V jake kvalite delat projekty na CD?
V jake kvalite delat projekty na CD?
Zdravim,
zajimalo by me, v jake kvalite je dobre delat projekty, ktery pak pujdou na audio CD. Tj. jestli je lepsi cely projekt delat ve vysoke kvalite - napr. 24 bit/96 a pak pro finalni mixdown stahnout na 16/44.1 nebo je lepsi delat cely projekt rovnou v 16/44.1
Logicky by se zdalo lepsi delat projekt ve vysoke kvalite a pak ho jen stahnout, ale slysel jsem, ze se tim pak muze docela zmenit osklive charakteristika zvuku...
Poradite? Diky.
zajimalo by me, v jake kvalite je dobre delat projekty, ktery pak pujdou na audio CD. Tj. jestli je lepsi cely projekt delat ve vysoke kvalite - napr. 24 bit/96 a pak pro finalni mixdown stahnout na 16/44.1 nebo je lepsi delat cely projekt rovnou v 16/44.1
Logicky by se zdalo lepsi delat projekt ve vysoke kvalite a pak ho jen stahnout, ale slysel jsem, ze se tim pak muze docela zmenit osklive charakteristika zvuku...
Poradite? Diky.
1) vsechny aktualni programy na michani (nebo procesovani) maji engine bezici na budto 32bit float nebo 64bit integer, v 16 bitech uz snad nebezi nic.
2) nahravat je rozhodne lepsi do 24 bitu
3) vicenasobny destruktivni procesovani zvuku (treba v soundforge) je taky lepsi v 24 bitu (a vic), tam se dokonce pred procesem vyplati 16bit prevest na 24bit (vysledky sou pak hladsi, protoze ten proces bude mit vysledky do 24bitu)
4) pokud je tvoje vysledna samplovaci frekvence 44.1kHz a chces pouzivat vyssi, tak je logictejsi 88.2kHz, protoze prevod na 44.1kHz je pomerne dost jednoduchej (vezme se v uvahu kazdej druhej sampl a ty, ktery se zapomenou trochu ovlivnej hodnoty tech, co zustanou --- velmi hrube a nevedecky). Pri 96 je to jako se 48, ta matika je uz trochu tezsi... i kdyz dobre napsany algoritmy to udelaj dobre.
5) Jasne vetsina procesu zni/spocita se pri vyssi samplovaci lepe. I kdyz i tady to neni nakonec uplne jasny, jak je to subjektivne, Ivo napriklad nahravani na 96kHz zavrh, protoze mu 44.1 proste prislo vrelejsi...
Vetsina lidi venku jede 24/44.1 nebo 24/48 a nejsou to zadny lemra...
6) Subjektivnost ve zvuku vitezi, to je docela pravidlo, vyzkousej si to sam, vyzkouset to muze kazdej nakonec, tohle neni o nemoznosti poridit drahej mikrak nebo analog konzoli, je to jenom o prepnuti par parametru.
Vzhledem, k tomu, ze vetsina samplovacich CD je 16/44.1 nebo dneska uz teda v 24bitu ale furt 44.1, tak me to nikdy zrovna netankovalo to prevadet a pak cumet, jak nemuzu skoro nic, protoze vsechny pluginy zerou CPU jako lvi gazelu (tohle prirovnani proto, ze lvu je vetsinou jen par, 44.1 bych prirovnal spis ke smecce sakalu
)) )
2) nahravat je rozhodne lepsi do 24 bitu
3) vicenasobny destruktivni procesovani zvuku (treba v soundforge) je taky lepsi v 24 bitu (a vic), tam se dokonce pred procesem vyplati 16bit prevest na 24bit (vysledky sou pak hladsi, protoze ten proces bude mit vysledky do 24bitu)
4) pokud je tvoje vysledna samplovaci frekvence 44.1kHz a chces pouzivat vyssi, tak je logictejsi 88.2kHz, protoze prevod na 44.1kHz je pomerne dost jednoduchej (vezme se v uvahu kazdej druhej sampl a ty, ktery se zapomenou trochu ovlivnej hodnoty tech, co zustanou --- velmi hrube a nevedecky). Pri 96 je to jako se 48, ta matika je uz trochu tezsi... i kdyz dobre napsany algoritmy to udelaj dobre.
5) Jasne vetsina procesu zni/spocita se pri vyssi samplovaci lepe. I kdyz i tady to neni nakonec uplne jasny, jak je to subjektivne, Ivo napriklad nahravani na 96kHz zavrh, protoze mu 44.1 proste prislo vrelejsi...
Vetsina lidi venku jede 24/44.1 nebo 24/48 a nejsou to zadny lemra...
6) Subjektivnost ve zvuku vitezi, to je docela pravidlo, vyzkousej si to sam, vyzkouset to muze kazdej nakonec, tohle neni o nemoznosti poridit drahej mikrak nebo analog konzoli, je to jenom o prepnuti par parametru.
Vzhledem, k tomu, ze vetsina samplovacich CD je 16/44.1 nebo dneska uz teda v 24bitu ale furt 44.1, tak me to nikdy zrovna netankovalo to prevadet a pak cumet, jak nemuzu skoro nic, protoze vsechny pluginy zerou CPU jako lvi gazelu (tohle prirovnani proto, ze lvu je vetsinou jen par, 44.1 bych prirovnal spis ke smecce sakalu

