prebuzeni
prebuzeni
Aloha!
Mam prosim dotaz. Udelam si nejakou smycku trackv reasonu, co chci pouzit v Live-ableton. Dbam na to aby to neclipovalo, nahraju, zni to docela v pohode. Hodim to do Wavelabu, lehce to compresnu - basy trosku do 40-50Hz a vejsky kolem 20kH, ekvalizerem jemne povytahnu stredy, hodim spectralizer-default a peak master s out na max 0dB coz newim jestli ma nejakej efekt kdyz by to cely uz melo byt naharne do 0dB a vyrenderuju. Nasledne aniz bych se myslim moc snazil to zni prebasovane. Jo jestli to pomuze delam, teda snazim se o techno...
Poradite prosim??
Diky
P.S. Nejde mi tak o uplne dokonaly mastering, jen bych chtel ty smycce, tracku pridat trrosku smrnc a snazil jsem se ridit pokyny v Home mastering guide, tady nekde uverejnenem....
Mam prosim dotaz. Udelam si nejakou smycku trackv reasonu, co chci pouzit v Live-ableton. Dbam na to aby to neclipovalo, nahraju, zni to docela v pohode. Hodim to do Wavelabu, lehce to compresnu - basy trosku do 40-50Hz a vejsky kolem 20kH, ekvalizerem jemne povytahnu stredy, hodim spectralizer-default a peak master s out na max 0dB coz newim jestli ma nejakej efekt kdyz by to cely uz melo byt naharne do 0dB a vyrenderuju. Nasledne aniz bych se myslim moc snazil to zni prebasovane. Jo jestli to pomuze delam, teda snazim se o techno...
Poradite prosim??
Diky
P.S. Nejde mi tak o uplne dokonaly mastering, jen bych chtel ty smycce, tracku pridat trrosku smrnc a snazil jsem se ridit pokyny v Home mastering guide, tady nekde uverejnenem....
Mily Crane.Crane píše: ...hodim spectralizer-default a peak master s out na max 0dB coz newim jestli ma nejakej efekt kdyz by to cely uz melo byt naharne do 0dB a vyrenderuju...
Mastering a pouzivanie plugin efektov vseobecne podlieha jednej podstatnej zasade - "ak chces pozivas nejaky plugin, treba ho poznat a vediet, na akych principoch funguje a za akych okolnosti ho treba pouzit a ako". Nemozes totiz vhodne pouzivat nieco, o com nemas ani paru, len preto, ze si to nasiel v nejakej prirucke. Pri dynamickych procesoroch (compresory, limitery, finalizery) to plati dvojnasobne.
Na zaciatok si skus zohnat knihu "Praxe zvukove techniky" od V. Vlacheho, odkial mozes nacerpat mnozstvo uzitocnych informacii v rodnom jazyku (myslim, ze to vydal Muzikus).
Pluginy treba vzdy pouzivat cielene - to znamena najpv jasna predstava, co chcem dosiahnut a potom na zaklade nadobudnutych vedomosti vybrat vhodny procesor (y) a skusat niekolko nastaveni dovtedy, nez sa bude vysledok najviac priblizovat povodnej predstave.

