Nahrávat mono nebo stereo stopu ?
Nahrávat mono nebo stereo stopu ?
Všechny zdravím a mám jeden dotaz.
Přítelkyně píše muziku,styl " New Age",k natáčení používáme nástroj Yamahu PSR 3000 a něco jí tam trochu zabrnkám na kytaru. Pro zpracování používám Cubase.Zatím jsem při všech skladbách,dělal automaticky záznam do stereo stopy.Teď nad tím tak přemýšlím,zda je to správně. Nejde mi o místo na disku,ale o celkové vyznění skladby. Bude zvuk rozdílný,když budu nahrávat do mono nebo do stereo stopy ? Díky.
Přítelkyně píše muziku,styl " New Age",k natáčení používáme nástroj Yamahu PSR 3000 a něco jí tam trochu zabrnkám na kytaru. Pro zpracování používám Cubase.Zatím jsem při všech skladbách,dělal automaticky záznam do stereo stopy.Teď nad tím tak přemýšlím,zda je to správně. Nejde mi o místo na disku,ale o celkové vyznění skladby. Bude zvuk rozdílný,když budu nahrávat do mono nebo do stereo stopy ? Díky.
Při postupném nahrávání, tzn. vrstvení nástrojů, se používá většinou mono stop. Resp. každý mikrofon by měl mít svou vlastní stopu, kterou můžeš upravovat nezávisle na ostatních. Je naprosto zbytečné nahrávat mono signál (jakým kytara je) do stereo stopy. V L i R kanále máš přirozeně to samé a zvuk zní uprostřed, tak jako u mono stopy neovlivněné panoramatem. Nevím jak pracuje Yamaha PSR 3000, jaké tam jsou možnosti, ale pokud to lze, je lepší nahrát každou stopu zvlášť. Pokud pracuješ s MIDI a nejen s výstupem audio, tak by to mělo bejt jednodušší - Nahrát si midi kanály jednotlivě do Cubase a pak to mixovat tam. Pokud všechno mixuješ v Yamaze (panorama) a nahráváš z analog stereo outu, tak je jasné, že budeš používat stereo stopy.
Všechny "nástroje",které nastavíme v Yamaze,nahráváme postupně.Potom to vše míchám v Cubasu.Bývá to tak 15 až 30 stop,podle skladby samozřejmě.
Z Yamahy beru audio stereo audio signál z AUX výstupu. Midi nedělám.
To mě právě vedlo k tomu,že jsem vytvářel pro každý nástroj stereo stopu,no a teď nevím,co je lepší,stereo,mono.
Z Yamahy beru audio stereo audio signál z AUX výstupu. Midi nedělám.
To mě právě vedlo k tomu,že jsem vytvářel pro každý nástroj stereo stopu,no a teď nevím,co je lepší,stereo,mono.
Záleží na asi nástroji, co já vím, jak to tam máš... Snad slyšíš, nebo v Cubase poznáš, zda-li se od sebe ty kanály v stereo stopě liší. Navíc v tý Yamaze máš nějakej mixer a panoramu, nebo ne? Třeba basouvou linku bych prostě nahrával mono. Nevím, jak skládáš bicí, ale
když to nahráváš postupně, tak předpokládám, že si bycí postavíš komplet a i se stereo obrazem. Pokud sázíš úplně každej nástroj zvlášť, včetně tomů, snare, plechů atd., tak mono. Co na tom nechápeš?
když to nahráváš postupně, tak předpokládám, že si bycí postavíš komplet a i se stereo obrazem. Pokud sázíš úplně každej nástroj zvlášť, včetně tomů, snare, plechů atd., tak mono. Co na tom nechápeš?
Já nevim, jakej ti z toho leze audio signál. Jde o to jestli třeba basový klapky jsou panoramaticky víc vlevo a vyčšší poloha je situovaná víc doprava... Podle mě to může jít nastavit a taky nemusí. Záleží, jak moc chceš, aby to mělo prostor. Jak nahrát digi klavír by ti asi poradili ostatní, nicméně pokud ti všechny klapky hrajou z jednoho místa a ty to takhle chceš, tak není důvod to nahrávat ve stereu.
