Zvučení naživo

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
black_j0hn
Příspěvky: 126
Registrován: 25 kvě 2004 19:12

Zvučení naživo

Příspěvek od black_j0hn » 29 led 2006 19:54

Protoze tady na foru se resi predevsim otazky studioveho nahravani, rozhodl jsem se zalozit tohle tema a zacnu rovnou par svyma otazkama :):

1) myslite ze ma nejaky smysl uplne na konci mixu kompresor a eq?
2) na co davate nazivo kompresor a eq? je mi jasne ze asi kopak a basa se dava pres kompresor. jakym stylem by se to melo spravne zapojit? do mixu (kanonovy vstup), pak ven insertem a zpet pres jackovy vstup?
3) co se zpevem? efektovat nejakym reverbem, ale prislo by mi logicke ho i komprimovat. jsou v efektovych procesorech zabudovane i nejake algori(y?)tmy pro kompresi? ale to by se to pak asi neresilo pres send, ale pres insert. takze nejdriv kompresor a pak efekt? mam k dispozici integrovane efekty v mixu montarbo (na oznaceni si ted nevzpomenu), ale premyslim jestli nekoupit nejaky ten efektovy procesor. ktere by mely smysl (pouze na zivo)?
4) mam trochu problem se zpetnou vazbou. mam bedny pridelane napevno na zdi, jenz je za podiem, takze dost blbe :/. mel by smysl nejaky feedback destroyer, nebo neco takoveho?
a co na to jan telskac?

diky :)

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 29 led 2006 22:14

Jan Tleskac: "Tve umisteni beden je zcela v poradku, hrozive kroky tajemneho M jsem slysel tak zretelne, ze mi tuhla krev v zilach, a to jsem byl, povaz, az ve zvonici. Jo, a na zpev dej ten kompresor!"
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 29 led 2006 22:14

1/ EQ urcite a limiter taky ...

2/ stejne jako ve studiu na co je potreba. To zalezi hlavne na muzice a na muzikantech co s nima delas a taky na jejich vybaveni, stylu hry, nalade atd. . U kapely co s ni jezdim jsem kuprikladu do nedavna basu komprimovat nepotreboval vubec, basista hral na Ampega a basu mel 6tistrunyho Warwicka. Ted si koupil petku Musicmana a SWR ... zvukove je to o tridu vejs ale je to mnohem dynamictejsi nastroj ... navic si k nemu basak vic dovoli (mozna se bez ty sesty struny nudi ;-) ) a dela mi na jevisti brejkule. Cili holt i kdyz jsem to nedelal tak jeden kompresor na nej musim davat.

Dynamiku zapojuju do insertu nebo do insertu grupy. To je dalsi vec, mam v ty kapele dve rovnoceny solistky ... jedna zpiva tak, ze pokud drzi mikrofon jak ma tak kompresor nepotrebuje - proste ji to zpiva uz zkomprimovane ;-). Druha zase umi zpivat nahlas, ale treba kdyz to ma nizko tak z ni jde spis jen horka para. Cili tu komprimuju ... a pak komprimuju jeste zvlast celou grupu solistu (4 solisti) a zvlast grupu sboru (2-3 holky a jeden kluk). Ono se to pak lip spoji ... tak nejak to lip "lepi" .

3/ definitivne ALGORITMY (je to prejate cizi slovo). Efekt si nech na efekteni, komprimuj v insertu savle nebo v grupe. Mimochodem kompresory nastrkany v grupe jsou neocenitelny treba na festaku kde pokuhym zarazenim nastroje do grupy vradis do cesty kompresor. To je desne rychlej a flexibilni zpusob prace ... coz se na festaku ceni.

CO se efektu tyce efektuju vyhradne v AUX i kdyz pravdou je, ze pokud by se mel delat narocnejsi material kapely kde fungujou i vocodery tak dy by musley bejt v insertu (i kdyz to by si mohl spis muzikant obsluhovat sam na jevisiti). Neznam efekty mixu MONTARBO, ale jestli jsou kvalitou odpovidajici Behringerum, alesisum, ALTO nebo Phonic tak doporucuju koupi externiho efektu - vyborne na tohle chodi Lexicon MX200 (na zivo uplne genialni, dva enginy, okamzite reaguje, jednoducha na nastaveni, zvukove dobra - pohledej tady forum, uz jsem o ni nekde psal).

