L.Howlett: How much is too much?

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
Uživatelský avatar
peteness
Příspěvky: 3668
Registrován: 22 čer 2004 17:31

L.Howlett: How much is too much?

Příspěvek od peteness » 12 kvě 2009 17:33

Včera jsem nášel starší rozhovor s Liamem. Rozhovor je perfektně výstižný a poučný ohledně toho, co se tímhle forem táhle jako červená nit - soft vs. hardware a když, tak jaký a kolik.
http://www.keyboardmag.com/article/trim-fat/feb-05/286
Zde je můj skromný překlad:

Kolik výbavy je příliš? Pro L. Howletta z Prodigy platí: cokoli se dostalo mezi něj a jeho analogové synty, muselo odejít.

S obrovským úspěchem Fat of the Land v r.1997 Prodigy konečně získali celosvětové uznání za jejich podíl na vytváření stylu, kterým se stala elektronika. Jejich obchodní značka - těžké lámané beaty a časté komicky mluvené samply jim vynesla zlaté postavení v UK začátkem 90's. Byl to ale Fat, který je vytáhl z okruhu Blighty klubu a postavil je do arén po celém světě.
Jako důsledek, Liam - skutečný klávesový génius, hodný toho jména - měl najednou peníze. Spousty peněz. "Pamatuju, jak jsem si říkal. Wow! Teď si můžu koupit cokoli. Můžu získat Roland system 100 a všechny ty tlusté 80's analogové krámy." vzpomíná. A tak šel a udělal to." Myslím, že tohle byla ta věc, která udělala celý proces tvorby nové desky (Always outnumbered....) opravdu obtížným." říká. "Měl jsm ve studiu příliš mnoho vybavení."
Howlett se taky pustil do partnerství s Korgem, který mu dal bedny nástrojů a on je začal hromadit. Dal si rok přestávku a chtěl se vrátit do studia v roce 2001. Když se tam ale dostal, narazil a neprostupnou zeď. "Moje nové nástroje mě opravdu vzrušovaly." odhaluje. Další rok odstartoval ve svém nástrojema přeplněném studiu. Přemýšlel: "Kde mám sakra začít?"
Zkoušel pokročit, ale po mnoha měsících se objevil s pouhými pár tracky. "Baby's got Temper" vyšla jako singl v červenci 2002, ale on věděl, stejně jako jeho fanoušci, že něco je špatně. Baby's got Temper bylam zklamáním. Zamračí se. "Nebyla to dobrá nahrávka. Postrádala energii a zvukově docela vystihovala skupinu v té době. Bylo to velmi temné. Chtěl jsem všechny ty tracky zahodit a vrátit se k myšlence používat více analogové elektroniky. Veškeré ty nahrávky měly docela rock-breakbeat zvuk s množstvím kytar. Nepoužíval jsem tolik moje analogy; moje oblíbené sračky jako Oberheim four voice, Korg MS20, Jupiter 8......všechny tyhle ošklivé analogové kousky se zlobily."
Howlett strávil příští čtyři měsíce ve svém domácím studiu na venkově. "Essex není nejlepší prostředí k psaní alba Prodigy" směje se. "Je velmi uvolněný, čistý a krásný". Přál si, aby byl zpět na začátku s pouhým Rolandem W30, samplerem Akai a pár zvukovými moduly.
"Hodil jsem všechny ty tracky do koše, takže jsem neměl žádné album a bylo to pěkně děsné období." sděluje. Ale měl jsem naději, myslel jsem si "Zítra je ten den, kdy napíšu písničku."
Nakonec ho producent Neil McLellan upozornil, že vlastně nemá nic uděláno. "Řekl mi: Musím tě z toho prostředí dostat. Musíme jít do Londýna." Howlett nakonec souhlasil. "Věděl jsem, že se to nemohlo uskutečnit v tom studiu."

