Mono nebo stereo, napravo, doprostred nebo nalevo???

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
nick_valensi
Příspěvky: 517
Registrován: 04 úno 2005 13:37

Mono nebo stereo, napravo, doprostred nebo nalevo???

Příspěvek od nick_valensi » 31 bře 2005 00:21

celkem by me zajimalo, jak kdo nahrava jednotlive nastroje, vokal atd. tedy co vsechno nahravate (pripadne exportujete) do sterea co pouze do mona a jak to pak umistujete do tracku z hlediska panningu.. (de mi o to, aby tam byly vycerpavajici informace napr. vcetne jednotlivejch casti bici soupravy atd.)

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 31 bře 2005 13:26

mmno asi se dozvis, ze to zalezi od pisnicky a od stylu - a samozrejme taky od zvukare. Ja osobne nemam moc rad kdyz cinely nebo kotle hrajou v nahravce siroce od jedny strany na druhou takze treba OH par a kotle close mic davam uzsi - ale zase zalezi na pisnicce a na aranzi, nektera si to naopak vylozene zaslouzi.

Co se jednotlivych veci v baterce tyce tak ja ji vetsinou delam z pohledu bubenika (nekdo to dela opacne). Nasledujici veci NEber prosim jako bernou minci, rekneme ze budu mluvit o obvyklym standardnim setupu. Navic podotykam, ze se nevenuju elektronicky hudbe, takze mluvim o zive nahrane realne bici sade:

Kopak (pokud od nej nechci nejakou spec funkci) davam doprostred, bubinek opravdu velmi mirne doleva. U bubinku beru i spodek takze obcas zkousim vrsek a spodek dat trochu od sebe, ale v drtive vetsine pripadu to nefunguje takze je nechavam stejne ;-). Kdyz mam este navic klicovanej sum tak se to da trochu udelat pripadne s nim. HiHatku davam zase este o trochu vic doleva vedle bubinku. Mozna jsem mel rict uz nazacatku ze si nejdriv poslechnu zvuk a prostor z overheadu a pak umistuju jednotlivosti podle nej. O kotlich jsem mluvil, overheady (natoceny ORTF) vetsinou nedavam direct od sebe spis proste tak jak to vyzaduje aranz. Overheady natoceny X-Y vetsinou nebejvaj tak siroky takze ty se daj dat na panpotu trochu sirsi ... ale to chce poslechnout, vsak usi mas ;-). Stejne tak je treba poslechnout i ambienty, rozmyslet co z nich chci pouzit, oekvalizovat podle toho (nebo taky ne) a vmichnout (a nebo taky ne). Tam uz to vylozene zalezi pripad od pripadu.

Nevim, jestli jsem ti to napsal dostatecne vycerpavajicne ... kdyby ne tak se ptej. Jinak nejsem zadnej guru a patent na rozum taky nemam tak to ber s rezervou. Ostatni ti jiste reknou soje zkusenosti ...
Naposledy upravil(a) safa dne 01 dub 2005 00:08, celkem upraveno 1 x.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

nick_valensi
Příspěvky: 517
Registrován: 04 úno 2005 13:37

Příspěvek od nick_valensi » 31 bře 2005 13:47

no presne takhle nejak sem si ten topic predstavoval...mozna, ze dyz to safa napsal tak pekne u tech bicich, tak ze by se to dalo este rozsirit o jednu vec a sice jaky mikrofony kdo na ten kterej instrument pouziva popr. jaky mics by rad pouzil... vim, ze ted uz to bude asi na mensi slohovecku:-), ale pokud tu ma vzniknout pekna diskuze, tak se vsim vsudy...

Uživatelský avatar
Pavel Vantuch
Příspěvky: 1278
Registrován: 23 úno 2003 12:07

Příspěvek od Pavel Vantuch » 31 bře 2005 18:40

Hehe, osobne to delam trochu naopak nez safa :lol:
Jsem zvykly rozmistovat bici jakoby "ze strany posluchace".
Ale pravdou je a zustane, ze by ty bici nemely byt ve stereu rozmisteny tak, jakoby byly roztahany po celym podiu :wink:

S tema majkama je to kapku tezsi, protoze kazdymu se libi nebo ma overeno neco jinyho a tudiz sahne po jinym mikraku nez druhej.
Jsou samozrejme osvedcene klasiky jako treba SM57, ktera je idealni na virbl nebo kytarovej aparat. Ale nekdo muze mit uplne jinej nazor :mrgreen:

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 31 bře 2005 23:20

Pavel Vantuch píše:Hehe, osobne to delam trochu naopak nez safa :lol:
Jsem zvykly rozmistovat bici jakoby "ze strany posluchace".
... mmno to jsem zapomel napsat ze jsou dva druhy zvukaru: levohajhetaci a pravohajhetaci. Vic je asi pravohajhetaku ... ale ja jsem levohajhetak ;-))) .
Ono uprimne receno je to jedno, ale kdysi mi nejakej chytrej zvukar rek, ze uchu je prijemnejsi kdyz veci zacivaj vlevo a koncej vpravo ... takze to proste delam takhle a vetsina brejku je od shora dolu takze mi zacinaj vlevo a koncej vpravo - presne podle "words of wisdom" letiteho praktika (uz ani nevim kdo to byl, asi Petr Benesch).


