Postup při používání Kompresoru
je zaujimave ako sa historia opakuje.. toto je hadam nejaky fenomen jebnut hadicu kompresora niekomu do riti.. za komancov sa to na ucilistiach stavalo ako bezny jav..
aj nam hovorili ze kompresor nepatri do konecnika .. chalan to bude mat tazke, lebo pripady co sa stali za komancov na ucilistiach tohoto druhu, tak obet srandy vzdy zomrela...
Brooklyn / juanita juarez píše:jestli delate elektronickou hudbu a jste v zacatcich, a chcete nekam pokrocit, tak bych si zakazal nasledujici pojmy i to, co oznacuji: kompresor, mastering, rady na ezone, tape, enhancer.
Se vším s Tebou v tomhle souhlasím, Brooklyne, jen jsem chvíli nesouhlasil s jedním - s tím Tvým "rady na ezone", ale trvalo jen chvíli, než jsem Ti dal za pravdu i v tom.
Jistě, jsou tady na eZone kvalitní rady od lídí jako jsi Ty a od dalších, ale pak jsou tady i "rady", které k ničemu nevedou a jsou od lidí, kteří o tom buď moc nevědí, nebo mají nějakou svoji představu o daném řešení, často neověřenou, zkreslující, subjektivní...
A začátečník se jimi snadno nechá strhnout a uvést tak na nesprávnou cestu...
Problém je v tom, že člověk, který v dané oblasti začíná (např. v domácí tvorbě/ mixování hudby) a předtím se s problematikou dostatečně (nebo alespoň částečně) neseznámil je schopen pojmout "radu" např. jako "vždy a na všechno dávej kompresor a hlavně hodně reverbu" jako pomyslný recept v kuchařce a než zjistí, že to není to pravé, ztratí spoustu času a možná nejen toho...
Obecně je ale na eZone spousta dobrých rad, jen si mezi nimi člověk musí vybrat (a leckdy i začátečníci jako já) i vyzkoušet a třeba i přijít na to, že to není to pravé...
eZone není Wikipedia, naučný slovník, ani nic podobného, spolehlivé výklady, postupy, rady a návody tady zaručeny nejsou, i když jich tady spousta existuje, ale jak má začátečník vědět, že jsou zaručené a fungují, když v některých oblastech (a je jich mnoho) žádný zaručený "recept", nebo jednoznačný postup neexistuje, že?
Jinými slovy, Brooklyne - měl jsi podle mě pravdu ve výčtu pojmů, kterým samotným i jejich významům by se začátečník měl vyhnout, ale konkrétně ty "rady na ezone" by možná mohl porovnat s jinými zdroji, prokonzultovat, ne je hned zatracovat anebo naopak je hned nepojmout jako svaté a definitivní...
Dobrý názor od Tebe a sorry, Brooklyne.
Všem se omlouvám za trochu OT.
Ja bych doporucil clanek z dreamfacenet nevim jak je na tom s odborností...možná ho psal někdo z ezone.
http://www.dreamface.net/modules.php?na ... le&sid=234
http://www.dreamface.net/modules.php?na ... le&sid=234
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
souhlas, ja rad relativizuju. jsou tu urcite dobry rady, ale i kdyz je krok po kroku zkopirujes, vetsinou te to nezachrani, resp. jde o neco jinyho, nejaky technologicko-estetickej filtr v nasich hlavach a usich, kterej je danej citem, zkusenosti, nadanim (i vybavenim, poslechem), kdy se musis rozhodnout, jestli nejaky rozhodnuti (v mixu, aranzi) je dobry nebo spatny. a to se takhle pres inernet neda naucit, a proto si myslim, ze je lip stravenej cas pokus-omylovanim ve studiu nez ctenim tutorialu.Jindrix píše:Brooklyn / juanita juarez píše:jestli delate elektronickou hudbu a jste v zacatcich, a chcete nekam pokrocit, tak bych si zakazal nasledujici pojmy i to, co oznacuji: kompresor, mastering, rady na ezone, tape, enhancer.
Se vším s Tebou v tomhle souhlasím, Brooklyne, jen jsem chvíli nesouhlasil s jedním - s tím Tvým "rady na ezone", ale trvalo jen chvíli, než jsem Ti dal za pravdu i v tom.
Jistě, jsou tady na eZone kvalitní rady od lídí jako jsi Ty a od dalších, ale pak jsou tady i "rady", které k ničemu nevedou a jsou od lidí, kteří o tom buď moc nevědí, nebo mají nějakou svoji představu o daném řešení, často neověřenou, zkreslující, subjektivní...
