Vinyl vs. wav - kvalita zvuku pro potreby djingu
Vinyl vs. wav - kvalita zvuku pro potreby djingu
Uz tu byla debata vinyl vs. cd. Nicmene se ted resi problem hrani na akcich z notebooku a vinylu. A neni jiz problem si koupit wav primo. Fakt ze z ruznych duvodu nekdo preferuje gramofon nebo notbuk bych neresil. Oboje ma sve vyhody a nevyhody, at uz prakticke, technicke, nebo pocitove.
Priklad: Muzikant slozi v komplu techno skladbu, vyrendruje ji do wavu a ten si za a) DJ koupi primo a hraje ho rovnou ze zvukovky nebo za
b) se ten wav vylisuje na vinyl a pak se z nej hraje.
Mastering je asi odlisny pro vinyl.
Otazka: lze nejak rici, v cem je zvuk ve wavu lepsi,horsi, nebo proste odlisny oproti vinylu? Myslim primo nejak konkretne zduvodnit, co te skladbe, ktera byla cela v digitalni podobe vytvorena vinyl prida, ze zni lepe, hure, ci jinak nez skladba ktereou hraju primo z wavu.
Priklad: Muzikant slozi v komplu techno skladbu, vyrendruje ji do wavu a ten si za a) DJ koupi primo a hraje ho rovnou ze zvukovky nebo za
b) se ten wav vylisuje na vinyl a pak se z nej hraje.
Mastering je asi odlisny pro vinyl.
Otazka: lze nejak rici, v cem je zvuk ve wavu lepsi,horsi, nebo proste odlisny oproti vinylu? Myslim primo nejak konkretne zduvodnit, co te skladbe, ktera byla cela v digitalni podobe vytvorena vinyl prida, ze zni lepe, hure, ci jinak nez skladba ktereou hraju primo z wavu.
Zvuk z vinylu bude jiný v následujících bodech:
1. Basy - vinyl, narozdíl od wavu, technologicky neumí nejhlubší bas
2. Výšky - opět technologická limitace vinylu
3. Stereo - bude užší, vinyl má větší crosstalk
4. Dynamika - master na vinyl se většinou dělá méně komprimovaný
5. Šum - vinyl šumí a praská
6. Protifáze - protifázové stereo modulace ve wavu lze bez omezení, vinyl je technologicky nezvládá
Lepší / horší a přidá / ubere záleží na konkrétních lidech, kteří to budou poslouchat.
Jen můj názor, Saša
1. Basy - vinyl, narozdíl od wavu, technologicky neumí nejhlubší bas
2. Výšky - opět technologická limitace vinylu
3. Stereo - bude užší, vinyl má větší crosstalk
4. Dynamika - master na vinyl se většinou dělá méně komprimovaný
5. Šum - vinyl šumí a praská
6. Protifáze - protifázové stereo modulace ve wavu lze bez omezení, vinyl je technologicky nezvládá
Lepší / horší a přidá / ubere záleží na konkrétních lidech, kteří to budou poslouchat.
Jen můj názor, Saša
Ten vycet informaci jakoby rikal, ze vinyl nejake informace oreze, ze je tam "toho min" nez v puvodnim wavu. Ale asi je to tedy jen na lidech, co jim z ni lip.
Me ted napadlo, udelat nejakou emulaci vinylu, filtr, pres ktery by wav znel jako z vinylu. Mozna to umi vst jako treba Izotope vinyl, nevim. DJ by si ho dal do cesty dignalu a znelo by to jak vinyl. Ale asi by to byla furt jenom nahrazka.
Me ted napadlo, udelat nejakou emulaci vinylu, filtr, pres ktery by wav znel jako z vinylu. Mozna to umi vst jako treba Izotope vinyl, nevim. DJ by si ho dal do cesty dignalu a znelo by to jak vinyl. Ale asi by to byla furt jenom nahrazka.
Sonority: Tohle téma hrozí flame
Můj subjektivní názor, bez jakékoliv ambice na obecnou platnost - vinyl pro mě na akcích hraje líp. Celý zvuk je měkčí, basy víc tlačí, lépe plyne dynamika a lépe cítím groove, výšky jsou příjemnější a celek působí organičtějším dojmem. Část tohohle subjektivního dojmu mi určitě dělá soukromé "esoterické" placebo, protože mám oldskoolové technologie moc rád, ale část je objektivně slyšitelná a ze zkušenosti s mými kamarády si troufnu říct, že je podprahově cítí i laik.
Na pluginy moc nevěřím, neznám ani jeden plugin s pokusem o analogovou saturaci, který by zněl tak dobře, jako dobrá analogová saturace
Je to ale asi jedno, protože lidem se mění vkus ve zvukové estetice směrem k digitálnímu, křišťálovému a sterilnímu zvuku. Takže sterilně emulovat oldskool bude brzy hodnotnější, než oldskool skutečně špinavě dělat...
Jen můj názor, Saša