4/ ... jak za podiem ? To jako ze stojis pred nima a bedne ti hrajou primo do mikrofonu z citlivy strany ? Fiiiha ... to he genialni ;-). Nedivim se ze mas TROCHU problemy. Samozrejme prvni vec - prevesit bedny. Kazdej feedback eliminatroe vice ci mene kurvi zvuk ... coz je logicky kdyz z toho signalu neco vyreze. Samozrejme cim uzsim filtrem to vyreze tim lip (tim mensi zasah do zvuku). Casto maji lide tendenci nechat upravu pouze a jen an automatu toho feedback eliminatoru ... to je zvukova sebevrazda. Ne ze by tyhle masinky nebyly pouzitelny, ale je potreba to s nima jednak umet a jednak kdyz s nima napiskas rekneme 8 filtru tak ty filty trochu podle uvazeni umirnit. Treba Behringer Feedback destroyer vsechno vyreze na -18dB ... cili ano, ale tech -18dB je limit, vetsinou se da znatelne povolit. Jak to dela treba Sabina to nevim, ale obavam se ze to bude v tomto ohledu totez.

Cili pokud z nejakeho duvodu nepujsou prevesit bedny tak mas nekolik moznosti jak tomu pomoct. Porid si mikrofon s co mozna nejuzsi smerovosti, nejuzsi byvaj hypercardioidy. U nasi kapely jsem mel ze zacatky taky problemy s vazbou a byl jsem z toho docela nestastnej. Ono 11 lidi na jevisti fakt je hodne a kdyz bubenik rizne do cinelu a zpevacka stoji 1.5m pred nim tak toho (ta zpevacka) logicky asi moc neuslysi. Pak je to hlasitostni souboj a tebe budou nutit krmit do odposlechu co se da. Jenze fysika je fyzika ... a princip zpetne vazby vsichni zname - to proste "neochcijes". Kdyz se pak prida basista s 800W aparatel a kytarista s vecne neladicim stratokastrem zesilenym na vykon 500W chudak holka (u nas holky). Jedina sance je REZAT REZAT REZAT. Tedy rezat do nich at si koupej mensi bubny, mensi aparaty ... a nebo in-ear poslech pro solistky. Bohuzel nase solistky in-ear zamitly (pry to nekde zkousely a nelibilo se jim to) takze nam holt zustal souboj o decibely Gain Before Feedback.

Nastesti se mi soustavnym talkem podarilo ze si bubenik koupil misto DWcek (to je znacka bubnu ktery proste hrajou deeesne dobre ale deeesne nahlas) si koupil SONORy s 18` kopakem pred kterej mu stavim paravan, kytarista prodal dva stacky Marshalla a koupil 60W lampovy kombicklo a basak prodal 8x 10` marshalskou bednu (navic se to nedalo ani vozit ani stehovat) a koupil 180W Ampega a tedka pred mesicem 100W SWRko (uzasny kombo).

I ja jsem zainvestoval a koupil jsem uzsi mikrofony vysoce odolny proti vazbe (Beyerdynamic TG-X 60) a pro solistky si vozime vlastni odposlechy pokud vime, ze jedeme nekam kde zvukar ma misto odposlechu "bedny od jahod". Tohle vsechno dohromady nam dalo sama pozitiva: spokojene solistky, spokojenej bubenik (konecne muze bubny serezat a nikdo na nej nerve) a spokojeneho zvukare, ktery najednou muze se zvukem pracovat, protoze z jeviste nejde skoro zadnej bordel. No a nakonec spokojeneho posluchace - divaka, ktery opakovanym provolavanim slavy vola kapelu k mnohacetnemu pridavku. A ve finale samozrejme spokojeneho poradatele, takto naseho chlebodarce. Cili vrele doporucuju zacit u lidi ... a pokud tohle vsechno selze pak je cas vyzkouset Feedback destroyer ... ale opatrne.

Ufff, ... kua ze ja jsem tak ukecanej ;-)
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Hawkens

Re: Zvučení naživo

Příspěvek od Hawkens » 29 led 2006 22:22

black_j0hn píše:1) myslite ze ma nejaky smysl uplne na konci mixu kompresor a eq?
... aby ti gitarista alebo DJ neodpalil zosik alebo bedne alebo oboje. Zvukari sa v PA-ckach dnes uz tusim ani nepohnu bez kompresora.
black_j0hn píše:3) co se zpevem? efektovat nejakym reverbem, ale prislo by mi logicke ho i komprimovat. jsou v efektovych procesorech zabudovane i nejake algori(y?)tmy pro kompresi?
... vacsina lepsich ako najlacnejsich spevovych skatuliek ma 2 efektove jednotky, jednu z nich mozes nastavit na reverb a jednu na kompresor, kompresor pre istoru nakoniec. Ak sa dobre pamatam tak Lexicony maju tusim komprosor ako dodatocny, samostatny efekt. Kompresor ako send je nezmysel. Kompresor je viac-menej nevyhnutnost pri kazdom zvuku s vysokou dynamikou, to jest kazdy zivy nastroj a specialne solova elektr. gitara a hlas.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21299
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Zvučení naživo