-
- Příspěvky: 869
- Registrován: 01 bře 2005 03:46
ja mam skusenost taku, ze niektore algoritmy (napr vacsina reverbov ktore pouzivam, alebo vela veci v reaktore, pd,...) zneju lepsie, ked ich krmim signalom s vyssim sampling rateom...
ale bitrate je samozrejme o dost podstatnejsi...
a celkovo plati, ze cim vyssi samplerate a bitrate, tak tym mensie straty na kvalite / tym vyssia presnost pocas DSProcessingu
(hovorim cisto o digitalnom spracuvani zvuku. s nahravanim / AD prevodom nemam skusenosti a pocul som nieco o tom ze niektore prevodniky zneju lepsie pri 44.1 (aj ked moc tomu neverim;))
ale bitrate je samozrejme o dost podstatnejsi...
a celkovo plati, ze cim vyssi samplerate a bitrate, tak tym mensie straty na kvalite / tym vyssia presnost pocas DSProcessingu
(hovorim cisto o digitalnom spracuvani zvuku. s nahravanim / AD prevodom nemam skusenosti a pocul som nieco o tom ze niektore prevodniky zneju lepsie pri 44.1 (aj ked moc tomu neverim;))
Teď budu mít možná hloupé dotazy:
1) Matucho: 24bit CD ? To jsem ještě neviděl - slyšel jsem o SACD, který umí i prostorovej zvuk (remasterovaný Pinkfloydovksý The Dark Side Of The Moon je tak nahraný), přehraje to i obyč CD, ale jen normálně. Na plné využití formátu potřebuješ přehrávač - většinou DVD, který to podporuje.
Matucho - existuje nějaká jiná možnost, jak dostat na CD 24bit záznam -
a aby to normální CD playery přehrály? To by mě moc zajímalo
2) Kora: 48kHz na CD projekt je asi blbost ne? Já vždy dělám 24/44.1
Výše jsem to nenastavoval (jen jednou na test), protože to o dost víc žere CPU a ta jasnost, se stejně ztratí při přesamplování na 44.1...
Nebo snad existujou nějaké nové formáty CD, které umožňují i 48Hz?
Vždycky jsem si myslel, že CD je jen 16/44.1 a přes to vlak nejede.
1) Matucho: 24bit CD ? To jsem ještě neviděl - slyšel jsem o SACD, který umí i prostorovej zvuk (remasterovaný Pinkfloydovksý The Dark Side Of The Moon je tak nahraný), přehraje to i obyč CD, ale jen normálně. Na plné využití formátu potřebuješ přehrávač - většinou DVD, který to podporuje.
Matucho - existuje nějaká jiná možnost, jak dostat na CD 24bit záznam -
a aby to normální CD playery přehrály? To by mě moc zajímalo

2) Kora: 48kHz na CD projekt je asi blbost ne? Já vždy dělám 24/44.1
Výše jsem to nenastavoval (jen jednou na test), protože to o dost víc žere CPU a ta jasnost, se stejně ztratí při přesamplování na 44.1...
Nebo snad existujou nějaké nové formáty CD, které umožňují i 48Hz?
Vždycky jsem si myslel, že CD je jen 16/44.1 a přes to vlak nejede.
CD funguje ve 44 kHz. Převáděním 48 do 44 se víc ztratí než získá. Kromě toho zvukový rozdíl při nahrávání stejného zdroje ve 44 a 48 kHz je téměř nulový. Podle mě má cenu nahrávat ve 48/96 kHz jen tehdy když i výsledek má být ve stejné frekvenci (DVD apod.). Jinak to nedává smysl. Kromě toho manažovat větší session s x pluginy v 96kHz je pro současné počítače v podstatě nezvládnutelné.kora píše:Plne souhlasim.. 24bit je pro nahravani naprosty zaklad .. na cd bohate staci 48kHz .
Méně kvalitní převodníky mohou vytvářet iluzi, že 96 kHz zní lépe než 44. Ve skutečnosti a u kvalitních převodníků 96kHz obvykle žádnou zvukovou výhodu nepřináší, podle mých dojmů je to spíše naopak.
16/24 - 24 bit by mělo mít své výhody a osobně nahrávám vše ve 24 bitech. Jednou jsem ale omylem nahrál nějaké stopy houslí v 16 bitech. Byl jsem z toho celý špatný. Když jsem si pak pro porovnání nahrál totéž ve 24 bitech a poslechl, žádný výraznější zvukový rozdíl jsem po pravdě řečeno neslyšel ... Ale pro práci s pluginy a ve více stopách je to asi dobré. Teoretici říkají, že 24 bit (jako hlavní bitová hloubka nahrávky) je už naprosté maximum, které má ještě smysl ...
- Pavel Vantuch
- Příspěvky: 1275
- Registrován: 23 úno 2003 12:07
Podle me je uplna blbost tocit zaznam na 48 nebo 96 kHz, kdyz to ma jako final jit na CD - presne jak pise Ivo.
Jina vec je to opravdu u videa. Tady je zakladni frekvenci 48kHz.
Pro CD volim zasadne 24bit zaznam na 44,1kHz, pokud bych chtel z jakehokoli duvodu vetsi kvalitu, tak nastavim 88,2kHz.
V tom jsme doufam za jedno
Jina vec je to opravdu u videa. Tady je zakladni frekvenci 48kHz.
Pro CD volim zasadne 24bit zaznam na 44,1kHz, pokud bych chtel z jakehokoli duvodu vetsi kvalitu, tak nastavim 88,2kHz.
V tom jsme doufam za jedno

zavisi tiez co sa nahrava... nahravat zbustrovanu gitaru nema zmysel do 24bitov... podobne kopak atd... 16 vs 24 rozlisenie sa moze prejavit len na tichych zvukoch, ak vobec. nieco ine je ale v akej bitovej hlbke su zdroje signalu a nieco ine je v akej bitovej hlbke sa robi sumacia (to je podstatne cislo!). sumacia sa ale podla mna vo vsetkych DAW robi 32 bitovo, alebo dokonca 64bitovo, akokolvek si uzivatel nastavi projekt...