Hudební teorie
Hudební teorie
Ahoj,
chtěl bych se zeptat někoho zkušeného, kdo by mi odpověděl na pár hudebních otázek týkajících se hudební teorie. I když jsem chodil na klavír 3 roky, tak to byla jen teorie bez hlubšího vysvětlení a navíc jsem s mou učitelkou většinu času prokecal než hrál. Takže mi unikají některé souvislosti, které bych chtěl vědět.
1) Na co potřebuji umět všechny stupnice a jak je lze využít při improvizaci?
2) Jak zjistím, které durové a mollové akordy k sobě ladí? Opět abych mohl improvizovat.
3) K čemu slouží kvart-kvintový kruh kromě toho, že z něj můžu zjistit tóninu skladby? Má nějaký hlubší význam, který by mi mohl pomoct k improvizaci?
4) Co všechno se musím naučit, abych mohl improvizovat jako na videu?
https://www.youtube.com/watch?v=pl1yXcF ... i4&index=5
Nemám vystudovanou žádnou hudební školu, takže pokud pokládám stupidní dotazy, tak se omlouvám. Budu rád za jakoukoliv pomoc.
chtěl bych se zeptat někoho zkušeného, kdo by mi odpověděl na pár hudebních otázek týkajících se hudební teorie. I když jsem chodil na klavír 3 roky, tak to byla jen teorie bez hlubšího vysvětlení a navíc jsem s mou učitelkou většinu času prokecal než hrál. Takže mi unikají některé souvislosti, které bych chtěl vědět.
1) Na co potřebuji umět všechny stupnice a jak je lze využít při improvizaci?
2) Jak zjistím, které durové a mollové akordy k sobě ladí? Opět abych mohl improvizovat.
3) K čemu slouží kvart-kvintový kruh kromě toho, že z něj můžu zjistit tóninu skladby? Má nějaký hlubší význam, který by mi mohl pomoct k improvizaci?
4) Co všechno se musím naučit, abych mohl improvizovat jako na videu?
https://www.youtube.com/watch?v=pl1yXcF ... i4&index=5
Nemám vystudovanou žádnou hudební školu, takže pokud pokládám stupidní dotazy, tak se omlouvám. Budu rád za jakoukoliv pomoc.
Re: Hudební teorie
Tak já sem sice samouk, ale pokusím seodpovědět.
1) Když umíš všechny stupnice, tak se mezi nimy budeš snáz orientovat a to ti pomůže při improvizaci. V praxi se ale všechny stupnice nepoužívají. Na druhou stranu je fajn je znát. Není to tak těžké jak se to jeví.
2) Je fajn naučit se harmonické funkce. Základní jsou tónika, subdominanta a dominanta. A pak na tom můžeš stavět složitější harmonické postupy.
3) Tak mně slouží kvart-kvintový kruh k určení tóniny když je v ní moc křížků a nebo béček. No a pak se můžeš mezi těmito tóninami zvesela pohybovat.
4) Tak k tomu abys mohl improvizovat, tak jak ten muzikant na videu stačí pochopit právě ty harmonické funkce a tzv. modulaci což je přecházení s tónin do tónin.
Není to tak těžké, jak se to všechno jeví na první pohled.
1) Když umíš všechny stupnice, tak se mezi nimy budeš snáz orientovat a to ti pomůže při improvizaci. V praxi se ale všechny stupnice nepoužívají. Na druhou stranu je fajn je znát. Není to tak těžké jak se to jeví.
2) Je fajn naučit se harmonické funkce. Základní jsou tónika, subdominanta a dominanta. A pak na tom můžeš stavět složitější harmonické postupy.
3) Tak mně slouží kvart-kvintový kruh k určení tóniny když je v ní moc křížků a nebo béček. No a pak se můžeš mezi těmito tóninami zvesela pohybovat.
4) Tak k tomu abys mohl improvizovat, tak jak ten muzikant na videu stačí pochopit právě ty harmonické funkce a tzv. modulaci což je přecházení s tónin do tónin.
Není to tak těžké, jak se to všechno jeví na první pohled.
Re: Hudební teorie
1. co znamena "umět všechny stupnice" ? pre gitaristu staci vediet ich teoreticky odvodit a na gitare s jednym / dvoma / troma zakladnymi prstokladmi si ich bezproblemu kdekolvek po hmatniku zahra vo vsetkych toninach rovnako. pre klavesistu to znamena podstatne viacej prstokladov, cize ak chces byt zdatny improvizator, kotreho nic nezaskoci, musis sa realne nabiflit, ktora stupnica sa ako hra, a na rozdiel od gitaristov budu tie prstoklady k stupniciam v roznych toninach ine... ci tie stupnice chces / potrebujes vsetky vediet vo vsetkych toninach zahrat, sa musis rozhodnut sam.
2. ak chces improvizovat "spravne", cize podklad aj improvizacia maju mat nejaku hlavu a patu, najprv by si mal vediet stupnice harmonizovat - vediet si odvodit, konkretne akordy na konkretnych stupnoch stupnice. z toho bude nasledne jasne, ktore akordy do konkretne podkladu "patria" a ktore "nepatria" - uvodzovky su zamerne, pretoze pravidla sa daju a maju porusovat. a samozrejme, harmonicke funkcie (tonika, subdominanta, dominanta ... ) uz boli spominane...
