Kick + Bass sidechaining

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
dusanmsk
Příspěvky: 536
Registrován: 04 led 2011 12:33

Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od dusanmsk » 28 dub 2011 10:14

Ahoj,

zaujimalo by ma, ako profici riesite u elektronickej hudby kick + bass sidechain.

Ja osobne som to doteraz robil klasicky kompresorom, ale nedokazal som rozumne
najst ratio, pretoze mi to bud prilis skakalo, alebo to este stale mierne kolidovalo
a kopak sa mi v tom stracal.

V aktualne tvorenom tracku ma napadlo kopakom "odkopavat" len basovu zlozku na basach,
takze na kopaku mam peak controller, ktory skopava <800Hz fader na base.
Pride mi to, ze je to potom cistejsie, vyzsie zlozky basy zostavaju hrat a drzia rytmus
a zaroven nemam dole blato.

Vas nazor?

Diky

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od biscuit » 28 dub 2011 11:02

nejsem profik ;)
resim to klasickym sidechain kompresorem, nikdy nemam problem najit vhodnej pomer, spis bych obcas uvital superrychlej attack - ALE v mym pripade je sidechain jen zacistovaci (dozehlovaci) proces, ne hlavni vec. vzdycky se snazim mit basu a kopak vybrany tak, aby se v mixu snasely i v pokud mozno suche forme. proste efektama uz jen dotahuju veci. u elektronicky hudby podle me nejzakladnejsi vec (ucelnej a kompaktni vyber zvuku).

dusanmsk
Příspěvky: 536
Registrován: 04 led 2011 12:33

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od dusanmsk » 28 dub 2011 12:05

To sa mi este nikdy nepodarilo. Tvorim len rekreacne, ale presedim za tym dost casu. Bez sidechainu sa takmer pravidelne dostavam do zacarovaneho kruhu. Nema to stavu, znie to nejak blbo, neznie to dost hlasno, uz to znie hlasno ale priserne a tak dookola.

Este ma napadla jedna vec. U niektorych tanecnych/trance trackov mi pripada, ako keby basa sidechainovala kopak a nie naopak. Proste basa hra hlavny motiv a nikto ju neutlaca, skor ten kopak sa pomedzi nu prediera na svetlo bozie. Stretol sa s tym niekto?

Uživatelský avatar
tomy45
Příspěvky: 2400
Registrován: 15 říj 2008 06:43

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od tomy45 » 28 dub 2011 12:30

Fuha, basa zeby tlacila kopak?! Mozno si len zle identifikoval nastroje. Tak ako pisal biscuit, ide najma o spravne zvolene nastroje, ci uz sampel alebo synth kopaku a basa. Dalsia vec, problem ti moze robit obalka kopaku, release. Potom ti sidechain moc nepomoze. Chvost - dlzka kopaku je tiez dolezita. Skus este kopak dat vzdy mono, kratsi release kopaku a efekt by sa mal dostavit. Takisto nielen zvuk basy, ale aj jej aranz, farba, ekvalizacia je dolezita. Sidechain nieje univerzalne riesenie, skor by som ja osobne povedal akesi "sperkovanie" - detailnejsie, lepsie usadenie.

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od biscuit » 28 dub 2011 13:26

co to je "zni/nezni hlasno"? bud to zni tluste, tence, teple, studene.. proste nejak - ma to nejakou barvu a charakter. ale hlasite a potichu? - to prece zalezi na tom, jak je hejbnuto savli, nebo koleckem hlasitosti - tohle je podle me klasicka chyba lidi, co se zenou za masivnim zvukem a v tyhle touze ho prznej.

je tu na foru o problemu napsano dost. za sebe k tomu muzu jen dodat doporuceni, aby sis rozdelil frekvencnim spektrum na useky a ucelove je vyplnoval. u basy a kopaku je to podle me zasadni krok k uspechu. "naladenej" (spravnejsi pojmenovani pro tlusty elektronicky kopaky je asi spis "posazenej na svy misto ve frekvencnim spektru") kopak je myslim jedna z dulezitejch veci. da se na to pohlizet i tak, ze je kopak jednou "notou" basovy linky. v elektronice se ale pouziva i postup, kdy basovou linku tvori treba tri ruzne naladeny kopaky, nebo hluboky tomy. nebo tvori jednu z basovejch linek, ktery se vzajemne doplnujou.

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od TOM-Thak » 28 dub 2011 13:37

Ja osobne delam elektroniku uz nejaky ten patek.. a kick vs. bass resim stale.
Myslim si, ze se mi vede udelat z toho slusne slapajici beat.

