Peak & RMS

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
Tom Šen
Příspěvky: 265
Registrován: 14 dub 2004 10:13

Peak & RMS

Příspěvek od Tom Šen » 23 črc 2009 10:16

Ahoj, muzete mi prosim nekdo (spise) polopate vysvetlit co presne znamena RMS?
Plug in Level meter mi nabizi dve moznosti: Peak nebo RMS - o co se prosim presne jedna?
Diky moc, ahoj z Brna Tomas.

david
Příspěvky: 74
Registrován: 09 črc 2009 20:24

Re: Peak & RMS

Příspěvek od david » 23 črc 2009 10:57

RMS (Root Mean Square, cesky se rika efektivni hodnota) stridaveho napeti je rovna hodnote stejnosmerneho napeti, ktere by davalo stejny prumerny vykon za dany cas na odporove zatezi. Napriklad je-li v nasi siti 230 V stridavych (coz je efektivni hodnota), tak to znamena, ze tim vykonas praci (ve fyzikalnim smyslu, napriklad ohrev odporu) odpovidajici 230 V stejnosmernym za dany cas. Nicmene tech efektivnich 230 V v siti je ve skutecnosti sinusovka, ktera kmita od minima -325 V do maxima +325 V, a tohle je peak hodnota (predpokladam, ze prakticky neni potreba prilis resit neco jako maximum absolutnich hodnot). Pak se nekdy udava jeste peak-to-peak hodnota, coz je treba v te siti 2x325 = 650 V.

Vzdycky se to bere za nejaky cas (v audiu ma smysl treba za posledni 0.5 az 3 vteriny).

I s obrazkem http://homepage.ntlworld.com/g.knott/elect39.htm, vzorecky mas na
http://cs.wikipedia.org/wiki/Efektivní_ ... an_Square).

Jo a slusi se asi rict, ze pokud chces kontrolovat, ze neclippuje digital, zajima Te peak. RMS je neco jako "prumerne mnozstvi energie, kterou pak vyzari repraky za nejaky cas" ;)

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: Peak & RMS

Příspěvek od delay » 23 črc 2009 11:19

david: Bohužel, to co jsi napsal je hezké, ale k hudbě to moc neřekne...

Při finalizaci nahrávky je samozřejmě nutné sledovat obě hodnoty, přičemž RMS se mi zdá asi nejdůležitější. Udržet PEAK na "0dB" umí každej, ale mnohkrát poslouchám hudební pokusy kde PEAK je sice 0 dB, ale RMS lítá do -3db a zní to zpraseně, agresivně, nahlas atd. S RMS je potřeba zacházet obezřetně. Já nedokážu fundovaně vysvětlit co to je, a použít všechna ta slovíčka blabla :).
Prostě se snažím, aby nahrávka byla "co nejvíc nahlas", ale RMS při daném žánru od -12dB do -9dB (špičky). Čím vyšší hodnota RMS, tím vyšší hlasitost, ale jednak kreslí zvuková aparatura a druhak už přestává fungovat master limiter, také lidské ucho dobře rozezná danou hranici, kdy zvuk má již i při malých hlasitostech aparatury agresivní, našlapaný zvuk (vysoké RMS)... Zkrátka, člověk je z poslechu rychleji unavený, může začít bolet hlava atd. (moje zkušenosti).
Naposledy upravil(a) delay dne 23 črc 2009 11:21, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Peak & RMS

Příspěvek od Pytkin » 23 črc 2009 11:19

Tom : aby som to zhrnul .. Peak ti hovori o spickach .. nevidis z toho ale , ako to hra hlasno .. RMS ti hovoti o tom ako to hra hlasno .. nevidis ale ci to peakuje .. cize optimalne je vidiet obe veci naraz .. wavelab to tak ma v metroch .. alebo v metroch Rogera Nicholsa to tak je ..

Obrázek

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: Peak & RMS

Příspěvek od delay » 23 črc 2009 11:23

Pytkin to shrnul výstižně. Tady je třeba scrreen IK Multimedia T-RACKS, tam dokonce vydíš, že těch -9dB je tak konec optimální úrovně špiček...

Obrázek

Brenda Walsh
Příspěvky: 220
Registrován: 04 říj 2007 11:21

Re: Peak & RMS

Příspěvek od Brenda Walsh » 23 črc 2009 12:35

Vysoká RMS eště nemusí znamenat uplně hlasitou nahrávku, ale spíš sprasenej zvuk. Některý dobře smíchaný a zmasterovaný nahrávky nemaj uplně nařvaný RMS ale znějí hlasitěji a průrazněji, než třeba moje věci, který maj RMS papírově vyšší. Jde o psychický vliv frekvencí, který jsou ve skladbě použitý, stejně tak jako kompozice tvuků, tónina, umístění ve stereu atd. Ale jako takový základní měřítko pro celkovou hlasitost nahrávky je hodnota RMS asi nejpoužitelnější.

