Mate niekto skusenosti s mixom slacikoveho kvarteta do "rockoveho" basa, bicie, klavir, gitary, spevy... podkladu ?
Mam solidne natoceny kvartet na 4 kusky Oktava MK 012 a zacinam badat ako ho vhodne ponorit do hudby,
Aka miera kompresie a ci vobec? Ci sa bat lampy alebo nie, do akej miery equalizovat, ake su vhodne typy reverbov a podobne.
Zaujima ma tiez aka miera stereo panoramy sa odporuca?
Dodam, ze nejde o vaznu hudbu, ani interpretaciu klasickeho diela, ano mam vlastne usi a viem, ze mnohe je povolene, ale rad sa poducim, namiesto nekonecneho "pokus-omylovania".
Vopred dakujem vsetkym so skusenostami, ze sa o ne podelia.
Mix a postprodukcia slacikoveho kvarteta
Ja som iba raz tocil klasicky orchester. Fungovalo to samo o sebe takze som to uz potom do nicoho nemixoval, len viem , ze s kompresiou musis velmi opatrne a strasne zalezi na tom, cim to budes komprimovat tu dynamiku. Hrdwareovo by si s tim poradil asi Millennia
a hardwareovo mi vtedy pomohli Wavesi. Myslim ze to bola L1. Chova sa to uplne inak ako popovy material. To som mudro povedal. 


Je velky rozdil, kdyz je to kvarteto samostatne (pak se komprese moc nesmi pouzivat (mam kamarada, co v kvartetu ucinkuje)) nebo kdyz se to bude michat do rockove hudby.
Kdyz nebudes v te rockove hudbe ten kvartet vubec komprimovat, tak se ti bude topit v tom rocku, chvilema se ztrati, chvilema bude hlasitostne nad tim. Hudba takoveho kvarteta je o velkych dynamickych zvratech. Jde o to, jestli je to tvuj umelecky zamer, aby to tak bylo.
Klasicke kvarteto se vydava s velkou dynamickou hloubkou pro poslech na slusnych aparaturach, rock se komprimuje, aby se to dalo poslouchat na vsem.
Ja osobne bych komprimoval i ten kvartet, ale o neco mene nez rock, aby tam zustal dojem dynamicnosti nahravky.
Kdyz nebudes v te rockove hudbe ten kvartet vubec komprimovat, tak se ti bude topit v tom rocku, chvilema se ztrati, chvilema bude hlasitostne nad tim. Hudba takoveho kvarteta je o velkych dynamickych zvratech. Jde o to, jestli je to tvuj umelecky zamer, aby to tak bylo.
Klasicke kvarteto se vydava s velkou dynamickou hloubkou pro poslech na slusnych aparaturach, rock se komprimuje, aby se to dalo poslouchat na vsem.
Ja osobne bych komprimoval i ten kvartet, ale o neco mene nez rock, aby tam zustal dojem dynamicnosti nahravky.
Lampy bych se vubec nebal, ale podminkou je, aby to znelo prirozene. Tohle tvrzeni "lampa = prirozene" vubec nemusi jit proti sobe. Lampa ti muze dat zajimavejsi a poslouchatelnejsi zvuk nez solid state. Zvlast, kdyz je to do rocku, kde se drobna invence/odlisnost od klasickeho zvuku ztrati nebo hodi.
S tim reverbem bych to videl podobne.
S ekvalizaci bych byl hooodne opatrny, protoze tyhle typy nastroju maji vyssi harmonicke slozky az do vysokych frekvenci a muzes ten zvuk znicit/degradovat. Stejne tak spodni frekvence.
S tou stereo panoramou nevim.
S tim reverbem bych to videl podobne.
S ekvalizaci bych byl hooodne opatrny, protoze tyhle typy nastroju maji vyssi harmonicke slozky az do vysokych frekvenci a muzes ten zvuk znicit/degradovat. Stejne tak spodni frekvence.
S tou stereo panoramou nevim.
Naposledy upravil(a) fova dne 05 pro 2007 13:57, celkem upraveno 1 x.
Kompresorove pluginy maji prece presety i na vaznou hudbu, ne?
Zkousim se dovolat tomu kamaradovi. Ma za sebou uz nekolik desek. Treba mi neco k tomu rekne a pak to sem hodim.