No nevim, zni to bezradne to co povidas... vytahujes basy stredy i vejsky... ehm, nevim jestli sem nejak natvrdlej, ale neni to trochu kontraproduktivni? Asi se ti zda, ze je to lepsi, protoze to vlastne cely taktrochu zesilis... ale to se da daleko lip udelat tak, ze to proste zesilis ;-).
Smrnc masteringem? Ugh.. popravde jestli se tomu da dat nekde smrnc, tak je to v tom jak to udelas jako skladbu. Nema to smrnc? Kde je teda chyba? Neni to moc mrizkovany? Neni to vsechno trochu na jedny kupe bez rozliseni hloubky? Vybral sem a doupravil sem spravne vsechny zvuky?
Jestli chces delat mastering vlastnich veci, tak to je blbost, mastering je od toho aby se na to podival clovek s odstupem (tj nekdo jinej nez ty), s jinejma bednama a mistnosti a pokudmozno s co nejvetsima zkusenostma. Jestli potrebujes tu smycku proste jenom mit v hlasitosti, ktera je srovnatelna se zbytkem tveho sveta, tak tam proste hod L1, L2 nebo L3 a zlimituj to podle potreby (cim min, tim lip). Muzes si este pomoct nejakou drobnou kompresi pred tim.
Otazka: Proc vytahujes basy, kdyz ty vysledky sou prebasovany?
Smrnc masteringem? Ugh.. popravde jestli se tomu da dat nekde smrnc, tak je to v tom jak to udelas jako skladbu. Nema to smrnc? Kde je teda chyba? Neni to moc mrizkovany? Neni to vsechno trochu na jedny kupe bez rozliseni hloubky? Vybral sem a doupravil sem spravne vsechny zvuky?
Jestli chces delat mastering vlastnich veci, tak to je blbost, mastering je od toho aby se na to podival clovek s odstupem (tj nekdo jinej nez ty), s jinejma bednama a mistnosti a pokudmozno s co nejvetsima zkusenostma. Jestli potrebujes tu smycku proste jenom mit v hlasitosti, ktera je srovnatelna se zbytkem tveho sveta, tak tam proste hod L1, L2 nebo L3 a zlimituj to podle potreby (cim min, tim lip). Muzes si este pomoct nejakou drobnou kompresi pred tim.
Otazka: Proc vytahujes basy, kdyz ty vysledky sou prebasovany?
- Pavel Vantuch
- Příspěvky: 1275
- Registrován: 23 úno 2003 12:07
Osobne tu knizku od p. Vlacheho casto pouzivam, jako vypln volnejsich chvilek. Uz ji mam proctenou nekolikrat - ne celou, jen pazase, co me zajimaji a troufam si tvrdit, ze je to idealni zaklad pro predstavu, co s nahravkou clovek muze delat. Napr. tabulka frekvenci, co kde a jak hraje, co se tam vyskytuje, co muze pomoci a co ne, je temer k nezaplaceni
U dynamickych procesoru je take dulezite chapat, jak to vlastne facha. Mne osobne vcelku dlouho trvalo pochopit, jak vlastne funguje compressor, z mistnich muzikantu mi to nikdo vysvetlit nedokazal nebo to ani pro jistotu nepouzivaji
Nejlepsi je si o tom neco precist a nasledne si to zkusit, jak se to chova na jednom nastroji (napr. kopak ikdyz je to sample, tak se s tim da jeste pekne carovat, zejmena co se pruraznosti tyka), na podskupine a nasledne na masteru. Dneska si praci bez techto udelatek nedokazu predstavit.
Takze moje rada zni: cti, cti a nasledne zkousej
Navic si myslim, ze pokud chces pracovat s EQ, tak s nimi pracuj uz na jednotlivych stopach, aby to hralo dobre uz do suchecho mixu nebo do compressoru na masteru - jak v jinem topicu pise Syncro a Matucha. Taky jsem si s tim lamal hlavu, jestli delam dobre, ze ten master lehce komprimuju. Tim topicem mi kluci usnadnili zivot
EQ na masteru pouzivam vylozene na orezavani frekvenci cca pod 30-40 Hz a nad cca 16 kHz.
Taky asi nedelam uplne vsechno dobre, ale clovek se neustale uci a objevuje, ale to uz je zivot

U dynamickych procesoru je take dulezite chapat, jak to vlastne facha. Mne osobne vcelku dlouho trvalo pochopit, jak vlastne funguje compressor, z mistnich muzikantu mi to nikdo vysvetlit nedokazal nebo to ani pro jistotu nepouzivaji

Nejlepsi je si o tom neco precist a nasledne si to zkusit, jak se to chova na jednom nastroji (napr. kopak ikdyz je to sample, tak se s tim da jeste pekne carovat, zejmena co se pruraznosti tyka), na podskupine a nasledne na masteru. Dneska si praci bez techto udelatek nedokazu predstavit.
Takze moje rada zni: cti, cti a nasledne zkousej

Navic si myslim, ze pokud chces pracovat s EQ, tak s nimi pracuj uz na jednotlivych stopach, aby to hralo dobre uz do suchecho mixu nebo do compressoru na masteru - jak v jinem topicu pise Syncro a Matucha. Taky jsem si s tim lamal hlavu, jestli delam dobre, ze ten master lehce komprimuju. Tim topicem mi kluci usnadnili zivot

EQ na masteru pouzivam vylozene na orezavani frekvenci cca pod 30-40 Hz a nad cca 16 kHz.
Taky asi nedelam uplne vsechno dobre, ale clovek se neustale uci a objevuje, ale to uz je zivot

orezavani nahore moc nechapu... to snad jenom, kdyby tam byl nejakej extra problem, no ale stejne... jestli je vejsek moc, tak shelfem dovyvazit...
basy cece orezavat dole opatrne, ztraci to pak mekkost... spis se drzet 20Hz vyjimecne 30... 40 uz je casto moc vysoko a jestli tam je zase nejakej subbas, kterej moc zere misto, tak zase shelf a ubrat jen par db, ktery sou nutny
basy cece orezavat dole opatrne, ztraci to pak mekkost... spis se drzet 20Hz vyjimecne 30... 40 uz je casto moc vysoko a jestli tam je zase nejakej subbas, kterej moc zere misto, tak zase shelf a ubrat jen par db, ktery sou nutny
Hmm, tak dekuju, asi bude treba cist
Btw: ja prave nepsal ze povytahnu ty basy, psal jsem ze je lehce dam dolu na ty frekvenci do 40 Hz....Ja se fakt nesnazim o master, spis chci aby to melo vsechno stejnou hlasitost-jo to resi L2 a pak jsem myslel ze tim proste dodam tem smyckam trochu smrnc....
Nicmene ted si zatukate na celo co jsem to za dementa, ale problem s prebasovanim byl...no uplne se za to stydim ale zaroven se musim smat
ale mel jsem na winampu kde si to nasledne posloucham schovanej a zaplej eq.....
Takze se omlouvam, nicmene vam strasne dekuju, ze jste mi rekli asi to nejnutnejsi.....cist a zkouset
Diky

