Hudební teorie

Harmonické postupy, rytmické grify,...
Uživatelský avatar
concord
Příspěvky: 810
Registrován: 13 bře 2016 16:45
Vybavení

Re: Hudební teorie

Příspěvek od concord »

V e mol stupnici 1 stupen e mol , subdominanta a mol a dominanta h mol.

Rudys
Příspěvky: 192
Registrován: 18 říj 2015 22:26

Re: Hudební teorie

Příspěvek od Rudys »

Tak jsem si nastudoval kapitolu o základních harmonických funkcích. Ale pořád nechápu jednu věc. Mám např. stupnici C Dur a k ní mám akordy: C dur, D moll, E moll, F dur, G dur, A moll a H diminished (nevím jak je to česky, jestli snížená kvinta?).

Nechápu, jak poznat jaké akordy k sobě můžu použít, aby byly v harmonii ? Tím myslím z angličtiny tzv. chord progression.

- např. když použiji kombinaci akordů C Dur, F Dur, D Moll, C Dur = Tak to zní strašně.
- Na internetu jsem našel chord progression 1-4-5 tedy C Dur, F Dur, G Dur, vím jak toto schéma zahrát, ale nevím na co toto schéma použít. Dá se toto schéma použít i za případu, že bych si zvolil jiný akord jako hlavní? Např. D moll? Tudíž by to vypadalo takto D moll, G dur, A moll?

1) Zajímalo by mě jaké akordy můžu použít např. z této stupnice k improvizaci, když první akord bude např. C Dur?
2) Ta samá otázka, ale s jiným akordem např. D Moll.

Nechápu zjednodušeno jednu věc. Když si ze stupnice zvolím libovolný akord, tak jak na zvolený akord můžu improvizovat dalšími akordy. :roll: Díky za tipy.

Uživatelský avatar
concord
Příspěvky: 810
Registrován: 13 bře 2016 16:45
Vybavení

Re: Hudební teorie

Příspěvek od concord »

Daval som sem odkaz na jeden clanok ,staci si ho precitat a budes vediet ako mozes improvizovat. Inac preco k sebe davas DUR a mol?

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 22488
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Hudební teorie

Příspěvek od Pytkin »

ja neroumiem , preco ides na to tak vedecky .. Proste zoberies gitaru alebo klavir a hras .. A pocujes ci to ide k sebe , alebo nie .. Ak to nepocujes , tak sa na to vyser .. Nemas talent ..

Uživatelský avatar
€X•74
Příspěvky: 194
Registrován: 07 srp 2015 23:02
Vybavení

Re: Hudební teorie

Příspěvek od €X•74 »

mudro vravi pytkin

Rudys
Příspěvky: 192
Registrován: 18 říj 2015 22:26

Re: Hudební teorie

Příspěvek od Rudys »

Pytkin píše:
05 pro 2017 10:53
ja neroumiem , preco ides na to tak vedecky .. Proste zoberies gitaru alebo klavir a hras .. A pocujes ci to ide k sebe , alebo nie .. Ak to nepocujes , tak sa na to vyser .. Nemas talent ..
Ani nevím proč. Prostě mě to zajímá, ale máš pravdu Pytkine.
Concorde: Článek si ještě přečtu. A proč bych k sobě nemohl dát Dur a Moll? :D Když hraju Dur tak nemůžu použít žádný Moll akord?

Uživatelský avatar
concord
Příspěvky: 810
Registrován: 13 bře 2016 16:45
Vybavení

Re: Hudební teorie

Příspěvek od concord »

To mozes ale jednoduchsie to mas len z DUR.V clanku davaju dokopy v pasazi napr. len mol akordy. V prechodoch len DUR akordy.

filip27
Příspěvky: 13
Registrován: 11 bře 2018 22:56

Re: Hudební teorie

Příspěvek od filip27 »

Nemá tady být místo Ami durový akord? https://spisnickou.cz/tri-krize

Kelley
Příspěvky: 356
Registrován: 10 bře 2009 14:09

Re: Hudební teorie

Příspěvek od Kelley »

Ani omylem... jak jsi na to přišel?

Fivestring
Příspěvky: 24
Registrován: 10 dub 2019 09:55

Re: Hudební teorie

Příspěvek od Fivestring »

To je přece jasný jak na to přišel - je to v názvu songu: Tři kříže = Fis Cis Gis = Adur :-)))

Uživatelský avatar
tony9
Příspěvky: 2175
Registrován: 04 zář 2003 23:51

Re: Hudební teorie

Příspěvek od tony9 »

Rudys píše:
04 pro 2017 23:57
Tak jsem si nastudoval kapitolu o základních harmonických funkcích. Ale pořád nechápu jednu věc. Mám např. stupnici C Dur a k ní mám akordy: C dur, D moll, E moll, F dur, G dur, A moll a H diminished (nevím jak je to česky, jestli snížená kvinta?).

Nechápu, jak poznat jaké akordy k sobě můžu použít, aby byly v harmonii ? Tím myslím z angličtiny tzv. chord progression.

- např. když použiji kombinaci akordů C Dur, F Dur, D Moll, C Dur = Tak to zní strašně.
- Na internetu jsem našel chord progression 1-4-5 tedy C Dur, F Dur, G Dur, vím jak toto schéma zahrát, ale nevím na co toto schéma použít. Dá se toto schéma použít i za případu, že bych si zvolil jiný akord jako hlavní? Např. D moll? Tudíž by to vypadalo takto D moll, G dur, A moll?

1) Zajímalo by mě jaké akordy můžu použít např. z této stupnice k improvizaci, když první akord bude např. C Dur?
2) Ta samá otázka, ale s jiným akordem např. D Moll.

Nechápu zjednodušeno jednu věc. Když si ze stupnice zvolím libovolný akord, tak jak na zvolený akord můžu improvizovat dalšími akordy. :roll: Díky za tipy.
1. Když jsi ve stupnici C dur tak další akordy budou F dur, G dur a pak návrat do C dur to je malá harmonická kadence.
Velká harmonická kadenceje V C dur: C dur - F dur - a moll - d moll -G dur a návrat do C dur.
Takhle to transponuješ ve všech durových stupnicích.
2. V d moll je to d moll g moll A dur a návrat do d moll .

Nastuduj si co je to tónika, subdominanta a dominanta. Pak se pohneš dál.
Vypadá to složitě, ale není to tak složité jak se to jeví na první pohled. Je v tom systém.
Nepodceňuj to, jak to cítíš sám. Měl by ses do základů trefit.

Uživatelský avatar
tony9
Příspěvky: 2175
Registrován: 04 zář 2003 23:51

Re: Hudební teorie

Příspěvek od tony9 »

Rudys: pak se to začíná samozřejmě zesložiťovat. Dávám malou ukázku. Ale jak už jsem psál výše je třeba pochopit úplné základy a na tom můžeš stavět.
Zde ta ukázka:

Odpovědět