Změna místa

Zamknul studio a přesunul celou operaci do Londýna, berouce jen Oberheim 4Voice, MS20, Theremonic Culture Voiture, Culture phoenix kompresor, Manley EQP1A a Akai Z8 sampler. "Na Z8 je dobré, že jde přes USB přímo do počítače" říká. "Nikdy jsem opravdově nepronikl do SampleCell věcí v mém počítači. Mám rád hardware, kde můžu tlačítkem spouštět samply. Nebyl jsem úplně přesunutý do počítačového světa. Byl jsem vyplašený z Pro Tools, přestože jsem je měl stejně tak jako Apple Logic. Nechtěl jsem ty programy ale používat, zdály se být svým způsobem příliš odborné. Oblíbil jsem si ovšem Propellerhead Reason. Byl spíš jako počítačová hra.
Kamarád mu ukázal, jak se pohybovat v Reasonu na svém G4 laptopu. Howlettovi se líbilo, jak jednoduché to bylo. "Můžeš si zaznamenat nápady opravdu rychle." říká. "Začal jsem v něm prostě dělat beaty, abych nějak začal. Bral jsem si laptop do ložnice.". Napsal tracky "Spitfire", "Wake up Call" a "Girls in Bed". "Měl jsem zřízeno opravdu útulné prostředí společně s DVD playerem hrajícím Moonraker nebo Špiona, který mě vojel a sklenku Jacka Danielse.
K denní práci se přesouval do nového studia Muse v drsné části londýnského East endu. "V noci se nemůžeš procházet po ulici." říká. "Ve dne jsem chodil ulicí a nechal se inspirovat hlukem kolem mě. Místo nákupů spousty hudby a jenom sledování hrajících kapel, čímž jsem se inspiroval u minulé desky, oblíbil jsem si myšlenku nechat se inspirovat sračkama z ulice. Bylo to skvělé."
Jednoho večera, když si Howlett a jeho žena užívali romantickou večeři v restauraci, zaslechl z kuchyně nějakou hudbu. Pátral, co to je za hudbu a šéfkuchař mu napsal jméno íránského zpěváka Gholam Hosseina. Poté co si pořídil Hosseinovo CD, vysamploval nějaké bubny pro začátek své "Medusa's path".

Zpátky ve studiu

Howlett se nakonec dostal do běhu v březnu 2003. Strávil celý den ve studiu s Neilem a jeho Pro Tools inženýrem Damienem Taylorem. "Bylo to znovunabíjející." rozplývá se. "Dělali jsem Wake Up Call s Kool Keith jako moji odpověď na Baby's got Temper. Chtěl jsem si do hlavy vložit psychický alarm a vzpomenou si o čem všem byli Prodigy, všechny ty drzé samply a zábavná taneční hudba."
Po jeho nočních sessions v ložnici přinesl čerstvé tracky do studia a říká: "Tohle jsem dělal minulou noc. Bum! Tyhle tracky by odpálily repráky." Tracky byly nakrouceny, ale když už měl základní demo, mohl ho vyexportovat do Pro Tools, něco znova nahrát s analogama a přidat vokály. Jak pokračoval, shledával některé zvuky z Reasonu méně vyhovující. "Možná jsem v demo traccích použil softsynty z Reasonu, ale nikdy bych je nepoužil ve finálním tracku. Nemají tu vřelost, co analogové sračky.!"
Když nahrál nástroje a dokončil programování, tracky šly do Pro Tools a Liam se stáhnul. "Přenechal jsem veškeré mačkání tlačítek Damienovi". říká. "Byl jsem příliš zapadlý v blátě s Baby's got Temper ohledně technické stránky věci. Jestli mě znáš, bylo ode mě docela odvážné pustit do světa věc jako tuhle."

Agrese + kýč = sexy

Howlet nechtěl, aby nová deska byla příliš podobná Fat of the Land, nechtěl ale taky ztratit funky-punkový rukopis kapely. Uspěl s udržením energie a agresivity předešlého alba, ale taky dostal do mixu trochu sexu. Zdá se, že tohle pro něj nejlíp vystihuje Hot Ride. "Nahrál jsem nástroje dřív, než jsem zavolal Juliette Lewis k vokálům." říká. "Ve studiu jsem nahrál živého bubeníka. Neobtěžovalo mě dělání perfektního mixu s bicíma. Vzal jsem to nahrubo a vyvažoval, ale chtěl jsem mít jistotu, že se zachová syrový zvuk. Věděl jsem co s tím můžu dělat, pokud to dám do Reasonu a tak už jsem se neotravoval s kompresí. Nasekal jsem to na oddělené údery, ale odstín místnosti zůstal zachován. Takhle to dostalo ten živý zvuk, který jsem hledal.."
Nakonec Howlett zvítězil nad svým pocitem úzkosti a nástrojové slepoty, našel rovnováhumezi zvladatelným software a analogovýma dobrotama. Usmívá se, když vypráví o cestě, kterou ušel ze své místnosti plné gearu až k laptopu v posteli. "Když dojde opravdu na věc, jsem docela technofob." uznává.

