1/ EQ urcite a limiter taky ...
2/ stejne jako ve studiu na co je potreba. To zalezi hlavne na muzice a na muzikantech co s nima delas a taky na jejich vybaveni, stylu hry, nalade atd. . U kapely co s ni jezdim jsem kuprikladu do nedavna basu komprimovat nepotreboval vubec, basista hral na Ampega a basu mel 6tistrunyho Warwicka. Ted si koupil petku Musicmana a SWR ... zvukove je to o tridu vejs ale je to mnohem dynamictejsi nastroj ... navic si k nemu basak vic dovoli (mozna se bez ty sesty struny nudi

) a dela mi na jevisti brejkule. Cili holt i kdyz jsem to nedelal tak jeden kompresor na nej musim davat.
Dynamiku zapojuju do insertu nebo do insertu grupy. To je dalsi vec, mam v ty kapele dve rovnoceny solistky ... jedna zpiva tak, ze pokud drzi mikrofon jak ma tak kompresor nepotrebuje - proste ji to zpiva uz zkomprimovane

. Druha zase umi zpivat nahlas, ale treba kdyz to ma nizko tak z ni jde spis jen horka para. Cili tu komprimuju ... a pak komprimuju jeste zvlast celou grupu solistu (4 solisti) a zvlast grupu sboru (2-3 holky a jeden kluk). Ono se to pak lip spoji ... tak nejak to lip "lepi" .
3/ definitivne ALGORITMY (je to prejate cizi slovo). Efekt si nech na efekteni, komprimuj v insertu savle nebo v grupe. Mimochodem kompresory nastrkany v grupe jsou neocenitelny treba na festaku kde pokuhym zarazenim nastroje do grupy vradis do cesty kompresor. To je desne rychlej a flexibilni zpusob prace ... coz se na festaku ceni.
CO se efektu tyce efektuju vyhradne v AUX i kdyz pravdou je, ze pokud by se mel delat narocnejsi material kapely kde fungujou i vocodery tak dy by musley bejt v insertu (i kdyz to by si mohl spis muzikant obsluhovat sam na jevisiti). Neznam efekty mixu MONTARBO, ale jestli jsou kvalitou odpovidajici Behringerum, alesisum, ALTO nebo Phonic tak doporucuju koupi externiho efektu - vyborne na tohle chodi Lexicon MX200 (na zivo uplne genialni, dva enginy, okamzite reaguje, jednoducha na nastaveni, zvukove dobra - pohledej tady forum, uz jsem o ni nekde psal).
4/ ... jak za podiem ? To jako ze stojis pred nima a bedne ti hrajou primo do mikrofonu z citlivy strany ? Fiiiha ... to he genialni

. Nedivim se ze mas TROCHU problemy. Samozrejme prvni vec - prevesit bedny. Kazdej feedback eliminatroe vice ci mene kurvi zvuk ... coz je logicky kdyz z toho signalu neco vyreze. Samozrejme cim uzsim filtrem to vyreze tim lip (tim mensi zasah do zvuku). Casto maji lide tendenci nechat upravu pouze a jen an automatu toho feedback eliminatoru ... to je zvukova sebevrazda. Ne ze by tyhle masinky nebyly pouzitelny, ale je potreba to s nima jednak umet a jednak kdyz s nima napiskas rekneme 8 filtru tak ty filty trochu podle uvazeni umirnit. Treba Behringer Feedback destroyer vsechno vyreze na -18dB ... cili ano, ale tech -18dB je limit, vetsinou se da znatelne povolit. Jak to dela treba Sabina to nevim, ale obavam se ze to bude v tomto ohledu totez.
Cili pokud z nejakeho duvodu nepujsou prevesit bedny tak mas nekolik moznosti jak tomu pomoct. Porid si mikrofon s co mozna nejuzsi smerovosti, nejuzsi byvaj hypercardioidy. U nasi kapely jsem mel ze zacatky taky problemy s vazbou a byl jsem z toho docela nestastnej. Ono 11 lidi na jevisti fakt je hodne a kdyz bubenik rizne do cinelu a zpevacka stoji 1.5m pred nim tak toho (ta zpevacka) logicky asi moc neuslysi. Pak je to hlasitostni souboj a tebe budou nutit krmit do odposlechu co se da. Jenze fysika je fyzika ... a princip zpetne vazby vsichni zname - to proste "neochcijes". Kdyz se pak prida basista s 800W aparatel a kytarista s vecne neladicim stratokastrem zesilenym na vykon 500W chudak holka (u nas holky). Jedina sance je REZAT REZAT REZAT. Tedy rezat do nich at si koupej mensi bubny, mensi aparaty ... a nebo in-ear poslech pro solistky. Bohuzel nase solistky in-ear zamitly (pry to nekde zkousely a nelibilo se jim to) takze nam holt zustal souboj o decibely Gain Before Feedback.
Nastesti se mi soustavnym talkem podarilo ze si bubenik koupil misto DWcek (to je znacka bubnu ktery proste hrajou deeesne dobre ale deeesne nahlas) si koupil SONORy s 18` kopakem pred kterej mu stavim paravan, kytarista prodal dva stacky Marshalla a koupil 60W lampovy kombicklo a basak prodal 8x 10` marshalskou bednu (navic se to nedalo ani vozit ani stehovat) a koupil 180W Ampega a tedka pred mesicem 100W SWRko (uzasny kombo).
I ja jsem zainvestoval a koupil jsem uzsi mikrofony vysoce odolny proti vazbe (Beyerdynamic TG-X 60) a pro solistky si vozime vlastni odposlechy pokud vime, ze jedeme nekam kde zvukar ma misto odposlechu "bedny od jahod". Tohle vsechno dohromady nam dalo sama pozitiva: spokojene solistky, spokojenej bubenik (konecne muze bubny serezat a nikdo na nej nerve) a spokojeneho zvukare, ktery najednou muze se zvukem pracovat, protoze z jeviste nejde skoro zadnej bordel. No a nakonec spokojeneho posluchace - divaka, ktery opakovanym provolavanim slavy vola kapelu k mnohacetnemu pridavku. A ve finale samozrejme spokojeneho poradatele, takto naseho chlebodarce. Cili vrele doporucuju zacit u lidi ... a pokud tohle vsechno selze pak je cas vyzkouset Feedback destroyer ... ale opatrne.
Ufff, ... kua ze ja jsem tak ukecanej
