RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
Uživatelský avatar
tomy45
Příspěvky: 2400
Registrován: 15 říj 2008 06:43

RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od tomy45 » 12 bře 2010 13:43

Ahojte,

velakrat sa to tu uz riesilo, som si toho vedomy, ale i tak...

Zaujima ma par veci, pretoze si neviem dat z toho mnozstva info co som tu nasiel dohromady nejake to "gro" co by som vedel vyuzit. Bud je to na mna prilis zlozite, alebo to nechapem, ale to je jedno, budem len rad ak mi tu par rad date. Myslim si, ze musi existovat nejake univerzalne riesenie, ktorym nic nepokazim a udrzi ma v medziach pocuvatelnosti mojich skladieb co sa zvuku tyka.

tak zacnem:

1. Aka je optimalna hlasitost (hodnota na sabli) tracku (audio, vst, atd.) a RMS, v ktorej by sa mal pohybovat signal - zvuk daneho tracku? Bicie - basa - syntak - vokal atd. Je to nejak kategoricky rozdelene?

2. RMS na Mastri - urcite diskutabilne - hodnota RMS by nemala presiahnut -10db - hovorime o elektronickej hudbe, da sa nejak jednoznacne vymedzit?

3. Panorama - sirka sterea - kedy sa moze hovorit ze je stereo prilis siroke alebo prilis uzke? Pouzivam InspectorXL - je tiez nejak dana sirka panoramy resp. je nutne len striktne dodrziavat a riadit sa podla toho co ukazuje Inspector?

4. "Rezanie" frekvencii - syntaky + pady - sledoval som postup Andi-ho Wax, dalej z brozurky Mastering with Waves ale furt v tom mam akosi chaos. Jeden hovori rezat syntaky (vsetky) od 150hz, pady od 400hz, ked to urobim zneje to plechovo, skusal som s tym spekulovat ale uspokojiveho vysledku som nedosiahol, nech pouzijem akykolvek EQ. Vzdy pri rezani stracam z akejsi hutnosti nastroja, ked tak ale neurobim tak je to tiez divne...

5. Crash Cymbal - ako nan s EQ? Kompresorom ho viem zladit so skladbou a nijak nevytrca ani nic ale tiez.. bud znie prilis tenko a plechovo alebo podla spectra ide aj do 300hz... Ide o sample crash cymbalu

6. Snare - dalsia vec... rezat vs. nerezat alebo je to individualne?


Ja viem, ze su to otazky dost divoko polozene, ale jedine takto som ich dokazal zformulovat aby odpovede na ne mi boli prinosom.


Diky

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od delay » 12 bře 2010 13:52

Add 4 - 6)
Tady ti jednoznačně nejlíp odpoví uši. Já snare i synthy řežu dole casto, protože lezou většinou do oblasti kde nemaj co dělat, ale koukam radeji i na analyzer, abych neufiknul nejakou "nosnou" frekvenci - to hlavne u tech synthu... Vetsonou uchem slysis co bere (telo) a kde se zvuk naopak stava citelnejsim.

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4613
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od Amorph » 12 bře 2010 13:54

sry za blbou radu, ale pouzivej predevsim usi...

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od kexik » 12 bře 2010 14:00

rezat syntaky: nerezat, len uberat. navyse lowcut filter robi ovela nepeknejsie veci ako pasmova zadrz nizsieho radu. cize ubrat normalnym bell EQ s rozumne malym Q a tolko, aby sa mix precistil ale aby to neznelo vykastrovane
stereo: ak mas s tymto problem, mas zly posluch. stereo je obvykle uplne jasna vec
crash: crash sa neoplati velmi ekvalizovat, inak meni farbu na nepoznanie. skor mu upravit tranzient
snare: ja rezem
rms na mixer tracku: cim viac natlaceny track, tym sa viac presadi v mixe, to si staci uvedomit a potom ucel svati prostriedky
rms na mastri: zavisi od zanru. ja sa drzim -9dB

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od delay » 12 bře 2010 14:01

Jeste jsme s Tommy resili tohle... Co je to HEADROOM? :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Headroom_% ... cessing%29
Pro sebe samotného to celkem chápu, ale nedokazu to efektivne vysvetlit...

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od delay » 12 bře 2010 14:04

Jinak, ja teda slangove "rezat" myslim pouzivat EQ (parametrickej) nebo filtr s nejakou strmostí a útlumem v řádu dB. Čili to co píše kexik.

Uživatelský avatar
tomy45
Příspěvky: 2400
Registrován: 15 říj 2008 06:43

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od tomy45 » 12 bře 2010 14:07

kexik : wau... cize som sa na to pozeral a robil to uplne nahovno. Ja som si predstavoval vzdy pod rezanim frekvencii napr. u syntaku ich odstranenie, miesto toho aby som sa snazil ich potlacit. Uff, to som dylyno... Presne syndrom vykastrovaneho syntaku.

