postup pri tvorbe hudby

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
lojzko

postup pri tvorbe hudby

Příspěvek od lojzko »

chcem sa spytat na nazory ohladne postupu pri tvorbe hudby. myslim cisto tvorbe na pocitaci. Celkom som si zvykol na reason ale kedze okrem vlastnych pluginov nepodporuje ziadne ine, spojil som ho so sonarom a problem sa vyriesil.
Pouzivate rozne kompresory a ekvalizery uz pocas samotnej tvorby ? alebo to vsetko nechavate na zaverecny mastering? zdalo sa mi ze ak ich pouzijem v samotnom procese bude sa mi tvorit lepsie pretoze realne pocujem zvuk bliziaci sa k finalnej verzii. kdezto uprava az nakoniec moze odhalit x nedostatkov. Jednoduco som sa chcel vyhnut opravovackam. myslite si ze je takyto postup spravny?

LUPO
Příspěvky: 840
Registrován: 19 lis 2002 10:57

Příspěvek od LUPO »

bohuzel ano. Kde jsou ty krasne casy, kdy "muzikant" nemusel byt zaroven "zvukar" a dnes pomalu uz i "manazer a ucetni" :)

lojzko

Příspěvek od lojzko »

ktory postup je podla vas spravnejsi > mastrovanie hotovej nahravky(wav subor) alebo mastrovanie jednotlivych stop samostatne a potom ich nasledne spojenie.

Je medzi tym nejaky rozdiel?

Uživatelský avatar
Pavel Vantuch
Příspěvky: 1277
Registrován: 23 úno 2003 12:07

Mastering

Příspěvek od Pavel Vantuch »

Skladba musi hrat dobre uz sama o sobe bez masteringu.
O tom ani pec nam spadla.
Master se dela az nakonec. Proto je to i nazyvano master.
Pri praci se songem se samozrejme kompresory a EQ pouzivaji, ale to je na hodne rozsahlou debatu a asi je nejlepsi si to vyzkouset sam, napr. co kompresor dela s kopakem, kdyz je attack=0 a jak to vyleze, kdyz se trochu potahne nahoru apod.
A pozor. Je rozdil v kompresi jednotlive stopy a v kompresi finalniho vystupu. Oboji hraje roli a da se tim hodne pomoci ale i pokazit.

Uživatelský avatar
sparX
Příspěvky: 328
Registrován: 21 kvě 2003 08:52

Příspěvek od sparX »

to lojzko :

Myslím , že je to jen na tobě .. jaký postup ti bude vyhovovat . Každopádně souhlasím s Pavlem (vyjímaje ten kopák , tam většinou naperu kompresi hned - pro představu - nikoli finálně )

Taky je možné to co říká LUPO .. tedy pokud si jeden z těch " urob si sám "

Já bych řekl , že největší tlak na kvalitu atd , jde z venku ( tedy zahraničí ) a to jenom proto , že na deskách nedělá jeden člověk - ale celej tým lidí . A vše je jen o penězích .

U nás se to myslím dá velice uspěšně interpretovat , pokud najdeš " nadšence " zapálené pro "stejnou" věc - ale to je těžké .

Každopádně jsem udělal jednu věc a někoho si našel kdo se v tom štoural .. bylo to hodně zajímavé , moje skladba dostala uplně jiný rozměr a byl jsem dost překvapen .... co jsem já sám mohl při mýchání použít - využít . Ale takové podobné rozdíli najdeš třeba i na singlech některých skupin .
Takže mohu říct , že jsem zásadně pro "týmovku" - aniž bych měl nějaký špatný pocit .

Uživatelský avatar
Pavel Vantuch
Příspěvky: 1277
Registrován: 23 úno 2003 12:07

kopak

Příspěvek od Pavel Vantuch »

sparX: Ja to tak s tim kopakem myslel, jak pises.
A hlavne jsem to uvedl jen jako priklad.
Mozna to vyznelo jinak :wink:
Rikam. Komprese jednotlivych stop a finalniho mixu je rozdil.
Rozhodne pouzivam oboji a soucasne.
Naposledy upravil(a) Pavel Vantuch dne 15 led 2004 12:16, celkem upraveno 1 x.

kexik

Příspěvek od kexik »

obavam sa ze komprimovat samostatne sa musia minimalne bicie: vyraznejsia kompresia na mastri potom rozdycha vsetky "rovne" podklady; to samozrejme moze byt umysel, ale vacsine ludi to vadi :)

matucha
Příspěvky: 5583
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha »

Nejlepsi je, kdyz ta vec hraje sama o sobe bez korekci.

V akusticky muzice se toho dosahuje pozici mikrofonu, ladenim nastroju (vcetne bicich) a dobrou aranzi.
V elektronicky muzice se toho dosahuje vyberem zvuku, jejich ladenim, vrstvenim (hlavne u bicich) a hlavne dobrou aranzi.

Pak EQckem orezavas ty casti zvuku, ktery nejsou potreba, s necim se kryjou (to je lepsi delat v aranzi, treba posunutim o oktavu vyse nebo vyhozenim zbytecne duplicitni linky).

Dost se vrstvi, treba kopak ze 2 az 3, tak abys ziskal plnej zvuk. Taky se jeden kopak rozdeluje do (napr) 3 paralelnich cest rozdelenejch filtrama na jednotlivy pasma, ktery se i prekrejvaj podle potreby tak muzes treba nechat hutnej spodek ale ve stredech pouzit kompresor s delsim attackem k zvyrazneni spicky.

Pak se komprimujou zvlast jednotlivy skupiny nastroju... typicky bici vsechny dohromady, aby zacaly fungovat jako celek. Casto de do skupiny basa a kopak, aby se do sebe pekne zasekly...

No a kdyz to mas udelany fakt pekne a vyvazeny jak si chtel se to hodi na master. Pride znova eq, komprese, pripadne nejaky stereo procesy, limitace, dither... a je to.

Hlasitost celyho mixu je odvozena uz od toho, jak komprimujes v mixu, mastering samozrejme na subj. hlasitosti prida, ale kdyz je delanej pro dobro veci, tak nikdy nejde pres urcitou hranici, kterou ma kazdej mix jinde a ta je hlavne ovlivnena prave mnozstvim komprese uz na jednotlivejch nastrojich a skupinach.

Matous

Phenn
Příspěvky: 8
Registrován: 19 lis 2002 21:59

Příspěvek od Phenn »

Pouzivam podobny postup a pridavam efekty uz v prubehu kompozice.
Mluvim o elektronicke muzice, takze se nesnazim dodrzovat nejaky zabehly pravidla, napr. o kompresorech, jejich pumpovani apod. spis to davam podle sluchu a jak se mi to libi.

Urcite je dobry si stopy nasmerovat do Group, jak je zmineno vyse, kick+bass, drums, hihats, napr. a filtrovat a komprimovat cely grupy aby ziskaly celistvost a hraly spolu.

Jestli muzu trochu vic natuknout grupu kick+bass, trochu me nejde dohlavy nemoznost zapojeni sidechain komprese v Cubasu, pokud pominu nektery efekty, ktery to umozni, jako treba dBCompressor, tak to jinak nejde.

Tohle se da mozna do urcity miry emulovat, pokud clovek zada volume automation na basslajnu v prubehu celyho tracku, aby se s kazdym uderem o xx dB snizila., ale jde mi o to, jestli to nekdo rozchodil nejak jinak. \
Dik

Odpovědět