Mix a postprodukcia slacikoveho kvarteta

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
Uživatelský avatar
PiKey
Profesionál
Příspěvky: 686
Registrován: 17 led 2007 11:44

Mix a postprodukcia slacikoveho kvarteta

Příspěvek od PiKey » 05 pro 2007 00:53

Mate niekto skusenosti s mixom slacikoveho kvarteta do "rockoveho" basa, bicie, klavir, gitary, spevy... podkladu ?
Mam solidne natoceny kvartet na 4 kusky Oktava MK 012 a zacinam badat ako ho vhodne ponorit do hudby,
Aka miera kompresie a ci vobec? Ci sa bat lampy alebo nie, do akej miery equalizovat, ake su vhodne typy reverbov a podobne.
Zaujima ma tiez aka miera stereo panoramy sa odporuca?
Dodam, ze nejde o vaznu hudbu, ani interpretaciu klasickeho diela, ano mam vlastne usi a viem, ze mnohe je povolene, ale rad sa poducim, namiesto nekonecneho "pokus-omylovania".
Vopred dakujem vsetkym so skusenostami, ze sa o ne podelia.

Uživatelský avatar
120BPM
Příspěvky: 537
Registrován: 04 zář 2005 15:47

Příspěvek od 120BPM » 05 pro 2007 10:00

Ja som iba raz tocil klasicky orchester. Fungovalo to samo o sebe takze som to uz potom do nicoho nemixoval, len viem , ze s kompresiou musis velmi opatrne a strasne zalezi na tom, cim to budes komprimovat tu dynamiku. Hrdwareovo by si s tim poradil asi Millennia :lol: a hardwareovo mi vtedy pomohli Wavesi. Myslim ze to bola L1. Chova sa to uplne inak ako popovy material. To som mudro povedal. :lol:

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 05 pro 2007 13:19

Je velky rozdil, kdyz je to kvarteto samostatne (pak se komprese moc nesmi pouzivat (mam kamarada, co v kvartetu ucinkuje)) nebo kdyz se to bude michat do rockove hudby.
Kdyz nebudes v te rockove hudbe ten kvartet vubec komprimovat, tak se ti bude topit v tom rocku, chvilema se ztrati, chvilema bude hlasitostne nad tim. Hudba takoveho kvarteta je o velkych dynamickych zvratech. Jde o to, jestli je to tvuj umelecky zamer, aby to tak bylo.
Klasicke kvarteto se vydava s velkou dynamickou hloubkou pro poslech na slusnych aparaturach, rock se komprimuje, aby se to dalo poslouchat na vsem.

Ja osobne bych komprimoval i ten kvartet, ale o neco mene nez rock, aby tam zustal dojem dynamicnosti nahravky.

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 05 pro 2007 13:24

Lampy bych se vubec nebal, ale podminkou je, aby to znelo prirozene. Tohle tvrzeni "lampa = prirozene" vubec nemusi jit proti sobe. Lampa ti muze dat zajimavejsi a poslouchatelnejsi zvuk nez solid state. Zvlast, kdyz je to do rocku, kde se drobna invence/odlisnost od klasickeho zvuku ztrati nebo hodi.

S tim reverbem bych to videl podobne.

S ekvalizaci bych byl hooodne opatrny, protoze tyhle typy nastroju maji vyssi harmonicke slozky az do vysokych frekvenci a muzes ten zvuk znicit/degradovat. Stejne tak spodni frekvence.

S tou stereo panoramou nevim.
Naposledy upravil(a) fova dne 05 pro 2007 13:57, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
120BPM
Příspěvky: 537
Registrován: 04 zář 2005 15:47

Příspěvek od 120BPM » 05 pro 2007 13:31

Problem neni jestli komprese ano nebo ne ale jak. Ne kazda komprese tomu pomuze. To co by hezky zkomprimovalo popovej track s nejvetsi pravdepodobnosti nebude fungovat na ten quartet. Jde taky o to jak dynamicky rozdilny je ten part toho quartetu. atd

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 05 pro 2007 13:33

Kompresorove pluginy maji prece presety i na vaznou hudbu, ne?

Zkousim se dovolat tomu kamaradovi. Ma za sebou uz nekolik desek. Treba mi neco k tomu rekne a pak to sem hodim.
Naposledy upravil(a) fova dne 05 pro 2007 13:58, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 05 pro 2007 13:54

Tak uz jsem se mu dovolal. V podstate plati vse, co jsem zde napsal vyse a jeste bych k tomu doplnil nasledujici:

Co se tyce panoramy, tak obvykle se kvartet umistuje tak, ze prvni housle jsou vlevo vpredu, druhe housle vlevo vzadu, viola vpravo vzadu a violoncello vpravo vpredu. Interpreti sedi jakoby do podkovy.
V mixu bys to mel mit tak, ze 1 housle budou PAN Left 80%, 2 housle PAN Left 15%, Viola PAN Right 15% a Violoncello PAN Right 80%. Nedavej ty predni nastroje na 100% right nebo left, protoze pak neprijemne vylezou z nahravky.
Pokud si je mel rozmistene jinak (napr. nekdy se prohodi viola s violonecellem), tak si patricne prepis nastroje v mem prispevku.

Jak jsem uz psal vyse ekvalizace se prakticky nepouziva, spise se to resi ubranim hlasitosti daneho nastroje v problematickem miste, protoze jde o zachyceni naturalniho charakteru tech nastroju. Kazdy dobre vi, jak maji znit a kazdy zasah do jejich zvuku se pozna.

Co se tyce efektu, tak pokud si to snimal hodne zblizka, tak nejdulezitejsim efektem je hall. Reverb se take pouziva, delay vubec.

A pro ostatni ceske ctenare: SLACIKOVY ORCHESTR = SMYCCOVY ORCHESTR :-)

Uživatelský avatar
PiKey
Profesionál
Příspěvky: 686
Registrován: 17 led 2007 11:44

Příspěvek od PiKey » 05 pro 2007 14:56

120BPM, Fova, dakujem!
Urcite to budem skusat komprimovat svojim avalonom vt 747 a mam tu mat na skusku klark teknik dn500, tak uvidim co kazda masina k tomu povie.
Nie som si vsak velmi isty tou panoramou, pride mi to dost velke az neprirodzene stereo, naviac sa tym prve husle "odtrhnu" od druhych a pod, nie?

Nastroje som snimal cca 40 - 50 cm od mikrofonu, cize ani blizko ani daleko. Reverb to potrebuje, mam pocit, ze to jemne maskuje intonacne zavahania.

Ano, na jazykovu poradnu som uplne zabudol, diky!

Odpovědět