Zkousim se dovolat tomu kamaradovi. Ma za sebou uz nekolik desek. Treba mi neco k tomu rekne a pak to sem hodim.
Naposledy upravil(a) fova dne 05 pro 2007 13:58, celkem upraveno 1 x.
Tak uz jsem se mu dovolal. V podstate plati vse, co jsem zde napsal vyse a jeste bych k tomu doplnil nasledujici:
Co se tyce panoramy, tak obvykle se kvartet umistuje tak, ze prvni housle jsou vlevo vpredu, druhe housle vlevo vzadu, viola vpravo vzadu a violoncello vpravo vpredu. Interpreti sedi jakoby do podkovy.
V mixu bys to mel mit tak, ze 1 housle budou PAN Left 80%, 2 housle PAN Left 15%, Viola PAN Right 15% a Violoncello PAN Right 80%. Nedavej ty predni nastroje na 100% right nebo left, protoze pak neprijemne vylezou z nahravky.
Pokud si je mel rozmistene jinak (napr. nekdy se prohodi viola s violonecellem), tak si patricne prepis nastroje v mem prispevku.
Jak jsem uz psal vyse ekvalizace se prakticky nepouziva, spise se to resi ubranim hlasitosti daneho nastroje v problematickem miste, protoze jde o zachyceni naturalniho charakteru tech nastroju. Kazdy dobre vi, jak maji znit a kazdy zasah do jejich zvuku se pozna.
Co se tyce efektu, tak pokud si to snimal hodne zblizka, tak nejdulezitejsim efektem je hall. Reverb se take pouziva, delay vubec.
A pro ostatni ceske ctenare: SLACIKOVY ORCHESTR = SMYCCOVY ORCHESTR
Co se tyce panoramy, tak obvykle se kvartet umistuje tak, ze prvni housle jsou vlevo vpredu, druhe housle vlevo vzadu, viola vpravo vzadu a violoncello vpravo vpredu. Interpreti sedi jakoby do podkovy.
V mixu bys to mel mit tak, ze 1 housle budou PAN Left 80%, 2 housle PAN Left 15%, Viola PAN Right 15% a Violoncello PAN Right 80%. Nedavej ty predni nastroje na 100% right nebo left, protoze pak neprijemne vylezou z nahravky.
Pokud si je mel rozmistene jinak (napr. nekdy se prohodi viola s violonecellem), tak si patricne prepis nastroje v mem prispevku.
Jak jsem uz psal vyse ekvalizace se prakticky nepouziva, spise se to resi ubranim hlasitosti daneho nastroje v problematickem miste, protoze jde o zachyceni naturalniho charakteru tech nastroju. Kazdy dobre vi, jak maji znit a kazdy zasah do jejich zvuku se pozna.
Co se tyce efektu, tak pokud si to snimal hodne zblizka, tak nejdulezitejsim efektem je hall. Reverb se take pouziva, delay vubec.
A pro ostatni ceske ctenare: SLACIKOVY ORCHESTR = SMYCCOVY ORCHESTR

120BPM, Fova, dakujem!
Urcite to budem skusat komprimovat svojim avalonom vt 747 a mam tu mat na skusku klark teknik dn500, tak uvidim co kazda masina k tomu povie.
Nie som si vsak velmi isty tou panoramou, pride mi to dost velke az neprirodzene stereo, naviac sa tym prve husle "odtrhnu" od druhych a pod, nie?
Nastroje som snimal cca 40 - 50 cm od mikrofonu, cize ani blizko ani daleko. Reverb to potrebuje, mam pocit, ze to jemne maskuje intonacne zavahania.
Ano, na jazykovu poradnu som uplne zabudol, diky!
Urcite to budem skusat komprimovat svojim avalonom vt 747 a mam tu mat na skusku klark teknik dn500, tak uvidim co kazda masina k tomu povie.
Nie som si vsak velmi isty tou panoramou, pride mi to dost velke az neprirodzene stereo, naviac sa tym prve husle "odtrhnu" od druhych a pod, nie?
Nastroje som snimal cca 40 - 50 cm od mikrofonu, cize ani blizko ani daleko. Reverb to potrebuje, mam pocit, ze to jemne maskuje intonacne zavahania.
Ano, na jazykovu poradnu som uplne zabudol, diky!