Svinska zpetna vazba - co s ni ?
Svinska zpetna vazba - co s ni ?
Mam dotazek zvukari ozvucnici:
Co je vase prvni reakce kdyz zaslechnete ze vam neco chytlo vazbu ?
Bez ohledu na to ze je odladeny jeviste a citlive vyrezany vazebni kmitocty z odposlechu obcas se stane, ze se nejakej odraz s jinym sejde a nejaky mikrofon "vezme vazbu". Zajimalo by me jakym zpusobem zjistujete KTERY z (v mem pripade) deseti zivych mikrofonu je onen hrisnik ?
A druha vec, jaka je vase okamzita reakce k potlaceni one vazby - zkratka abyste neodhoukali xeft ? Po cem prvni rychle sahnete ?
Na okraj proc se na to ptam ... dneska jsem hral na cizi mizernej aparat v mizernym kulturaku ... a byla to docela honicka to ukocirovat ... tak jsem si rikal ze z vas vytahnu nejaky rozumy jaky na to mate cesty vy.
Co je vase prvni reakce kdyz zaslechnete ze vam neco chytlo vazbu ?
Bez ohledu na to ze je odladeny jeviste a citlive vyrezany vazebni kmitocty z odposlechu obcas se stane, ze se nejakej odraz s jinym sejde a nejaky mikrofon "vezme vazbu". Zajimalo by me jakym zpusobem zjistujete KTERY z (v mem pripade) deseti zivych mikrofonu je onen hrisnik ?
A druha vec, jaka je vase okamzita reakce k potlaceni one vazby - zkratka abyste neodhoukali xeft ? Po cem prvni rychle sahnete ?
Na okraj proc se na to ptam ... dneska jsem hral na cizi mizernej aparat v mizernym kulturaku ... a byla to docela honicka to ukocirovat ... tak jsem si rikal ze z vas vytahnu nejaky rozumy jaky na to mate cesty vy.
Naposledy upravil(a) safa dne 29 dub 2007 12:24, celkem upraveno 1 x.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
nehrat na mizerny aparat v mizernom kulturaku...rozne...dolezite je lokalizovat problem...ktory mikrofon v ktorej ceste...potom vies co dalej...nikedy je rychlejsie trosku stiahnut mastre auxov, nikedy priamo send, nikedy siahnut na eq...najdolezitejsie je ale zistenie zdroja vazby...
http://www.shagy.sk - zvuk nazivo aj v studiu
... tak to bych samozrejme hrozne rad, ale vis sam ze nekdy proste neni zbyti.shagy píše:nehrat na mizerny aparat v mizernom kulturaku...
... mmno a o to me prave jde! Jakou mate metodiku na lokalizovani problemu ?rozne...dolezite je lokalizovat problem...ktory mikrofon v ktorej ceste...potom vies co dalej...
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
no pockej, to prave taky nekdy neni pravda, navic mam v kapele 5 zpevacek takze i tak je to docela dost moznosti. Je nejaka metoda jak to nehadat ale zjistit ?
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
safa) vacsinou vazbi to co je najviac v monitoroch...viem, ze vzdy si mal problem aby sa spevacky poculi...ja neviem, ludia lietaju na mesiac, skoro vsetky velke star presli na in-ear...a tie tvoje to nechcu a nechcu este stale...urcite je viac dovodov preco je to lepsie riesenie ako nie je...
predpokladam, ze tam je pes zakopany, a este ked aj stale hravas na ine monitory, to je potom tazko...ale mas pocit, ze ti vazby nieco ine ako spevacky z odposluchov??? nekdy to pravda byt nemusi, ale prevazne to urcite budu spevy...
predpokladam, ze tam je pes zakopany, a este ked aj stale hravas na ine monitory, to je potom tazko...ale mas pocit, ze ti vazby nieco ine ako spevacky z odposluchov??? nekdy to pravda byt nemusi, ale prevazne to urcite budu spevy...
http://www.shagy.sk - zvuk nazivo aj v studiu
Jasne Shagy, neres muj konkretni pripad, globalne to mam celkem vychytany. Jde me vicemene o nahodne vznikle vazby ... jak co nejrychleji identifikovat vinika a jak s nima nalozit ucelne. Jde mi hlavne o vase tipy a overene postupy z praxe.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