Na pluginy moc nevěřím, neznám ani jeden plugin s pokusem o analogovou saturaci, který by zněl tak dobře, jako dobrá analogová saturace

Je to ale asi jedno, protože lidem se mění vkus ve zvukové estetice směrem k digitálnímu, křišťálovému a sterilnímu zvuku. Takže sterilně emulovat oldskool bude brzy hodnotnější, než oldskool skutečně špinavě dělat...
Jen můj názor, Saša
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
izotop vinyl urcite ne, ten jenom primichava sumy, je to takova hracka. jedinou sanci na dobrou emulaci ma teoreticky acusticaudio nebula, ale zatim impulzy vinylu nevysamplovali.
jinak pocitove mi taky zni vinyl lip a neni to placebo, slyset je to, i kdyz se nedivam, jaky medium zrovna hraje.
taky je dobry si uvedomit, ze veci na vinylu vetsinou prosly dobrym masteringem a veci na CD / pocitaci casto neprosly dobrym masteringem... treba takovej dobrej shelf vejsek udela dost pro subjektivni zvyrazneni basu.
no a potom tu este nikdo nezminil takovy veci, jako ze na prenosku zpetne pusobi basy z PA, ale to uz je z my strany spekulace, kterou bych rad, kdyby nekdo mohl vysvetlit.
osobne hraju z praktickejch duvodu z CD.
jinak pocitove mi taky zni vinyl lip a neni to placebo, slyset je to, i kdyz se nedivam, jaky medium zrovna hraje.
taky je dobry si uvedomit, ze veci na vinylu vetsinou prosly dobrym masteringem a veci na CD / pocitaci casto neprosly dobrym masteringem... treba takovej dobrej shelf vejsek udela dost pro subjektivni zvyrazneni basu.
no a potom tu este nikdo nezminil takovy veci, jako ze na prenosku zpetne pusobi basy z PA, ale to uz je z my strany spekulace, kterou bych rad, kdyby nekdo mohl vysvetlit.
osobne hraju z praktickejch duvodu z CD.
no gramec bere pri hrani vazbu, a nielen na basoch, to je jasne. vysledok nebude daleko od plate reverbu, takze to bude sucast toho kuzla. ja osobne sa na sustavu vinyl-prenoska-gramec divam ako na efekt, ktory k zvuku pridava svoj (vacsinou prijemny) punc. ale objektivne lepsi zvuk v zmysle vernejsi zvuk to nie je. zalezi od toho co si clovek pod pojmom lepsi zvuk predstavuje
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
bavil sem se o tom s vice lidma, ale vsichni jen spekulujeme.syncro píše:brooklyn: S tou zpětnou vazbou na přenosku je to i moje spekulace, už jsem to tu v nějakém threadu kdysi nakousl, ale žádný "technolog" mi na to neodpověděl. Tohle by mě taky moc zajímalo, kdyby někdo mohl vysvětlit, prosím...
Osobně hraju z nepraktickejch důvodů z vinylu.
Dík, Saša
brooklyn: Já spekuluji, že to má velký vliv na basy a je to na akcích součást těch opravdu "plynulých" basových linek
Potom spekuluji, že to má vliv na transienty, proto ta parádní měkost zvuku. Nikdy nikde nic tak medově nebasuje, jako vinyl na akci, mňam. To bych chtěl mít jako kontrolní poslech v režii... 
kexik: No právě, "objektivně lepší zvuk" ani ve smyslu věrnější, podle mě vlastně neexistuje...
Saša