Jinak s tema majkama je to este ruznorodejsi nez s umistovanim do prostoru ... proste kazdej to ma rad nejak jinak, dulezity to je aby to jako celek fungovalo. Ja treba na kopaku zrovna nemusim obligatni D112, oproti tomu mam rad Senn e602 a dneska jsem ze zvedavosti zkusil Beyerdynamic Opus 65 (tusim) a hooodne dobry. To je pro me trochu s podivem, protoze treba novejsi Opus 99 se mi moc nelibi i kdyz zase znam lidi co by pro ni sahli holou rukou do ohne. Takze ono to mas tezky.

SM57micka na bubinek je klasika co funguje. Posledni dobou diky dobremu vztahu k teto znacce davam na bubinek Beyerdynamic M201TG ktera je rovna jak kdyz streli (ac je to dynamik) a ze ktery je zvuk jeste trochu plnejsi nez z SM57. Nekdy u mekcich veci nebo u rafku davam na bubinek i kondiky ... u tech treba C1000vku a nebo miniaturni DPA 4061 (vyborva vec, tuhle jsme s tim tocili s jednou jazzovou partou a velmi povedena nahravka). Ostatne jedna znama kapela na tyhle miniatury natocika bici na cely desce ... a velka spokojenost. Takze jak vidis moznostem se meze nekladou ... co se ti bude libit to tam dej ;-)).
Jo na spodek bubinku davam e604ku nebo D224ku, Opus 87micka se mi zespda moc neosvedcila.

Na hajhetku jak kdy, nejvic se mi tam libil Beyer MC 834 nebo DPA 4011 ... ale ty nemam kazdej den takze tam davam Opus 83jku a nebo D224ku. Ted jak to pisu tak si uvedomuju ze na tohle bych ve studiu vyuzil asi este jednu tuzku. Tuhle jsem si pujcil B-5tku od znameho ULIvyrobce a dopadla navybornou ... takze asi to poresim takhle.

Na kotliky mame ve studiu e604 ... natocili jsme na ne uz docela dost a vzdycky to celkem hralo ... ale. Od te doby co jsem si zkusil Opus 87 tak tam (pokud si je muzu pujcit) davam ty. Nevim, mozna ze je to taky bubnama ... ale prijde mi ze ty Opusy na kotlich proste hrajou samy. Klasikou na kotle jsou takovy ty Sennheiserovsky nanuky (MD521 tusim) ale ty jsem nikdy nemel abych si to zkusil tak nevim. Uprimne receno ony dobre naladeny kotle se celkem daj sejmout treba SM58mickama ... a nebo taky jen z overheadu kdyz na baterku hraje "Pan bubenik". Umisteni zalezi na tom co z toho chces dostat, nekdy delam to ze FTom beru este zespoda, pokud tam nema rezonancni blanu ... da se z toho udelat hezky telo (podobne jako u timbales).

Overheady ... na ty mam neumele udelanou takovou dratenou hrazdicku, rikam tomu "parohy" (mozna nekde najdu fotku). Tahle hrazdicka mi dela ORTF A-Bcko ... plus minus (je trochu nasilim tvarna, takze kdyz ma bubenik plechu na celou sirku baterky tak ji trochu roztahnu. Do ni strkam dve C1000ovky ... i kdyz to neni zadnej zazrak. Mnohem lepsi zkusenost jsem udelal s parem Opus 83 a uplne skvela vec na overheady je stereosada DPA 3523 ... ale to je samozrejme nekde jinde ... jak zvukem tak i cenou.
Docela zajimavou vec jsem tedka vymailoval s jednim danskym kolegou. Rozebirali jsme techniky jimiz Michael B. Tretow nahraval desky skupiny ABBA ... a narazili jsme na jednu vec a sice ze Tretow daval overheady zespoda ... takze to byly vlastne UNDERHEADY ;-))) . Ten danskej kamos (shodou okolnosti taky Michael) to zkousle (posilal mi fotky) a byl z toho nadsenej. Ja jsem to zkusil dneska ... a jsem taky nadsenej ... ;-))) i kdyz pro jistotu jsem radsi vzal do zaznamu i obligatni "parohy" nebot tocime docela dulezitou vec.