waveform ti ukazuje pouze úroveň signálu, navíc s nezanedbatelným zpožděním, to mi připadnou pro přímou live práci použitelnější metery na mixu i když většinou se vazba objeví ve všech ať už za ni můžou nebo ne.dj-bobr2 píše:Když jsem zvučil akci, kterou jsem nahrával do multitracku (Cool Edit Pro), tak bylo k nezaplacení vidět aktuální waveform každého kanálu zvlášť... škoda, že se tohle obtížně řeší čistě hardwarovou metodou![]()
Jinak k otázce tématu: když už k vazbě dojde a nejsem si jistý kde (většinou ale už při zvukovce tuším kde by mohl být problém) tak je nejjednoduší pomalinku stáhnout mástry monitorů popřípadě i hlavní mástr - nemění se tím poměry. Lepší ale je mít po ruce analyzér a stáhnout jen problematické frekvence.
Moje zkušenost je taková, že při mých zvukařských začátcích se mi častěji stávalo, že něco vazbilo a nevěděl jsem co. Později už jsem se tak nějak naučil dělat zvukovou zkoušku tak, že jsem (skoro vždy) věděl, kde je potenciální problém. Pokud je při zvukovce nějakej problém, tak se snažím jít hned po příčině - změnit mikrofon, polohu a úhel monitoru, v malých prostorách může pomoct jednoduchý přemístění muzikanta (třeba jen o metr). Při zvukovce je dobrý vyzkoušet si, jaká je rezerva - buď na šavli, když jde vazba od PA nebo na monitorový cestě.
Jo, teď mě napadá, jestli se bavíme o zvučení kapel, který si na podiu umějí udělat zvuk nebo o těch, co to neumějí... Pokud zpěvák řekne - dej mě do monitoru co nejvíc to jde, tak si řeknu ach jo a dám mu to tam, na vysvětlování není čas. Jak to pískne, tak to uberu, abych měl rezervu a víc už s tím asi udělat nejde.
Co se týče vyřezávání frekvencí, tak tam je princip asi celkem jednoduchej - čím užší ekvalizer mám, tím víc můžu ubírat, jinak to zní hnusně. Zákon schválnosti říká, že to vazbí zrovna tam, kde by (většinou)zpěv zrovna měl koule...
Jinak v klubu, kde zvučím stabilně (Brno, Stará pekárna), to máme celkem vychytaný a navíc s pultem umím i poslepu, takže tam to chytnu většinou hned. Problém je, když přijedou televizáci nahrávat koncert. Oni totiž nahrávají tak, že ke všemu včetně zpěvu nastaví KM184 a průser začíná. Nejen, že na zpěvu ty mikrorofony hrají do PA příšerně, ale samozřejmě vazbí. Naposledy to byl takovej problém, že se musely nakonec použít SM58 (vytuněný televizácký - zněly perfektně). Ale přestože do PA hrajou SM58 stokrát líp, zvukař vždycky brblá a chce tam ty KM184, protože pro jeho účley hrajou zase o hodně líp. No ale jsem vždycky na trní, protože kdyby při natáčení přišla vazba, tak mě přijde zvukař z TV zardousit
Jo, teď mě napadá, jestli se bavíme o zvučení kapel, který si na podiu umějí udělat zvuk nebo o těch, co to neumějí... Pokud zpěvák řekne - dej mě do monitoru co nejvíc to jde, tak si řeknu ach jo a dám mu to tam, na vysvětlování není čas. Jak to pískne, tak to uberu, abych měl rezervu a víc už s tím asi udělat nejde.
Co se týče vyřezávání frekvencí, tak tam je princip asi celkem jednoduchej - čím užší ekvalizer mám, tím víc můžu ubírat, jinak to zní hnusně. Zákon schválnosti říká, že to vazbí zrovna tam, kde by (většinou)zpěv zrovna měl koule...
Jinak v klubu, kde zvučím stabilně (Brno, Stará pekárna), to máme celkem vychytaný a navíc s pultem umím i poslepu, takže tam to chytnu většinou hned. Problém je, když přijedou televizáci nahrávat koncert. Oni totiž nahrávají tak, že ke všemu včetně zpěvu nastaví KM184 a průser začíná. Nejen, že na zpěvu ty mikrorofony hrají do PA příšerně, ale samozřejmě vazbí. Naposledy to byl takovej problém, že se musely nakonec použít SM58 (vytuněný televizácký - zněly perfektně). Ale přestože do PA hrajou SM58 stokrát líp, zvukař vždycky brblá a chce tam ty KM184, protože pro jeho účley hrajou zase o hodně líp. No ale jsem vždycky na trní, protože kdyby při natáčení přišla vazba, tak mě přijde zvukař z TV zardousit