Moje know how, je nasledovne:
1) Nejprve musim najit dobry kick, ktery ma tecku a bas na spravnem miste cili zaroven, aby nedochazelo ke spatne kompresy (to me poradil Ecson Waldes a funguje to dobre). Kdyz jsme poslouchali moje starsi veci z Adamu A7, tak jsem zjistil, ze na A7 nebylo mozne poradne rozpoznat tecku (vyssi stredy az vysky) a zabasovani tzn. uder kopaku, takze sem mel kopaky i takove, ktere vznikly layeringem, ale nebyly kompaktni a uder neprisel ve stejnej cas jako tecka a kompresor potom zabiral 2x po sobe a nedalo se s tim moc pracovat. Ted na BM6a uz tenhle problem jsem schopnej rozumne odhalit (jeste to ma sve rezervy). Takze vybrat spravny kopak, upravit mu obalku a pripadne udelat tecku pomoci kompresoru (kratky release, dlouhy attack ratio a treshold podle ucha, protoze vysoky treshold ti sice zvyrazni tecku, ale ubere uder, zkousel jsem na to ruzne bus compressory)

2) basy jako takove skladam tzn. pouzivam zvuk sub basy, ktery navodi prijemny nadychany pocit a track dostane dynamiku.. takova sub basa nema u me temer vysky a hraje nejvyraznejs samotny spodek rekneme od 90-100hz do nejakych 400-500hz. U tehle basy ukrajuju ekvalizerem spodky 0-40hz, kde pozvolna pak krivka stoupa kolem tech 80hz. Je to pak o pocitu.. aby se mi basa nekopala s kopakem, protoze proc ma sub basa basovat tam, kde ti kope kopak.. kopak vetsinou jede kolem 80-90Hz tak,ze by tam ten bas mohl byt o neco nizsi a ten prijemny bas se stejne vetsinou dostavuje kolem 100 - 150Hz.
Samozrejme nechce to uplne ukrojit vsechno, pak to navodi dojem, ze tomu chybi spodky (podotykam, ze stale mluvim o elektronice 4/4beat)
Pak na tu subbasu davam jeste sidechain kompresor rizeny kopakem s tim, ze attack release dam na nula a ovladam to jen ratio a tresholdem a pumping effekt se dostavi takrka hned a neni treba to buhvijak ladit.. (Cubase 6 bus compressor se sidechain funkci v Peak modu).

3) No a dalsi figl je pak vrstveni middle basu tzn. "basa", ktera ma vyrazne ubrane spodky a dela rytmiku mezi kopakem a basou tzn. dokazu s ni navodit dojem toho, ze to je svizne a slape to i navzdory tomu, ze track ma nizke BPM.

Pak komprimuju komplet grupu Kick + Sub Bass + Mid Bass to komprimuju jen lehce, abych se zbavil neprijemnych peaku, ale zas abych se nepripravil o komplet dynamiku.

Jinak ten sidechain feel strasne moc zavisi na konkretnim kompresoru... me osobne nejlip funguje kompresor z Cubase 4, 5, 6 a nebo TC electronics TC CL z PowerCore karty. V abletonu funguje dobre treba i kjaherus nebo nejaky jejich interni. Ve fruity se to dela nejakym tim jejich peak kontrolerem, ktery dokaze ovladat uplne vsechno, ale o tom uz vi asi vic jini..

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 28 dub 2011 13:41

to orezavani jen basu obcas taky provozuju. asi delas ve fruity podle toho, co jsi zminil o 'peak controlleru'. toho si vaz, to je mocna zbran. delej podle ucha. u kompresoru pri tyhle aplikaci pamatuj na to, ze potrebujes pracovat v peak modu (ne v RMS modu) a ze bys mel vypnout auto-gain. a feeling nastavis delkou releasu.

dusanmsk
Příspěvky: 536
Registrován: 04 led 2011 12:33

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od dusanmsk » 28 dub 2011 14:30

Ano, robim to vo fruity.

Na niektore kanaly pouzivam sidechain, na niektore peak controller.
Kick som navrstvil z dvoch, jeden hra dole a z druheho pustam len vyzsie tony.
Ten dolny som este stlacil kompresorom, ale tak, aby si este trochu zachoval obalku,
ale zaroven hral hutne. Na monitory a na sluchatka mi to pride ok, ale ked som to pocuval
v aute, tak sa tam stale nieco bije. Basa je zlozena z jednej subbasy, jednej hlavnej basy
a dvoch pil hrajucich v stredoch.