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4612
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: L.Howlett: How much is too much?

Příspěvek od Amorph » 12 kvě 2009 22:41

Dik moc za preklad! Zajimave povidani.

Uživatelský avatar
demsky
Příspěvky: 2671
Registrován: 10 bře 2007 21:43

Re: L.Howlett: How much is too much?

Příspěvek od demsky » 12 kvě 2009 23:39

ja som celkom rad ze Liam sa vratil k tomu o com je Prodigy, zaciatkom devatdesiatych rokov sme sa blaznili pri MTV ked hrali Out of Space, potom prisiel kultovy Music for Jilted G., ked vysiel Fat of the Land tak som cakal na prvy kamion ktory dorazi z Nemecka do obchodov, ale nakoniec to nebolo az take prekvapko, kedze vacsina singlov uz bolo v telke a napriklad viac ma oslovili Leftfield. invaders je super vypeckovany album. jedine co mi trocha chyba je zvuk z nevelmi znameho singla The Trick (az som prekvapeny ze tu skladbu nedali na album Fat...), to bola moja velmi oblubena instrumentalka :)
http://www.soundcloud.com/martindemsky | Kurzweil Forte | Arturia MatrixBrute

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: L.Howlett: How much is too much?

Příspěvek od delay » 13 kvě 2009 06:03

Tsaky díky za překlad. Out of Space nebo Fire, to je moje mládí...:)

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12767
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Re: L.Howlett: How much is too much?

Příspěvek od dendy » 13 kvě 2009 10:10

parada diky za preklad !

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12767
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Re: L.Howlett: How much is too much?

Příspěvek od dendy » 13 kvě 2009 11:38

prinutil ma tento rozhovor stiahnut si ten novy album a vypocut.. a musim konstatovat ze fakt je tam citit "navrat ku korenom" ... fakt niektore tracky maju ten spirit co malo out of space, everybody on the place, charly a podobne hitofky z prveho albumu... niektore sa mi pacia menej, ine viac, ale obecne hodnotim album jednoznacne pozitivne ako navrat k starej dobrej prodigy skole...

Uživatelský avatar
atom
Příspěvky: 261
Registrován: 30 črc 2008 20:28

Re: L.Howlett: How much is too much?

Příspěvek od atom » 13 kvě 2009 21:53

Diky za clanok.Tak nakoniec sa ten album predsa stretol s pozitivnym ohlasom,pamatam sa ako ste ho tu mnohi udupavali do zeme.

:twisted: PRODIGY F.O.R.E.V.E.R :twisted:
"BOLD,HUMOROUS AND VISUALLY STRIKING."

http://www.myspace.com/atomsoffury

Uživatelský avatar
peteness
Příspěvky: 3668
Registrován: 22 čer 2004 17:31

Re: L.Howlett: How much is too much?

Příspěvek od peteness » 13 kvě 2009 22:02

jestli narazim na dalsi podobny clanek, co jde k jadru veci, s radosti opet pridam sem.
Dendy: to posledni album se povedlo a navrat k Experience je skvely, evidentni je to u Take Me to the Hospital a u Thunder; World's on Fire - to je zase jasny Jilted.

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12767
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Re: L.Howlett: How much is too much?

Příspěvek od dendy » 13 kvě 2009 23:45

inak neviem ci to je zlym mp3 ripom ale v prvom tracku prva pol sekunda - nez zacne ten zvuk, pocut take to klasicke 50 hz brumenie ked je zle uzemneny kabel ... liam by mal nakupit kvalitnejsie kable :-)))

btw. "Omen Reprise" je TAKKYYYY tack ze uplne hotovo... NADHERA ...

Uživatelský avatar
peteness
Příspěvky: 3668
Registrován: 22 čer 2004 17:31

Re: L.Howlett: How much is too much?

Příspěvek od peteness » 14 kvě 2009 00:05

Dendy: spis bezny sum z nakeho analogu. No ale kdyz si po tom poslechnu Experience Expanded remastered, tak je jasne, ze Experience je neprekonatelne. :D

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12767
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Re: L.Howlett: How much is too much?

Příspěvek od dendy » 14 kvě 2009 00:43

peteness píše:.... kdyz si po tom poslechnu Experience Expanded remastered, tak je jasne, ze Experience je neprekonatelne. :D
to je bez debaty .. experience a jilted uz liam neprekona ani keby sa rozkrajal :))

Odpovědět