Uživatelský avatar
tomy45
Příspěvky: 2400
Registrován: 15 říj 2008 06:43

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od tomy45 » 12 bře 2010 14:11

Amorph píše:sry za blbou radu, ale pouzivej predevsim usi...
Neni to blba rada :-) skor mi potom nejde do hlavy, ked mnohi hovoria ze ten najlepsi mix alebo zvuk je prave ten ktory sa paci masam. Ako ho spravit? Len tak a experimentovat? alebo o com a ako to potom je? :-)

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od delay » 12 bře 2010 14:18

Vezmi si třeba basu... a basový tón "E", je to nejnižšší tón na ctyrstrunné base (ale stejný to bude u synthu) a ten má fundamentální frekvenci asi 40 Hz, nevim to jistě (+/-), ale když jí uřízneš, potažmo hodně utlumíš tak ta celá basa nebude hrát vůbec dobře. Zbydou nějaký hramonický na vyšších frekvencích. Takhle je to prakticky se všema nástrojema a narážíme tady i na problém aranže. Takže když si dáš do skladby výraznej kopák, nějakej hutnej synth a ještě výraznou basu, tak máš na spodkách kupa práce. První co je pak rozumný, je začít upravovat stopy, u kterých je v daný oblasti předopklad, že jim ekvalizace neuškodí (kytary, hlas atd.).

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4613
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od Amorph » 12 bře 2010 14:32

tomy: z meho pohledu to je o tom mit toho co nejvic naposlouchaneho a vedet, jak kterej zvuk a postup funguje v jakem zanru. Navod jak udelat dobrej zvuk v danem zanru je poslouchat co nejvic z toho zanru, pak zkouset ruzne postupy, ktere se tam pouzivaj a pak se naucit je aplikovat na ruzne situace. Na druhou stranu zas bych se nebranil experimentum, ale pak musi mit clovek rozumnej poslech, aby to ukociroval v rozumnych mezich. Kazdopadne pokud neco produkujes do urciteho stylu, tak vzdycky prvni musi byt predstava za kterou jdes a pak teprve prostredky, ktere te tam dostanou.

Uživatelský avatar
tomy45
Příspěvky: 2400
Registrován: 15 říj 2008 06:43

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od tomy45 » 12 bře 2010 14:38

Amorph píše:tomy: z meho pohledu to je o tom mit toho co nejvic naposlouchaneho a vedet, jak kterej zvuk a postup funguje v jakem zanru. Navod jak udelat dobrej zvuk v danem zanru je poslouchat co nejvic z toho zanru, pak zkouset ruzne postupy, ktere se tam pouzivaj a pak se naucit je aplikovat na ruzne situace. Na druhou stranu zas bych se nebranil experimentum, ale pak musi mit clovek rozumnej poslech, aby to ukociroval v rozumnych mezich. Kazdopadne pokud neco produkujes do urciteho stylu, tak vzdycky prvni musi byt predstava za kterou jdes a pak teprve prostredky, ktere te tam dostanou.

To si pekne vystihol. Predstavu mam, horsie je to, ze neviem zrealizovat, nemam to spravne "know-how" na to ako prostriedky a ake vobec pouzit k tomu, aby mi pomohli zrealizovat tu predstavu.

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od biscuit » 12 bře 2010 14:45

tomy: kexik sice napsal, ze lowcut je destruktivnejsi, ale nikde neni napsano ho nepouzivat.. zahod nejaky predsudky, tohle se dela, tohle se nedela.. muzes cokoliv, ja i spousta jinych lidi pouziva hi-pass filtr, ja hlavne tam, kde uz ta informace nema zadnou vypovedni hodnotu (na co je u hihatky, vokalu, vejs zahranyho jinyho partu 50Hz? - vetsinou na nic, muze to bejt nezadouci hluk, kterej nenese informaci, ale muze to bejt i treba dulezita informace, treba u toho cinelu - proste tohle je treba vyhodnocovat a potom teprv resit)- dej si ten nastroj solo a poslouchej od kdy mu ten orez ublizuje a jak, pak si to dej dohromady s ostatnima zvukama, ktery spolu muzou interferovat v problemovy oblasti a poslouchej ty vlivy toho co delas a usad si to tak, aby ti to dobre znelo. mne osobne treba pomahaj hodne i analyzery - kdyz vidis a slysis zvuk zaroven, rychlejc se orientujes.

Uživatelský avatar
tomy45
Příspěvky: 2400
Registrován: 15 říj 2008 06:43

Re: RMS + Hlasitost - ako na to pri tvorbe...

Příspěvek od tomy45 » 12 bře 2010 15:00

Dakujem za rady

Odpovědět