Synchronizace bicích stop

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
Kostka
Příspěvky: 7
Registrován: 21 bře 2006 18:46

Synchronizace bicích stop

Příspěvek od Kostka » 15 pro 2006 15:43

Mám jeden dost specifický problém a chtěl bych trochu navést, abych aspoň v základu netápal. Mám bicí nahrané v profi studiu na šest mikrofonů. Když si dám u sebe doma těchto šest stop pod sebe (samozřejmě přesně), slyším zvuk, který se mi vůbec nelíbí, ačkoli v tom studiu totéž znělo pěkně. Například stopa malého bubínku zároveň se stopou overheadu vytváří u bubínku už skoro mikroskopický příraz, zvuk se nepěkně tluče a vyruší.
Je možné, že k něčemu takovému dojde jen nevhodnými akustickými parametry místnosti a umístěním monitorů? (Monitory mám slušné, Tapco S8.)
A dál, možná obecněji. Používáte při korekcích zvuku bicích nějaké finty, spojené právě s posouváním tracků z jednotlivých mikrofonů? Protože je jasné, že třeba zvuk malého bubnu či kopáku se posunutím daného tracku třeba jen o několik desítek samplů citelně mění... Dá se i s tímhle nějak zvukařsky laborovat?
Díky za názory!

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 15 pro 2006 16:05

monitory s tym nemaju co do cinenia... bud tie stopy budu poposuvane, alebo ide o presluchy (ale ked hovoris ze v studiu znela nahravka dobre, tak skor to prve)... tazko bez ukazky hadat cim to je, bolo to pri nahravani nejako efektene, v PC, alebo nejakym digitalnym efektom? ked to teraz das dokopy, tlcu sa uz suche stopy, ci az efektene? ma tvoj softver kompenzaciu latencie?
co sa tyka laborovania, nic ine ti ani nezostane, len postupnym posuvanim najst tie vzajomne polohy stop, pri ktorych to hra, ako ma...

Kostka
Příspěvky: 7
Registrován: 21 bře 2006 18:46

Příspěvek od Kostka » 15 pro 2006 16:55

Tak to je úplná záhada, efektované to totiž nijak nebylo. Prostě se nahrály bicí a stopy ve wav jsem dostal na dvd. Doma jsem je pak normálně napráskal pod sebe. Kompenzace latence hraje roli, když pracuju jen s audio? Nevím, zatím to poslouchám v Cool Edit Pro. Aby bylo jasno, o co jde, dávám ukázky, dobrej nápad:
Pár taktů, kde se mi zvuk bubínku líbí - protože je vzhledem k původnímu stavu posunutej:
http://www.sferabubeniku.info/download/Zvuk_dobry.mp3
Jiných pár taktů, kde se mi nelíbí, s tím jsem nedělal vůbec nic než napráskal stopy pod sebe (tentokrát ne všech šest, jen bubínek s overheady, to pro ten efekt bohatě stačí):
http://www.sferabubeniku.info/download/Zvuk_spatny.mp3

Zazy
Příspěvky: 73
Registrován: 24 čer 2004 23:08

Příspěvek od Zazy » 23 led 2007 07:59

No řeknu Ti z vlastní zkušenosti, že ty "samply" jsou opravdu svině... Když si vezmeš, že 100 samplů při 44.1 sample rate a rychlosti zvuku 340 m za sekundu Ti dává přibližně 77 cm....

Nedávno jsem podobný problém řešil. Posunutí někdy zcela zásadně změní zvuk právě perkusivních nástrojů.

Točil jsem klavír (3 mikrofony), kontrabas, kytaru, housle a klarinet. Každý z nástrojů měl spot. Při mixu a hallení se pak ukázalo, že je klavír jakýsi neostrý....

Přemýšlel jsem nad tím a uvědomil jsem si, že vzdálenost memrán mikrofonů byl v některých případech až 3 metry.
(U těch bicích je vzdálenost snare mikrofonu od overů kolik...?

Je dobrý s sebou nosit pásmo a někdy si ty vzdálenosti přesně naměřit...

Já to dělal tak, že jsem si zvolil "nulu" (v mém případě prostřední mikrofon klavíru, u Tebe třeba virbl) a k tomu to vztahoval. Našem místo, kde hraje nejlépe samotný klavír (virbl), pak jsem posouval a zkoušel - rádově destíky samplů.

A pak ty efekty... Tam se Ti to zase může rozházet. Pro Tools LE totiž nemaj kompenzaci latence, ale zobrazí se Ti o kolik samplů se Ti užitím pluginy zpozdí stopa, takže se podle toho dá zařídit. Bývají to ale samply v řádech jednotek a já už teda rozdíl jednoho samplu ušima nepoznám :-)

Ještě poslední věc. Dej si pozor na stereofonní systém, kterým snímáš overheady.