A začátečník se jimi snadno nechá strhnout a uvést tak na nesprávnou cestu...
Problém je v tom, že člověk, který v dané oblasti začíná (např. v domácí tvorbě/ mixování hudby) a předtím se s problematikou dostatečně (nebo alespoň částečně) neseznámil je schopen pojmout "radu" např. jako "vždy a na všechno dávej kompresor a hlavně hodně reverbu" jako pomyslný recept v kuchařce a než zjistí, že to není to pravé, ztratí spoustu času a možná nejen toho...
Obecně je ale na eZone spousta dobrých rad, jen si mezi nimi člověk musí vybrat (a leckdy i začátečníci jako já) i vyzkoušet a třeba i přijít na to, že to není to pravé...
eZone není Wikipedia, naučný slovník, ani nic podobného, spolehlivé výklady, postupy, rady a návody tady zaručeny nejsou, i když jich tady spousta existuje, ale jak má začátečník vědět, že jsou zaručené a fungují, když v některých oblastech (a je jich mnoho) žádný zaručený "recept", nebo jednoznačný postup neexistuje, že?
Jinými slovy, Brooklyne - měl jsi podle mě pravdu ve výčtu pojmů, kterým samotným i jejich významům by se začátečník měl vyhnout, ale konkrétně ty "rady na ezone" by možná mohl porovnat s jinými zdroji, prokonzultovat, ne je hned zatracovat anebo naopak je hned nepojmout jako svaté a definitivní...
Dobrý názor od Tebe a sorry, Brooklyne.
Všem se omlouvám za trochu OT.
na druhou stranu, a to se mi vybavuje az ted pri psani, je fakt, ze urcity 'arbitrarni pracovni navyky' nejsou na skodu. co tim myslim - treba v uk je docela dobra vseobecna znalost urcitejch rutin, kde lidi uz casto nevedi, proc se dejou (casto delaji na ghetto setupech, kde nic nemuzou slyset), ale ve vysledku jsou prospesny a jejich skladby hrajou hodne dobre - mam ted na mysli treba takovy rutiny jako (v klubovy hudbe) mono basa, kopak (snare), urcita standardni aranz, prazdnej master bus, casto systemovy nepouzivani kompresoru nebo michani do urcityho momentu v mono. nebo omezeni se v EQ jen na highpass a reseni problemu mixu a tucnosti vrstevnim misto EQ, a tak.. casto se s tim setkavam a jak rikam, ve vysledku takovy rady-rutiny vlastne fungujou... ve velky vetsine maji tyhle navyky spolecnyho jmenovatele 'keep it simple'. hlavne co nejlepsi aranz, chirurgie s EQ nepripustna a tak.. nevim proc, ale prijde mi, ze u nas jsou tyhle navyky dost opacny, vsechno zahltit verbem, idealne reverb i na master. :]
Hezky podchycene, taky mi prijde ze se prehlcuje verbem, nevim co stim furt lidi maji
sam verb spis nepouzivam, maximalne nejaky delay pro "drive" k nekonecnym synth arpregiim... a nekdy kdyz je beat placka prihodim na snare mirnou porci 80s plate
no libi se mi kdyz to zni suse.


Peace
'mentalita kulturnich okruhu'
edit: "nekteri slusni moderatori mohou byt slusni tak jako nekteri populisticti slovensti premieri..."

'mentalita kulturnich okruhu'
edit: "nekteri slusni moderatori mohou byt slusni tak jako nekteri populisticti slovensti premieri..."

ne ze by se to pres net nedalo naucit nebo ucit, to se da, problem je spis v ochote, tohle uz je moc velkej pozadavek i na lidi z ezone...tyhle veci tu nikdo jentak z dobre vule nedela, jedine ti, co se spolu dobre znaji...jako me to je jedno, poznal jsem to uz davno...lhostejnost, nezajem, neochota - to tu na ezone existuje skryte, ale je to tady...zadny ze se neco neda vysvetlit, da se vysvetlit vsechno, ale nekdy neni cas a ochota...vetsina problemu se tady ale vyresi zdarma a dost dobre, to zase ano...Brooklyn / juanita juarez píše: kdy se musis rozhodnout, jestli nejaky rozhodnuti (v mixu, aranzi) je dobry nebo spatny. a to se takhle pres inernet neda naucit, a proto si myslim, ze je lip stravenej cas pokus-omylovanim ve studiu nez ctenim tutorialu.