3. tu som mimo, podla mna toto sa riesieva v suvislosti s notovym zaznamom, stupnice maju sovoje predznamenania a tak sa potom citaju noty (?)
2. ak chces improvizovat "spravne", cize podklad aj improvizacia maju mat nejaku hlavu a patu, najprv by si mal vediet stupnice harmonizovat - vediet si odvodit, konkretne akordy na konkretnych stupnoch stupnice. z toho bude nasledne jasne, ktore akordy do konkretne podkladu "patria" a ktore "nepatria" - uvodzovky su zamerne, pretoze pravidla sa daju a maju porusovat. a samozrejme, harmonicke funkcie (tonika, subdominanta, dominanta ... ) uz boli spominane...
3. tu som mimo, podla mna toto sa riesieva v suvislosti s notovym zaznamom, stupnice maju sovoje predznamenania a tak sa potom citaju noty (?)
Re: Hudební teorie
staci si pozriet , ako clovek "improvizuje" na tom videu ..
Re: Hudební teorie
Díky všem za rady.
Pytkine: Z videa jsem právě nepochopil jednu věc. Od 0:41 je hraná improvizovaná skladba a měl jsem dojem, že tato úvodní skladba je hraná v A moll. A moll stejně tak jako C dur obsahuje všechny bílé klávesy, proto nechápu, že je v 0:59 hraný akord E dur 2 obrat, když má A moll stupnice jen bílé klávesy.
Pytkine: Z videa jsem právě nepochopil jednu věc. Od 0:41 je hraná improvizovaná skladba a měl jsem dojem, že tato úvodní skladba je hraná v A moll. A moll stejně tak jako C dur obsahuje všechny bílé klávesy, proto nechápu, že je v 0:59 hraný akord E dur 2 obrat, když má A moll stupnice jen bílé klávesy.
Re: Hudební teorie
Rudys, já sice nejsem Pytkin, ale chcu ti říct, že E-dur je dominanta od a-moll. Vždycky v mollové stupnici je dominanta dur.
Re: Hudební teorie
Pretože Edur je dominanta k a moll
Edit huslista ma predbehol...
Edit huslista ma predbehol...
Re: Hudební teorie
K povodnej otazke: preco vsetky stupnice? Lebo spevak ti povie daj to o polton nižšie, saxafonista povie daj to od es a trubkar ze daj to v Bb napriklad
2. Nauc sa durovu a molovu harmonicku postupnost(akordovu stupnicu) a budes to vediet
2. Nauc sa durovu a molovu harmonicku postupnost(akordovu stupnicu) a budes to vediet
Re: Hudební teorie
ad 1) případně ještě nasadí kytarista kapodastr a vezme to o nějaké půltóny nahoru a nebo dolů.
Re: Hudební teorie
Aha díky za vysvětlení. Budu muset ještě dost studovat 

Re: Hudební teorie
Durova stupnica- vesela skladba,tvrda
Molova stupnica- smutna skladba.
C dur a a mol su subezne stupnice.
Ked sa naucis spravny prstoklad stupnice ti nebudu robit problem.Budes vediet ktore tony mozes a ktore nemozes zahat.
Tu je kvintovy kruh - stupnice DUROVE s krizikmi postupuju po kvintach. Co je vzdy piaty ton predchadzajucej stupnice. Prva C piaty ton v nej G ,preto druha bude G dur. su tam kriziky . Kvartovy kruh mas Durove stupnice z beckami.Postupuju po kvartach.Kazdy stvrty ton.
Molova stupnica- smutna skladba.
C dur a a mol su subezne stupnice.
Ked sa naucis spravny prstoklad stupnice ti nebudu robit problem.Budes vediet ktore tony mozes a ktore nemozes zahat.
Tu je kvintovy kruh - stupnice DUROVE s krizikmi postupuju po kvintach. Co je vzdy piaty ton predchadzajucej stupnice. Prva C piaty ton v nej G ,preto druha bude G dur. su tam kriziky . Kvartovy kruh mas Durove stupnice z beckami.Postupuju po kvartach.Kazdy stvrty ton.
- Přílohy
-
Re: Hudební teorie
Precitaj si tento clanok .
http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-ser ... enec~2010/
http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-ser ... enec~2010/
Re: Hudební teorie
Tak, já myslím, že dominanta je vždycky na kvintě a tak je vždycky dur. Samozřejmě je moll- přirozená, harmonická a melodická a teď si mě trochu nachytal na hruškách, protože si nemůžu vybavit jak se to harmonizuje, ale v zásadě myslím, že tam má být vždycky dur. Rozhodně už teď nebudu zapínat klávesy a řešit to. Přišel sem teď z tělocvičny a jdu si uvařit čaj.
Re: Hudební teorie
ked sa to harmonizuje mechanicky navrstvenim tercii, v molovej stupnici ako dominanta tam po spravnosti vznikne molovy akord. ina vec je, ze nam to casto znie blbo a dur sa tam viacej ziada...