Příspěvek od Pytkin » 30 led 2006 00:16

black_j0hn píše: 2) na co davate nazivo kompresor a eq? je mi jasne ze asi kopak a basa se dava pres kompresor. jakym stylem by se to melo spravne zapojit? do mixu (kanonovy vstup), pak ven insertem a zpet pres jackovy vstup?
Este k tomu zapojeniu .. INSERT , znamena vlozenie .. cize na tom jacku je aj SEND aj RETURN .. Ak je teda len jeden (nesymetricke zapojenie) .. Moze byt aj symetricke zapojenie , potom mas INSERT SEND a INSERT RETURN .. na nesymetricke zapojenie potrebujes Y kabel .. cize na jednej stranke je stereo jack , na druhej dva mono jacky (send , return) ..

jehlar
Příspěvky: 204
Registrován: 25 úno 2005 21:17

Příspěvek od jehlar » 30 led 2006 08:49

safa píše: Jedina sance je REZAT REZAT REZAT. Tedy rezat do nich at si koupej mensi bubny, mensi aparaty ... a nebo in-ear poslech pro solistky.
Todle bych bral jako úplně základní poučku pro live zvučení. Já vždycky kapele říkám, že mají na výběr a může to hrát na pódiu buď nahlas nebo dobře:-).
black_j0hn píše: 1) myslite ze ma nejaky smysl uplne na konci mixu kompresor a eq?

určitě je dobré mít na výstupu limitér, bez EQ se taky neobejdeš, teda alespoň v sálech a klubech. Já mám raději parametrické než grafické EQ ale to už je věc názoru. Většinou mi stačí čtyři filtry málokdy více. V poslední době dávám na výstup navíc ještě mástrovací třípásmový kompresor - zvuk je kompaktnější a dá se pak hrát s menší hlasitostí. (pozor nesmí se to přehnat!!!)
black_j0hn píše: 1) na co davate nazivo kompresor
protože používám digitální mixy kde jsou kompresory k dispozici všude, tak jsem si zvykl je taky všude používat. Rozhodně dávám kompresor na hajtku k srovnání hlasitosti otevřeného a zavřeného činelu. (Kdo nezažil ušilikvidující rachot když se bubeník "opře" do otevřené hajtky a? zvedne ruku.) Stejně jako ve studiu platí zásada, že více pozvolnějších kompresí je lepší než jedna strmá. To v praxi znamená - kompresor na vstupu+kompresor na grupě+komprese na výstupu. Dost velkou roli hrají i "gejty" pro bicí - alespoň kopák+tomy. Zvuk se tím dost pročistí.

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 30 led 2006 11:37

jehlar píše: protože používám digitální mixy kde jsou kompresory k dispozici všude, tak jsem si zvykl je taky všude používat. Rozhodně dávám kompresor na hajtku k srovnání hlasitosti otevřeného a zavřeného činelu. (Kdo nezažil ušilikvidující rachot když se bubeník "opře" do otevřené hajtky a? zvedne ruku.) Stejně jako ve studiu platí zásada, že více pozvolnějších kompresí je lepší než jedna strmá. To v praxi znamená - kompresor na vstupu+kompresor na grupě+komprese na výstupu. Dost velkou roli hrají i "gejty" pro bicí - alespoň kopák+tomy. Zvuk se tím dost pročistí.
... cece az pojedeme hrat k Brnu urcite si te najmem ;-) (skoda ze nas na JM moc nezvou)

Jinak co se hajtky tyce souhlasim s teorii Michaela Tretowa (toliko zvukar ABBAy) ktery rika ze bubenikum by se otevreni hajhety melo zdanit. Souklasim ze snad neni protivnejsi a zvuk kapely nicici vec nez otevrena hajtka. A to bych rek ze plati ve studiu jeste snad vic nez na jevisti.