A některé ( a to ty nejzásadnější ) se bohužel vysvětlit NĚKOMU ani nedají už z principu.
Někdo stál před svým narozením prostě ve frontě na jiné dovednosti.
Špatné je, že ti samí lidé z jeho fronty mu říkají "jóó to je bomba", "v tom si dobrej", "jen pokračuj" ......
A on chudák pokračuje v domění že to za něco stojí. Tihle "mimo-lidé" ho v tom časem utvrdí tak, že .....
Ti co stáli ve frontě na skvělé uši, hudební sluch a hudbu, a bylo jim dáno, jsou potom dost bezmocní co se týče jejich pomoci takovým "jinak obdařeným".
Někdo stál před svým narozením prostě ve frontě na jiné dovednosti.
Špatné je, že ti samí lidé z jeho fronty mu říkají "jóó to je bomba", "v tom si dobrej", "jen pokračuj" ......
A on chudák pokračuje v domění že to za něco stojí. Tihle "mimo-lidé" ho v tom časem utvrdí tak, že .....
Ti co stáli ve frontě na skvělé uši, hudební sluch a hudbu, a bylo jim dáno, jsou potom dost bezmocní co se týče jejich pomoci takovým "jinak obdařeným".
to vsechno a este termin "oteplit" ;-)Brooklyn / juanita juarez píše:jestli delate elektronickou hudbu a jste v zacatcich, a chcete nekam pokrocit, tak bych si zakazal nasledujici pojmy i to, co oznacuji: kompresor, mastering, rady na ezone, tape, enhancer.
Jinak kompresor je vec, ktera ztlumuje to, co je nad urcitou hlasitosti (treshold). Jeho parametry rikaj jak rychle to ztlumi (attack), jak rychle se vrati na puvodni hlasitost (release), a jak moc nad tresholdem ztlumuje (ratio).
Je to proces vhodnej na zmenseni dynamiky, vyrovnani hlasitosti, vytazeni zvuku mistnosti ze zvuku, stmeleni celyho mixu a taky na kreativni a nekreativni zbytecnou destrukci jinak docela uslyho materialu.
Je treba s nim opatrne, ale taky je dobry verit svym usim, hodne zkouset a poslouchat reference. Doporucuju vzit ruznorodej matros a zkouset, co s tim kompresor umi udelat... a pritom dodrzovat shodnou hlasitost, aby si clovek nelhal tim, ze je neco lepsi, protoze je to proste jen nahlas. Zkusenosti se tezko predavaj, da se jen ukazat na cestu k nim.
Kdyz chci aby kompresor nedo celal se suchym zvukem, tak ho zaradim pred reverb. Kompresor ale ztisuje, ne zhlasituje. Diky tomu ze ztisi nejaky casti, tak se pak da celej zvuk zesilit, aniz by to prelejzalo nejakou uroven. Mozna ti pride, ze kompresor zhlasituje kvuli tomu, ze casto je v nem vestavenej nejakej automatickej kompenzator zeslabeni (auto make-up, auto gain) ale pro pochopeni (v zakladu dost trivialniho) principu kompresoru je tenhle auto makeup spis matouci.
Co ale neni trivialni je interakce vsech tech parametru s ruznejma signalama. To je pak uz docela komplexni, zvlast na komplikovanejsim materialu (celky).
Doporucuju zkouset a poslouchat.
Co ale neni trivialni je interakce vsech tech parametru s ruznejma signalama. To je pak uz docela komplexni, zvlast na komplikovanejsim materialu (celky).
Doporucuju zkouset a poslouchat.
2Acid: Co s tím (verbem) lidi furt maj? No to je jednoduchý - "zní to prostě profi studiově" (jejich výklad). Hele, to nevymluvíš. Já už jsem pár takovýchhle diskusí absolvoval, není to nic příjemnýho; jako když mluvíš do dubu. Akorát nemám prostě ty nervy na to, abych to nějak rázněji vždycky utnul
takřž v těch neplodných diskusích strávím zbytečně moc času..... A nakonec se ještě třeba dozvím, že "..tady furt všichni tlachaj, jak je jednoduchý natlačit kopák tak, aby kopal jak vo život, a když to po někom chci, tak to nikdo ještě nenakroutil....takže svoje tracky dám dodělat za hranice..." (obávám se, že ten, kdo mi tohle nakonec řekl, je typický obýváčkář......).
P.

P.