Ve stereu z tý Yamahy musíš nahrávat audio, který má nějak rozvrženou panoramu a ostatní v klidu mono. Nic víc, nic míň.
Ve stereu z tý Yamahy musíš nahrávat audio, který má nějak rozvrženou panoramu a ostatní v klidu mono. Nic víc, nic míň.
Naposledy upravil(a) delay dne 07 pro 2006 10:38, celkem upraveno 1 x.
Ve tvém případě je odpověď na tvou otázku jednoznačná: nahrávej do sterea, v monu bude zvuk odlišný.
Proč? Každý moderní elektronický nástroj má již DSP, nebo-li efektovou jednotku, která k původnímu nasamplovanému zvuku přidává efekty jako Reverb, Chorus, Delay atd., které využívají stereobázi. Některé zvuky mohou být již samplovány ve stereu. Nejčastějí zvuk klavíru, smyčců, chórů apod.
Ale rád bych pojednal i o tvém způsobu práce, o kterém si myslím, že je zbytečně zatěžující jak po stránce technické tak i časové. I když zvyk je železná košile a proti gustu žádný dyšputát. Ale...
...myslím, že by jsi to měl zkusit s midi. Do počítače nahraješ pouze midi data díky čemuž ušetříš místa na disku o řád více (kompletní midi skladba zabírá pouze několik desítek kilobyte), mužeš si je zobrazit v notách a opravovat chyby je snadnější, než gumovat a znova přepisovat na papíře. Nehledě na to, že když se spleteš při nahrávání audia tak musíš znova opakovat tak dlouho, dokud se to nepovede tak jak bys chtěl. Z Cubase pak posílaš při přehrávání midi data zpět do nástroje. Takto si můžeš vytvořit kompletní skladbu bez zpěvu nebo akustického nástroje aniž bys nahrával jakékoliv audio. Takto to vidíš všechno v notách, cokoli, kdykoli můžeš změnit, opravit, přesunout, zkopírovat, transponovat, změnit tempo atd. atd. Díky DSP přímo v nástroji nemusíš používat ani softwarové pluginy. Nepotřebuješ kdoví jak nabouchaný počítač. Nedovedu si představit, že chceš změnit tóninu, tempo nebo zvuk některého z nástrojů. Nahrávat to znova, když se mi to na podvacáté povedlo?
Jiné to samozřejmě je, když pak děláš mix a mastering.
Proč? Každý moderní elektronický nástroj má již DSP, nebo-li efektovou jednotku, která k původnímu nasamplovanému zvuku přidává efekty jako Reverb, Chorus, Delay atd., které využívají stereobázi. Některé zvuky mohou být již samplovány ve stereu. Nejčastějí zvuk klavíru, smyčců, chórů apod.
Ale rád bych pojednal i o tvém způsobu práce, o kterém si myslím, že je zbytečně zatěžující jak po stránce technické tak i časové. I když zvyk je železná košile a proti gustu žádný dyšputát. Ale...
...myslím, že by jsi to měl zkusit s midi. Do počítače nahraješ pouze midi data díky čemuž ušetříš místa na disku o řád více (kompletní midi skladba zabírá pouze několik desítek kilobyte), mužeš si je zobrazit v notách a opravovat chyby je snadnější, než gumovat a znova přepisovat na papíře. Nehledě na to, že když se spleteš při nahrávání audia tak musíš znova opakovat tak dlouho, dokud se to nepovede tak jak bys chtěl. Z Cubase pak posílaš při přehrávání midi data zpět do nástroje. Takto si můžeš vytvořit kompletní skladbu bez zpěvu nebo akustického nástroje aniž bys nahrával jakékoliv audio. Takto to vidíš všechno v notách, cokoli, kdykoli můžeš změnit, opravit, přesunout, zkopírovat, transponovat, změnit tempo atd. atd. Díky DSP přímo v nástroji nemusíš používat ani softwarové pluginy. Nepotřebuješ kdoví jak nabouchaný počítač. Nedovedu si představit, že chceš změnit tóninu, tempo nebo zvuk některého z nástrojů. Nahrávat to znova, když se mi to na podvacáté povedlo?
Jiné to samozřejmě je, když pak děláš mix a mastering.