... jasne, to delam... i kdyz pak obvykle nasleduje pojeb od zpevacek ze se neslysej.jehlar píše:Jinak k otázce tématu: kdy%u17e u%u17e k vazb%u11b dojde a nejsem si jistý kde (v%u11bt%u161inou ale u%u17e p%u159i zvukovce tu%u161ím kde by mohl být problém) tak je nejjednodu%u161í pomalinku stáhnout mástry monitor%u16f pop%u159ípad%u11b i hlavní mástr -
Pri zvukovce samozrejme testuju majky na vazbu a to s vyjetym koplet stage tak jak to zbylo ze zahrany skladby (ruku na majk, ruce na oba majky solistek atd.) . Pak vyjizdim jednotlivy cesty do extremu a s citem vyrezavam co se zacne ozyvat naznakem vazby (pak mastr cesty samozrejme vratim do puvodni polohy

Presto prezevsechno se mi cas od casu stane ze se nekde neco secte nebo se nekdo nekam blbe pohne a zacne to nabirat. Zvlastni je, ze se to casto deje o pauzach mezi skladbama ... coz uz vubec nechapu.
Casto diky v prubehu koncertu silicimu bubenikovi a nasledne pozadavcich "Honziku prosim pridej me" se casto pohybujem na limitnich hlasitostech ... takze jsem taky vypozoroval, ze treba v konkretni jedny skladbe mi jeden ton piana ma tendenci rozkmitat system do vazby kdyz je to hodne vysoleny, takze na to musim dost davat bacha. Taky s pridanim hallu (jen do PA, do odposlechu ho nepoustim) se zvysuje nebezpeci vazby ...
Takze otazka zustava, krome toho ze clovek tusi kde jsou rizikovy mikrofony (coz je u me 7 mikrofonu) je nejakej zpusob jak pri hrani rychle zjistit ktery mikrofon zacina nakmitavat ?
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
Safa ak sa mozem pridat k debate o svinskej spatnej vazbe... proste je to tak.. fyziku neojebes
.. nech sa s tym vyhras na zvukovke akokolvek dobre.. vzdy sa najde nieco co tu vazbu spravi... ale aspon ludia vedia ze to je na zivo
.
Ako zistit ktory majk zacne vazbit ? Napr na uz tolko krat spomenutej DDX3216 su pri kazdej sabli led ukazovatele vstupneho signalu... tu je podla mna idealne vidiet ze sa nieco zle deje. Ale ked nevies kto, kde a preco vazbi... ja vzdy stiahnem troska majky.. radsej nech interpreta chvilku tichsie pocut ako keby piskal. Potom ti uz asi iba ostava sledovat ktori so spevakov sa prehresuje proti fyzike


Ako zistit ktory majk zacne vazbit ? Napr na uz tolko krat spomenutej DDX3216 su pri kazdej sabli led ukazovatele vstupneho signalu... tu je podla mna idealne vidiet ze sa nieco zle deje. Ale ked nevies kto, kde a preco vazbi... ja vzdy stiahnem troska majky.. radsej nech interpreta chvilku tichsie pocut ako keby piskal. Potom ti uz asi iba ostava sledovat ktori so spevakov sa prehresuje proti fyzike

njn ... zatim nic co bych nevedel ... sakra ... 
BTW nekdo dela to ze kdyz se ozve vazba tak saha po sluchatkach a posloucha jednotlive vstupy ... pokousel jsem se delat totez ale asi nevim co mam slyset ... nevite to nekdo ?

BTW nekdo dela to ze kdyz se ozve vazba tak saha po sluchatkach a posloucha jednotlive vstupy ... pokousel jsem se delat totez ale asi nevim co mam slyset ... nevite to nekdo ?
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
Trochu OT ale myslím si že řešíš hovadiny, pokud je aparát sračkoidní tak s tím stejně nic kloudného nevymyslíš - můžeš akorát vysvětlit muzikantům, že opravdu nejdou monitory víc nahlas. Některé kapely to řeší blacklistem - tj. seznamem firem a zvukařů s kterými už nikdy. A nebo využít situace k přesvědčení na ineary.
Jinak v sluchátkách můžeš slyšet jestli mikrofon není tak vysolený, že už lehce najíždí na vazbu což nemusí být v celém aparátu ještě patrné. Problémy náhodných odrazů a vazeb tím nezjistíš.
Jinak v sluchátkách můžeš slyšet jestli mikrofon není tak vysolený, že už lehce najíždí na vazbu což nemusí být v celém aparátu ještě patrné. Problémy náhodných odrazů a vazeb tím nezjistíš.