Synchronizace bicích stop
Synchronizace bicích stop
Mám jeden dost specifický problém a chtěl bych trochu navést, abych aspoň v základu netápal. Mám bicí nahrané v profi studiu na šest mikrofonů. Když si dám u sebe doma těchto šest stop pod sebe (samozřejmě přesně), slyším zvuk, který se mi vůbec nelíbí, ačkoli v tom studiu totéž znělo pěkně. Například stopa malého bubínku zároveň se stopou overheadu vytváří u bubínku už skoro mikroskopický příraz, zvuk se nepěkně tluče a vyruší.
Je možné, že k něčemu takovému dojde jen nevhodnými akustickými parametry místnosti a umístěním monitorů? (Monitory mám slušné, Tapco S8.)
A dál, možná obecněji. Používáte při korekcích zvuku bicích nějaké finty, spojené právě s posouváním tracků z jednotlivých mikrofonů? Protože je jasné, že třeba zvuk malého bubnu či kopáku se posunutím daného tracku třeba jen o několik desítek samplů citelně mění... Dá se i s tímhle nějak zvukařsky laborovat?
Díky za názory!
Je možné, že k něčemu takovému dojde jen nevhodnými akustickými parametry místnosti a umístěním monitorů? (Monitory mám slušné, Tapco S8.)
A dál, možná obecněji. Používáte při korekcích zvuku bicích nějaké finty, spojené právě s posouváním tracků z jednotlivých mikrofonů? Protože je jasné, že třeba zvuk malého bubnu či kopáku se posunutím daného tracku třeba jen o několik desítek samplů citelně mění... Dá se i s tímhle nějak zvukařsky laborovat?
Díky za názory!
monitory s tym nemaju co do cinenia... bud tie stopy budu poposuvane, alebo ide o presluchy (ale ked hovoris ze v studiu znela nahravka dobre, tak skor to prve)... tazko bez ukazky hadat cim to je, bolo to pri nahravani nejako efektene, v PC, alebo nejakym digitalnym efektom? ked to teraz das dokopy, tlcu sa uz suche stopy, ci az efektene? ma tvoj softver kompenzaciu latencie?
co sa tyka laborovania, nic ine ti ani nezostane, len postupnym posuvanim najst tie vzajomne polohy stop, pri ktorych to hra, ako ma...
co sa tyka laborovania, nic ine ti ani nezostane, len postupnym posuvanim najst tie vzajomne polohy stop, pri ktorych to hra, ako ma...
Tak to je úplná záhada, efektované to totiž nijak nebylo. Prostě se nahrály bicí a stopy ve wav jsem dostal na dvd. Doma jsem je pak normálně napráskal pod sebe. Kompenzace latence hraje roli, když pracuju jen s audio? Nevím, zatím to poslouchám v Cool Edit Pro. Aby bylo jasno, o co jde, dávám ukázky, dobrej nápad:
Pár taktů, kde se mi zvuk bubínku líbí - protože je vzhledem k původnímu stavu posunutej:
http://www.sferabubeniku.info/download/Zvuk_dobry.mp3
Jiných pár taktů, kde se mi nelíbí, s tím jsem nedělal vůbec nic než napráskal stopy pod sebe (tentokrát ne všech šest, jen bubínek s overheady, to pro ten efekt bohatě stačí):
http://www.sferabubeniku.info/download/Zvuk_spatny.mp3
Pár taktů, kde se mi zvuk bubínku líbí - protože je vzhledem k původnímu stavu posunutej:
http://www.sferabubeniku.info/download/Zvuk_dobry.mp3
Jiných pár taktů, kde se mi nelíbí, s tím jsem nedělal vůbec nic než napráskal stopy pod sebe (tentokrát ne všech šest, jen bubínek s overheady, to pro ten efekt bohatě stačí):
http://www.sferabubeniku.info/download/Zvuk_spatny.mp3
No řeknu Ti z vlastní zkušenosti, že ty "samply" jsou opravdu svině... Když si vezmeš, že 100 samplů při 44.1 sample rate a rychlosti zvuku 340 m za sekundu Ti dává přibližně 77 cm....
Nedávno jsem podobný problém řešil. Posunutí někdy zcela zásadně změní zvuk právě perkusivních nástrojů.
Točil jsem klavír (3 mikrofony), kontrabas, kytaru, housle a klarinet. Každý z nástrojů měl spot. Při mixu a hallení se pak ukázalo, že je klavír jakýsi neostrý....
Přemýšlel jsem nad tím a uvědomil jsem si, že vzdálenost memrán mikrofonů byl v některých případech až 3 metry.
(U těch bicích je vzdálenost snare mikrofonu od overů kolik...?
Je dobrý s sebou nosit pásmo a někdy si ty vzdálenosti přesně naměřit...
Já to dělal tak, že jsem si zvolil "nulu" (v mém případě prostřední mikrofon klavíru, u Tebe třeba virbl) a k tomu to vztahoval. Našem místo, kde hraje nejlépe samotný klavír (virbl), pak jsem posouval a zkoušel - rádově destíky samplů.
A pak ty efekty... Tam se Ti to zase může rozházet. Pro Tools LE totiž nemaj kompenzaci latence, ale zobrazí se Ti o kolik samplů se Ti užitím pluginy zpozdí stopa, takže se podle toho dá zařídit. Bývají to ale samply v řádech jednotek a já už teda rozdíl jednoho samplu ušima nepoznám
Ještě poslední věc. Dej si pozor na stereofonní systém, kterým snímáš overheady.
Howgh.
Nedávno jsem podobný problém řešil. Posunutí někdy zcela zásadně změní zvuk právě perkusivních nástrojů.
Točil jsem klavír (3 mikrofony), kontrabas, kytaru, housle a klarinet. Každý z nástrojů měl spot. Při mixu a hallení se pak ukázalo, že je klavír jakýsi neostrý....
Přemýšlel jsem nad tím a uvědomil jsem si, že vzdálenost memrán mikrofonů byl v některých případech až 3 metry.
(U těch bicích je vzdálenost snare mikrofonu od overů kolik...?
Je dobrý s sebou nosit pásmo a někdy si ty vzdálenosti přesně naměřit...
Já to dělal tak, že jsem si zvolil "nulu" (v mém případě prostřední mikrofon klavíru, u Tebe třeba virbl) a k tomu to vztahoval. Našem místo, kde hraje nejlépe samotný klavír (virbl), pak jsem posouval a zkoušel - rádově destíky samplů.
A pak ty efekty... Tam se Ti to zase může rozházet. Pro Tools LE totiž nemaj kompenzaci latence, ale zobrazí se Ti o kolik samplů se Ti užitím pluginy zpozdí stopa, takže se podle toho dá zařídit. Bývají to ale samply v řádech jednotek a já už teda rozdíl jednoho samplu ušima nepoznám