Btw: ja prave nepsal ze povytahnu ty basy, psal jsem ze je lehce dam dolu na ty frekvenci do 40 Hz....Ja se fakt nesnazim o master, spis chci aby to melo vsechno stejnou hlasitost-jo to resi L2 a pak jsem myslel ze tim proste dodam tem smyckam trochu smrnc....
Nicmene ted si zatukate na celo co jsem to za dementa, ale problem s prebasovanim byl...no uplne se za to stydim ale zaroven se musim smat



Takze se omlouvam, nicmene vam strasne dekuju, ze jste mi rekli asi to nejnutnejsi.....cist a zkouset
Diky
- Pavel Vantuch
- Příspěvky: 1275
- Registrován: 23 úno 2003 12:07
PV: tiez nechapem to orezavanie zhora... niektore cinely odfiknutim harmonickych celkom zmenia farbu, zneju tvrdsie...
co sa mna tyka, teda neformuloval by som to az tak dramaticky ako crane, ale stava sa mi, ze render vo wavelabe basuje viac ako preview. neviem cim to je, zrejme inym sumacnym algoritmom v realtime mode, co je chyba wavelabu (???). zaujimave ale je ze sa to nestane vzdy, i s tymi istymi efektami (ostatne ja tiez pouzivam len EQ na spodok a peak master) + dithering. myslel som najskorej ze je to ditheringom, ale robi to aj bez neho. riesenie je pravda ubrat plosne basov v surovine ale tym ze to musim robit po pamati tak je to take... o nicom. bavime sa o potlaceni 2-3dB cca, aby ste vedeli asi o aky rozsah ide...
este vacsi bordel robi wavelab pri priamej kompresii renderu do mp3, ale to sa da obist pouzitim kompresie v inom sw (pouzivam lameenc z cierneho okna so specialnymi settingami
- v roku 2004!!!)
co sa mna tyka, teda neformuloval by som to az tak dramaticky ako crane, ale stava sa mi, ze render vo wavelabe basuje viac ako preview. neviem cim to je, zrejme inym sumacnym algoritmom v realtime mode, co je chyba wavelabu (???). zaujimave ale je ze sa to nestane vzdy, i s tymi istymi efektami (ostatne ja tiez pouzivam len EQ na spodok a peak master) + dithering. myslel som najskorej ze je to ditheringom, ale robi to aj bez neho. riesenie je pravda ubrat plosne basov v surovine ale tym ze to musim robit po pamati tak je to take... o nicom. bavime sa o potlaceni 2-3dB cca, aby ste vedeli asi o aky rozsah ide...
este vacsi bordel robi wavelab pri priamej kompresii renderu do mp3, ale to sa da obist pouzitim kompresie v inom sw (pouzivam lameenc z cierneho okna so specialnymi settingami

ja som tiez zastanca orezavania vysokych, ale zaroven aj hlbokych
mix moze zniet rovnako plno a vyvazene od 60 do 12000 ako od 30 do 15000. Je to vec vkusu a mozno aj zanru. v poslednych rokoch sa s rozmachom retra u mnohych hudobnych stylov pri snahe dosiahnut "magnetofonovy" zvuk 60s/70s vysky velmi casto orezavaju aj na 10KHz. Samozrejme ze subbasy sa budu v tychto nahravkach taktiez velmi tazko hladat

mix moze zniet rovnako plno a vyvazene od 60 do 12000 ako od 30 do 15000. Je to vec vkusu a mozno aj zanru. v poslednych rokoch sa s rozmachom retra u mnohych hudobnych stylov pri snahe dosiahnut "magnetofonovy" zvuk 60s/70s vysky velmi casto orezavaju aj na 10KHz. Samozrejme ze subbasy sa budu v tychto nahravkach taktiez velmi tazko hladat
hm jenze v 60-70letech ty vejsky i subbasy basy na ten magnetak vpohode dostali... dokonce v letech padesatejch, to ze nekdo potom blbym gramcem s blbou zvukovkou z ultrastaryho vinylu sejmul par samplu nebo pustil do sveta MP3 v rezave kvalite.. to je jina vec. Fuj, nekdy ty veci hrajou hnusne...
Ja nejsem zastancem prevejskovanejch nahravek, naopak, ale orezavat tohle na masteru je trochu !@^#(*&#!^. Jako efekt do nahravky jasne kdykoli... celek? e e
Ja nejsem zastancem prevejskovanejch nahravek, naopak, ale orezavat tohle na masteru je trochu !@^#(*&#!^. Jako efekt do nahravky jasne kdykoli... celek? e e