Věčne tema......jak vychytat zvuk basy a bass drum?

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
j-bee74
Příspěvky: 54
Registrován: 20 črc 2004 09:23

Věčne tema......jak vychytat zvuk basy a bass drum?

Příspěvek od j-bee74 » 19 říj 2004 10:04

Možna už to tady bylo, ale stejně se zeptam...jak správně odělit basu od kopáku (breakbeat)? A hlavně jak docílit takoveho toho ( omlouvám se za ty výrazy) gumového nádechu, třeba u 909, nebo u klasické Moog bass lines...? používám vsti a waves eq, R comp...poraďte, neják na to nemužu přijít...Díky

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 19 říj 2004 13:02

ufff.. to tu uz bylo mockrat... zkus hledat

ale nezapomen, ze prvni a nejdulezitejsi je vubec vyber tech dvou veci, prevazne teda kopaku (nebo vic vrstev kopaku castejc). Pak si musis ohlidat, jestli jsou dobre vsechny faze... treba kopak v protifazi k base v tom miste kde by melo zaznit bum udela jenom takovy "t" a na basech bude dira. Takze na to bacha. Jestli to delas v audiu, tak je to primo videt, ze sampleru je treba poslouchat.

Urcite si pomuzes kdyz naladis ten kopak na nejakou notu, kterou nehraje basa, protoze pak se ti nemuze stat, ze se ti setkaj v absolutni protifazi a tak sou potom konzistentnejsi.

Nejlepsi je vybrat kopaky tak, aby se nemusely prakticky vubec kompresovat... leda az treba v groupe bicich.

Hodne si hlidej delku kopaku, moc dlouhej dela bordel v base a moc kratkej nema dostatecnou tihu.

Basa muze byt hodne zradna... temer sinusoidy maj tendenci znit hodne nekonzistentne jak v klubu tak v obyvaku, protoze kazda mistnost zvyraznuje/potlacuje jiny frekvence.
Ale kdyz zase ulitnes opacne a ta basa ma moc harmonickejch moc nahoru, tak ji nemusis odhadnout spravnou tihu.

Je dobry s basou nejit moc pod 60Hz anechat tize kopaku dole volno. Ale zase pocitej s tim, ze 30Hz uz moc bednicek nehraje a tak by nemely byt hlasitejsi nez ty 60Hz (zkus kouknout na analyzer a naladit to tak aby to vyhovovalo predstave a pritom ta 30ka nebyla moc).

Samozrejme taky kontroluj jestli ma ten kopak peknou tecku nahore okolo 2000-4000Hz... ale doporucuju ji pridavat treba dalsi vrstvou kopaku, kterej je treba hipassnutej (a kratkej?), muze to znit lip nez ciste EQ puvodniho kopaku. Taky pozor, tecka sice zvyrazni kopak ale nemela by pusobit tak ze ma kopak skoro stejny vejsky jako hajtka aspol.

No a posledni vec, co me ted napada je, ze ten kopak samozrejme musi byt vic nahlas nez basa. A aby do sebe dobre zapadali, tak je na basu a kopak dobry dat lehkou kompresi, ktera ten kopak malicko zastrci, ale pritom v tom miste nachvilku ztlumi i basu...



hmm.... to je snad vsechno

j-bee74
Příspěvky: 54
Registrován: 20 črc 2004 09:23

Příspěvek od j-bee74 » 20 říj 2004 08:17

moc dekuju, vím že to tu už bylo, EW o tom napsal dobrej članek, ale porad se mi nedaří z toho udelat tu (gumu) jeste jednou se omlouvam za to ze nepoužívám víc profi výrazy ale nevím jak to lepe popsat, je to prostě takovej mněkej, ale přitom pořád průraznej zvuk spodku, jak basy, tak kopáku. Jde o klasickou 909 a klasickou moog basslinu. Když si hraju s eq tak mně to nutí přidávat frekvence okolo 250 a stahovat okolo 1kila ,komprese 4:1 na base a 8: 1 na kopaku, ale pak už je z toho zase koule a ten gumovej sound stejne neudelám....ale stejně děkuju.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 20 říj 2004 09:35

tak udelej jednoduchou vec, zkus porovnat to, co si tomu kopaku udelal s tim jak zni nezprocesovanej... samozrejme musis srovnat hlasitost. No a uvidis... pej se, udelal sem to lepsi nebo horsi?

tyhle kopaky a basy totiz moc komprese nepotrebujou, jakmile je kompresujes, ta prave ztracej tu "gumu" co chces a sou ostrejsi a ostrejsi.

zkus to uplne jinak, nech je tak jak sou a nejdriv to vyres jenom pomerama a pak ten kopak nekam trochu nalad (zadny eq zadnej kompresor)... kdyz se ti to bude zdat dobry, tak muzes zkusit eq zlehka nekde v tom kopaku ubrat nekde pridat.

basu idealne nech tak jak je, kompresi z 99% syntakova vubec nepotrebuje (ne sama o sobe). Kdyz ji budes kompresovat tak z ni vysajes subbasy a bude znit blbe... plose.
Samozrejme grupa basa a kopak je jak sem psal trochu neco jinyho ale i tam jde jen o treba1 az 2dB redukce.

