Mixování zpěvu

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
Uživatelský avatar
Džirka
Příspěvky: 528
Registrován: 25 úno 2009 18:57

Mixování zpěvu

Příspěvek od Džirka » 21 bře 2009 11:47

Dobrý den. Rád bych se zeptal, zdali někdo náhodou neví, jak dosáhnout takového zvuku na zpěvu: http://www.f3music.com/info-1638.html Zde jsou ukázky tří písniček, kde je zpěv ve kterém slyším nějaký druh enhanceru či co, ale nevím přesně co to je a jak toho dosáhnout. Vybral jsem záměrně písně, kde je to slyšet zřetelněji... Podobných výsledků dosahuji pomocí C1 comp-sc od waves, ale není to stále ono.

A ještě pár otázeček k mixování. Upozonuji jsem amatér a musí se na mě opatrně s odbornými výrazy.

1. Právě jsem se dozvěděl, že způsob jak oddělit od sebe frekvenčně nástroje se dělá tak, že se jezdí po frekvencích a hledá se místo kde to rezonuje a to se pak stáhne. Má se to posléze stáhnout na maximum? A nastavení Q má být také na minimum?

2. V některých článcích o mixování jsem se například dočetl toto: When applying a Q bandwidth to a frequency range, a setting of 1.0 (the "magic Q") sounds more natural and generally avoids any masking problems. Anglicky umím, ale nedokážu pochopit co se tím myslí. Našel by se někdo, kdo by mi to srozumitelněji vysvětlil.
Ve stejném článku o mixu je i tato věta: Kill Bass Rumble
Apply a high-pass shelf filter to remove frequencies below 40 Hz Ale mám pocit, že se to týká masteringu, nebo mám "zabít" Bass Rumble na kadžém instrumentu? Je to v článku o mixování :?

3. A toto je další rada, které úplně přesně nerozumím: Level all your tracks to unity gain (0 dB) and then pan each track to the left, then right. You're listening to see if each sound sweeps audibly from the left, through the centre, and off to the right - If you can hear it crossing over, then you're more than likely in the clear!

Děkuji za případné vysvětlení

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 21 bře 2009 20:05

tu si precitaj co je Q. k tomu ze Q ma byt 1 ti poviem len tolko ze je to somarina. to zavisi od toho ako konkretny ekvalizer funguje a od toho co presne chces dosiahnut. pri uberani (filtrovani) frekvencii moze byt Q kludne 10, zvlast ak pouzivas fazovo linearny ekvalizer (to je taky, ktory odfiltrovavanym prekvenciam neposuva fazu)

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 21 bře 2009 20:32

poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit...

Tohle se da rict o 90% toho co je treba.

Siroky Q (pod 1) je nejcastejsi pripad, kdyz lehce zvedam... uzky Q se pouziva vic na ubirani a chirurgii.

Jinak tady tyhle veci byly popsany milionkrat, takze hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist...


;-)

Uživatelský avatar
Džirka
Příspěvky: 528
Registrován: 25 úno 2009 18:57

Příspěvek od Džirka » 21 bře 2009 21:02

matucha píše:poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit, poslouchat, kroutit...

Tohle se da rict o 90% toho co je treba.

Siroky Q (pod 1) je nejcastejsi pripad, kdyz lehce zvedam... uzky Q se pouziva vic na ubirani a chirurgii.

Jinak tady tyhle veci byly popsany milionkrat, takze hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist, hledat, cist...


;-)
Děkuji za vyčerpávající odpoveď. Poslouchat kroutit, poslouchat kroutit... no to jsem dělal do teď, ale věřím, že jsou zde nějaká obecná pravidla, která to nekonečné poslouchání a kroucení může zjednodušit...

hledat a číst... i to jsem dělal, ale někdy je to hledání jehly v kupce sena. Samozřejmě to dělám, ale přímo exaktní odpovědi jsem nenašel. Někdy mi přijde zkrátka jednoduší zeptat se a očekávat odpověď od trpělivého experta, který rád pomůže, byť to jsou to třeba pro něj stále opakující se obecné základy... Upřímě řečeno to mnoha hodinové vysedávání u internetu mi někdy přijde dost nepraktické, pokud je tady možnost nějaké osobní debaty s člověkem se zkušenostmi.