Jinak jaky pouzivas casy na kompresoru ty hajtky ? Ja jsem se o to taky pokousel ale nidky se mi nepodarilo nastavit kompresor tak aby to bud nedejchalo a nebo nezabiralo spis na preslech z bubinku.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

jehlar
Příspěvky: 204
Registrován: 25 úno 2005 21:17

Příspěvek od jehlar » 30 led 2006 14:25

Na tu hajtku mám kompresor spíš už jako limitér tak 9:1 atak 0,5ms relase 300ms-dle podmínek vždycky trochu jinak. Při normální hře na hraně záběru, při otevřené hajtce stáhne úroveň. Samozřejmě to nezabrání aby ta hajtka lezla přes overy, vocal atd. ale to největší svinstvo to alespoň trochu chytne. Na hajtce používám hypercardiodu, s přeslechy zas tak velké problémy nejsou. Taky to souvisí s tím, že dávám na hajtku mikrofon shora, takže otevřená je nejen hlasitější ale i blíž mikrofonu.
Ještě obecně k tématu - nemám rád zpěváky kteří mají svůj vlastní vocal procesor na pódiu, sice tak mají přesně ty efekty které chtějí, většinou však na úkor srozumitelnosti a odolnosti vůči vazbám. Je problém potom vysvětlovat, že zvukař není neschopný kripl který neumí uhlídat vazby a zajistit aby zpěvu bylo rozumět. Celkem by mě zajímalo jaký na to mají názor ostatní ???

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 30 led 2006 21:29

... to nekdo dela ? Mlatit pres ruce zeleznou tyci ...

tehda kdyz byly v kapele problemy s odposlechem tak taky padaly zcela vazne minene navrhy ze solistky budou mit vlastni mix do kteryho pujsou mikrofony a z nej to bude odpoceny do FOH a z AUX do vlastnich podiuovejch odposlechu kde timpadem bude jen zpev a holky budou spokojeny. Neveril bys jakej je problem uminenemu basakovi vysvetlit ze jenom zpev jim do odposlechu muzu pustit taky, ale ze bez harmonie toho asi moc nezaspivaj. A taky ze myslenka sice dobra, ale ze si nedovedu predstavit jak si uprostred koncertu holky serizujou hlasitost AUXu tak aby jim to nevazbilo ... a ze tohle reseni spis odveze xeft na hnuj nez ze by necemu pomohlo. Neeee my to chcem, pojdme to tak udelat.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

black_j0hn
Příspěvky: 126
Registrován: 25 kvě 2004 19:12

Příspěvek od black_j0hn » 30 led 2006 22:17

safa: a jak tu basu beres? pres line-out? protoze me to vzdycky takhle bere hrozne brumu, sumu atd. pomohl by na tohle DI-Box?
ja bohuzel na mixu grupy k dispozici nemam, takze bych musel nakoupit aspon jeste 2 kompresory po 2 kanalech :/.
jak to myslis ze efektujes v aux? ja mam aux jako odposlechy, coz mi nedava moc smysl...? a pokud by se zapojil treba ten lexicon jako send, tak by zase pak byly nanic ty jeho interni kompresni algoritmy, ne?
ano mixy montarbo budou neco v tom stylu, bohuzel.
ty bedny nejsou uplne primo za mikrofony, ale trochu vic naboku (viz fotka), ale presto je to dost debilni reseni. delala to kdysi nejaka "profesionalni" firma jmenem sadoacoustics. vedle podia uz neni moc mista (je tam klavir), ale mozna by dost pomohlo sundat je ze steny a dat je na stojany uplne na bok kousek pred podium a natocit trochu do salu. precejenom kdyz uz jsou na podiu bici, 2 kytary a 2 zpevy a k tomu se jeste pridaji odopslechy tak je to docela sila uhlidat. btw, muze mit kvalita odposlechu nejaky zasadni vliv na zpetnou vazbu?
pro me to je dobre, ze ses ukecanej :). co to vlastne mate za skupinu?

Hawkens: toho bych se nebal, u tech mych beden by to nebyla zadna skoda :). ale kdybych pominul tuhle eventualitu, melo by to nejaky smysl komprimovat ten vysledny signal? eq by mel mit asi smysl pro doladeni nuanci prostoru, co?

Pytkin: mam na kazdem kanalu MIC (BAL) - symetricky XLR vstup, LINE - nesymetricky jackovy vstup a INSERT OUT - nesymetricky jack. takze asi mikrofon do Mic, pak ven INSERT OUTem a zpet LINEm? musim to vyzkouset prakticky, to bude nejjednoduzsi :).

jehlar: njn, jenze ja mam jen jeden dvoukanalovy kompresor. muzu nejake prikoupit, ale zas ne tak moc :). tak si rikam jestli by nebylo jednoduzsi koupit digitalni mix. co treba ten behringer? vim ze to neni asi zadna svetova kvalita, ale na live?