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 20 říj 2004 10:09

[quote="matucha"]

basu idealne nech tak jak je, kompresi z 99% syntakova vubec nepotrebuje (ne sama o sobe).


mam v sobe zakoreneny, ze kdybych mel jenom jeden kompresor, vzdycky ho naperu na basu. fakt je, ze se vyplati delat sluchem a ne zvykem.
ale precejenom nemelo by bejt tech procent trosku vic nez jenom jedno ktery potrebuje samosatnou kompresi ?
no ja vlastne nedavam kompresor na groupu kopak+basa, takze mozna proto.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 22 říj 2004 00:52

no kdyz mas basu, ktera hodne vystreluje (divoky filtrovani/obalky) tak jako urcite nejaka komprese pride vhod... ale kdyz mas syntakovou basu, ktera kresli skoro obdelnicky, tak na ni nema zadnej kompresni plugin smysl davat... s analogem to muze byt trochu jinak, tam treba budes chtit pouzit kompresor ciste kvuli barve (a nejspis to jim projede jenom lehce dotknuty)

Ja osobne vsechnu praci vrham do kopaku, EQ hlavne a pak srovnani a obalkovani kompresorem (pokud to neobalkuju obalkou v sampleru - je to ucinnejsi casto).

kopak spolecne s basou kompresuju v 90% pripadu, protoze je potrebuju nechat trochu prolnout do sebe... pak si pohraju este s pomerama a je totam...

popravde... ne ze bych kopak/basu delal nejak uzasne vzdycky, ale mozna je casto lepsi moc nad tim nespekulovat a raci ty pluginy dat pryc, nez tam mit za sebou 8 pluginu, ktery to jenom znicej.

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 22 říj 2004 11:11

ja se snazim je spojovat spolecnym prostorem na sendu (samozrejme s citem), ale nekdy mi prijde, ze se to jenom jakoby zamlzi - spoji, ale ztrati smrnc. ten kompresor na groupu jsem takhle zkousel kdysi a nevedlo se mi to. asi jsem spatne nastavoval kompresor, protoze se mezi sebou vzdycky trosku pretlacovali (kopak s basou) a znelo mi to divne. mozna to chce jim vic vyclenit misto ve frekvencnim spektru. je lepsi uriznout dole basu nebo kopak - nebo vic zalezi kterej z nich je vejs nebo niz a podle toho jim udelat prostor? nebo je nejlepsi kdyz si vyhovujou i bez ekvalizace, to by asi byla velka nahoda?

j-bee74
Příspěvky: 54
Registrován: 20 črc 2004 09:23

Příspěvek od j-bee74 » 22 říj 2004 12:36

Tak jsem zkusil všechny navody...basu jsem nechal, tak jak je, kopák jsem naladi vejš,uříznul jsem ho od 50 dolů, lehká komprese na subgrupe, malinko odrazu na axech u bicích.....zlepšilo se to, ale......furt je to takový...no ..dřevěný, ta guma tam furt neni. Když si poslechnu nejakou nahrávku, kde to maj, ...cítím tam právě hodně komprese, možna že to není kompressor, možná jsou to lampy, nebo analogovej pás, nebo třeba nepoužívaj pluginy, ale pořádny poctivý analogy, nebo já nevím co. ..... no jdu zas experimentovat.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 22 říj 2004 15:22

na to aby to znelo ok (dobre) rozhodne drahej hw nepotrebujes

"gumu" tam nedostanes tim, ze oriznes kopak o basy!!!!!!

me se osvedcuje mit basu, ktera neleze moc pod 60Hz a kopak pak v klidu muze mit nejakou rozumnou energii do 30Hz...

jen tak pro upresneni, ten kopak s basou musi fungovat docela fajn uz kdyz je jenom bez procesu vytahnes ciste do pribliznejch pomeru... jestli tomu tak neni tak rozhodne nahradit, doladit... neco s tim udelat

obcas se mi prave do ruky dostane neco nevhodne zvolenyho a s tim je samozrejme dost blba prace a vysledky sou sice lepsi nez v zakladu, ale stejne je to jeden velkej utek pred tim, co bylo dodano (a pak se to ani nemusi libit, protoze jedina moznost byla treba pridat kopaku sub atd atd)

u ty komprese groupy bas+kop... tam malokdy (u me) de o vic jak 1dB redukce... a z 99% tam pouzivam LA2A... ale naslo by se urcite i neco jinyho.



otazecka... a co monitory? jakej mas poslech?...

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 22 říj 2004 15:40

Tady jsou frekvence, na kterych podle teorie dochazi k podstatnym zmenam zvuku u tehle dvou nastroju:

kopák – zesílení 60-80Hz dává tlak, zeslabení 250-350Hz dává dřevěný zvuk, zesílení 2-4kHz dává plesknutí
basa – zesílení 60-80Hz dává plný zvuk, zesílení 500-800Hz dává zjasnění, zesílení 2-3kHz dává slapping

Snad ti to nejak pomuze.

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 22 říj 2004 16:37

matous: ja teda uz nastesti alespon alesise. do nedavna, ale jenom hifi a samozrejme to co jsem na tom namichal nejak zni jenom na tech bednach. zrovna predevcirem jsem si poustel par starsich veci a je to fakt hruza. je hrozne moc znat, jak ty bedny nehrali basy ciste. na tech hifinach to duni a na monitorech ani prd. o nevyvazenosti stredu tech "hifi" ani nemluvim.

fova: ja kopak vetsinou trosku zesiluju okolo 90Hz a basu tam trosku uslapnu. no a potom kopak trosku zvedam na tech stredech.

Odpovědět