Howgh. :-)

jurris
Příspěvky: 12
Registrován: 24 led 2007 00:23

Příspěvek od jurris » 24 led 2007 00:43

Ty 4 až 5 ms (zpoždění zvuku způsobené rozdílnou vzdáleností mikrofonů) je ve zvuku opravdu někdy slyšet.
V praxi se tyto fázové posuny moc neřeší (naopak dodávají nahrávce hloubku a prostor). Ve studiu ti připadal zvuk v pořádku pravděpodobně kvůli jinak nastaveným poměrům při poslechu. Zkus vnímat bicí soupravu jako celek, jako jediný hudební nástroj a správným vyvážením hlasitostí mikrofonů dosáhnout optimálního zvuku.

jurris
Příspěvky: 12
Registrován: 24 led 2007 00:23

Příspěvek od jurris » 24 led 2007 00:52

jo a ještě se mi zdá, že v těch ukázkách zapoměls správně rozhodit stereo. Pokud jsou OH dvě monofonní stopy tak ostře doleva a doprava...

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Příspěvek od vasek » 24 led 2007 08:27

S tím bych zas tak úplně nesouhlasil, že ostře doleva - doprava. Někdy je to celkem divný, když se crashe ozývají ze stran. Záleží na vzdálenosti OH mikrofonů. Když jsou dál, tak může ostře doleva - doprava fungovat, když jsou blíž, tak je potřeba se krotit.

jurris
Příspěvky: 12
Registrován: 24 led 2007 00:23

Příspěvek od jurris » 24 led 2007 22:31

Předpokládám, že v profi studiu umí umístit mikrofony tak, aby fungovalo stereo. Každé zúžení sterea panoramou je porušením stereoobrazu. Nemá (nemělo by) to co dělat s umístěním činelů zcela vlevo a vpravo. Ale co já vím, kde to nahrával...

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 24 led 2007 23:10

Covece Jirko to bych taky nesouhlasil, pri mixu ma IMHO clovek pravo zvolit tak sirokej stereoobraz jak potrebuje. Kdyz se ti to do muziky hodi tak muzes skopky nechat prirozene siroky (treba do jazzu) ale zase kdyz je hustsi aranz a potrebuju aby me vynikla sire treba ja nevim smyccu nebo hammondek tak i ty OH trochu zuzuju (totez kotle proste celej obrazek baterky). Nevim ... mozna ze je to muj pocit a muj postup ... udelat to kdyz je to na ucho potreba. Ono ja si trochu pri michacce predstavuju tu partu na jevisti z pohledu ze ctvrty rady ... a to malo kdy slysis skopky pres cely jeviste ;-) ... leda snad u Jumping drums ;-DD


2Kostka z myho pohledu) ... s dnesnima moznostma co technika dovede se da laborovat skoru se vsik i kdyby jsi mel ty skopky preklicovat ;-DDDD . Nicmene jak rika Kexik, nekam to vystav at si to muzeme poslechnout.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

jurris
Příspěvky: 12
Registrován: 24 led 2007 00:23

Příspěvek od jurris » 25 led 2007 00:48

safa: Honzo, nechci rýpat, ale to si potom někdy zužuješ stereo i při poslechu CD? :-) To je totiž stejný případ, jako zužovat ty OH. Všechno ale záleží na správném umístění mikrofonů. Vím, že někdo nedělá OH jako přirozené stereo, ale prostě vrazí jeden mik k ridu a jeden ke crashi a pak rozhodí panoramu na "za deset dvě". Tak se to dělá u těch kotlů, protože je prostě netočíš stereo, ale pouze rozhodíš do panoramy monofonní stopy.
Pokud u OH dodržíš pravidla pro stereofonní snímání (ať už je to systém AB, XY nebo MS) - vhodnou vzdálenost, NEMŮŽE být slyšet činel úplně zleva nebo zprava. Také je třeba si uvědomit, že OH neslouží jen k zachycení činelů.

Ale dobře, vzdávám se, samozřejmě na to tam ty čudlíky máme, abychom dělali experimenty, takže proč ne :-))

Ještě mě napadá, správnější by asi bylo točit stereo vždy MS a stereobázi regulovat poměrem M : S. Tak bude stereo vždy "čisté". Protože co se děje u AB, otočíš-li panoramou blíže ke středu - pošleš kus signálu z B do A, ale bez patřičného zpoždění a zabarvení. To je u mě "špinavé" stereo.
Co ty na to?

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 25 led 2007 10:09

to by som chcel vidiet, MS pri overheadoch... ako by si to chcel spravit? tromi tuzkami a krajne dat proti sebe do side? to by mozno slo, ale zvuk by imho nebol moc realny + kam by si dal ten stredny?

jurris
Příspěvky: 12
Registrován: 24 led 2007 00:23

Příspěvek od jurris » 25 led 2007 12:15

Ale to mě jen tak napadlo...
MS se dá pořídit jedním osmičkovým + kulovým (nebo kard.). Šlo by to, ale u OH jsem to fakt ještě nezkoušel. Někdy zkusím...

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 25 led 2007 13:03

alebo tromi kardioidami (dve kardioidy v protifaze daju osmu)... ale musia byt namontovane v jednom bode a vzajomne v 90° uhle
keby si taku sustavu dal niekam do stredu nad bicie, nabrala by ti na 90% rachot zo snare a cinely by boli dakde v perdeeeli

Odpovědět