Ještě poslední věc. Dej si pozor na stereofonní systém, kterým snímáš overheady.
Howgh.

Ty 4 až 5 ms (zpoždění zvuku způsobené rozdílnou vzdáleností mikrofonů) je ve zvuku opravdu někdy slyšet.
V praxi se tyto fázové posuny moc neřeší (naopak dodávají nahrávce hloubku a prostor). Ve studiu ti připadal zvuk v pořádku pravděpodobně kvůli jinak nastaveným poměrům při poslechu. Zkus vnímat bicí soupravu jako celek, jako jediný hudební nástroj a správným vyvážením hlasitostí mikrofonů dosáhnout optimálního zvuku.
V praxi se tyto fázové posuny moc neřeší (naopak dodávají nahrávce hloubku a prostor). Ve studiu ti připadal zvuk v pořádku pravděpodobně kvůli jinak nastaveným poměrům při poslechu. Zkus vnímat bicí soupravu jako celek, jako jediný hudební nástroj a správným vyvážením hlasitostí mikrofonů dosáhnout optimálního zvuku.
Covece Jirko to bych taky nesouhlasil, pri mixu ma IMHO clovek pravo zvolit tak sirokej stereoobraz jak potrebuje. Kdyz se ti to do muziky hodi tak muzes skopky nechat prirozene siroky (treba do jazzu) ale zase kdyz je hustsi aranz a potrebuju aby me vynikla sire treba ja nevim smyccu nebo hammondek tak i ty OH trochu zuzuju (totez kotle proste celej obrazek baterky). Nevim ... mozna ze je to muj pocit a muj postup ... udelat to kdyz je to na ucho potreba. Ono ja si trochu pri michacce predstavuju tu partu na jevisti z pohledu ze ctvrty rady ... a to malo kdy slysis skopky pres cely jeviste
... leda snad u Jumping drums ;-DD
2Kostka z myho pohledu) ... s dnesnima moznostma co technika dovede se da laborovat skoru se vsik i kdyby jsi mel ty skopky preklicovat ;-DDDD . Nicmene jak rika Kexik, nekam to vystav at si to muzeme poslechnout.

2Kostka z myho pohledu) ... s dnesnima moznostma co technika dovede se da laborovat skoru se vsik i kdyby jsi mel ty skopky preklicovat ;-DDDD . Nicmene jak rika Kexik, nekam to vystav at si to muzeme poslechnout.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
safa: Honzo, nechci rýpat, ale to si potom někdy zužuješ stereo i při poslechu CD?
To je totiž stejný případ, jako zužovat ty OH. Všechno ale záleží na správném umístění mikrofonů. Vím, že někdo nedělá OH jako přirozené stereo, ale prostě vrazí jeden mik k ridu a jeden ke crashi a pak rozhodí panoramu na "za deset dvě". Tak se to dělá u těch kotlů, protože je prostě netočíš stereo, ale pouze rozhodíš do panoramy monofonní stopy.
Pokud u OH dodržíš pravidla pro stereofonní snímání (ať už je to systém AB, XY nebo MS) - vhodnou vzdálenost, NEMŮŽE být slyšet činel úplně zleva nebo zprava. Také je třeba si uvědomit, že OH neslouží jen k zachycení činelů.
Ale dobře, vzdávám se, samozřejmě na to tam ty čudlíky máme, abychom dělali experimenty, takže proč ne
)
Ještě mě napadá, správnější by asi bylo točit stereo vždy MS a stereobázi regulovat poměrem M : S. Tak bude stereo vždy "čisté". Protože co se děje u AB, otočíš-li panoramou blíže ke středu - pošleš kus signálu z B do A, ale bez patřičného zpoždění a zabarvení. To je u mě "špinavé" stereo.
Co ty na to?

Pokud u OH dodržíš pravidla pro stereofonní snímání (ať už je to systém AB, XY nebo MS) - vhodnou vzdálenost, NEMŮŽE být slyšet činel úplně zleva nebo zprava. Také je třeba si uvědomit, že OH neslouží jen k zachycení činelů.
Ale dobře, vzdávám se, samozřejmě na to tam ty čudlíky máme, abychom dělali experimenty, takže proč ne

Ještě mě napadá, správnější by asi bylo točit stereo vždy MS a stereobázi regulovat poměrem M : S. Tak bude stereo vždy "čisté". Protože co se děje u AB, otočíš-li panoramou blíže ke středu - pošleš kus signálu z B do A, ale bez patřičného zpoždění a zabarvení. To je u mě "špinavé" stereo.
Co ty na to?