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21299
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 30 led 2006 22:36

black : ten insert bude urcite IN./OUT .. na jednom jacku ..

a dobehringer digitalneho pultu by som siel ..

black_j0hn
Příspěvky: 126
Registrován: 25 kvě 2004 19:12

Příspěvek od black_j0hn » 30 led 2006 22:36


black_j0hn
Příspěvky: 126
Registrován: 25 kvě 2004 19:12

Příspěvek od black_j0hn » 30 led 2006 22:41


jehlar
Příspěvky: 204
Registrován: 25 úno 2005 21:17

Příspěvek od jehlar » 31 led 2006 08:33

to black: doporučil bych ti najít si někoho kdo má s živým zvučením zkušenosti a s ním začít na zařízení pracovat. Nákup čehokoliv ti nepomůže pokud pořádně nezvládáš to co máš teď.

PS: podle fotek to vypadá, že pult je na nějaké galerii?? Pokud ano tak je to velmi dobrá cesta jak vyrobit pro posluchače dole pěkně zmršený zvuk. Já mám blbý pocit už i na půlmetrovém praktikáblu a pokud to jde tak se ho snažím zrušit.

2Safa: vážně to dělají. Abych byl upřímný tak zvučívám jednu kapelu kde to má zpěvák zmáklé a je to ku prospěchu věci - bohužel je to čestná vyjímka. Páchám teď recenzi na digitál TT24 a zkoušel jsem ho na akci kde zrovna u první kapely oba dva zpívající používali takové mršidlo (klidně je napráskám, pražáci Status Praesents) , byl jsem z toho hodně mimo. Dokonce jsem uvažoval jestli rychle nepřehodit mix, naštěstí jsem vydržel a u další kapely bylo vše OK.

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 31 led 2006 10:36

black_j0hn píše:safa: a jak tu basu beres? pres line-out? protoze me to vzdycky takhle bere hrozne brumu, sumu atd. pomohl by na tohle DI-Box?
... mmno tezko rict. Pokud je to skutecne linkvej vystup tak asi nepomohl. Pokud to beres primo z basy (coz neni linkovej vystup pokud ma pasivni elektroniku) tak mozna asno. Zkus pohledat kde se ti tam ten brum a sum nabira ...

Nas basista ma super aparat takze ten linkovej vystup z jeho SWRka je normalne na XLR, da se i odzemnit takze je to fakt bezproblemova zalezitost. Jinak basu muzes brat i mikrofonem pred bednu, ale jednak tim zjiskaz dalsi vyjetej mikrofon a nasledne nebezpeci vazby (navic u nastroje kterymu proste nemuzes orezat spodky) a za druhy musis pocitat s tim, ze ten mikrofon se ti zvukove projevi (typicky u smerovych mikrofonu se projevuje proximity efekt atd.).


jak to myslis ze efektujes v aux? ja mam aux jako odposlechy, coz mi nedava moc smysl...?
AUX znamena "auxiliray" cili "pomocny". Tady se jedna o pomocnou sbernici ze savli ... at uz se jedna o odposlechovou cestu nebo efektovo cestu. Ty se lisi zpravidla jen tim, ze odposlechova cesta byva typicky pre-fader a efektova byva post-fader.
a pokud by se zapojil treba ten lexicon jako send, tak by zase pak byly nanic ty jeho interni kompresni algoritmy, ne?
... ano byly. Proto jsem ti psal at si efekt nechas na efektovani a na dynamickou upravu zvuku si kup C/L .
ano mixy montarbo budou neco v tom stylu, bohuzel.
... pak doporucuju koupit treba MX200
jeste pridaji odopslechy tak je to docela sila uhlidat. btw, muze mit kvalita odposlechu nejaky zasadni vliv na zpetnou vazbu?
... to jiste ze nejen muze ale i ma ;-) . TO je duvod proc si pro solitky do nejakejch hornich dolnich vozime nase odposlechy a nase mikrofony (a nekdy i nas pult s efektovkou a parak ... a nekdy celej aparat ;-))

Jinak mrkni se co mas na zadni stene ... pokud je tam nejakej odrazivej material tak by to tam chtelo aspon tezky zavesy. Casto bejva problem, ze to co jde z odposlechu se o zadni zed odrazi rovnou do mikrofonu ...
pro me to je dobre, ze ses ukecanej :). co to vlastne mate za skupinu?
ABBA World Revival - desnej mazec ;-)
FOTKY TADY

Jinak ackoliv Pytkin by do digitalu Behringer nesel myslim si, ze za ty penize je to genialni pult. Ostatne Shagy by ti potvrdil, ze s nim spokojene dela zivaky uz druhym rokem ... . Neni to svetova kvalita (kup si MIDAS) ale udela strasne moc prace ...
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Odpovědět