Myslel jsem ze vam poslu nejakou fotku s "parohama", alel mam tu jen fotku baterky s DPA 3523 a B-5. Nicmene ted mam "parohy" ve studiu osazeny, takze poridim zitra a poslu.

NO a to je asi vsechno. Pak jeste tedy beru ambient ... ale pouzivam ho jak kdy a jak jak (proste ruzne ;-)) ). Tady trochu doplacim na to ze nemam ve studiu dvojici dobrych kondiku (same jednotlivce) takze holt stavim MC 834 a AT4033. Puvodne jsem stavel TLM103 a AT4033 ale posledni dobou to TLMko zustava cim dal tim vic ve skrini ... to ATcko s tim Byerem jdou IMHO tak nejak lip k sobe (TLMko je stribrny kdezto jak AT tak Beyer jsou cerny ... to je prece jasny ).

... mmno to je asitak vsechno ... doufam ze jsem te dlouhym prispevkem neotravil. Pokud nekdo z vas ma k tomu co jsem napsal nejaky pripominky, dotazy a nebo si placate na celo co to ten blbec pise klidne dejte vedet ... 8) :wink:
Naposledy upravil(a) safa dne 01 dub 2005 00:06, celkem upraveno 3 x.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Matheo
Příspěvky: 68
Registrován: 02 říj 2004 13:40

Příspěvek od Matheo » 31 bře 2005 23:56

s tim z leva do prava to mi prijde prirozeny:) mne jo:)
film sound |breakbeat,dnb,progressive bb/house

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 01 dub 2005 00:54

Jinak par fotografii osazeni skopku (jazzova parta) jsem da do svoji galerie. Sem se nevejdou vetsi obrazky nez 200kg takze SRRY za tu kvalitu. Pripadne muzu nekam hodit i HiResy esli nekdo chcete.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

nick_valensi
Příspěvky: 517
Registrován: 04 úno 2005 13:37

Příspěvek od nick_valensi » 01 dub 2005 01:23

to safa: odpoved vycerpavajici a rekl bych skutecne fundovana!!!!! dikes moc... co bys doporucil na zbytek kapely, de mi hlavne o kejtru (z lampovyho fendera hot rod deluxe), vokal a hammondy... uplne super by bylo, dybys popsal, jak a cim to snimas a rozmistujes do panoramy a esli trebas i kytaru snimas stereo, nebo zasadne mono atd...

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 02 dub 2005 00:43

nick_valensi píše: co bys doporucil na zbytek kapely, de mi hlavne o kejtru (z lampovyho fendera hot rod deluxe), vokal a hammondy... uplne super by bylo, dybys popsal, jak a cim to snimas a rozmistujes do panoramy a esli trebas i kytaru snimas stereo, nebo zasadne mono atd...

... ufff ... cece ty me davas ;-)). Jeste k tem bicim ... pridal jsem k sobe do galerie i slibene zbrusu nove fotky z dnesni "sejšán" coz byla tentokrat vylozene "popikova" zalezitost.


No a ke zbytku kapely ... to se vazne takhle neda, usi mas tak poslouchej. Vokal vynechavam uplne protoze ten se da tocit na kdeco od SM58micky po nejdrazsiho Braunera (nebo DPA 4040 ;-)) ) , Hammondy zalezi jakou k nim mas lesslie bednu. Kdyz poctivou tak se bere spodek jednim mikrofonem (tocil jsem to snad jen jednou a to jsem bral D112ku) a obe strany pred tocivou hornou ... na ty jsem bral SM57micky. BTW u toho bylo docela treba dat este pred nej winschuze, protoze jak se ty horny tocej tak to dela docela vitr. Jak s panoramou uslysis sam, to uz si nepamatuju. Mozna ze ty vrchni mikrofony budou v protifazi ... ale mozna ze to nevadi ... ja uz si to fakt nepamatuju.

Kytaru myslis akustickou nebo elektriku ? Elektriku beru zasadne stereo z PODa LINE OUT L a R ;-))))) ... ne promin :? . Zase jak kdy a hlavne jak je na to casu. Kdyz za tebou stoji producent a klepe si na hodinky a nebo kdyz muzikant specha ze ma vecer hrani na Zofine tak se s tim ceek nemuze moc mazat. Pak jde SM57micka pred reprak ... a nebo fakt ten POD - zalezi na stylu hudby a na funkci jakou tam ma ta kytara plnit.