Inak este peak controllerom mierne stahujem pady a spev, pride mi, ze skladba potom
lepsie vtiahne do rytmu, pretoze sa to potom cele nejako vlni :-). A takisto este sidechainujem
jeden send kde mam reverb a do ktoreho posielam kadeco ( spev, leady, niektore perkusie ),
aby som vyrobil pomocnu rytmicku atmosferu.

Ukazka tu ( hruby export z fl, tzn. ziaden mix ani master, stadium hrubeho rozpracovania ):
http://soundcloud.com/dusanmsk/silence-preview

V porovnani s tym, ako zapasim s new_divide ( http://soundcloud.com/dusanmsk/new-divi ... progress-3 )
mi zvuk pride podstatne lepsi. Mozno je to tym, ze sa ucim na vlastnych chybach, mozno je to proste zhoda nahod alebo
volba nastrojov.

Uživatelský avatar
tomy45
Příspěvky: 2400
Registrován: 15 říj 2008 06:43

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od tomy45 » 28 dub 2011 14:39

Ono nie je odveci dat si zo 10x repete citania toho co sa tu napisalo :) ;) za to sa sam pred sebou netreba hanbit :) ja to bezne robim :D nie vzdy to dochadza na 1x :)

dusanmsk
Příspěvky: 536
Registrován: 04 led 2011 12:33

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od dusanmsk » 28 dub 2011 14:40

Suhlas. Akurat clovek furt len cita a cita a cita a furt nic :-)

Uživatelský avatar
tomy45
Příspěvky: 2400
Registrován: 15 říj 2008 06:43

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od tomy45 » 28 dub 2011 15:01

Musis citat a skusat zaroven, mat hodne trpezlivosti a chuti :)

dusanmsk
Příspěvky: 536
Registrován: 04 led 2011 12:33

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od dusanmsk » 28 dub 2011 15:05

... a najma casu :-(

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od TOM-Thak » 28 dub 2011 15:10

Tohle neuspechas... bud se tomu chces venovat a ten cas si na to udelas a nebo se na to vykasles.
Chce to trpelivost a ten cas si na to udelat mno..

dusanmsk
Příspěvky: 536
Registrován: 04 led 2011 12:33

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od dusanmsk » 28 dub 2011 16:28

Este sa vratim k tomuto:
TOM-Thak píše: 1) Nejprve musim najit dobry kick, ktery ma tecku a bas na spravnem miste cili zaroven, aby nedochazelo ke spatne kompresy ... nebylo mozne poradne rozpoznat tecku (vyssi stredy az vysky) a zabasovani tzn. uder kopaku, takze sem mel kopaky i takove, ktere vznikly layeringem, ale nebyly kompaktni a uder neprisel ve stejnej cas jako tecka a kompresor potom zabiral 2x po sobe a nedalo se s tim moc pracovat.
Ta "tecka" to je cuknutie kopaku v hornych frekvenciach ( ako keby k tomu bola paralelne closed hajtka )? Takze popisujes pripad ked to akoze cukne, potom chvilu nic a potom zaduni niekde okolo 80 Hz? S tym som sa stretol tiez u mnozstva samplov. Problem je, ze to na mojich Alesis M1 520 aj tak nemam sancu pocut, pretoze tam basy nepocujem vobec ( akustika, obyvacka, dohanam to (duniacim) genius subwooferom :-) ). Teoreticky to odhalim ked prechadzam spektrum SPAN-om a pocuvam co sa mi kde bije. Pokial pocuvam zrovna sub-bas a dunenie kopaku prichadza mimo rytmu, viem, ze je problem ...

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Kick + Bass sidechaining

Příspěvek od TOM-Thak » 28 dub 2011 16:43

Tohle presne mam na mysli.. jde o to, ze to tam pak je dvakrat za sebou.. prave to se stava pri layeringu. Da se to spravit kompresorem a nebo tecku delat kompresorem. Pokud bys mel kvalitni sluchatka, tak na nich se to da taky castecne odhalit.
To je prave jeden z duvodu, proc je dobre mit na elektroniku bedny, ktere maji nejaky rozumny prednes basu a nevydavaji jen dunivy shluk neceho..
Bohuzel chapu, ze nemas mistnost a HW. Pak uz jedine pokus omyl / analyzer / osciloskop na posouzeni krivky kopaku.
Bez kvalitnich beden to bude ale vzdycky velky problem..

Odpovědět