široké Q přirozeně používám na přidávání a úzké na ubírání. Konkrétně mě zajímá téma takzv. "frekvenčního oddělování nástrojů"

Zabrousím teda ještě jednou do historie.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 21 bře 2009 21:36

zozen si nejake dvd tutorialy, v niektorych nemeckych casakoch trebars nejake vychadzaju (trebars SAE kurz v nemeckom recording magazin)
tam normalny manik hovori a ukazuje na kameru ako riesi konkretny problem a dava vselijake vychytavky. ked si sam zmiesal hentu ukazku, si uz na dobrej ceste a potrebujes sa naucit uz skor pikosky nez zakladne veci. a trocha technuckych vedomosti, bez nich to bohuzial celkom dobre nejde

Uživatelský avatar
komasix
Příspěvky: 1073
Registrován: 25 říj 2007 22:52

Příspěvek od komasix » 21 bře 2009 22:29

kill bass rumble bude standardní spodní ořez lowpass. U každeho snímání se naberou i frekvence které přímo neobsahují hlavní spodní harmonické a obsahují v podstatě ruchový materiál - tyto se s klidným svědomím mohou vyřezat. Při vrstvení takového materiálu dochází k tak zvanému mrdníku na basech.

Uživatelský avatar
PiKey
Profesionál
Příspěvky: 686
Registrován: 17 led 2007 11:44

Příspěvek od PiKey » 21 bře 2009 22:39

Ked sa ti nepacila Matuchova rada, tu je dalsi "zjednoduseny" namet:
dobry hlas, dobra akustika, dobry mikrofon, dobry prevodnik, dobry preamp, dobry kompresor, mozno trochu dobreho plateu a na krutenie s Q sa mozes vyprdnut :wink: a samozrejme dobra pesnicka a pozor - dobre aranzovanie!
Hudobník a producent, majiteľ štúdia
http://www.fairytale.sk | http://www.peterkravec.com

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 22 bře 2009 00:15

Dobra aranz = veci se frekvencne ultra moc nekrejou a kdyz jo, tak jenom pro vrstveni textur.

Dobry sejmuti/dobrej vyber a nastelovani zvuku = uz od zacatku se snazis mit veci vicemene idealni samy od sebe a pasujici do sebe.

Michani
Zhruba si vyrovnas vsechny pomery a i bez jakyhokoli eq nebo kompresoru by takova vec mela znit dost rozumne.

Nektery veci pak vicemene automaticky oberes o spodek HP filtrem, protoze ti akorat mix zahlcujou a nedelaj nic, co by jim dodavalo hutnost a plnost.

Pak casto znej nektery veci trochu zahuhlane (cim lip si zaridis nahravani a lip vyberes zvuky, tim min se to deje), takze je treba nejakym shelfem obcas ubrat spodni stredy, aby se zvyraznily harmonicky frekvence. Tim se dostanes do celkem prirozenyho zvuku.

No a kdyz pak des dal, tak poslouchas jaky veci se kde prekrejvaj a zkousis je ruzne ubirat eq tam a pridavat jinde. Neda se to moc konkretizovat, protoze nektery veci fungujou dobre bez jakyhokoli zasahu a jindy musis resit extremne peclive uplne vsechny pasma na spouste zvucich. Vetsinou je to samozrejme nekde na pul cesty... a neni zadny mene dulezity pasmo. At uz je to subbas-100hz... 100-200...200-400...400-800...800-1200...1200-2000...atd atd... proste vsude se veci dokazou krejt. Muzes treba poresit nejaky bahno dole okolo 300 a kartonovitost okolo 1000, ale zrovna ten den uz te nenapadne resit 3000 a zrovna tam este bude zakopanej pes a ten mix pak bude hrat na tech vejskach ostre a presycene.

Dobry monitory, dobry sluchatka, prevodniky, prestavky, porovnavacky... tohle vsechno pomaha. A rozhodne je to vec zkusenosti, kterou ti nikdo jednoduse po netu nepreda, to si musis vydrit a odmichat par veci, pokud mozno pro nekoho, kdo je narocnej, protoze jenom to te donuti to delat lip a lip.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 22 bře 2009 00:31

No a este k tem hlasum... zasadni je to proste dobre nabrat. Kdyz nahravas casto jeden a ten samej hlas (treba sebe nebo nekoho z vlastni kapely), tak je idealni si pucit x mikraku a vyzkouset, kterej sedi idealne v mixech... kterej neni treba nijak dal upravovat, aby fungoval).

Podle potreby pak hlas EQckujes... kdyz je dole nejakej bordel, kterej s tim hlasem nema nic spolecnyho, tak HP filtr je rozhodne neco, co ma smysl, jinak obcas muze trochu mrvit fazi (asymetricky vlny = problem to pak dostat hodne nahlas pokud to potrebujes). Dobre sejmutej hlas nic nepotrebuje, ale obcas je proste potreba ho trochu projasnit nebo odhucet (coz nekdy je to samy), taky hlavne v popu se hodi trochu toho uplne vejskovityho "vzduchu". No ale samozrejme vsechny tyhle zjasnovaci ekvalizace vytahujou taky sykavky, na to je treba dat bacha a pripadne zaradit de-esser. Docela dobra technika na rozjasneni je paralelni EQ a komprese, kdy v paralelnim tracku oekvalizujes ten stejnej vokal tak, ze mu pridas brutalne vejsky (dle gusta) a pak to brutalne zakompresujes, aby to bylo uplne placaty... no a tenhle track jenom malicko (taky dle chuti) primichas k tomu puvodnimu. To eq pak clovek este doupravi aby to dalo tomu hlasu tu spravnou barvu, ale timhle zpusobem je mozny si hodne pomoct hlavne v hodne plnejch mixech.