Uživatelský avatar
Tom Šen
Příspěvky: 265
Registrován: 14 dub 2004 10:13

Re: Peak & RMS

Příspěvek od Tom Šen » 23 črc 2009 13:16

ahoj davide, díky za proškolení :-) , tak už to chápu...
mej se dobře, tom

Uživatelský avatar
Tom Šen
Příspěvky: 265
Registrován: 14 dub 2004 10:13

Re: Peak & RMS

Příspěvek od Tom Šen » 23 črc 2009 13:20

díky všem, tak to je teď pro mě úplně perfektní, ten muzikantský pohled je pro mě samozřejmě nejdůležitější, ahoj všem z brna, tom

Uživatelský avatar
peteness
Příspěvky: 3668
Registrován: 22 čer 2004 17:31

Re: Peak & RMS

Příspěvek od peteness » 23 črc 2009 17:56

Brenda Walsh píše:Vysoká RMS eště nemusí znamenat uplně hlasitou nahrávku, ale spíš sprasenej zvuk. Některý dobře smíchaný a zmasterovaný nahrávky nemaj uplně nařvaný RMS ale znějí hlasitěji a průrazněji, .
Hlasita nahravka jeste zavisi na jedne veci a to je rozdil v hlasitosti spicek a zbytku nahravky. Priklad: mam nabouchany nabasovany track; chci tam jeste naslapany tanecni drumloop s kopakem co poradne kope. Kdyz dosahnu zhruba kyzeneho, podivam se timhle bezvadnym free wave shape analyzerem ( http://www.softpedia.com/get/Multimedia ... cope.shtml ; http://bram.smartelectronix.com/scope_docs/ ), ktery dam na master savli a vidim ze pokud peakujici kopak lize nulu, zbytek nahravky hraje prilis potichu, tudiz cela nahravka hraje potichu. Snazim se peakujici zvuk (kopak) stahnout a v ramci moznosti srovnat se zbytkem (nasledne muzu celou nahravku bez klipovani vytahnout). Pokud ten peakujici zvuk je dulezity a po stahnuti se ztraci nebo se bije s necim dasim, musi se rozhodit do sterea, upravit frekvence a pokud to nejde (kick vs. bass), pak pouzit sidechain.......tohle bych hlidal jeste pred sledovanim RMS.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Peak & RMS

Příspěvek od Pytkin » 23 črc 2009 18:10

peteness : to by si mal pocut .. nemyslim , ze to treba vidiet ..

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Re: Peak & RMS

Příspěvek od Cyril » 23 črc 2009 19:40

To co rika peteness jsou rady nad zlato, tenhle plugin me taky strasne pomaha... (stejne jako treba GClip, kde to clovek vidi taky)... ja nevim, mozna sem hluchej, ale radsi ty spicky vidim, slyset je sice muzu, ale tohle je jistejsi. Neumim si praci bez toho predstavit.
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: Peak & RMS

Příspěvek od biscuit » 23 črc 2009 19:56

no obecne je to myslim tim, ze spousta z nas nema vyreseny mistnosti a hlavne ve spodnich frekvencich, kde jsou nejvetsi amplitudy, obcas slyset nemuzeme ani kdyby jsme chteli. proto mame radi berlicky ve forme analyzeru a metru... samozrejme bez usi to taky nejde ;)

Uživatelský avatar
tomy45
Příspěvky: 2400
Registrován: 15 říj 2008 06:43

Re: Peak & RMS

Příspěvek od tomy45 » 23 črc 2009 22:14

Pani, aka je teda optimalna - prijatelna hodnota RMS? Pouzivam T-Raks ako je vyssie uvedeny screenshot, moj master mi ukazuje hodnotu vzdy okolo -10db, cize od -9db do -13db. Je to "dobre"?

Existuje nejaky trik alebo nieco pod. cim pri skladani songu, proste si na toto budem davat pozor?

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: Peak & RMS

Příspěvek od delay » 23 črc 2009 22:49

tomy45 píše:... moj master mi ukazuje hodnotu vzdy okolo -10db, cize od -9db do -13db. Je to "dobre"?
Je to OK.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Re: Peak & RMS

Příspěvek od kexik » 24 črc 2009 10:45

proporcionalny pomer medzi hlasitostou a RMS ma hodnota namerana cez A filter. co je taky specialny priebeh, ktory simuluje citlivost ucha, inak povedane, potlaca vplyv vysok, ale hlavne basov na RMS. prebasovana nahravka ma vysoke rms ale znie ticho, lebo ucho posudzuje hlasitost podla obsahu nizsich stredov. ak chcete nahravku, ktora znie hlasne, musi mat prave tam tazisko. to ale znamena mysliet na to uz pri skladani a produkcii, bez stredovych nastrojov v aranzi to miesanim nedocielite

Odpovědět