kexik: No právě, "objektivně lepší zvuk" ani ve smyslu věrnější, podle mě vlastně neexistuje...
Saša
muj subjektivni pohled na vec. vidim to stejne jako sasa + bych k tomu vyctu pridal zkresleni. deska bude oproti originalu, coz uz je dnes skoro vyhradne wav, "zkreslenejsi". myslim ze kazda prenoska trosku kresli a "otepluje". osobne rozdil mezi vinylem a digi vnimam na akcich tak, ze (casto se stridam s lidma co hrajou z vinylu, sam hraju z kompu): zvuk z desky je, ackoliv ma vinyl mensi dynamicky moznosti, dynamictejsi - je to jistojiste dany mensi kompresi
myslim, ze pokud jde o vinyl zalezi dost i na mixaku - predzesilovaci, kterej se na zvuku podepisuje. moje desky vzdycky hrali nejlip pres rodec
zpetna vazba je podle me jasnej faktor. ale asi se priklanim k nazoru, ze timhle to "zkrasleni" zvukovyho vjemu nevznika, ale nejaky procento rozdilu mezi digi a vynilem pada na vrub i tomuhle jevu.
sonority: myslim, ze je skoro zbytecny se tim v nasich klubech zaobirat a rozhodne ti doporucuju svuj zvuk neprznit
lidi, kteri maji namitky proti digi zvuku, jsou stejne hloupi jako ti, co maji problem s vinylem 
myslim, ze pokud jde o vinyl zalezi dost i na mixaku - predzesilovaci, kterej se na zvuku podepisuje. moje desky vzdycky hrali nejlip pres rodec

zpetna vazba je podle me jasnej faktor. ale asi se priklanim k nazoru, ze timhle to "zkrasleni" zvukovyho vjemu nevznika, ale nejaky procento rozdilu mezi digi a vynilem pada na vrub i tomuhle jevu.
sonority: myslim, ze je skoro zbytecny se tim v nasich klubech zaobirat a rozhodne ti doporucuju svuj zvuk neprznit


Naposledy upravil(a) biscuit dne 23 bře 2009 00:09, celkem upraveno 1 x.
Me prave slo o posouzeni toho objektivne lepsiho zvuku ve smyslu toho vernejsiho zvuku, tedy toho zvuku, ktery chtel autor pri skladani docilit. Pokud to sklada primo pro vinyl a poslechne si dubplate a je spokojenej, tak asi neni co resit. Pokud by ale poslouchal jen zmasterovanej wav, pak bych cekal, ze vinyl spise trosku zkresli tu informaci.kexik píše:...ale objektivne lepsi zvuk v zmysle vernejsi zvuk to nie je. zalezi od toho co si clovek pod pojmom lepsi zvuk predstavuje
Predpokladam tedy ze kazdy autor dubplate slysi a rekne: tohle je ono! Pak uz bych tedy bral vinyl jako jednu z moznosti, ktera ma sve vlastnosti, diky kterym ji dany autor uprednostni. Tedy lepsi zvuk nez jiny format ci medium vinyl neni, jde jen o to, jak vinyl dokaze uspokojit prani autora. Asi jako kdyz si sochar vybere drevo ci kamen.
me prave vubec nejde o muj zvuk ci hudbu. Jen uz par let vedu diskuse s ruznyma lidma o vinylu vs. digital a ti kteri mi rikali, ze to ma "lepsi zvuk" to bohuzel nebyli sto nejak priblizit. Nezastavam zadnej nazor, co je lepsi, jen se o tom chci neco vic dozvedet.biscuit píše: sonority: myslim, ze je skoro zbytecny se tim v nasich klubech zaobirat a rozhodne ti doporucuju svuj zvuk neprznit Smile lidi, kteri maji namitky proti digi zvuku, jsou stejne hloupy jako ti, co maji problem s vinylem Cool
Naposledy upravil(a) Sonority dne 23 bře 2009 00:14, celkem upraveno 1 x.