Vetsinou je treba vokal trochu zkompresovat (nebo vic, aby se dal nalepit hodne dopredu... samozrejme jestli to chces. To taky vede casto k lehkymu zvyrazneni sykavek a tak te to treba obcas korigovat de-esserem.

No a pak je taky dulezity pouziti reverbu a delayu, vicemene skoro schovanejch, ale bez nich vetsinou hlasy moc dobre nesednou do mixu a prilis trcej.


Experimentuj.

Uživatelský avatar
120BPM
Příspěvky: 537
Registrován: 04 zář 2005 15:47

Příspěvek od 120BPM » 22 bře 2009 01:10

matucha píše:No a este k tem hlasum... zasadni je to proste dobre nabrat. Kdyz nahravas casto jeden a ten samej hlas (treba sebe nebo nekoho z vlastni kapely), tak je idealni si pucit x mikraku a vyzkouset, kterej sedi idealne v mixech... kterej neni treba nijak dal upravovat, aby fungoval).

Podle potreby pak hlas EQckujes... kdyz je dole nejakej bordel, kterej s tim hlasem nema nic spolecnyho, tak HP filtr je rozhodne neco, co ma smysl, jinak obcas muze trochu mrvit fazi (asymetricky vlny = problem to pak dostat hodne nahlas pokud to potrebujes). Dobre sejmutej hlas nic nepotrebuje, ale obcas je proste potreba ho trochu projasnit nebo odhucet (coz nekdy je to samy), taky hlavne v popu se hodi trochu toho uplne vejskovityho "vzduchu". No ale samozrejme vsechny tyhle zjasnovaci ekvalizace vytahujou taky sykavky, na to je treba dat bacha a pripadne zaradit de-esser. Docela dobra technika na rozjasneni je paralelni EQ a komprese, kdy v paralelnim tracku oekvalizujes ten stejnej vokal tak, ze mu pridas brutalne vejsky (dle gusta) a pak to brutalne zakompresujes, aby to bylo uplne placaty... no a tenhle track jenom malicko (taky dle chuti) primichas k tomu puvodnimu. To eq pak clovek este doupravi aby to dalo tomu hlasu tu spravnou barvu, ale timhle zpusobem je mozny si hodne pomoct hlavne v hodne plnejch mixech.

Vetsinou je treba vokal trochu zkompresovat (nebo vic, aby se dal nalepit hodne dopredu... samozrejme jestli to chces. To taky vede casto k lehkymu zvyrazneni sykavek a tak te to treba obcas korigovat de-esserem.

No a pak je taky dulezity pouziti reverbu a delayu, vicemene skoro schovanejch, ale bez nich vetsinou hlasy moc dobre nesednou do mixu a prilis trcej.


Experimentuj.
Hezky! :lol:

Uživatelský avatar
Džirka
Příspěvky: 528
Registrován: 25 úno 2009 18:57

Příspěvek od Džirka » 22 bře 2009 13:52

matucha píše:No a este k tem hlasum...


Experimentuj.
Díky to už je konkrétnější odpověď. Budu s tím experimentovat a do toho poslouchat a kroutit... 8)

Uživatelský avatar
Džirka
Příspěvky: 528
Registrován: 25 úno 2009 18:57

Příspěvek od Džirka » 22 bře 2009 14:03

kexik píše:zozen si nejake dvd tutorialy, v niektorych nemeckych casakoch trebars nejake vychadzaju (trebars SAE kurz v nemeckom recording magazin)
tam normalny manik hovori a ukazuje na kameru ako riesi konkretny problem a dava vselijake vychytavky. ked si sam zmiesal hentu ukazku, si uz na dobrej ceste a potrebujes sa naucit uz skor pikosky nez zakladne veci. a trocha technuckych vedomosti, bez nich to bohuzial celkom dobre nejde
Pokud byste mi někdo hodil link na nějaký video tutorial se kterým máte dobrou zkušenost, budu rád... Nechci abyste hledali za mě, pouze máte li nějaký typ. Už jsem si něco vygooglil... jo a pokud možno v angličtině. Děkuji :)

Odpovědět