Kdyz je na to cas a stopy a ma to na tech kytarach stat tak ... no zase jak kdy. Docela dobry je kombinovat dvojeni a dva ruzne barevny aparaty, osvedcil se mi treba Marshall s Mesaboogie. Co z toho snimam ... zalezi jak co hraje, treba Vartak ma stack dve marshallsky bedny a kazda hraje trochu jinak a spolu davaj dohromady to "ONO" . Takze tam beru kazdou bednu zvlast a este ambient ze zivy mistnosti. U ty Messy myslim ze jsem bral jen z repraku a k tomu este normalne linkovej vystup z hlavy ;-). Proste kdyz je na to cas tak se zkouma a bere se co funguje, kdyz na to cas neni tak se bere co by mohlo fungovat ;-)))) . Olda Krejcoves zase hraje pres VOXe preamp/multiFX takze pouziva dve komba ... kazdy na jednom kanale stereo vystupu toho VOXe. Dela to nekdy docela roztodivnosti ... pak beru samozrejme komba a ambient dvojickou (jenze to zaplaca desnejch stop).

Akusticky kytary ... zalezi na tom esli se dvoji. Kdyz ano tak je beru jednim mikrofonem kdyz ne tak AB nebo XY dvojickou. Umisteni zalezi na tom co maj kytary ty nahravce prinest a jak hraje konkretni nastroj.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

_ravi_
Příspěvky: 199
Registrován: 04 čer 2002 16:17

Příspěvek od _ravi_ » 04 dub 2005 07:53

jen si prisadim: na virbl moc pekne funguje D1 od Audixu a ted udelal Sennheiser novej mic v evolution rade e905, kterej hraje snad jeste lip.
Safa: jestli mas rad e602 na basovej buben, zkus si nekde pujcit ten jejich novej e902 - prej je perfektni (dle meho kamarada zvukare).

Uživatelský avatar
pm
Příspěvky: 267
Registrován: 04 čer 2002 15:19

Příspěvek od pm » 04 dub 2005 12:18

safa píše:Hammondy zalezi jakou k nim mas lesslie bednu. Kdyz poctivou tak se bere spodek jednim mikrofonem (tocil jsem to snad jen jednou a to jsem bral D112ku) a obe strany pred tocivou hornou ... na ty jsem bral SM57micky. BTW u toho bylo docela treba dat este pred nej winschuze, protoze jak se ty horny tocej tak to dela docela vitr. Jak s panoramou uslysis sam, to uz si nepamatuju. Mozna ze ty vrchni mikrofony budou v protifazi ... ale mozna ze to nevadi ... ja uz si to fakt nepamatuju.
No, muze tam bejt trochu pruda pokud hrac roztaci a brejkuje (na co by taky mel dar pritele Leslieho pokud by to nedelal). To treba pred jednim roztocenim je zvuk nejakej a po zabrzdeni je docela podstatne jinej, protoze se horny zastavily v jiny pozici vuci tem hornim mikrakum, takze treba kdyz predtim mirily na mikraky a potom ne, tak najednou "nemas vejsky". Zalezi samozrejme na spouste veci, na pisnicce, na stylu hry, esli to vubec vadi atd.. Ma to zase vyhodu, ze se daji delat pekny veci ve stereo oblasti a z tech tri stop si to clovek v podstate nakrouti dle libosti.

Uz si to tolik nepamatuju, ale nejspis tam dole byl md421 a nahore byly dve 414, tak pul metru vod bedny.

Taky sem s timhle delal jenom jednou a prave tahle vec byla pro tu pisnicku tak spatne, ze sem ty stopy vyhodil a vrazil tam B4. Kerou od tyhle doby hodne cenim protoze to je fakt bozi simulace.

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 04 dub 2005 19:59

2PM0 ... mmnojo to je fakt ... i kdzy to co jsem tocil tak tam hrac jenom menil rzchlost ale hornz se tocilz furt ...
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

shagy
Příspěvky: 181
Registrován: 19 pro 2004 21:03

Příspěvek od shagy » 04 dub 2005 21:24

a mas aj web toho "za vodou - studia" ???
http://www.shagy.sk - zvuk nazivo aj v studiu

dan
Příspěvky: 27
Registrován: 10 čer 2002 11:11

Příspěvek od dan » 04 dub 2005 21:35

Ja bych doporucoval k tomuto tematu poslech slavne gramofonove nahravky "Uvod do stereofonniho poslechu".

Ted mi ji pripomel Ctvrtnicek, kterej ji v Tydnu oznacil za svoji nejoblibenejsi desku :wink:

Uživatelský avatar
pm
Příspěvky: 267
Registrován: 04 čer 2002 15:19

Příspěvek od pm » 05 dub 2005 09:20

safa píše:2PM0 ... mmnojo to je fakt ... i kdzy to co jsem tocil tak tam hrac jenom menil rzchlost ale hornz se tocilz furt ...
No, ani nevim jak je to obvykly, v zivote sem na vlastni oci videl tak tri leslie bedny, z toho dve zapnuty:) Tohle byl nakej velkej Dynacord s pedalem co umoznoval jenom toceni jednou rychlosti a brejk.

Odpovědět