v nicholsonovych merakoch .. ale nepouzivam to ..

http://www.uaudio.com/products/software ... index.html
Four metering modes: Standard Peak/RMS, K-12, K-14, and K-20

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21302
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Příspěvek od Pytkin » 31 črc 2010 23:59

nerozumiem uplne ale zmysel K merania , ked su tu PPM metre ..

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Re: K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Příspěvek od kexik » 02 srp 2010 08:12

pink noise sampel zozenies trebars tu

http://www.freesound.org/samplesViewSingle.php?id=4029

co sa tyka fazoveho posuvu medzi kanalmi, mas na to napriklad vo wavelabe alebno v roznych meracich pluginoch klasicky x-y osciloskop, ked su kanaly vo faze, je obrazec na osciloskope symetricky podla zvislej osi. ak nie je, na korekciu mozes pouzit napriklad freeware phasebug


http://www.remixsoft.com/download/phasebug.html

alebo bootsyho density

http://rekkerd.org/bootsy-plug-ins/

alebo phaseshifter

http://www.mgaudio.de/modules/main.php? ... s&lang=eng

zazz
Příspěvky: 177
Registrován: 09 říj 2007 10:55

Re: K-System, měřák korelace, Dolby Volume - poraďte prosím

Příspěvek od zazz » 02 srp 2010 10:37

Pytkin píše:nerozumiem uplne ale zmysel K merania , ked su tu PPM metre ..
tak tam nejde jen o mereni, ale predevsim o nastaveni hlasitosti poslechu. Tak aby to v kazdem studiu bylo stejne.

Dolby ma neco podobneho. A jeste k tomu pouziva dialogovou normalizaci. U nich mi to prijde trochu logictejsi.

Odpovědět